تاریخ انتشار : جمعه 1 بهمن 1400 - 20:03
کد خبر : 75184

گلچین اقتصادی روز…کاهش ارزش پول ملی

گلچین اقتصادی روز…کاهش ارزش پول ملی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون اختلاس‌های میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست، ساماندهی رمزارز‌ها پیگیری می‌شود، حباب سکه کاهش داشت،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون اختلاس‌های میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست، ساماندهی رمزارز‌ها پیگیری می‌شود، حباب سکه کاهش داشت، آغاز اجرای تعرفه‌های جدید برق از امروز و جزئیات مالیات بر خودرو‌های لوکس را در بر دارد.

+انتقاد یک مرجع تقلید از کاهش ارزش پول ملی

انتقاد یک مرجع تقلید از کاهش ارزش پول ملی؛ زمانی با ۳۰ هزار تومان می‌شد خانه خرید/ تسهیلات با سود ‌‌۲۵ درصد زیبنده نظام نیست/ رئیس کل بانک مرکزی: ناظران شرعی به ساختار بانک‌ها اضافه می‌شوند/ افزایش ۳۵ برابری قیمت دلار در بیست سال

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، آیت‌الله نوری همدانی در دیدار رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر ضرورت بانکداری بدون ربا اظهار داشت: نگاه اسلام به مسائل اقتصادی بر حول محور تولید و اشتغال می باشد، تقویت بنیه اقتصادی و خودکفایی کشور تنها در سایه رشد و شکوفایی صنعت، تجارت و کشاورزی ممکن می باشد از این رو لازم است به این موضوعات توجه ویژه‌ای داشته باشید. مرجع تقلید شیعیان با انتقاد از گرفتن دیر کرد از سوی بانک ها افزود: قرآن دو گناه را بسیار نکوهش فرموده، نخست پذیرش ذلت و قبول سلطه استکبار و دوم ربا؛ چرا که بر اثر این دو گناه کرامت انسان ها از بین می رود و سبب ایجاد فقر در جامعه می‌گردد از این رو در تدوین قوانین بانکی باید دستورات و موازین اسلامی به دقت مورد توجه قرار بگیرد. وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلات بزرگ امروز بانک ها این است که در اسلام پول گرفتن برای تأخیر ادای قرض، حرام است ولی متأسفانه این مشکل در بانک ها معمول است؛ در حالی که نباید چنین باشد و بارها گفته ایم که دیر کرد نوعی ربا بوده و حرام است، بنده تا ریشه کنی ربا در این کشور برای تذکر دادن در هر زمانی مصمم هستم و به رؤساء قبلی بانک مرکزی هم گفته‌ام.با آقایان سیف و همتی مسئله اخذ دیر کرد تسهیلات توسط بانک‌ها را به عنوان ربای حرام مطرح کردیم و خواستیم دیرکرد را بردارند، اما نشد و نتوانستند.

وی در ادامه به بیان مشکلات اقتصادی موجود در جامعه پرداخت و با انتقاد از کاهش ارزش پول ملی کشور خاطرنشان کردند: امروز باید تدابیری اندیشیده شود تا بتوانیم این خلأ را جبران کنیم؛ ارزش پول ملی ما در مقایسه با بسیاری از کشورهای پایین است، ما باید اشکالات موجود در این زمینه را رفع کنیم.زمانی با ۳۰ هزار تومان می‌شد خانه خرید، اما الان یک کیلو میوه هم نمی‌دهند!

+تسهیلات با سود ‌‌۲۵درصد زیبنده نظام نیست

انتقاد یک مرجع تقلید از کاهش ارزش پول ملی؛ زمانی با ۳۰ هزار تومان می‌شد خانه خرید/ تسهیلات با سود ‌‌۲۵ درصد زیبنده نظام نیست/ رئیس کل بانک مرکزی: ناظران شرعی به ساختار بانک‌ها اضافه می‌شوند/ افزایش ۳۵ برابری قیمت دلار در بیست سال

