تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 فروردین 1401 - 19:53
کد خبر : 83484

گلچین اقتصادی روز…نوسان بورس

گلچین اقتصادی روز…نوسان بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام اپل و آمازون با تحریم روسیه کاهش یافت، قیمت مسکن رو به کاهش است،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سهام اپل و آمازون با تحریم روسیه کاهش یافت، قیمت مسکن رو به کاهش است، ضرب‌الاجل دو ماهه به مالکان مسکن مهر برای دریافت دفترچه اقساط، ۷۰ درصد اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شد و کاهش قیمت تخم‌مرغ در ماه رمضان را در بر دارد.

 

+نوسان بورس در آخرین روز کاری هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۶۳۳  واحدی معادل ۰.۱۸ درصد، به یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۴۵۳ واحد رسید، حال در معاملات امروز بازار سهام نماگر کل بورس با افت همراه شده است.

سهام اپل و آمازون با تحریم روسیه کاهش یافت

تشدید تحریم‌های مالی غرب علیه مسکو در روزهای اخیر، موجب کاهش ارزش سهام شرکت‌های بزرگی مثل اپل و آمازون شده است. به نقل از رویترز، ارزش سهام شرکت‌های بزرگی مثل اپل و آمازون در پی  جنگ روسیه و اوکراین و همچنین اعمال تحریم‌ها ۱ تا ۳.۷ درصد کاهش داشته است. شاخص‌های اصلی وال استریت، روز سه‌شنبه پس از اینکه لائل برینارد، رئیس ذخیره فدرال بانک مرکزی آمریکا گفت که انتظار کاهش سریع ترازنامه بانک مرکزی را دارد، سقوط کرد. پیش از این تحریم‌های اعلام شده علیه روسیه تاثیر منفی بر روند سرمایه‌گذاری گذاشته بود. سم استووال استراتژیست ارشد موسسه تحقیقاتی سی‌اف‌ارای (CFRA) در نیویورک گفت: سرمایه‌گذاران از ترازهای مالی بانک مرکزی و تحریم‌های مالی کشورهای غربی علیه روسیه نگران هستند، هرچند داده‌های موسسات تحقیقاتی در وال استریت نشان از افزایش فعالیت صنایع خدماتی در ماه مارس داشته، اکثر کسب و کارها رکودی محسوس نشان می‌دهند.

ایلان ماسک بزرگترین سهامدار توئیتر شد

اسناد منتشره از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، نشان می‌دهد که ایلان ماسک ثروتمندترین فرد جهان و بنیانگذار شرکت خودروسازی تسلا، ۹.۲ درصد سهام این شرکت را خریده است. با این حساب، هم‌اکنون ایلان ماسک بزرگترین سهامدار توئیتر به شمار می‌رود. براساس ارزش سهام توئیتر در زمان بسته شدن در روز جمعه، ارزش خرید انجام شده توسط ماسک ۲.۸۹ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

گفته می‌شود ماسک خرید خود را روز ۱۴ مارس انجام داده و هم‌اکنون وی ۷۳ میلیون و ۴۸۶ هزار و ۹۳۸ سهم توئیتر را دارد. دان ایوس، کارشناس مؤسسه ودبوش، طی مصاحبه‌ای با سی‌بی‌ان‌سی گفت این اقدام به نوعی باعث تشکیل صف خرید می‌شود. انتشار این خبر کافی بود تا در معاملات دیروز بورس آمریکا ارزش توئیتر ۲۶ درصد رشد کند. ماسک یکی از کاربران پروپاقرص توئیتر است و در این شبکه ۸۰ میلیون دنبال‌کننده دارد. هفته گذشته این ثروتمندترین فرد جهان گفته بود که به دنبال ایجاد یک شبکه اجتماعی جدید است، چون توئیتر نتوانسته به اصول آزادی بیان پایبند بماند.

+تجارت خارجی ایران به ۱۰۱.۶ میلیارد دلار رسید

در هفته ابتدایی فروردین ماه، رئیس کل گمرک، گزارشی از وضعیت تجارت ایران در سال گذشته اعلام کرد به نوعی آمار اولیه بوده است. طبق این گزارش، تجار خارجی ایران با رشد ۳۸ درصدی به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده بود.

