تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 اسفند 1400 - 19:36
کد خبر : 81451

گلچین اقتصادی روز…نوسان مثبت بورس

گلچین اقتصادی روز…نوسان مثبت بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان مثبت بورس در آخرین روز کاری از آخرین هفته سال، سال آینده اوضاع بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نوسان مثبت بورس در آخرین روز کاری از آخرین هفته سال، سال آینده اوضاع بورس بهتر می‌شود، صندوق‌های بازار پول راه‌اندازی می‌شود، نفت سنگین ایران گران شد، نرخ دلار و یورو در صرافی‌ها چقدر شد؟ طلا از کاهش بیشتر بازماند و هند به دنبال نفت ایران را در بر دارد.

+نوسان مثبت بورس در آخرین روز کاری از آخرین هفته سال

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۴۹۲  واحدی معادل ۰.۱۹ درصد، به یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۲۶۹ واحد رسید، حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، شاخص کل با رشد بیش از شش هزار واحدی همراه شده است.

+سال آینده اوضاع بورس بهتر می شود

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس روند معاملات بورس برای سال ۱۴۰۱ را بسیار خوب پیش بینی کرد و افزود: پیش‌بینی مجلس درباره جایگاه بازار سرمایه این است که با توجه به مذاکرات برجام و رویکردهای خارج از کشور، گشایش‌هایی در حوزه اقتصاد و مهمتر از همه بازار سرمایه فراهم شود. وی در ادامه افزود: کارها و اقدامات مهمی توسط تیم اقتصادی دولت سیزدهم، مدیران و مسئولان کشور همراه با پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دست اجراست. این تلاش‌ها، هم شامل اقدامات درونی برای بهبود عملکردها می‌شود و هم اقدامات بیرونی موازی را در بر می‌گیرد. پورابراهیمی عنوان کرد: احکامی که اثرات منفی بر بازار بورس دارند به طور حتم توسط نمایندگان، به خصوص کمیسیون اقتصادی مجلس بازنگری خواهد شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: پیگیری مجلس و دولت برای رفع مشکلات بازار سرمایه، می‌تواند اثر مثبت داشته و روند فعالیت شرکت‌ها را با وضعیت بهتری مواجه کند.

+صندوق‌های بازار پول راه‌اندازی می شود

رییس کل بانک مرکزی گفت: یکی از برنامه‌های بانک مرکزی و سازمان بورس برای سال آینده راه‌اندازی صندوق‌های بازار پول است که در دنیا وجود دارد. این صندوق‌ها در ایران وجود ندارد که امیدواریم سال آینده آن را ایجاد کنیم.

+توقف عرضه بنزین در رینگ صادراتی بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی از توقف عرضه بنزین و نفت خام به دلیل توقف مازاد مصرف داخل در رینگ صادراتی بورس انرژی خبر داد.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، تغییر نکرد و ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۸۰۷ تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۹۹ هزار و ۴۲۴ تومان رسیده است. /نبض بورس

+نفت سنگین ایران گران شد

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد، قیمت نفت سنگین ایران ماه میلادی گذشته ۸.۷ درصد رشد کرده است. قیمت نفت سنگین ایران در فوریه به ۹۳ دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید که هفت دلار و ۴۵ سنت معادل ۸.۷ درصد در مقایسه با قیمت ۸۵ دلار و ۵۹ سنت در ژانویه افزایش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا به این تاریخ، به ۸۹ دلار و ۲۲ سنت در مقایسه با میانگین قیمت ۵۷ دلار و ۵۲ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ رسید. ارزش سبد نفتی اوپک در فوریه برای دومین ماه متوالی رشد چشمگیری داشت و هشت دلار و ۸۱ سنت معادل ۱۰.۳ درصد در مقایسه با ژانویه افزایش یافت و به ۹۴ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال ۲۰۲۲تاکنون به ۸۹ دلار و ۷۱ سنت در هر بشکه در مقایسه با ۵۷ دلار و ۷۲ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ رسید.

+بانک مرکزی نرخ تسعیر برای هر دلار آمریکا را ۲۰ هزار تومان اعلام کرد

بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی منتهی به پایان سال مالی ۱۴۰۰ معادل ۲۲۰۰۰۰ ریال برای هر یورو و ۲۰۰۰۰۰ ریال برای هر دلار آمریکا تعیین کرد.

