تاریخ انتشار : یکشنبه 5 دی 1400 - 19:52
کد خبر : 72344

گلچین اقتصادی روز…کسری بودجه

گلچین اقتصادی روز…کسری بودجه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نامه میرکاظمی به رئیس‌جمهور/ کسری بودجه به خاطر افزایش حقوق هیأت علمی تشدید می‌شود، ارزش

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نامه میرکاظمی به رئیس‌جمهور/ کسری بودجه به خاطر افزایش حقوق هیأت علمی تشدید می‌شود، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ تسهیلات بانک‌ها به اقتصاد ۶۰ درصد زیاد شد، بانک مرکزی اولتیماتوم داد، این صرافی در ترکیه جریمه شد و کاهش ارزش سهام شرکت خودرو الکتریکی چینی را در بر دارد.

+نامه میرکاظمی به رئیس‌جمهور/ کسری بودجه به خاطر افزایش حقوق هیأت علمی تشدید می‌شود

 به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در رابطه افزایش حقوق کادر درمان و اصلاح و متناسب‌سازی ضرایب فوق‌العاده جذب اعضای هیات علمی بخش بهداشت و درمان به رئیس جمهور نامه نوشت.

طرح وزیر اقتصاد برای افزایش حقوق بازنشستگان/ عرضه اولیه سهام سرخآبی‌ها تا بهمن ماه؛ ارزش تقریبی استقلال و پرسپولیس ۳۶۰۰ میلیارد تومان/ پرداخت حق اشتراک تویوتا دردسرساز شد/ جدایی شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو

رئیس سازمان برنامه و بودجه از کمبود منابع برای پرداخت افزایش حقوق کادر درمان و مصوبات گذشته در مورد هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داده و عنوان کرده است: پرداخت حقوق آذر ماه برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی (منجمله ساوه، سرامه، ایلام، گیلان، همه گلستان، خوی، اردبیل، کاشمر، مسیح دانشوری و سازمان اورژانس) در سقف اعتبارات مصوب قابل انجام نیست و می‌بایست با اجازه قانونی افزایش ۱۰درصد اعتبار مصوب، برای تامین حقوق آذرماه اقدام گردد. همچنین عمده دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی از دی ماه و تمامی آنان در دو ماهه آخر سال با مشکل عدم امکان پرداخت حقوق به‌دلیل کافی نبودن اعتبار حتی در صورت افزایش ۱۰ درصدی مواجه خواهند بود.» علاوه بر این مسئله میرکاظمی تاکید کرد «در خصوص همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با حقوق اعضای هیات علمی غیربالینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مطابق جز (۲) بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ می‌بایست از محل فروش اموال مازاد تامین می‌شد لیکن تاکنون محقق نشده است. ولی در احکام کارکنان اجرا شده و اعتبار آن از محل منابع عمومی تامین شده است.»

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۵۶۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۳.۱ درصد معادل ۳۲۵ هزار و ۹۸۱ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۱۳۶ تومان رسیده است.

طرح وزیر اقتصاد برای افزایش حقوق بازنشستگان/ عرضه اولیه سهام سرخآبی‌ها تا بهمن ماه؛ ارزش تقریبی استقلال و پرسپولیس ۳۶۰۰ میلیارد تومان/ پرداخت حق اشتراک تویوتا دردسرساز شد/ جدایی شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو

+عرضه اولیه سهام سرخآبی‌ها تا بهمن ماه

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به ارزش تقریبی یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی هر یک از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس،گفت : پیشنهاد ما این است که تا بهمن ماه سال جاری، پذیره نویسی این دو باشگاه با عرضه ۲۰ درصدی انجام و پول آن نیز به خود باشگاه‌ها پرداخت شود.

+طرح وزیر اقتصاد برای افزایش حقوق بازنشستگان

وزیر امور اقتصادی و دارایی از طرح این وزارتخانه برای افزایش حقوق بازنشستگان از طریق تعریف محصولات بیمه ای جدید خبر داد. سید احسان خاندوزی در پایان جلسه امشب خود با رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و مدیران عامل بزرگ ترین شرکت های بیمه ای کشور در محل وزارت اقتصاد، با بیان اینکه در این نشست، نکات بسیار خوبی در هفت محور در زمینه صنعت بیمه مطرح ومورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: این محورها و به واقع، توقعات دولت برای ایجاد تحول در صنعت بیمه، متکی بر سند تحول دولت سیزدهم است. وزیر اقتصاد یکی از محورهای مورد نظر را حرکت به سمت نظارت “برخط” بیمه مرکزی بر شرکت های بیمه ای عنوان کرد که به گفته وی، متأسفانه، در حال حاضر خیلی با شرایط مطلوب در این خصوص فاصله داریم. وی با بیان اینکه متأسفانه گزارش های نظارتی بیمه مرکزی در حال حاضر، گزارش هایی با “فاصله زمانی” و در بعضی مواقع “با دقت کم” است، گفت: رئیس کل بیمه مرکزی پذیرفت به سرعت در مورد برخط شدن نظارت های این نهاد ناظر، تدبیری بیندیشد.