اعلام لطیفی، سخنگوی گمرک، به ایسنا، از تکمیل آمار در سال ۱۴۰۰ حکایت دارد و نشان می‌دهد که مجموع تجارت خارجی از ۱۶۲ میلیون تن اعلام اولیه به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار به ۱۶۳.۹ میلیون تن به ارزش ۱۰۱.۶ میلیارد دلار رسیده است؛ بنابراین، تجارت خارجی ایران در سال گذشته ۳۸ درصد در ارزش ۱۲.۴ درصد در وزن افزایش داشته است. در رابطه با صادرات نیز از ۱۲۲ میلیون تن به ارزش ۴۸ میلیارد دلار اولیه به ۱۲۲.۷ میلیون تن به ارزش ۴۸.۶ میلیارد دلار رسیده است. در مجموع صادرات غیر نفتی ایران ۹ درصد در وزن و ۴۰ درصد در ارزش افزایش داشته است. اما در مورد واردات، اعلام اولیه ۴۰ میلیون تن به ارزش ۵۲ میلیارد دلار بوده که ۴۱.۱ میلیون تن به ارزش بیش از ۵۳ میلیارد دلار رسیده است. واردات ایران ۲۲ درصد در وزن و ۳۶ درصد ارزش افزایش دارد.

+مقام مسئول در بانک مرکزی: ارائه کارت پایان خدمت برای وام ازدواج، شبیه دروغ سیزده است

محمد نادعلی، مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: از دهم فروردین، بخشنامه وام قرض‌الحسنه ازدواج توسط بانک مرکزی به کلیه بانک‌های کشور ابلاغ شد؛ بنابراین، همه شبکه بانکی اعم از دولتی و خصوصی در حال حاضر آماده عرضه این وام به متقاضیان هستند. وی افزود: طبق قانون بودجه، بعد از اعتبارسنجی بانک از متقاضی، یا سفته و یا یک ضامن معتبر برای وام ازدواج کافی است. به گفته نادعلی ارائه کارت پایان خدمت برای وام ازدواج شبیه دروغ سیزده است و ضروری نیست. وی تاکید کرد: سند ازدواج، کارت ملی و شناسنامه زوجین به علاوه مدارک ضامن مورد نیاز است.

+قیمت مسکن رو به کاهش است

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: در اسفند ماه، بازار مسکن رکود داشت و قیمت‌ها رو به پایین بود. اما گزارش بانک مرکزی، رشد ۶ درصدی قیمت‌ها را اعلام کرده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که بانک مرکزی قیمت مناطق یک و شمیران را هم در نظر می‌گیرد، سبب می‌شود تا گزارش این بانک صحت نداشته باشد. حال آنکه قیمت مسکن در مناطق ۱۰ و ۱۷ نسبتاً مناسب و حتی رو به کاهش است.

خسروی گفت: واحدهای مسکونی و ساختمان‌ها پشتوانه بانک‌ها هستند و هر چه قدر قیمت ساختمان‌ها افزایش یابد، سرمایه بانک‌ها رشد می‌کند و بانک مرکزی هم از این محل ۲۰ درصد از بانک‌ها دریافت می‌کند؛ بانک مرکزی با گزارش‌های افزایشی قیمت مسکن، کاسبی می‌کند. وی با تأکید بر اینکه بازار مسکن در حال حاضر راکد است و خرید و فروشی انجام نمی‌شود، افزود: تعداد خریداران واقعی مسکن در بازار کم است؛ نمی‌دانم چرا عده‌ای نمی‌گذارند بازار روال عادی خود را پیدا کند؟

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به تعیین مالیات ۲۷ درصدی بر ساخت و ساز گفت: وقتی سازمان امور مالیاتی از بساز و بفروش ها ۲۷ درصد می‌گیرد، دیگر سازنده دنبال ساخت و ساز نمی‌رود چون سوددهی ندارد.

+ضرب‌الاجل دو ماهه به مالکان مسکن مهر برای دریافت دفترچه اقساط

محمود شایان، مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن در خصوص بند ۴ تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر ضرب‌الاجل دو ماهه به مالکان مسکن مهر برای تبدیل قرارداد تسهیلات بانک مسکن به قرارداد اقساطی مسکن توضیحاتی ارائه کرد. وی گفت: نزدیک به ۲۴۳ هزار مشتری بانک مسکن هنوز مسکن مهرشان را قسط‌بندی نکرده‌اند، البته حدود ۱۶۲ هزار واحد از این تعداد هنوز واحدهایشان تکمیل و تحویل نشده که مشمول این بند قانونی نیستند.

