تاریخ انتشار : یکشنبه 9 بهمن 1401 - 20:49
کد خبر : 113596

گلچین اقتصادی روز ۹ بهمن ۱۴۰۱

گلچین اقتصادی روز ۹ بهمن ۱۴۰۱

در بسته خبری امروز  تیتر‌هایی مانند:اعلام موضع سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس درباره «مجازات اظهارنظر افراد مشهور» / سردار نقدی: بازدارندگی دشمنان در «بمب اتم» است، بازدارندگی ما «موشک بالستیک نقطه‌زن» /مقاله جمیله کدیور درباره اپوزیسیون خارج از کشور /برای واردات خودرو به بازار ارز فشاری وارد نمی‌شود … را می‌خوانید.  به گزارش اقتصاددان به نقل

در بسته خبری امروز  تیتر‌هایی مانند:اعلام موضع سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس درباره «مجازات اظهارنظر افراد مشهور» / سردار نقدی: بازدارندگی دشمنان در «بمب اتم» است، بازدارندگی ما «موشک بالستیک نقطه‌زن» /مقاله جمیله کدیور درباره اپوزیسیون خارج از کشور /برای واردات خودرو به بازار ارز فشاری وارد نمی‌شود … را می‌خوانید.

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، هر روز سعی دارد با انتخاب تیتر‌هایی از حوزه‌های مهم خبری به خصوص سیاسی و اقتصادی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی و اوضاع اقتصادی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.
ضرغامی در واکنش به برخی انتقادات: در ۷۰ سالگی مناسب رئیس جمهور شدن نخواهم بود
عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به برخی نقد‌ها به صحبت‌های او در راستای شاد بودن مردم نوشت: پاسخگوی دوستان خوبم هستم. گزاره‌ای و ناظر به شبهات و ابهاماتی که در فضای رسانه‌ای متنشر شده و برای ثبت در تاریخ به موارد زیر اشاره می‌کنم.
۱. در مورد جذب قشر خاکستری باید بگویم که من خودم جزو قشر خاکستری هستم و به آن اقتخار می‌کنم و با کسانی که خودشان را قبه نور دانسته و دیگران را رنگ بندی می‌کنند مرز بندی دارم. ملت از این رنگ بندی‌ها خیری ندیده است.
۲. در مورد انتخابات بدانید که اجمالا ریاست جمهوری در ایران دو دوره‌ای است. در سال ۱۴۰۸ من ۷۰ سال دارم و مناسب این مسئولیت نیستم. نه شورای نگهبان صلاحیت من را احراز می‌کند و نه دیگر علاقه‌ای به قضاوت دیگران در مورد خودم دارم.
حمله روزنامه همشهری به ضرغامی
همشهری نوشت:یکی از وزرای محترم دولت که اخیرا در کنسرت و مجلس آوازخوانی زنان شرکت کرده بود، احتمالا با هدف جذب قشر خاکستری جامعه می‌گوید: باید فضای فرهنگی کشور را باز کرد و در پاسخ به منتقدان نیز ادامه می‌دهد اگر تحریک می‌شوید نبینید. این تلقی آقای وزیر که تصور می‌کند برای نزدیک شدن به مردم باید از اصول خود کوتاه بیاییم عجیب خطای فاحشی است. راه نزدیک شدن به مردم پشت سر مردم حرکت کردن نیست، محبت کردن و رابطه صمیمانه با آنهاست.
بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی از محل انفجار در اصفهان
«حیدری» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با تسنیم: قرار است سه تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جهت بازدید از محل انفجار شب گذشته کارگاه وزرات دفاع در اصفهان به این استان سفر کنند.
واکنش تند یک نماینده مجلس به ادعای امام جمعه میانه