+تسهیلات بانک‌ها به اقتصاد ۶۰ درصد زیاد شد

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی هشت ماهه سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی، مبلغ ۱۷ هزار و ۲۷۴ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل معادل ۵۹.۲ درصد افزایش داشته است.

+بانک مرکزی اولتیماتوم داد

بانک مرکزی در بخشنامه ای بر لزوم رعایت نرخ سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری مصوب شورای پول و اعتبار توسط شبکه بانکی تاکید کرد.
بر اساس این بخشنامه و با اشاره به ابلاغ مصوبات یک‌هزار و دویست و نود و هفتمین جلسه مورخ ۱۳۹۹.۴.۲۴ شورای پول و اعتبار و تاکیدات انجام شده در جلسات ریاست کل بانک مرکزی با مدیران شبکه بانکی، نرخ سود علی الحساب سپرده‌های سرمایه گذاری مدت دار مابین ۱۰ تا ۱۸ درصد سالیانه تعیین شده است و بانک‌ها موظف به رعایت نرخ‌های مذکور هستند. بر اساس این بخشنامه، بررسی‌ها حاکی از است که نرخ‌های سود علی الحساب پرداختی به سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار اشخاص و علی‌الخصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سوی برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری رعایت نمی‌شود، به طوری که با استفاده از روش‌های متفاوت، نرخ سود موثر سپرده‌ها فراتر از موارد مصرح در ضوابط ابلاغی بانک مرکزی است؛ بنابراین، بانک مرکزی از شبکه بانکی خواسته است اقدامات اصلاحی لازم به منظور رعایت موازین قانونی و مقرراتی ذی ربط را انجام دهند.

پرداخت حق اشتراک تویوتا دردسرساز شد

سخنگوی تویوتا می‌گوید برنامه دریافت حق اشتراک برای استفاده از امکانات از راه دور سوئیچ‌های موسوم به فاب یک «اقدام ناخواسته» بود. به گزارش سایپانیوز، اوایل ماه دسامبر، خبر دریافت حق اشتراک و آبونمان برای ادامه استفاده از فاب [سوئیچ کنترل از راه دور] تویوتا برای روشن کردن خودرو از راه دور منتشر شد. البته این موضوع فقط برای بعضی از مدل‌های تویوتا پیش آمد و همین باعث بحث و اختلاف نظر بین صاحبان این برند شد که آیا کسی که پول یک خودرو را تمام و کمال داده است، مالک آن به حساب می‌آید یا نه؟ حتی برخی از مردم دامنه صحبت را به موضوع گسترده‌تر تعمیم دادند که آیا قرار است بحث «خودروهای متصل» یا connected cars حق مالکیت را از مشتریان سلب یا محدود کند؟ حتی این موضوع که هر خودرو، کارکردهای بسیاری دارد و اگر قرار باشد به ازای استفاده از هر یک از آنها حق اشتراک بپردازد، ماهانه هزینه‌های سرسام‌آوری روی دست مشتری می‌گذارد.

به هر حال به نظر بعضی از مشتریان تویوتا هم شانس خود را برای درآمد دائمی از این نوع خدمات امتحان کرده است. نکته اینجا است که روشن کردن خودرو از بیرون به کمک کلید فاب، نیازی به وصل شدن به اینترنت هم ندارد. کافی است که فابِ خودرو، در فاصله معینی از خودرو قرار گیرد و شبیه به کنترل تلویزیون، با ارسال سیگنال برخی از کارکردهای خودرو را فعال کند، برای مثال برای روشن شدن از بیرون کافی است که دکمه روی فاب سه بار پشت سر هم فشرده شود. حالا تویوتا مجبور به پاسخگویی شده و می‌گوید هرگز قصد نداشته است این خدمات فاب خودرو را پولی کند و با دیدن این حجم از نارضایتی و ناخرسندی مشتریان، تیمی از مدیران ارشد در حال پیگیری موضوع و رفع این مشکل هستند. در حال حاضر امکان استفاده از اپ [اپلیکیشن‌های موبایلی] برای سرویس‌های از راه دور وجود دارند که از «ماجول ارتباط داده» یا DCM [مخفف data communication module] استفاده می‌کنند. خودروهای جدید در دنیا از این قطعه سخت‌افزاری بهره می‌برند تا خدمات «خودروهای متصل» را ممکن سازند. هنگام ساخت این سخت‌افزار، این امکان در آنها پیش‌بینی شده است که این خدمات آبونمانی و با پرداخت حق اشتراک فعال شود.