آیت‌الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان در دیدار با رئیس‌کل بانک مرکزی که در مؤسسه امام صادق(ع) برگزار شد، اظهار داشت: همه باید کمک کنند تا بانکداری اسلامی که به‌نفع مردم و از دغدغه‌های دولت جدید است محقق شود. وی با تأکید بر برچیده شدن ربا از بانک‌ها افزود: اعلام ارائه تسهیلات با سود ۲۰ درصد و ۲۵ درصد زیبنده جمهوری اسلامی نیست، باید کاری کرد که بساط این رباخواری برچیده شود. مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه بانک نباید تاجر باشد بلکه باید امانت‌دار مردم باشد، اضافه کرد: پول فراوان انسان را فریب می‌دهد، رئیس و کارمندان بانک باید واقعاً امین باشند تا شاهد اختلاس در کشور نباشیم. استاد سطوح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: تعداد زیادی بانک در شهرها وجود دارد، این تعداد بانک چه ضرورتی دارد و آیا تعدد این بانک‌ها به‌صلاح کشور است؟ باید آسیب‌شناسی صورت بگیرد و در مورد فعالیت بانک‌ها برنامه‌ریزی شود.

+اختلاس‌های میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست

انتقاد یک مرجع تقلید از کاهش ارزش پول ملی؛ زمانی با ۳۰ هزار تومان می‌شد خانه خرید/ تسهیلات با سود ‌‌۲۵ درصد زیبنده نظام نیست/ رئیس کل بانک مرکزی: ناظران شرعی به ساختار بانک‌ها اضافه می‌شوند/ افزایش ۳۵ برابری قیمت دلار در بیست سال

آیت‌الله ‌جوادی آملی در این دیدار با رئیس بانک مرکزی تاکید کرد: بانک‌مرکزی وظیفه بسیار سنگینی دارد، از کارهای اصلی بانک مرکزی این باشد که دست قانون دانانی که قانون را دور می‌زنند از ذخایر بانک مرکزی کوتاه کند؛ اختلاس های میلیاردی از افراد عادی ساخته نیست، این اختلاس‌ها با قلم افراد صورت می‌گیرد نه با زور اسلحه. لذا در خصوص اختلاس‌های صورت گرفته نیز، بررسی و آسیب شناسی شود که چگونه افرادی توانستند حق را باطل کنند و اختلاس صورت بگیرد.

+رئیس کل بانک مرکزی: ناظران شرعی به ساختار بانک‌ها اضافه می‌شوند

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در راستای نظارت بر اجرای مصوبات شورای فقهی در نظام بانکی کشور، ناظران شرعی به کمیته تطبیق بانک‌ها اضافه خواهند شد. صالح آبادی در جمع اعضای «کارگروه تخصصی فقهی بانک مرکزی» در قم با بیان اینکه تحول نظام بانکی بر اساس تطبیق با اصول فقهی و شرعی در این دوره با جدیت پیگیری خواهد شد، گفت: در این راستا و در مرحله نخست حوزه نظارت بانک مرکزی موظف شده است عملکرد بانک‌ها در اجرای اصول شرعی را در قالب فرم‌های مشخص به طور مستمر مورد بررسی قرار دهد. عالی‌ترین مقام بانک مرکزی ادامه داد: همچنین چهارچوب اضافه شدن افرادی به عنوان ناظر شرعی در کمیته تطبیق بانک‌ها به منظور اجرا و نظارت بر مصوبات شورای فقهی در این شورا در حال تدوین است. صالح آبادی یادآور شد: در همین راستا فهرست افرادی که توسط شورای فقهی احراز صلاحیت شوند در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت رئیس کل بانک مرکزی همچنین بر ضرورت آموزش ضوابط فقهی و شرعی در حوزه بانکی به مدیران ارشد و تمام پرسنل شبکه بانکی تاکید و ابراز امیدواری کرد که این روند به بهبود فرآیندهای بانکی در راستای اجرای اصول بانکداری اسلامی منجر شود.

+ساماندهی رمزارزها پیگیری می شود

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس گفت: موضوع رمز ارزها در مجلس رها نشده و ما به دنبال ساماندهی آن هستیم نمایندگان و صاحب‌نظران و کارشناسان، پیگیر آن هستند که این موضوع، قانونمند شود. مجتبی توانگر در گفت‌وگو با خانه ملت درباره اقدامات مجلس برای ساماندهی موضوع رمزارزها، گفت: ما در کمیته اقتصاد دیجیتال کمیسیون اقتصادی در تلاش هستیم که نگاهی که اکنون به رمز ارزها وجود دارد یعنی فقط موضوع استخراج و ماینینگ را به سایر حوزه‌ها نیز بسط دهیم البته این نگاه هنوز نهادینه نشده است.  نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تدوین گزارش ماده ۴۵ درباره رمز ارزها در کمیسیون اقتصادی مجلس، افزود: هر چند این گزارش در کمیته اقتصاد دیجیتال تدوین و پس از بررسی در کمیسیون اقتصادی در صحن مجلس مطرح شد اما بانک مرکزی و نهادهای امنیتی نسبت به آن انتقاداتی داشتند.