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اظهارات یکی از ائمه جمعه شهرستان‌ها تاکید کرد این‌که تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از تریبون نماز جمعه به رشوه‌خواری متهم کنند بی‌تقوایی محض بوده و شورای سیاست گذاری ائمه جمعه باید به این موضوع ورود کنند. سید مرتضی حسینی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اخیرا امام جمعه یکی از شهرستان‌ها در جمع عده‌ای از مردم تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به دریافت رشوه از ایران خودرو محکوم کرده و تمام مجلس شورای اسلامی را زیر سوال برده است. شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه باید نظارت موثری بر اظهارات ائمه جمعه داشته باشند. وی در ادامه اظهار کرد: چنین اظهاراتی بین بی‌تقوایی و زیرپا گذاشتن اصول اخلاقی می‌باشد. از تریبون نماز جمعه باید تقوای الهی گسترش یابد، اما چنین اظهاراتی بر خلاف ارزش‌های دینی است. حسینی مدعی شد که بعضا برخی از ائمه جمعه در شهرستان‌ها دخالت‌هایی غیرسازنده و غیرکارشناسی در مسائل داشته که نه تنها به حل مشکل کمک نمی‌کنند بلکه بر مشکلات می‌افزاید. /ایسنا
هشدار مرندی درپی حمله پهپادی ناموفق دیشب در اصفهان
یک کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به حمله پهپادی ناموفق در اصفهان هشدار داد که این گونه اقدامات بدون پیامد نخواهد بود. محمد مرندی کارشناس و مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران طی پیامی در صفحه توئیتر خود با اشاره به عملیات ناموفق پهپادی شب گذشته در نزدیکی اصفهان نسبت به عواقب چنین اقداماتی هشدار داد. وی نوشت: هفته خوبی برای رژیم آپارتاید (صهیونیستی) چه در داخل و چه در خارج نیست. با این حال، حتی اگر نتانیاهو و متحدان تروریستی تحت حمایت غرب او در شمال عراق شکست خورده باشند، عواقبی در انتظارشان خواهد بود. هر دوی آن‌ها باید یاد بگیرند که تنبیه با شکست نیز همراه است. در ساعات ابتدایی امروز (یک‌شنبه) وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ایران از حمله ناموفق به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در استان اصفهان خبر داد. /ایسنا
واکنش انور قرقاش به حمله ناموفق در اصفهان
وزیر مشاور امارات در امور خارجه به حمله ناموفق به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع در استان اصفهان که شب شب گذشته اتفاق افتاد، واکنش نشان داد و گفت که این اتفاقات به سود منطقه نیست. انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه در صفحه توییتر خود نوشت که تنش‌های خطرناک منطقه که اخیرا شاهد آن در چند نقطه هستیم از جمله انفجاری که در اصفهان اتفاق افتاد به سود منطقه و آینده آن نیست. وی نوشت: علیرغم اینکه مشکلات منطقه پیچیده است، اما هیچ جایگزینی برای گفتگو و راه حل‌های سیاسی برای دور شدن از تنش‌ها نیست. قرقاش تاکید کرد که رسیدن به راه حل‌های سیاسی می‌تواند تنش‌های منطقه را کاهش و ثبات و امنیت منطقه را حفظ کند. /ایسنا
میرتاج‌الدینی: عده‌ای قصد دارند وزیر در سایه باشند
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عده‌ای قصد دارند از استیضاح به عنوان ابزار فشار استفاده کرده و در عزل و نصب‌های یک وزارتخانه دخالت کنند، در حالی که مجلس پشت پرده استیضاح را خواهد فهمید. سید محمد رضا میرتاج‌الدینی در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هر نوشته یا متنی که در داخل مجلس پخش می‌شود، باید مهر و تایید هیات رئیسه را داشته باشد. از سویی دیگر استیضاح حق مجلس است و باید محور‌های آن شفاف باشد، اگر استیضاح طوری باشد که در ظاهر مربوط به مسائل یک وزارتخانه بوده و پشت پرده آن مطالب دیگری باشد قطعا نمایندگان متوجه خواهند شد. وی در ادامه اظهار کرد: این‌که جلسه‌ای با وزیری برگزار شود و مطالباتی را لیست کرده و انتظار داشته باشید که وزیر آن‌ها را مو به مو اجرایی کند قابل قبول نیست. عده‌ای می‌خواهند وزیر در سایه باشند و در عزل و نصب‌های یک وزارتخانه دخالت کنند در حالی که این مخالف اصل تفکیک قوا است. /فارس
