تاریخ انتشار : دوشنبه 9 اسفند 1400 - 19:33
کد خبر : 79571

گلچین اقتصادی روز…نوسان مثبت شاخص کل

گلچین اقتصادی روز…نوسان مثبت شاخص کل

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان مثبت شاخص کل بورس، سود سال ۹۹ سهام عدالت به‌ زودی پرداخت می‌شود، خروج

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان مثبت شاخص کل بورس، سود سال ۹۹ سهام عدالت به‌ زودی پرداخت می‌شود، خروج بریتیش پترولیوم از سهامداری روس‌نفت، منتظر سقوط بیشتر بیت کوین باشیم؟ و بی‌اعتنایی چین به تحریم‌ها با لغو همه محدودیت‌های واردات گندم از روسیه را در بر دارد.

+نوسان مثبت شاخص کل بورس

به گزارش اقتصاددان ببه نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۳۵۷۲ واحدی معادل ۰.۲۸ درصد، به یک میلیون و ۲۷۹ هزار و ۲۹۷ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد بیش از دو هزار واحدی همراه شده است.

+ارزش برگه های سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۵۵۴ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۷ درصد معادل ۷۳ هزار و ۳۰۲ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۹۳۲ تومان رسیده است.

+سود سال ۹۹ سهام عدالت به‌ زودی پرداخت می‌شود

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه سود سهام عدالت به‌ زودی برای مشمولان پرداخت می‌شود، گفت: اکنون تعداد ۳۶ شرکت سرمایه‌پذیر سهام عدالت که ۳۲ شرکت آن سود ده بودند، اقدام به واریز سودهای خود کرده و عدد خوبی به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شده است.

+یک اقتصاددان: ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشود؛، وضعیت بدتر خواهد شد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی نصیب دلال‌ها و میلیادرها شده است، گفت: با اختصاص ارز ترجیحی، اَبر میلیاردرها را ایجاد کرده‌ایم که این مساله هم به لحاظ حقوقی، شکلی و محتوایی دارای اشکال و هم با شعار مجلس در مخالفت با رانت خواری مغایرت دارد. سعید لیلاز در پاسخ به این که برخی اقتصاددان‌ها و حتی نمایندگان مجلس معتقدند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با توجه به شرایط تورمی کشور، ممکن است سفره مردم را کوچک‌تر کند، گفت: بله، هنوز در علم اقتصاد، آمپول بدون درد اختراع نشده و هر اصلاحی دردناک است و با دوستان اقتصادی که این هشدار را می‌دهند، هم عقیده‌ام اما باید تدبیر کرد، چون اگر در این بازه زمانی این کار را انجام ندهیم، وضعیت بدتری در انتظار اقتصاد خواهد بود. این اقتصاددان ادامه داد: واقعیت این است که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشود، وضعیت بسیار بدتری نسبت به وضع موجود خواهیم داشت و باید این اصلاحات انجام شود. یک زمانی در ایران نیاز به اصلاحات اقتصادی داشتیم و انجام ندادیم. در دوره آقای روحانی به درد و الان به جراحی رسیدم؛ اگر این جراحی انجام نشود، به قطع عضو منجر خواهد شد.

+کمیسیون تلفیق بودجه بر مصوبه خود پافشاری کرد

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس کمیته هدفمندی یارانه‌های کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: بحث ارز ترجیحی هنوز در صحن مجلس مطرح نشده است، اما به نظر بنده می‌توان گفت رویکرد عمومی مجلس همراهی با دولت و پرداخت یارانه ریالی است. وی افزود: گزارش و نتیجه بررسی کمیسیون نیز تغییر پیدا نکرده است و به همان شکل قبلی به صحن خواهد رفت. در کمیسیون تلفیق، ابغای ارز ترجیحی رای نیاورد و قرار بر این شد که معادل ریالی ۹ میلیارد دلار در اختیار دولت قرار گیرد و خود دولت اقدامات بعدی را مدیریت کند.

میرتاج الدینی گفت: معادل ریالی ۹ میلیارد دلار به همراه یارانه‌هایی که در تبصره ۱۴ در نظر گرفته شده بود، در مجموع به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و ما این رقم را در اختیار دولت قرار می‌دهیم تا کالا‌هایی که مشمول ارز ترجیحی بود (شامل گندم، دارو، روغن و کالا‌های اساسی) مدیریت کند. این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این مدیریت به شکل گذشته که ارز ترجیحی تخصیص پیدا می‌کرد، نیست بلکه به گونه‌ای است که رانت و سوء استفاده صورت نگیرد. در حال حاضر تبصره‌های بودجه در مجلس بررسی می‌شود و پس از اتمام تبصره بحث ارز ترجیحی در دستور کار صحن قرار خواهد گرفت.