+نرخ دلار و یورو در صرافی ها چقدر شد؟

جدیدترین قیمت‌ها از بازار ارز حکایت از این دارد که هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز، به نرخ ۲۴۵۴۳ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۴۷۹۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۳۱ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۲۷۴۸۶ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۷۷۶۳ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۲۷۷ تومان کاهش یافته است.

تخصیص ۹ میلیارد دلار برای دور زدن تحریم روسیه

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه گفت کشورش قصد دارد یک تریلیون روبل (۹ میلیارد دلار) را برای اقدامات ضد بحرانی خود هزینه کند، زیرا دولت تلاش می‌کند تأثیر تحریم‌های جدید غرب را محدود کند. میشوستین افزود که این طرح شامل بیش از صد پیشنهاد است و برای بازسازی زنجیره‌های تولید و تأمین به روز خواهد شد. به گزارش وب سایت وزارت خزانه داری آمریکا، آخرین تحریم‌های آمریکا شامل اقدامات جدید علیه الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس است. انگلیس همچنین امروز از اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، از جمله تعرفه‌های کلان بر واردات روسیه، به ویژه ودکا، خبر داد. انگلیس اعلام کرد که ممنوعیت صادرات کالا به روسیه به زودی اجرایی خواهد شد و افزود که صادرات فهرستی از کالاها به روسیه به ارزش حدود ۱.۲ میلیارد دلار را ممنوع می‌کند. وی افزود که تحریم‌های جدید بر تجار نزدیک به پوتین تأثیر گذاشته و اقتصاد روسیه را از تجارت جهانی منزوی می‌کند. کمیسیون اروپا نیز امروز تصمیم گرفت روسیه را از امتیازات ملت‌های مورد علاقه در پاسخ به نقض‌های این کشور محروم کند. اتحادیه اروپا قصد دارد طی ساعات آینده، بسته جدیدی از تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کند. فرانسه اعلام کرده بود که بسته جدید تحریم‌ها ۶۰۰ تاجر روسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

طلا از کاهش بیشتر بازماند

قیمت فلز گرانبهای طلا، امروز چهارشنبه ۱۶ مارس ثابت ماند، زیرا بازارها در انتظار نتیجه نشست فدرال رزرو ایالات‌متحده و نشست سیاسی و مذاکرات صلح احتمالی بین روسیه و اوکراین هستند. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با کاهش ۰.۳۰ درصدی همراه بود و به ۱۹۱۷ دلار و ۸۰ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، بهای هر اونس طلا با ۰.۰۲ درصد کاهش، به ۱۹۱۸ دلار و ۸۰ سنت رسید. این به‌روزرسانی قیمت طلا در ساعت ۹ و پنج دقیقه صبح به وقت شرقی است.

تحلیلگران اظهار کردند: طلا نزدیک به پایین‌ترین سطح دو هفته اخیر قرار دارد و شاید بین ۱۹۴۱ تا ۱۹۶۰ دلار در هر اونس جهش کند. نعیم اسلم، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه آوا ترید، گفت: قیمت طلا در روزهای گذشته به دلیل کاهش قیمت نفت کاهش یافته است که خبر خوبی برای کاهش تورم به همراه دارد. قیمت فلز پالادیوم ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۲۴۵۳.۴۰ دلار در هر اونس رسید. هر اونس نقره با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۴.۷۷ دلار و پلاتین با ۰.۹ درصد افزایش به ۹۹۴.۶۶ دلار رسید.

 

طلای سیاه یک دلار بالا رفت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه با ادامه حمله روسیه به اوکراین که مانند مذاکرات آتش بس نوسان شدیدی را در معاملات ایجاد کرده است، بیش از یک دلار افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت ۹۷ سنت معادل یک درصد افزایش یافت و به ۱۰۰ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴۵ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۹۶ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص ابتدای معاملات بیش از یک دلار کاهش داشتند و نفت برنت به ۹۸ دلار و ۸۶ سنت و وست تگزاس اینترمدیت به ۹۴ دلار و ۹۰ سنت عقب نشینی کرده بود.