سفارت باکو در ایران امروز تخلیه می‌شود
خبرگزاری ترند باکو شب گذشته از قول وزارت خارجه این کشور نوشت: تخلیه کارکنان سفارت جمهوری آذربایجان در ایران به همراه خانواده شان فردا انجام می‌شود. لهام علی اف شب گذشته در تماس رئییس جمهوری ایران، حمله به سفارت را تروریستی خواند و خواستار تحقیقات کامل و مجازات «جنایتکاران» شد. او در ادامه گفته است، اگر یکی از اعضای حراست، مهاجم را خلع سلاح نکرده بود، او به سایر کارکنان و خانواده هایشان هم حمله می‌کرد.
نماینده مجلس: اگر طالبان حقابه سیستان را ندهند، تمام اتباع افغان از سیستان و بلوچستان اخراج می‌شوند
محمد سرگزی نماینده مجلس گفت: رئیس‌جمهور به وزارت امور خارجه تکلیف کرده که هر چه سریع‌تر با اتمام حجت به افغانستان حقابه هیرمند را بگیرند. در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به حوزه سیستان نیز به نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفته شد که به هیات حاکمه افغانستان اعلام کنند در صورتی که حقابه سیستان را ندهند تمام اتباعی را که در استان حضور دارند اخراج خواهند کرد.
رضا کیانیان: از زمان دولت معجزه هزاره سوم، به جشنواره نرفتم
رضا کیانیان: از زمان دولت معجزه هزاره سوم من به جشنواره نرفتم. باید بگویم در دهه‌های قبل جشنواره‌های فیلم فجر، کیفیت بهتری داشت و فیلم‌های بهتری تولید می‌شد. از زمان احمدی‌نژاد جشنواره از رونق افتاد. من جشنواره را تحریم نمی‌کنم. مثل دوران ۸۸ که تلویزیون را تحریم نکردم. چون تلویزیون برای ماست و آن را تحریم نمی‌کنم. من به تلویزیون می‌گفتم اگر برنامه زنده داشته باشی می‌آیم. من جشنواره فیلم فجر را تحریم نمی‌کنم و معتقدم باید بگذارم کسانی که به جشنواره اعتقاد دارند، آن را برگزار کنند. برخی نمی‌توانند مخالف خود را تحمل کنند، ولی من می‌توانم مخالف خود را تحمل کنم. حتی اگر در قدرت باشم هم می‌توانم مخالف خود را تحمل کنم. من سال‌هاست جشنواره نمی‌روم و این به علت مخالفت با مدیران و دولت فعلی نیست. آن‌هایی که ادعای آزادی دارند و تمرین آزادی می‌کنند باید بگذارند مخالف آن‌ها هم حرف خود را بزند. اگر بگذارند مخالف حرف خود را بزند، گفتگو اتفاق می‌افتد. همان چالشی که سال‌هاست در کشور ما فراموش شده… برای گفتگو در کشور هیچ وقت دیر نیست. بگذارید جشنواره کار خودش را بکند و بعد آن را نقد کنید. به هر حال، من به این دلایل به جشنواره نمی‌روم.
دادگستری: پلمب یک واحد داروخانه در شهرستان آمل به‌خاطر کشف حجاب‌
رئیس کل دادگستری استان مازندران از پلمب یک واحد داروخانه در شهرستان آمل به‌خاطر کشف حجاب و عدم ارائه خدمات به مشتری خبر داد. حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمدصادق اکبری از پلمب یک واحد داروخانه در شهرستان آمل به خاطر کشف حجاب و عدم ارائه خدمات به مشتری خبر داد و اظهار داشت: حسب گزارشات واصله مردمی مبنی بر توهین و اهانت پزشک متصدی داروخانه‌ای در آمل نسبت به فرد آمر به معروف و ناهی از منکر که صاحب داروخانه آن عامدانه کشف حجاب کرده بود، داروخانه با دستور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و با اعزام مامورین پلیس نظارت بر اماکن عمومی و مسئولین شبکه بهداشت شهرستان آمل داروخانه پلمپ و در این خصوص پرونده قضایی در یکی از شعب دادسرای آمل تشکیل شد. وی در ادامه بیان کرد: بر اساس دستورات قضایی صادره این واحد صنفی به دلیل عدم رعایت شعائر دینی و اسلامی و اقدام خلاف اخلاق عمومی پلمب شد. با توجه به تشکیل پرونده قضایی برای این واحد صنفی متخلف، بدون شک با متخلفین آن در چارچوب قانون برخورد خواهد شد.