جهش قیمت نفت در واکنش به آماده باش هسته‌ای روسیه

قیمت نفت روز دوشنبه در پی تشدید تحریم ها علیه روسیه که باعث شد این کشور نیروهای بازدارنده هسته ای خود را به حالت آماده باش درآورد، جهش پیدا کرد. نفت برنت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه بازگشت و در ابتدا بیش از هفت دلار افزایش پیدا کرده بود، زیرا آماده باش هسته ای و محدودیت های پرداخت بانکی، نگرانی ها نسبت به وضعیت صادرات نفت روسیه و مختل شدن احتمالی آن را تشدید کرد. روسیه دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان است و حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی را تامین می کند. بهای معاملات نفت برنت سه دلار و ۹۵ سنت معادل چهار درصد افزایش یافت و به ۱۰۱۰ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید. قیمت ها در ابتدای معاملات تا مرز ۱۰۵ دلار و هفت سنت صعود کرده بود. نفت برنت هفته گذشته پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، به ۱۰۵ دلار و ۷۹ سنت صعود کرده و بالاترین قیمت در هفت سال اخیر بود. قرارداد نفت برنت برای تحویل در آوریل روز دوشنبه منقضی می شود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا چهار دلار و ۵۵ سنت، معادل ۵درصد افزایش یافت و به ۹۶ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا که هفته گذشته تا مرز ۱۰۰ دلار و ۵۴ سنت پیشروی کرده بود، ابتدای معاملات روز جاری تا ۹۹ دلار و ۱۰ سنت صعود کرده بود. دانیل هاینس، استراتژیست کالای گروه ANZ گفت: اقدامات آمریکا و اروپا برای حذف برخی از بانکهای روسیه از سیستم سوئیفت، نگرانیها نسبت به مختل شدن عرضه در کوتاه مدت را برانگیخته است. این ریسک برای عرضه، بزرگترین ریسکی است که تاکنون مشاهده کرده ایم و در شرایط کمبود عرضه در بازار پیش می آید.

خروج بریتیش پترولیوم از سهامداری روس‌نفت

بریتیش پترولیوم اعلام کرد تصمیم گرفته است ۱۹.۷۵ درصد سهم خود در شرکت نفتی روس‌نفت را درپی حمله روسیه به اوکراین خارج کند. به نقل از رویترز، برنارد لونی، مدیرعامل شرکت بریتیش پترولیوم که از هیات مدیره روس‌نفت کناره گیری خواهد کرد، در بیانیه ای اعلام نمود این حمله باعث شد ما اساسی درباره موقعیت بریتیش پترولیوم در خصوص روس‌نفت  بازنگری کنیم. باب دادلی، مدیر اجرایی سابق بریتیش پترولیوم هم از هیات مدیره روس‌نفت ـ که گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان ریاست آن برعهده دارد و توسط ایگور سچین، متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اداره می شود ـ استعفا کرده است. این اقدام بریتیش پترولیوم بدون تبعات مالی نخواهد بود و در نتیجه این شرکت سهمی در درآمد خالص، تولید و ذخایر روس‌نفت نخواهد داشت. بریتیش پترولیوم با این خروج، هزینه ۲۵ میلیارد دلاری را تا پایان سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ متحمل می شود که در ماه می به سرمایه گذاران گزارش خواهد کرد. سهم روس‌نفت از  ۱۲.۸ میلیارد دلار سود بریتیش پترولیوم در سال میلادی گذشته، یک پنجم و ۲.۷ میلیارد دلار سود این شرکت از روس‌نفت بود. بریتیش پترولیوم همچنین از مانورهای روسیه در چند ماه گذشته که باعث افزایش قیمت های جهانی انرژی شده بود، سود برده بود.