شایان ادامه داد: حدود ۸۱ هزار تن از مجموع ۲۴۳ هزار تن، واحدهای مسکونی مهر را تحویل گرفتند که بنا به دلایل مختلفی از جمله فروش واحد و دیگر موارد هنوز موفق به دریافت دفترچه قسط نشدند. وی گفت: این افراد موظف هستند تا خردادماه امسال نسبت به دریافت دفترچه قسط اقدام کنند. در غیر این صورت و بعد از خرداد، نرخ سود تسهیلات برای این افراد ۱۸ درصد محاسبه می‌شود. مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن تصریح کرد: منابع حاصل از دریافت تسهیلات مسکن مهر به صندوق ملی مسکن برمی‌گردد و برای تکمیل و تولید واحدهایی که دولت در برنامه دارد هزینه خواهد شد.

+۷۰ درصد اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شد

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۷۰ درصد اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است از عملیاتی شدن ۲ میلیون واحد مسکونی این طرح در شش ماهه نخست امسال خبر داد.

پولستار ۶۵ هزار خودرو می‌فروشد

شرکت خودروهای اجاره‌‌‌ای هرتز گلوبال هولدینگز اعلام کرد، ۶۵‌هزار خودروی الکتریکی را در ۵ سال از سازنده سوئدی پولستار خریداری خواهد کرد؛ این، آخرین اقدام شرکت اجاره و لیزینگ خودروی آمریکایی برای افزودن مدل‌‌‌های عاری از آلایندگی است. هرتز اعلام کرد که خودروهای پولستار از بهار امسال در اروپا و در آینده در آمریکای شمالی و استرالیا در دسترس خواهند بود. شرکت اجاره خودرو در فلوریدا اظهار کرد: در ابتدا خودروی سدان ۲ پولستار را سفارش خواهد داد. هرتز در ماه اکتبر سفارش خود را برای خرید ۱۰۰‌هزار خودروی الکتریکی از شرکت تسلا، به‌ویژه مدل ۳ اعلام کرد. بر اساس گزارش وب‌سایت شرکت کرایه خودرو، هرتز در ماه مارس، شاسی‌بلند سایز متوسط تسلا مدل Y را به ناوگان خودروهای الکتریکی خود اضافه کرد.

+کاهش قیمت تخم‌مرغ در ماه رمضان

ناصر نبی‌پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به کاهش قیمت تخم مرغ در ماه رمضان، گفت: میزان مصرف تخم‌مرغ در رمضان نسبت به دیگر ماه‌های سال کاهش پیدا می‌کند و مردم به جای تخم‌مرغ، بیشتر از گوشت مرغ در این ماه استفاده می‌کنند چراکه می‌خواهند مواد غذایی با میزان پروتئین بالاتر مصرف کنند. وی با اشاره به کاهش هزار تومانی نرخ تخم‌مرغ، افزود: میانگین یک کیلو تخم‌مرغ با نرخ آزاد کیلویی ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومان است، در حالی که هفته گذشته قیمت تخم‌مرغ کیلویی ۲۱ هزار تومان بود. این فعال اقتصادی توزیع نهاده‌ها را نامناسب دانست و افزود: سامانه بازارگاه ساعتی باز می‌شود و ظرف این ساعت ۱۸۰۰ واحد تولیدکننده قادر به ثبت‌نام نیستند. نبی‌پور تصریح کرد: ارز ترجیحی تا پایان ماه رمضان به واردات نهاده تخصیص داده می‌شود و تا به امروز خبری مبنی بر حذف این ارز به ما نداده‌اند، اما مصوبات در کشور ما یک شبه تصویب و رد می‌شود؛ از این‌روی تولیدکنندگان سردرگم هستند و هنوز تکلیف آن‌ها مشخص نشده است.

+قیمت خرمای ماه رمضان اعلام شد

معاون امور باغبانی وزیر جهاد، از تعیین قیمت مصوب خرما مضافتی ماه رمضان خبر داد و گفت: عرضه این محصول با قیمت بیش از نرخ مصوب قابل قبول نیست و برخورد می‌شود. محمدمهدی برومندی درباره وضعیت بازار خرما اظهار کرد: براساس تصمیم گیری دولت، قیمت هر کیلوگرم خرمای مضافتی ۴۸ هزار تومان و قیمت این محصول در بسته‌های ۵۵۰ گرمی و ۷۰۰ تا ۷۳۰ گرمی به ترتیب ۳۲ تا ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است که مردم می‌توانند این محصولات را با قیمت‌های مصوب در میادین میوه و تره بار تهیه کنند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمبودی در تولید خرما در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: اکنون ۷۰ هزار تن خرما در سردخانه‌ها باقی مانده که در این ایام روانه بازار می‌شود. وی افزود: در ۱۴ استان کشور ۲۶۸ هزار هکتار نخیلات خرما وجود دارد که ایران با تولید یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن در رتبه سومین تولیدکننده خرما در جهان قرار گرفته است.