وریا غفوری: شایعه ممنوعیت حضورم در لیگ برتر صحت ندارد
وریا غفوری بازیکن سابق استقلال و فولاد اعلام کرد شایعه ممنوعیت اش از حضور در لیگ برتر صحت ندارد و به زودی درباره جدایی از جمع شاگردان نکونام صحبت می‌کند.
صدور کیفرخواست برای ۷ نفر در رابطه با طرح یک «بمبگذاری در شیراز»
کاظم موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس از صدور کیفرخواست ۷ نفر در رابطه با «بمب‌گذاری در شیراز» خبر داد و گفت که پرونده این افراد به دادگاه ارسال شده است. موسوی می‌گوید: «۴ تن از این متهمان با قرار تأمین مناسب از زندان آزاد شده‌اند و ۳ تن دیگر هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند. او گفت که «این ۷ نفر به اجماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور متهم شدند. خبرگزاری میزان درباره آنچه که این افراد به آن متهم شدند نوشته که همزمان با حمله به حرم شاهچراغ در شیراز، ماموران وزارت اطلاعات ایران از یکی از متهمان این پرونده یک بسته انفجاری دست ساز کشف و خنثی کردند و پس از آن ۶ فرد دیگر این پرونده هم بازداشت شدند.
عبداللّه نوری: هیچ‌گاه درخواستی از هاشمی برای رهایی از زندان نداشتم
عبداللّه نوری در کانال تلگرامی خود نوشت: در چند فراز از کتاب خاطرات سال ۱۳۷۸ مرحوم آیت اللّه هاشمی رفسنجانی با عنوان “حضور و انصراف” نوشته شده است که من از طریق برخی دوستان درخواستی برای رهایی از زندان داشته‌ام که با وساطت آن مرحوم اقدامی صورت پذیرد. لازم است تأکید نمایم که در مدت ۳ سال زندان، هرگز از “هیچکس” تقاضایی تحت عنوان حل مشکل و یا تخفیف زندان و یا آزادی از زندان نداشته‌ام تا آنجا که حتی برادر عزیزم مرحوم علیرضا را هم از پیگیری‌های دلسوزانه‌ای که داشت و گاه در ملاقات‌ها بیان می‌کرد نهی کردم. ممکن است دوستان از ناحیه‌ی خودشان اقدامات یا پیگیری‌هایی کرده‌اند که هیچ‌گونه ارتباطی به من نداشته است.
انصراف علی نصیریان از حضور در جشنواره فیلم فجر
علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت با ارسال نامه‌ای خطاب به دبیر جشنواره، عنوان کرد که از حضور در جشنواره فیلم فجر معذور است. علی نصیریان در این یادداشت کوتاه نوشت: «دبیر محترم جشنواره فیلم فجر؛ نظر به مشکلات جسمی، سنی و عوارض روحی که اخیراً بر من عارض شده است، از حضور در جشنواره فیلم فجر معذورم؛ بنابراین خواهشمند است نام اینجانب را از حضور در هر گونه مراسمی در این جشنواره حذف بفرمائید.
انتقاد کیهان از امیرعبداللهیان
کیهان در نقد سخنان امیرعبداللهیان در واکنش به اقدمات اتحادیه اروپا نوشت: زمان اینکه فقط در حرف و گفتگو این اقدام پارلمان اروپا را «به نوعی شلیک به پای خود اروپا» تلقی و توصیه به «خویشتنداری» کنیم، گذشته است.
اکنون زمانی است که درک کنیم هدف پشت‌پرده آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از مذاکره با هر کشوری نابودی سه میلیارد انسان است، هرچند فریبکارانه نام آن را دیپلماسی گذاشته باشند. به فرمایش رهبری «جنتلمن‌های پشت میز مذاکره، همان تروریست‌های فرودگاه بغداد هستند. امروز کاملا واضح شده این دولت‌های حقیر در انتظار این هستند که ملت ایران را به زانو دربیاورند. آمریکا که ارباب شما بود قادر نبود این کار را بکند». شک نکنیم ملت ایران با مقاومت، پیروز مبارزه با آمریکاست، چون سپاه و شهید سلیمانی‌ها را در دامن خود پرورانده و می‌پروراند و به گفته فرمانده کل سپاه «دست ما باز و قلمرو قدرت ما وسیع!»