+جدایی شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و تایید مقام معظم رهبری، شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو کنار رفت. به گزارش ایسنا، از مدتی پیش اعلام شد که قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار محول شده است، ولی اعضای شورای رقابت این موضوع را تائید نکرده و تاکید داشتند که هیچ ابلاغیه رسمی به آنها نشده است؛ حتی بعد از اینکه در هفته‌های اخیر قیمت گذاری جدید خودرو در ستاد تنظیم بازار انجام شد، شورای رقابت آن را نپذیرفته بود. با این حال تازه‌ترین ابلاغ صورت گرفته نشان از کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو دارد. طبق مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده است، مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار فعلا بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است. براین اساس، از این پس شورای رقابت در خصوص قیمت‌گذاری خودرو تکلیف و اختیاری ندارد و رسیدگی به شکایات شهروندان در خصوص قیمت‌گذاری نیز در این شورا قابلیت استماع ندارد؛ از این روی شورای رقابت اعلام کرده، شهروندان در صورتی که در این خصوص شکایتی دارند، شکایت خود را از طریق مراجع ذیصلاحی همچون وزارت صمت، دادگاه های عمومی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و … پیگیری کنند.

گفتنی است، شورای رقابت حدود ده سال گذشته در قیمت گذاری خودرو وارد شده بود که در سال ۱۳۹۷ با مصوبه سران قوا کنار رفته بود، ولی بعد از رایزنی های صورت گرفته در اردیبهشت ۱۳۹۹ بار دیگر به قیمت گذاری برگشت اما در این فاصله انتقاداتی در رابطه با عملکرد شورا و به ویژه روش قرعه کشی در فروش مطرح بود.

کاهش ارزش سهام شرکت خودرو الکتریکی چینی

شرکت خودروسازی دایملر آگ (ابرشرکت خودروسازی آلمانی چندملیتی) ارزش سهام شرکت خودروهای الکتریکی چینی BYD (بی‌وای‌دی، شرکت خودروسازی جمهوری خلق چین) را کاهش داد. به نقل از بلومبرگ، دایملر پس از سال‌ها فروش ضعیف برای این برند، سهام خود را در سرمایه‌گذاری مشترک خودروهای الکتریکی دنزا با شرکت صنعت خودروی بی‌وای‌دی (BYD) چین کاهش خواهد داد. شرکت سازنده مرسدس بنز گفت: پس از انتقال سهامی که شرکت‌ها قصد دارند در اواسط سال ۲۰۲۲ تکمیل کنند، بی‌وای‌دی، ۹۰درصد از کسب‌وکار و دایملر ۱۰ درصد را مالک خواهند شد. سرمایه‌گذاری مشترک نصف نصف (۵۰ ۵۰) در مارس ۲۰۱۲ آغاز شده است.  دایملر در بیانیه‌ای گفت: دایملر و بی‌وای‌دی همچنان به همکاری طولانی‌مدت موفق خود متعهد هستند. برند دنزا مدل‌های جدیدی را در سال آینده معرفی خواهد کرد و به دنبال فرصت‌های رشد بیشتر است. سال‌ها تقاضای اندک برای خودروهای دنزا و سودآوری ضعیف این سرمایه‌گذاری حتی با وجود افزایش فروش خودروهای لوکس مرسدس در چین، یکی از نگرانی‌های دایملر بوده است.