+حباب سکه کاهش داشت

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران امروز (جمعه) در گفت‌وگو با ایرنا، درباره تحولات بازار سکه و طلا گفت:در حالیکه پس از شروع سال نو میلادی نوسانات کمی را شروع کرده بود هفته گذشته نیز سیر نزولی قیمت‌ها با توجه به کاهش قیمت ارز و انس جهانی اتفاق افتاده بود. محمد کشتی آرای افزود: در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه قیمت انس جهانی به طور ناگهانی و به دلیل تحولات بازارهای نفت۲۰ دلار افزایش یافت و نرخ ارز نیز کمی رشد داشت در نتیجه از روز شنبه گذشته تا چهارشنبه سیر نزولی قیمت‌ها را داشتیم اما در روز پنجشنبه قیمت انواع سکه و طلا و افزایش یافت. وی اظهارداشت: با توجه به اینکه معاملات در بازار روال عادی داشت حباب سکه با کاهش همراه بود و در نتیجه عرضه و تقاضای مناسب حباب سکه در آخرین معاملات روز پنجشنبه به ۲۸۰ هزار تومان تغییر قیمت پیدا کرد و نسبت به اول هفته ۱۱۰ هزار تومان کاهش داشت. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درخصوص پیش‌بینی قیمت‌ها در هفته آینده گفت: با توجه به تحولات سیاسی و منطقه‌ای نمی‌توان اظهارنظر کرد.

+افزایش ۳۵ برابری قیمت دلار در بیست سال

در آمارهای اقتصادی بانک مرکزی تحولات متوسط قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران از سال ۱۳۸۱ تا پایان آذرماه سال جاری ثبت شده که متوسط قیمت فروش دلار در بازار آزاد تهران در سال ۱۳۸۱ به میزان ۸۰۰ تومان بوده و با گذشت هشت سال، متوسط قیمت فروش دلار به ۱۰۴۴ تومان در سال ۱۳۸۹ رسیده است. البته، در گزارش بانک مرکزی قیمت فروش دلار در سال ۱۳۹۰ فقط تا پایان دی ماه آن سال اعلام شده که معادل ۱۵۴۱ تومان بوده و قیمت دلار در کل سال ۱۳۹۰ اعلام نشده است.  می‌توان گفت که همزمان با آغاز دهه نود، روند افزایشی قیمت دلار نیز آغاز شد و متوسط قیمت فروش این ارز از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ در محدوده ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان قرار داشت. از این زمان به بعد، روند افزایشی قیمت دلار قابل توجه شد و مبلغ فروش آن از ۱۰ هزار تومان عبور کرد که بیشترین عامل موثر در این زمینه تحریم‌ها و نوسانات شدید ارزی در آن سال‌ها بوده است. به‌گونه‌ای که متوسط قیمت فروش دلار در سال ۱۳۹۸ معادل ۱۲ هزار و ۹۱۸ تومان و در سال ۱۳۹۹ نیز به میزان ۲۲ هزار و ۸۸۷ تومان بوده است. از سوی دیگر، رقمی که از نرخ فروش دلار در آذرماه سالجاری ثبت شده، ۲۸ هزار و ۲۹۳ تومان بوده و در نه ماه اول سال ۱۴۰۰ نیز، متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا در بـازار آزاد شهر تهران ۲۵ هزار و ۶۸۸ تومان اعلام شده است.

بنابراین، تغییرات قیمت دلار در دو دهه اخیر بیانگر این است که قیمت این ارز طی این مدت تقریبا ۳۵ برابر شده است.