وزیر اقتصاد: یکی از بانک‌های دولتی باشگاه ۸۵ هزار متری دارد

خاندوزی در مورد تفاوت‌های خصوصی‌سازی و مولدسازی گفت: مولدسازی معادل خصوصی‌سازی نیست. در مولدسازی دولت از اموال خود قطعه‌ای را جدا می‌کند به سرمایه‌گذاری و بخش تولید اضافه می‌کند. بسیاری از پیمانکاران طلب‌های بزرگی از دولت دارند و در نتیجه امکان کار جدید ندارند. اگر قطعه زمینی بر اساس قیمت کارشناسی و شفاف واگذار شود، امکان کار جدید فراهم خواهد شد. ضمن اینکه این کار بسیاری از بنگاه‌های زیان ده را نجات خواهد داد. به طور مثال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران، ۱۴۵ هزار متر زمین در شهرک غرب در اختیار دارد که می‌تواند مولد شود. سازمان صدا و سیما نیز در همان منطقه زمین‌هایی دارد که می‌تواند از آن استفاده کرد. خاندوزی با اشاره به اینکه در منطقه یک تهران یک سازمان تحقیقاتی داریم که ۱۶۸ هزار متر مربع زمین دارد، گفت: اگر از آن درست استفاده شود می‌توان بسیاری از پروژ‌های اجرایی آن وزارت خانه را پیش برد. ۱۶۲ هزار متر مربع انبار نیز متعلق به یکی از وزارتخانه‌ها در منطقه ۴ وجود دارد. یکی از بانک‌های دولتی ۸۵ هزار متر مربع باشگاه در اختیار دارد. وی ادامه داد: یک سیلوی قدیمی که سال‌های سال است از آن استفاده نمی‌شود در منطقه ۱۶ وجود دارد که متراژ آن بیش از ۱۶ هزار متر مربع است. این سیلو در مرکز شهر قرار دارد و امکان استفاده از آن نیست. در همان منطقه زمینی به وسعت ۱۱۳ هزار متر مربع و انبار متروکه راه آهن نیز وجود دارد. با توجه به این ظرفیت‌ها، لزوما نباید دستگاه‌ها منتظر بودجه عمرانی باشند.

مصوبه ای برای افزایش ورود طلا به کشور

شرایط واردات طلا به کشور با مصوبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ بانک مرکزی تسهیل شد. بر اساس این مصوبه که از روز جاری قابلیت اجرا دارد تسهیلات متعددی برای واردات طلا به کشور فراهم شده است.بر این  اساس شرط الزام به گشایش اعتبار اسنادی برای واردات طلا حذف شد و از این به بعد، وارد کنندگان می¬توانند با استفاده از کلیه روشها و ابزارهای پرداخت اقدام به واردات طلا کنند. همچنین محدودیت استفاده از منابع ارزی خود وارد کننده برای واردات طلا برداشته شد و استفاده از منابع ارزی حاصل از صادرات خود، صادرات دیگران، و ارز دیگران نیز برای واردات طلا فراهم شد. علاوه بر این تسهیلاتی در رابطه با ثبت اطلاعات وارده در سامانه تأمین ارز، در نظر گرفته شده است که جزئیات آن در بخشنامه ارزی بانک مرکزی به کلیه موسسات بانکی ذکر شده است. بر این اساس انتظار می رود با مصوبه فوق موانع ورود طلا به کشور مرتفع شده و شاهد افزایش ورود طلا به کشور و به تبع آن تعدیل نرخ آن باشیم.

