تاریخ انتشار : یکشنبه 8 اسفند 1400 - 19:31
کد خبر : 79418

گلچین اقتصادی روز…پرداخت سود سهام

گلچین اقتصادی روز…پرداخت سود سهام

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس بازهم منفی بسته شد، مصوبه مجلس برای الزام قانونی شرکت‌ها در پرداخت سود سهام

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس بازهم منفی بسته شد، مصوبه مجلس برای الزام قانونی شرکت‌ها در پرداخت سود سهام از طریق سجام، رییس اتحادیه املاک: بازار مسکن در حال تخلیه حباب قیمت است، جلسه شورای عالی کار بی‌نتیجه تمام شد و ممنوعیت حضور شرکت‌های روسیه در کنگره جهانی موبایل را در بر دارد.

+بورس بازهم منفی بسته شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۵۵۱۳ واحدی معادل ۰.۴۳ درصد، به یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۷۹۶ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز نیز نماگر کل بورس با افت ۳۵۷۲ واحدی مواجه شد.

+شروط پنج‌گانه هیأت مدیره فرابورس برای درج سرخابی‌ها

این روزها قرار است، نماد معاملاتی دو باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس موسوم به سرخابی‌ها در بازار پایه فرابورس درج شود.این دو شرکت به عنوان شرکت سهامی عام نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده‌اند. گرچه حسین قربان‌زاده رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر داده است که تا پانزدهم اسفند ماه حتماً دو شرکت استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس درج می‌شوند و مردم می‌توانند با خرید سهام این دو باشگاه از طریق صرف سهام در افزایش سرمایه دو شرکت مشارکت کنند، اما میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس ایران اعلام کرد هیأت مدیره شرکت فرابورس ایران با هدف حمایت از انجام اصلاحات بنیادین در راهبری، ارتقای شفافیت و بهبود حاکمیت شرکتی باشگاه پرسپولیس و استقلال و با توجه به وظیفه قانونی خود در مورد حفاظت از سرمایه آحاد سرمایه‌گذاران جلسه تشکیل داده و تصویب کرد که پس از رفع شروط پنج‌گانه درج نماد این دو شرکت انجام شود.
در این زمینه یک مقام آگاه به فارس خبر داد، از موانع مهم درج نماد سرخابی‌ها در فرابورس شفاف نبودن صورت‌های مالی و بند‌های حسابرسی فراوان در صورت‌های مالی دو شرکت است، یعنی هنوز ابهامات زیادی وجود دارد، از جمله مهمترین ابهامات آن بدهی مالیاتی دو شرکت، بدهی بابت قرارداد با مربیان و بازیکنان سابق و همچنین بخشی از پول‌ها و اسناد مالی که در سال‌های قبل توسط مدیران شرکت‌ها برداشته شده و به شرکت برگشت نشده است. از طرفی گفته می‌شود، دو باشگاهی که از طرف شهرداری برای تمرین بازیکنان باشگاه‌ها در نظر گرفته شده، در واقع انتقال مالکیت صورت نگرفته و فقط حق استفاده از تمرین برای دو باشگاه را در نظر گرفته‌اند. از طرفی به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، ارزش اعلام شده دو باشگاه که برای استقلال ۱۸۰۰ میلیارد تومان و برای پرسپولیس ۳۲۰۰ میلیارد تومان اعلام شده، ۷۰ درصد از این ارقام مربوط به برند تجاری دو باشگاه است، در حالی که باز گفته می‌شود هنوز این برند‌ها ثبت نشده‌اند و مسأله مهم امتیاز حق پخش مسابقات ورزشی این دو باشگاه در ابهام قرار دارد. به هر حال قرار است دو باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس بعد از ۲۰ سال مطرح شدن برای واگذاری در قالب مشارکت مردم در افزایش سرمایه دو شرکت از طریق صرف سهام در فرابورس درج و به مردم واگذار شود.