هند به دنبال نفت ایران

به نقل از فایننشال اکسپرس: هند، سومین مصرف کننده بزرگ انرژی و واردکننده آن، امیدوار است ازسرگیری واردات نفت ایران و ونزوئلا و افزایش تولید کشورهای عضو اوپک پلاس به کاهش قیمت نفت در جهان کمک کند. این کشور همچنین در حال ارزیابی پیشنهاد روسیه برای فروش نفت خام با قیمتی بسیار پایین تر است. دهلی نو در حال بررسی موضوعاتی از قبیل بیمه و هزینه حمل و نقل از روسیه است. ایران و ونزوئلا، دو کشوری هستند که پیش از تحریم های آمریکا، بخش اعظمی از نفت هند را تامین می کردند. هاردیپ سینک پوری، وزیر نفت هند به خبرنگاران گفت: «ما امیدواریم و انتظار داریم، نفت ایران و ونزوئلا در دسترس قرار گیرد… من امیدوارم ما با تلاش جمعی از جامعه بین المللی بخواهیم تا نفت این کشورها در دسترس قرار گیرد.» وی افزود، به محض اینکه نفت ایران و ونزوئلا به بازار وارد شود، شرکت های نفتی هند، توافق های نفتی با این کشور امضا خواهند کرد. این مقام هندی ابراز امیدواری کرد، به علاوه ورود نفت ایران و ونزوئلا به بازار، اوپک پلاس نیز بر میزان تولید خود بیفزاید تا قیمت نفت کاهش یابد.

+مقام مسئول: قانونی در مورد «کف قیمتی» بلیت هواپیما نداریم

رییس سازمان هواپیمایی ضمن اعلام خرید ۱۰ فروند هواپیمای جدید با عمر متوسط ۱۵ تا ۲۰ سال، گفت: از اعمال مصوبه «کف قیمتی» بلیت هواپیما حمایت نمی‌کنیم و با هر گونه گران فروشی بلیت پروازهای نوروزی بدون تعارف برخورد خواهیم کرد.

محمد محمدی بخش روز چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران، در مورد سفرهای نوروزی، اظهار داشت: با تمامی ایرلاین‌ها مکاتبه شده که سازمان هواپیمایی با «کفِ قیمتی بلیت هواپیما» مخالف است. وی درباره چرایی مقاومت ایرلاین‌ها درباره فروش بلیت با رعایت کف قیمت، افزود: در چرخه بازار موضوع رقابت و سبد قیمتی متنوعی وجود دارد، اما سازمان هواپیمایی از اعمال قانون کف قیمتی حمایت نمی‌کند.

محمدی بخش در پاسخ به ایرنا درباره فروش چارتری بلیت هواپیما و گران فروشی که به دلیل وجود واسطه‌ها و دلال‌ها وجود دارد، گفت: فروش چارتری تخلف است، اما وجود دارد و به زودی تعیین تکلیف می‌شود. رییس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه سقف قیمت‌ها روی سایت انجمن شرکت‌های هوایی وجود دارد، بیان کرد: از مردم می‌خواهیم که از مجموعه معتبر بلیت هواپیما خرید کنند و هر گونه فروش بلیت بالاتر از سقف قیمت‌ها را چه از ایرلاین‌ها و چه آژانس‌ها به سازمان هواپیمایی اطلاع دهند. قیمت فروش اگر از سقف قیمتی بالاتر باشد، حتما با آن برخورد خواهد شد. درباره گران فروشی بلیت هواپیما با هیچ دستگاهی تعارف ندارد و در صورت شکایت مردمی از گران فروشی تا مرحله برخورد تعزیراتی با ایرلاین‌ها و آژانس ها پیش خواهیم رفت.

+بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی چقدر شد؟

افزایش ۴۶.۱ درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تا پایان دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته، نکته نگران کننده آمار‌های منتشر شده بانک مرکزی است، به‌گونه‌ای که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در پایان دی ماه به بیش از ۱۷۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. این افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، حاکی از رشد اضافه برداشت بانک‌ها و یا تخصیص خط اعتباری به آن‌ها از سوی بانک مرکزی است که هر دوی آن‌ها در تضاد با سیاست‌های ضدتورمی دولت است.

توقف تجارت غیرضروری شرکت بایر در روسیه

بایر، شرکت صنایع شیمیایی، داروسازی، تجهیزات پزشکی و زیست‌فناوری آلمانی تمام هزینه‌های خود در روسیه و بلاروس را که به محصولات ضروری در بخش بهداشت و کشاورزی مرتبط نبود، متوقف کرد. به نقل از رویترز، بایر در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت‌های تبلیغاتی، طرح‌های سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکار جدید را به حالت تعلیق درمی‌آورد اما به ارائه محصولات ضروری ادامه خواهد داد. محصولات این شرکت شامل داروهایی برای درمان‌های هموفیلی، داروهای سرطان و قرص‌های پیشگیری از سکته مغزی و همچنین آفت کش‌های کشاورزی است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....