پاسخ بانک مرکزی روسیه به تحریم‌های کشورهای

راشاتودی ـ بانک مرکزی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، برای حفظ ثبات و حمایت از اقتصاد این کشور در برابر تحریم‌های غرب به اندازه کافی پول نقد و دارایی‌های غیرنقدی را در اختیار بانک‌های داخلی این کشور قرار خواهد داد. در این بیانیه آمده است، بانک مرکزی روسیه مداوم دارایی‌های نقدی و غیرنقدی به روبل را در اختیار بانک‌ها قرار خواهد داد، تا آنجا که می‌تواند نیازهای بانک‌های داخلی این کشور به نقدینگی را تأمین کند. این بانک مدعی شده که تمامی منابع و ابزارهای لازم برای حفظ ثبات مالی و اطمینان از اینکه بخش مالی در این کشور به فعالیت خود به شکل معمول ادامه دهد را در اختیار دارد. نظام بانکی این کشور با ثبات بوده و سرمایه و نقدینگی کافی برای ادامه فعالیت خود به طور معمول در هر شرایطی را دارد. منابع مالی در حساب‌های بانک‌ها، امنیت کامل داشته و خدمات بانکی به طبق روال ارائه خواهد شد.

طی ساعات گذشته گروهی از کشورهای غربی شامل آمریکا، انگلیس، کانادا و اتحادیه اروپا بسته‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کردند که از جمله آنها مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی روسیه و قطع دسترسی برخی مؤسسات مالی در این کشور به سوئیفت بوده است. بانک مرکزی روسیه البته گفته که تراکنش‌های مالی در داخل این کشور با استفاده از سامانه SPFS که برای جایگزین شدن سوئیفت طراحی شده انجام خواهد شد. بانک توسعه روسیه هم اعلام کرد: این سامانه می‌تواند در تراکنش‌های خارجی هم مورد استفاده قرار گیرد. آناتولی آکساکوف، دبیر کمیته بازارهای مالی دومای روسیه، نیز گفته: این کشور راه‌های جایگزین برای انجام تراکنش‌های مالی خود در فضای بین‌الملل را دارد و به عنوان مثال می‌تواند از زیرساخت‌های اقتصادی کشورهای دوست خود استفاده کند. برخی کارشناسان گفته‌اند که قطع دسترسی روسیه به سوئیفت می‌تواند اثر مثبتی برای این کشور داشته باشد چرا که باعث گسترش استفاده از روبل به عنوان یک ارز بین‌المللی خواهد شد.

+زمان واریز یارانه ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی

طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه ها، بیست و هشتمین مرحله یارانه معیشتی دوشنبه ۹ اسفند واریز می‌شود. به مانند دوره‌های پیشین، واریزی‌ها یارانه معیشتی به حساب خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

+قبوض نجومی برق در انتظار این خانه‌ها

تعرفه های برق در سال های اخیر سبب رویکرد بسیاری از سازندگان مسکن به نصب سیستم های سرمایشی-گرمایشی موسوم به داکت اسپلیت به جای کانال کشی و نصب کولرهای آبی شده، این در حالی است که با اجرای آیین نامه برقی دولت از ابتدای بهمن ماه، از این پس معادلات تعیین نرخ برق برای دارندگان این سیستم ها به گونه دیگری رقم خواهد خورد. به نقل از ایسنا؛ برای میزان مصرف داکت اسپلیت باید متراژ مورد استفاده در نظر گرفته شود؛ مثلا فروشندگان برای یک واحد ۱۰۰ متری سیستم ۳۶۰۰۰  و ۳ تن تبرید را پیشنهاد می دهند و درباره میزان مصرف برق آن هم می گویند که مصرف برق این سیستم در داکت اسپلیت ها بین ۷ تا ۱۱ آمپر متغیر است.

برای محاسبه میزان مصرف برق یک داکت اسپلیت به کیلووات ساعت که الگوی مصرف برق مناطق مختلف کشور یعنی مناطق عادی و مناطق گرم ۱ تا ۴ بر اساس آن تعیین می شود، نیاز است کمی محاسبات انجام دهیم. بدین شکل که باید ابتدا به توان دستگاه پی ببریم. برای این کار لازم است ولتاژ را در جریان یا همان آمپر ضرب کنیم؛ با توجه به این که ولتاژ منازل مسکونی ۲۲۰ است با ضرب آن در آمپر درج شده روی بسته بندی محصول، توان یا وات به دست می آید. با تقسیم وات بر ۱۰۰۰ هم کیلووات به دست آمده و با ضرب آن در ساعات مصرف، کیلو وات ساعت به دست خواهد آمد؛ بنابراین، چنانچه یک داکت اسپلیت ۳۶۰۰۰ یا ۳ تن تبرید نصب شود، مصرف برق ماهانه آن برای استفاده تنها ۱۰ ساعت در روز به تنهایی معادل ۷۵۰ کیلووات ساعت خواهد بود و این در حالی است که الگوی مصرف برق مناطق عادی در تابستان تنها ۳۰۰ کیلووات ساعت است!