برومندی با بیان اینکه ۲۰ درصد بازار جهانی خرما نیز در اختیار ایران است، افزود: سالانه ۳۸۸ هزار تن به‌ارزش ۳۰۰ میلیون دلار صادر می‌شود. معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: سرانه مصرف خرما در کشورمان ۸ تا ۱۰ کیلوگرم است یعنی ایرانیان سالانه در حدود ۱۰ کیلوگرم از این محصول را مصرف می‌کنند. وی تصریح کرد: با همکاری انجمن‌های ملی خرما و صادرکنندگان بازار این محصول را در ماه رمضان کنترل کرده‌ایم که افزایش تقاضا در این ایام موجب افزایش قیمت‌ها نشود.

+تعرفه واردات ماهی به عراق کاهش یافت

اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به اطلاع کلیه اعضای محترم اتحادیه و سایر همکاران می‌رساند بنابر اطلاع به دست آمده از سازمان توسعه تجارت ایران، هیأت وزیران عراق فهرست تعرفه‌های جدید واردات کالا به کشور عراق را به مدت ۲ ماه از تاریخ ۱۴۰۰.۱۲.۲۴ ابلاغ نموده که طبق بخشنامه فوق تعرفه واردات ماهی (تازه و منجمد) از ۵ درصد به صفر کاهش پیدا کرده است.

بدیهی است پس از پایان مدت مذکور تصمیمات جدید از سوی دولت عراق در این خصوص اعلام خواهد شد.

فعالیت اینتل در روسیه متوقف شد

شرکت تراشه سازی آمریکایی اینتل فعالیت تجاری خود در روسیه را متوقف کرد و به جمع شرکت‌هایی پیوست که پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین، از این کشور خارج می‌شوند. به گزارش ایسنا، اینتل که ماه میلادی گذشته ارسال محصولاتش به مشتریان در روسیه و بلاروس را متوقف کرده بود، اعلام کرد تدابیر ادامه کسب و کار را به اجرا گذاشته است تا اختلال در فعالیتهای جهانی خود را به حداقل برساند. این شرکت همچنان در کنار جامعه جهانی، جنگ روسیه علیه اوکراین را محکوم کرده و خواستار برقراری فوری صلح است.

شرکت IBM هم ارسال محصولاتش به روسیه را متوقف کرده است. اوکراین از شرکت های نرم افزاری و رایانش ابری آمریکایی خواسته است کسب و کارشان در روسیه را متوقف کنند. بر اساس گزارش رویترز، سرورهای IBM، دل تکنولوژیز و هولت پاکارد، بازار روسیه را در اختیار دارند و شرکتها و سازمانهای دولتی روسیه به فناوری ساخت غرب به عنوان مبنای سیستمهای فناوری اطلاعات خود متکی هستند.

نفت برنت گران شد

قیمت نفت برنت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر تهدید تحریم‌های جدید علیه روسیه و تاثیر آن بر وضعیت عرضه، اندکی افزایش یافت و افت ابتدای معاملات را تا حدودی جبران کرد. بهای معاملات نفت برنت ۱۱ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش یافت و به ۱۰۶ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت ابتدای معاملات، به سطح ۱۰۵ دلار و شش سنت عقب نشینی کرده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱۱ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۰۱ دلار و ۸۵ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا ابتدای معاملات تا سطح ۱۰۰ دلار و ۳۷ سنت نزول کرده بود.

طلای جهانی در سراشیبی سقوط

قیمت طلا امروز چهارشنبه کاهش یافت، زیرا اظهارات تندروانه مقامات فدرال رزرو آمریکا، باعث افزایش بازدهی دلار و خزانه‌داری به بالاترین سطح چند ساله شد و جذابیت این فلز امن را کاهش داد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح به وقت شرقی، با ۱.۱۰ درصد کاهش به ۱۹۲۲ دلار و ۱۰ سنت رسید و روز گذشته، این فلز گرانبها با ۱۹۲۷ دلار و ۸۰ سنت معامله شد. در بازار معاملات آتی آمریکا نیز بهای هر اونس طلا در همین ساعت، با ۰.۰۶ درصد کاهش به ۱۹۲۳ دلار و ۱۰ سنت رسید و روز گذشته با ۱۹۲۷ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....