ردیف سال متوسط نرخ فروش دلار
۱ ۱۳۸۱ ۸۰۱ تومان
۲ ۱۳۸۲ ۸۳۲ تومان
۳ ۱۳۸۳ ۸۷۴ تومان
۴ ۱۳۸۴ ۹۰۴ تومان
۵ ۱۳۸۵ ۹۲۲ تومان
۶ ۱۳۸۶ ۹۳۵ تومان
۷ ۱۳۸۷ ۹۶۶ تومان
۸ ۱۳۸۸ ۹۹۷ تومان
۹ ۱۳۸۹ ۱۰۴۴ تومان
۱۰ ۱۳۹۰ _
۱۱ ۱۳۹۱ ۲۶۰۷ تومان
۱۲ ۱۳۹۲ ۳۱۸۳ تومان
۱۳ ۱۳۹۳ ۳۲۸۰ تومان
۱۴ ۱۳۹۴ ۳۴۵۰ تومان
۱۵ ۱۳۹۵ ۳۶۴۴ تومان
۱۶ ۱۳۹۶ ۴۰۴۵ تومان
۱۷ ۱۳۹۷ ۱۰ هزار و ۷۸۳ تومان
۱۸ ۱۳۹۸ ۱۲ هزار و ۹۱۸ تومان
۱۹ ۱۳۹۹ ۲۲ هزار و ۸۸۷ تومان
۲۰  تا پایان آذر ۱۴۰۰ ۲۸ هزار و ۲۹۳ تومان

+آغاز اجرای تعرفه‌های جدید برق از امروز

تعرفه‌های جدید برق براساس اعلام قبلی از امروز (جمعه اول بهمن ماه) اجرایی شد و بر اساس آئین‌نامه هیئت وزیران، مشترکانی که بتوانند مصرف خود را در چارچوب الگو کاهش دهند، مشمول پاداش می‌شوند.

+جزئیات مالیات بر خودروهای لوکس

علی رستم‌پور مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور امروز در ارتباط زنده با شبکه خبر در مورد مصوبه مجلس که در قالب قانون بودجه ۱۴۰۰ به عنوان مالیات بر خودرو لوکس آورده شده و اخیرا برای اولین بار به عنوان پایه مالیات بر ثروت اجرا می‌شود، گفت: در مورد خودروهایی که ارزش خودروی فرد و افراد تحت تکفل زیر ۱۸ سال او بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول این مالیات می‌شود و خودروهای با ارزش یک میلیارد تومان از این نوع مالیات معاف است. وی در مورد اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ چه برآوردی از مالیات بر خودروهای لوکس پیش‌بینی شده است، اظهار داشت: اجازه دهید تا زمان تصویب لایحه در مجلس رقم مالیات بر خودروهای لوکس را نگویم.

مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی همچنین گفت: دارندگان خودروهای لوکس تا پایان بهمن ماه سال جاری فرصت دارند، مالیات بر خودروهای خود که بیش از یک میلیارد تومان ارزش دارند را بپردازند و یا در صورت اعتراض تا این زمان نسبت به مالیات خود اعتراض کنند. به گفته رستم‌پور؛ طبق برآورد بیش از ۱۸ هزار خودروی لوکس بر اساس معیار قیمت‌گذاری ماده ۴۲ قیمت پایه قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور وجود دارد که مشمول اعمال ضرایب مالیاتی و همچنین اصلاح قیمت بر اساس نرخ ارز ترجیحی می‌شود. رستم‌پور گفت: برای ۱۰۶ هزار نفر از دارندگان خودروی لوکس پیامک مالیات ارسال شده است که این مالکان که ارزش خودروهای آنها بیش از یک میلیارد تومان است تا پایان بهمن ماه فرصت دارند، مالیات خود را بپردازند.

وی اضافه کرد: کسانی که بالای ۱۸ سال سن داشته باشند هر کس مالیات خودروی خود را باید جداگانه بپردازد، اما در خانوار کسانی که زیر سن قانونی و ۱۸ سال باشند مجموع ارزش خودروهای تحت تملک سرپرست خانوار و اعضای تحت تکفل زیر سن قانونی اگر بیش از یک میلیارد تومان باشد مشمول این مالیات می‌شود. مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی در مورد نرخ این نوع مالیات بر خودروهای لوکس گفت: ارزش خودرو تا زیر یک میلیارد تومان معاف از مالیات، بالای یک میلیارد تومان تا یک و نیم میلیارد تومان، یک درصد، ارزش یک و نیم تا سه میلیارد دو درصد، ارزش خودرو از ۳ تا ۴٫۵ میلیارد تومان به میزان سه درصد و خودروهای به ارزش بیش از ۴٫۵ میلیارد تومان ۴ درصد، مالیات بر خودروهای لوکس باید بپردازند. رستم‌پور همچنین گفت: ملاک ارزش‌گذاری خودرو بر اساس جدولی است که برای محاسبه نقل و انتقال خودرو، مالیات و عوارض شماره‌گذاری و عوارض شهرداری که هر سال از صاحبان خودرو گرفته می‌شود و در دی ماه ابلاغ می‌شود، مورد ملاک قرار می‌گیرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....