+مصوبه مجلس برای الزام قانونی شرکت‌ها در پرداخت سود سهام از طریق سجام

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از مصوبه مجلس برای الزام قانونی شرکت‌های بورسی برای پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام خبر داد و گفت: اگر سود شرکت‌ها از هر طریق به جز سجام به حساب سهامداران پرداخت شود، ناشر مکلف به پرداخت مبلغ سود با ٢٠ درصد جریمه می‌شود. علیزاده به اعتراض سهامداران نسبت به مهلت هشت ماهه شرکت‌ها برای واریزی سود اشاره کرد و گفت: باید اقدامی صورت گیرد تا زمان پرداخت سود شرکت‌ها به حداقل زمان ممکن کاهش پیدا کند. وی ادامه داد: مذاکراتی را در این خصوص انجام خواهیم داد که اگر اجرای آن امکان پذیر باشد، به طور حتم به بند الحاقی پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام اضافه خواهد شد.

دو بانک دولتی چین تامین مالی خرید مواد خام از روسیه را محدود کردند

به نقل از راشاتودی: گفته می‌شود بزرگ‌ترین موسسه مالی عمومی چین، تامین مالی برای خرید مواد خام از روسیه به علت ترس از تهدید تحریم‌ها از جانب آمریکا و هم پیمانانش را محدود کردند. بلومبرگ به نقل منابع آگاه نوشته است، این اقدام که احتمالا موقتی است، توسط حداقل دو بانک بزرگ دولتی چین، ICBC و بانک چین (Bank of China) صورت گرفته است. این بانک‌ها با خطر بزرگ مواجه با تحریم‌های ثانویه از سوی واشنگتن مواجه هستند.

ICBC، بزرگ‌ترین بانک در جهان به لحاظ دارایی و بانک چین، بزرگ‌ترین بانک چین برای مبادلات ارزی است. این بانک‌ها احتمال دارد، دسترسی خود به دلار را از دست بدهند، زیرا تامین مالی خرید کالا‌های اساسی از روسیه احتمالا به عنوان حمایت از مسکو تلقی شود. به دنبال عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا و هم پیمانان غربی اش، یکسری تحریم‌ها علیه این بخش‌های اقتصادی این کشور، نهاد‌ها و اشخاص اعمال کردند. چین در سال‌های اخیر، خرید کالا‌های اساسی از روسیه را افزایش داده به طوری که نزدیک به ۳۰ درصد نفت و گاز روسیه در چین، دومین اقتصاد دنیا مصرف می‌شود.

 

صادرات ۳۰ میلیارد دلار قطعه و خودرو از ترکیه

مصطفی وارناک وزیر صنعت و فناوری ترکیه از صادرات ۳۰‌میلیارد دلاری در صنعت خودروی ترکیه خبر داد.  در نشست آمادگی برای «جام جهانی خودروهای برقی فیا» FIA Electric Car World Cup که از ۲۰ تا ۲۲ ماه می ۲۰۲۲ (۳۰ اردیبهشت تا یکم خرداد) برگزار می‌شود، وزیر صنعت و فناوری ترکیه گفت: «ترکیه یکی از سازندگان اروپا با قابلیت صادرات ۳۰‌میلیارد دلار محصولات صنعت خودروست. ما بر تلاش خود افزوده‌ایم تا ظرفیت تولید را از این هم بالاتر ببریم. ما در حال کار روی خودروهای برقی، خودران‌ها و فناوری‌های خودروهای متصل به شبکه‌های اینترنتی هستیم.» وی با تاکید بر گسترش ظرفیت‌های صادراتی ترکیه گفت: «ما شاهد پتانسیل‌هایی در خصوص فناوری‌های وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین هستیم و دنیا هم به پیشرفت‌های ما علاقه نشان می‌دهد. امروز ترکیه روی فناوری‌های مناسب در زمان مناسب سرمایه‌گذاری کرده است. ما در بخش صنعت خودرو ظرفیت‌های چشمگیری ایجاد کرده‌ایم.»