این صرافی در ترکیه جریمه شد

واحد تحقیقات جرایم مالی ترکیه شعبه محلی صرافی رمزارز بایننس را به دلیل تخلفاتی که در بازرسی های به عمل آمده مشاهده کرده بود، هشت میلیون لیر (۷۵۱ هزار و ۳۱۴ دلار) جریمه کرد. خبرگزاری دولتی آنادولو گزارش کرد جریمه صادره علیه BN Teknoloji نخستین جریمه در نوع خود از زمانی است که واحد تحقیقات جرایم مالی ترکیه مسئولیت نظارت بر فراهم کنندگان دارایی رمزارز را در ماه می بر عهده گرفت؛ اما به تخلفات صورت گرفته یا بازرسی ها اشاره ای نشد. بر اساس گزارش رویترز، سخنگوی بایننس اعلام کرد، این شرکت درباره ارتباطات با مقامات و رگولاتورها به صورت علنی صحبت نمی کند.

قطعی برق میلیون‌ها نفر در قلب اروپا در پی بحران انرژی

راشاتودی: کشورهای اروپایی هم اکنون درگیر یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های حوزه انرژی در تاریخ اتحادیه اروپا هستند. شرکت خدمات توزیع نیروی کوزوو اعلام کرده که پس از آنکه بارها از مردم خواسته تا آنجا که می‌توانند در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند حالا همچنان با مصرف بیش از حد مواجه بوده و مجبور است برق میلیون‌ها مشترک را قطع کند. در بیانیه این سازمان آمده، مشترکین باید به بهینه‌ترین شکل ممکن از برق استفاده کرده تا امکان تأمین نیرو برای آنها در سایه بحران انرژی فراهم شود. اوایل ماه جاری شرکت تولید نیروی برق کوزوو اعلام کرده بود، بزرگ‌ترین نیروگاه ذغال‌سنگی این کشور به خاطر مشکلات فنی از مدار خارج شده است. این مسأله همچنین باعث شد تا تأسیسات مرکزی گرمایشی پایتخت کوزوو از دسترس خارج شده و این کشور مجبور شود برق را با قیمت بالا وارد کند. دولت کوزوو حالا تصمیم گرفته تا مقطعی برق دو میلیون خانوار را قطع کند. دو هفته پیش هم صربستان از تصمیم خود برای قطع برق مشترکین خبر داده بود البته این مشکل فقط مربوط به کوزوو و صربستان نیست، چون شرکت توزیع برق انگلیس هم نخستین هشدار زمستانه خود را نسبت به بالا بودن مصرف برق در این کشور اعلام کرده است. هفته گذشته شرکت برق فرانسه هم اعلام کرد، چهار راکتور هسته‌ای این کشور که ۱۰ درصد کل برق فرانسه را تأمین می‌کرده‌اند از مدار خارج شده است. آلمان هم می‌خواهد تا پیش از سال ۲۰۲۱ نیمی از ظرفیت تولید برق هسته‌ای خود را برای همیشه خاموش کند که همه این موارد در کنار هم در حال تشدید کردن بحران کمبود انرژی در سطح اروپاست. شرکت ترافی‌گورا هشدار داده که در صورت بروز زمستان سخت اتحادیه اروپا ممکن است با قطعی گسترده برق مواجه شود.

حکم دولت هلند علیه شرکت سازنده آیفون

به نقل از رویترز، شورای رقابت هلند اعلام کرده است که شرکت اپل آمریکا در استفاده از نرم‌افزار اپ‌استور و روش پرداخت در آن قوانین رقابت را نقض کرده است، در صورتی که اپل نرم‌افزارش را با قوانین رقابتی همگام نسازد با جریمه ۵۶.۶ میلیون دلاری در هلند مواجه خواهد شد. شورای رقابت هلند اعلام کرد: اقدام اپل در الزام شرکت‌های تولیدکننده نرم‌افزار برای استفاده از نرم‌افزار درون‌برنامه‌ای خود اپل، قوانین رقابت و ضدانحصار را نقض می‌کند. طی سال گذشته به خاطر موارد مشابه در اپ‌استور شرکت اپل، بار‌ها تحت فشار و پیگرد قانونی قرار گرفته و شرکت‌های توسعه نرم‌افزار به شدت نسبت به این اقدام شاکی هستند. از سوی دیگر، به دلیل استفاده از نظام پرداخت درون‌برنامه‌ای اپ‌استور، شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزاری باید ۱۵ تا ۳۰ درصد فروش خود را به اپل بدهند. تحقیقات در این زمینه از سال ۲۰۱۹ در هلند در جریان است و این نخستین بار است که شرکت آمریکایی در هلند به خاطر سوء استفاده از جایگاه خود در بازار نرم‌افزار تحت پیگرد قرار می‌گیرد. در چندین شرکت دیگر نیز شاهد شکایت از شرکت اپل بوده‌ایم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....