در این بین مصرف برق یک کولر آبی با همین شرایط از ۱۲۰ کیلووات ساعت در ماه فراتر نخواهد رفت. با این حساب دارندگان داکت اسپلیت بابت ۳۰۰ کیلووات برق مصرفی خود در تابستان از تعرفه یارانه ای بهره مند می شوند اما بابت مصرف مازاد بر الگوی خود مشمول تعرفه های پلکانی آن هم با ضرایب ۳.۵ برابر هزینه تامین برق که بیش از ۹۰۰ تومان در هر کیلووات ساعت شده و در حالت خوشبینانه باید منتظر قبوضی بیش از ۷۰۰ هزار تومان در هر ماه باشند.

منتظر سقوط بیشتر بیت کوین باشیم؟

ارزش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال با تشدید جنگ در اوکراین، به میزان قابل‌توجهی سقوط کردند. به نقل از فایننس یاهو، تصاویر ماهواره‌ای نیروهای روسی را به سمت پایتخت اوکراین نشان می‌دهد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نیروهای هسته‌ای خود را در واکنش به تحریم‌ها و سایر اقداماتی که ایالات‌متحده و متحدان اروپای غربی آن برای مجازات روسیه و حمایت از اوکراین انجام داده‌اند، به حالت آماده‌باش درآورد و اوکراین اعلام کرد که با برگزاری مذاکرات صلح با روسیه برای پایان‌دادن به تهاجم موافقت کرده است. در این شرایط جو دی پاسکوال، مدیر عامل صندوق سرمایه‌گذاری بیت بول کپیتال گفت: بیت کوین کانال ۳۷ هزار دلاری بازگشته است اما تنها فروش گسترده‌تر دارایی‌های ریسک‌پذیر ناشی از فشارهای اقتصادی بزرگ‌تر می‌تواند بیت‌کوین را زیر سطح ۳۷ هزار دلار حفظ کند و یا آن را در روزهای آتی بسیار کاهش دهد.

پاسکوال افزود: اگر بیت کوین کاهش پیدا کند، خط حمایت بعدی ۳۵ هزار دلار ظاهر می‌شود اما یک نگاه خوش‌بینانه این است که ۳۵ هزار دلار یک نقطه خرید عمده برای خریداران بزرگ‌تر از جمله خزانه‌های شرکت‌ها در سال جاری بوده است. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۷۱ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۱.۹۷ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۱.۹۴ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۸۳.۰۵ میلیارد دلار است که ۲۳.۵۳ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۱۲.۶۳ میلیارد دلار است که ۱۵.۲۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۶۷.۹۲ میلیارد دلار است که ۸۱.۷۸ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

بی‌اعتنایی چین به تحریم‌ها با لغو همه محدودیت‌های واردات گندم از روسیه

اداره کل گمرک چین اعلام کرد: بازار این کشور کامل به روی گندم روسیه باز و تمام محدودیت‌های وارداتی در این زمینه لغو شده است. روزنامه سوت چاینا مورنینگ پست، وابسته به دولت پکن، اعلام کرد: دستورها در این زمینه روز پنج‌شنبه و ساعاتی پس از آغاز عملیاتی نظامی روسیه علیه اوکراین صادر شده است. این روزنامه می‌گوید: اقدام چین می‌تواند به اقتصاد روسیه برای خنثی کردن تبعات تحریم‌های غرب کمک کند و از سوی دیگر امنیت غذایی در چین را افزایش دهد. چین قبلا به‌خاطر نگرانی‌ها نسبت به موضوعات مرتبط با سلامتی محصولات کشاورزی روسیه و جلوگیری از گسترش بیماری‌های گیاهی واردات کالاهای کشاورزی از روسیه را محدود کرده بود. اوایل ماه جاری و در طول سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به پکن، چین موافقت کرد تا واردات گندم از روسیه را دوباره از سر گیرد. بحران درگیری نظامی کنونی بین روسیه و اوکراین باعث شده تا این هفته شاهد افزایش قابل توجه قیمت گندم در بازار جهانی باشیم. روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده گندم در جهان است و اوکراین هم یکی از اصلی‌ترین تأمین کننده گندم در دنیاست و دو کشور در مجموع یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند. چین خواستار خویشتن‌داری دو طرف در بحران شده و آمریکا را شعله‌ور کردن منازعات متهم کرده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....