وارناک، ترکیه را به عنوان یکی از کشورهای مهم در عرصه صنعت خودروی اروپا توصیف و به این اشاره کرد که علاقه به خودروهای برقی همگام با «بازار خودروی برقی داخلی ترکیه» (موسوم به TOGG) پیش می‌رود و در ادامه گفت: «تمرکز ما روی سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند، اشتراک‌گذاری در حمل‌ونقل نوین، نسل جدید مواد و عناصر و… است. ما اینجا شاهد توجه دنیا به بازار خودروهای برقی داخلی ترکیه (تاگ) در نمایشگاه‌های فناوری هستیم. زمانی که خودروهای ملی و داخلی ترکیه در حال تردد باشند تاثیر بزرگ‌تری بر بازار می‌گذارند. از این روی، ترکیه هدف‌گذاری کرده است که کانون تولید خودروهای برقی برای اروپا باشد.» وزیر صنعت و فناوری ترکیه، «جام‌جهانی خودروهای برقی فیا» را پتانسیل بزرگی برای بازدید ‌میلیون‌ها نفر از ۱۲۷ کشور جهان توصیف کرده و می‌گوید: این فرصت مناسبی برای پیشبرد نقش استانبول در اقتصاد جهانی است. ترکیه با استفاده از این رویداد ورزشی جهانی می‌تواند برندهای ترکیه را در مقیاس جهانی معرفی کند. این مسابقه می‌تواند علاقه به خودروهای برقی در کشور را نیز افزایش دهد. وزیر صنعت و فناوری ترکیه گفت: «همزمان با دگردیسی در صنعت خودرو و گذار به خودروهای برقی، شاید زودتر از بسیاری از کشورها در جهان علاقه به خودروهای برقی در ترکیه رو به افزایش است. آرزو می‌کنم مسابقه جام جهانی خودروهای برقی از پیش باعث حمایت از صنعت خودروی ترکیه باشد. قرن بیست و یکم، ‌‌‌ قرن گسترش خودروهای برقی است. خودروهای برقی در بخش صنعت حمل‌ونقل نوین یک دگردیسی کامل به وجود خواهند آورد. هر روز زیرساخت‌های شارژ خودرو و فناوری‌های باتری در حال توسعه هستند و سهم خودروهای برقی و قطعات موردنیاز آن رو به افزایش است.»

+قیمت خانه در هر منطقه تهران چند؟

براساس آخرین آمارها متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران طی بهمن ماه به ۳۳ میلیون و ۵۶ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۴ و ۱۶.۴ درصد افزایش یافته است. همچنین، تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۸.۵ هزار فقره بوده که در مقایسه با ماه قبل ۱۳.۱ درصد کم شده است که در این بین، بررسی جزئیات متوسط قیمت هر متر خانه و تعداد معاملات انجام شده در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نشان می‌دهد که بیشترین قیمت هر متر خانه ۷۰ میلیون و ۲۵۹ هزار تومان در منطقه ١ و کمترین آن با ۱۵ میلیون و ۶۴۷ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است. علاوه بر این، در بهمن ماه امسال در مناطق ۱ و ۱۸ تهران به ترتیب معادل ۳۲۲ و ۲۵۳ فقره خانه معامله شده که نسبت به ماه قبل با کاهش مواجه شده است.
از سوی دیگر، بررسی گزارش بانک مرکزی از نظر تفاوت متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران در بهمن ماه نسبت به دی ماه سال جاری بیانگر این است که ۱۷ منطقه از تهران با افزایش قیمت مسکن در ماه موردنظر مواجه شده‌اند. علاوه براین، مسکن در بهمن ماه سال جاری در پنج منطقه دیگر از تهران نسبت به دی ماه کاهش قیمت داشته‌ که شامل مناطق ۲، ۶، ۱۴، ۱۵، ۱۷ می‌شود. از سوی دیگر، تعداد معاملات مسکن در بهمن ماه سال جاری نسبت به دی ماه  در ۲۱ مناطق تهران کاهشی بوده و فقط در منطقه ۶ افزایشی بوده که کم‌ترین تعداد معامله مسکن به منطقه ۱۹ با ۶۴ معامله و بیشترین تعداد معامله نیز به ترتیب به مناطق ۵، ۱۰، ۴ و ۲ مربوط می‌شود که هر یک به ترتیب  ۱۲۶۲، ۸۵۷، ۷۲۷ و ۶۴۴ معامله مسکن داشته‌اند.
دو بانک دولتی چین تامین مالی خرید مواد خام از روسیه را محدود کردند/ صادرات ۳۰ میلیارد دلار قطعه و خودرو از ترکیه/ شروط پنج‌گانه هیأت مدیره فرابورس برای درج سرخابی‌ها/ قیمت خانه در هر منطقه تهران چند؟