دستور مستقیم مخبر برای توقف عرضه خودرو در بورس تکذیب شد

روز گذشته خبری با عنوان لغو عرضه برخی خودروها در بورس کالا منتشر شد. در این خبر آمده بود: «پیرو نامه شورای رقابت و با دستور مستقیم معاون اول رئیس جمهور عرضه خودروهای دنا، ۲۰۷ و شاهین در بورس متوقف شد.» در ادامه این خبر ذکر شده بود: «ظهر روز (شنبه هشتم بهمن ماه) جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور، رئیس شورای رقابت و وزرای صمت و اقتصاد در دفتر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و با دستور شفاهی معاون اول رئیس جمهور مقرر شد مطابق نامه ی شورای رقابت مبنی عرضه ۲۰۷، تارا و شاهین در بورس کالا متوقف شود.»  سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در توئیتی شایعات مبنی بر دستور معاون اول رییس‌جمهور درخصوص توقف عرضه خودرو در بورس را تکذیب کرد. «امید قالیباف» در این توئیت نوشت: امروز هیچ جلسه‌ای در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا برگزار نشده است. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همچنین معاون اول رئیس جمهور نیز دستوری در خصوص توقف عرضه خودرو در بورس نداده است.

انتقاد عنابستانی از برخورد سلیقه ای بانک ها در پرداخت وام به مردم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: تا زمانی که بانک‌ها سلیقه ای در ارائه وام عمل کنند و دست از بنگاه داری برندارند این مشکلات حل نخواهد شد و اغلب مردم در این شرایط سخت اقتصادی از حداقل تسهیلات بانکی نیز برخوردار نمی‌شوند. علی اصغر عنابستانی گفت: بطور مثال یک زوج جوان و یک خانوار مستاجر برای اجاره مسکن و پرداخت ودیعه مسکن یا یک خانوار که مریض دارند برای تامین مخارج عمل جراحی، نیاز به منابع فوری دارند و نمی توان به آنها گفت؛ لطفا چندماه منتظر باشند تا وام خرد به آنها ارائه شود بنابراین باید بانک ها نهایت همکاری را با مردم داشته باشند.

سوئیفت بانکی ایران و روسیه متصل شد

تفاهم نامه همکاری ایران و روسیه با موضع اتصال پیام‌رسان‌های مالی دو کشور بعد از ظهر امروز به امضاء رسید که در این راستا تبادلات مالی و بانکی دو کشور و ۱۳ کشور دیگر که در روسیه حضور دارند، تسهیل شد. معاون امور بین الملل بانک مرکزی – در مراسم امضای تفاهم نامه ایران و روسیه با موضوع اتصال پیام رسان‌های مالی دو کشور، اظهار کرد: از یکسال گذشته سند اقدامات مشترک ایران و روسیه به امضائ طرفین رسید و این تفاهم نامه اولین اقدام بود که عملیاتی شد از این به بعد پیام رسان‌های مالی همه بانک‌های ایران و همه بانک‌های روسیه به یکدیگر متصل شدند.

حداقل حقوق کارگران باید ۱۰ میلیون تومان باشد

حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار و کارگری درخصوص شاخص دوم تعیین حقوق و دستمزد گفت: سبد معیشت معادل خط فقر فرض می شود بنابراین شاخص های اعلام شده اجازه نمی دهد دولت دستمزد را حدود ۲۰ درصد تعیین کند حق نداریم شرایطی را به کارگران و حداقل بگیران تحمیل کنیم که مشکلات زندگی آنهارا مضاعف کند. وقتی تورم بالای ۴۶ درصد است و خط فقر برای شهرهای بزرگ مثل تهران ۲۰ میلیون تومان تعریف شده نمی توان ۲۰ درصد به حقوق و دستمزدها اضافه کرد بنابراین به نظر می رسد حداقل حقوق و دستمزد برای حداقل بگیران، کارگران، کارمندان و بازنشستگان باید ۱۰ میلیون تومان باشد یعنی کمتر از ۱۰ میلیون تومان هدف گذاری نشود تا نصف رقم خط فقر تعیین شده سهمی برای کارگران و بازنشستگان وحقوق بگیران تعیین شود! /رادار اقتصادی

زمان حذف کامل قرعه‌کشی خودرو اعلام شد

سخنگوی وزارت صمت گفت: محصولات سایپا که کلاً از قرعه‌کشی خارج شد. دو سه مدل از خودروهای ایران‌خودرو که قیمتش با قیمت بازار اختلاف زیادی دارد به‌تدریج تا آخر امسال از شمول قرعه‌کشی خارج می‌شوند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....