+رییس اتحادیه املاک: بازار مسکن در حال تخلیه حباب قیمت است

قلی‌خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بازار در حال تجربه کاهش قیمت و تخلیه حباب است و هر نوع گزارشی درباره رشد قیمت مسکن، حتی اندک و ناچیز می تواند سیگنال افزایش قیمت را به بازار بدهد. وی به مذاکرات رفع تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: اگر شوک‌های منفی گزارش بانک مرکزی از قیمت خانه در پایتخت را فاکتور بگیریم، شوک‌های مثبت به بازار مسکن از برنامه دولت برای جبران کسری ساخت و ساز و همزمان انجام مذاکرات رفع تحریم‌ها نشات گرفته که باعث تخلیه حباب قیمت ملک و تمایل قیمت‌ها به ثبات شده است. قلی‌خسروی اظهار داشت: سوداگران نمی‌خواهند شوک‌های مثبت به بازار ملک کار خود را درست انجام دهد و در میان اخبار مثبت کاهش تورم در بخش مسکن، خبر از گرانی خانه می‌دهند؛ اما اتحادیه املاک معتقد است اکنون قدرت چانه زنی خریداران افزایش یافته و بازار به سمت خریداران است. اکنون مشتری به راحتی می‌تواند تخفیف بگیرد. به گفته وی، سوداگران در منطقه یک پایتخت ساخت و سازهای لوکس انجام می‌دهند که موجب تسری قیمت‌ها به سایر مناطق پایتخت می‌شود و اگر منطقه یک را در معدل‌گیری قیمت مسکن وارد کنیم، خبر غیرواقعی رشد قیمت‌ها داده می‌شود. این مقام صنفی تاکید +کرد: در بهمن‌ماه امسال افزایش قیمت نداشتیم و رشد قیمت مسکن متوقف شده است.

+جلسه شورای عالی کار بی‌نتیجه تمام شد

محمدرضا تاجیک عضو کارگری شورای عالی کار در مورد جزئیات جلسه روز گذشته شورای عالی کار اظهار کرد: در جلسه دیروز به جمع بندی خاصی در مورد دستمزد کارگران نرسیدیم و ادامه مباحث را در جلسه آتی که شنبه هفته آینده برگزار می‌شود، پیگیری خواهیم کرد. عضو کارگری شورای عالی کار افزود: گزارشی نیز از سوی کارشناسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت مقایسه تورم و مزد در سال‌های اخیر و چگونگی افزایش‌ها در سطوح مزدی در جلسه ارائه شد. وی ادامه داد: امیدوارم شرکای اجتماعی در جلسه آتی توان خود را برای پرداخت اعلام کنند تا وارد مبحث اصلی دستمزد شویم. توقع ما این بود که کارفرمایان یک عددی را برای دستمزد اعلام می‌کردند، زیرا در این صورت کمی دیدگاه‌ها را نزدیک می‌کردیم. تاجیک گفت: جلسات در صورتی می‌تواند برای جامعه کارگری مثبت باشد که دیدگاه‌های طرفین نزدیک به هم باشد.

ممنوعیت حضور شرکت‌های روسیه در کنگره جهانی موبایل

انجمن GSMA حضور شرکت‌های روسی در نمایشگاه کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۲ (MWC) که از ۲۸ فوریه (۹ اسفند) آغاز می شود را ممنوع خواهد کرد. انجمن GSMA اعلام نکرد حضور کدام شرکت‌های روسی ممنوع شده است و تنها گفت پاویون روسیه وجود نخواهد داشت تا محصولات موبایل این کشور را نمایش دهد. جان هافمن، رئیس GSMA به رویترز گفت: هیچ برنامه ای برای لغو یا به تاخیر انداختن نمایشگاه کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۲ وجود ندارد. با این حال این سازمان در وب سایت خود اعلام کرد همه سیاست ها و تحریم هایی که روسیه را هدف می گیرند را رعایت خواهد کرد. بعضی از شرکتها در فهرست تحریم ها هستند. تحت بعضی از تحریم ها، ارسال تلفن های همراه امکان پذیر است؛ البته تا زمانی که به کارکنان دولتی روسیه یا وابسته های آنها ارسال نشوند. مانند بعضی از نمایشگاه های تجاری، شرکت‌هایی روسی نظیر “ویمپل کام” می توانند فضای اختصاصی برای حضور در نمایشگاه خریداری کنند اما ممنوعیت اصلی عمدتا شامل شرکت‌هایی می شود که برای حضور از پاویون روسیه استفاده می کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....