تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 فروردین 1401 - 19:56
کد خبر : 83605

گلچین اقتصادی روز…ممنوعیت واردات خودرو

گلچین اقتصادی روز…ممنوعیت واردات خودرو

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون واکنش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به جنجال ممنوعیت واردات خودرو، دلیل افت ارزش سهام

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون واکنش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به جنجال ممنوعیت واردات خودرو، دلیل افت ارزش سهام عدالت در آخرین روز هفته، کاهش فروش خودرو‌های جدید روسیه، دستور رئیس جمهور برای صدور استعلام مجوز‌ها به صورت الکترونیکی و جدیدترین قیمت دلار در صرافی‌های مجاز را در بر دارد.

+واکنش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به جنجال ممنوعیت واردات خودرو

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک   ، آملی لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه در حال حاضر، ساز و کار هیات عالی نظارت روشن است و ارجاع مصوبات این هیات در مورد مخالفت مصوبات مجلس با سیاست های کلی نظام، به شورای نگهبان، حسب نظرمقام معظم رهبری (مدظله العالی) انجام می پذیرد، از برخی اظهارات درباره مصوبات هیات عالی نظارت، گلایه کرد و یادآور شد: در همین موضوع، واردات خودرو جنجال هایی به راه انداختند و آن را بهانه ای برای حمله به کلیت مجمع قرار دادند، در حالی که اولاً صحن مجمع اساساً در باره این مصوبه نظری نداده و متاسفانه برخی بدون توجه و آگاهی، مجمع تشخیص و هیأت عالی نظارت را یکی می پندارند.

وی ادامه داد: ثانیاً هیأت عالی نظارت با بررسی های مختلف کارشناسی، برخی بندهای مصوبه مربوط به واردات خودرو را مغایر سیاست های کلی نظام دانسته است. این نظر هیات عالی نظارت است که با رأی اکثریت به تصویب رسیده و ممکن است کسانی به این نظر ایراد داشته باشند، ولی نباید باب تخریب و توهین به هیات عالی نظارت را به این بهانه، باز کرد. ایراد هیات عالی نظارت در واقع برخی خصوصیات و یا ابهامات این مصوبه است که امیدوارم دلایل آن دقیق و مشروح  برای مردم تبیین شود.

+مخالفت با واردات ۷۰ هزار خودرو غیرقانونی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس اعتقاد دارد، حذف مصوبه واردات ۷۰ هزار خودرو به کشور قانونی نیست، گفت: مجلس به اجرای مصوبه خود در خصوص واردات ۷۰ هزار خودرو اصرار دارد و آن را پیگیری خواهد کرد. محمد صفایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱، به دولت مجوز واردات ۷۰ هزار خودرو به کشور در سال جدید را داد، اما این مصوبه از قانون بودجه حذف شد، گفت: طبق قانون اساسی، تنها در صورت بروز اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان و تاکید مجلس بر نظر خودش، یا هنگامی که رهبری ماموریتی را به مجمع تشخیص مصلحت بدهند، مجمع می‌تواند به موضوع ورود کند. وی با بیان اینکه مجلس اعتقاد دارد، مخالفت مجمع با مصوبه واردات ۷۰ هزار خودرو به کشور قانونی نیست، افزود: اگر شورای نگهبان با این مصوبه مجلس مخالفت می‌کرد و مجلس نظر شورا را تامین نمی‌کرد، در این صورت مصوبه مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می‌شد و مجمع حق ورود داشت، اما در این مورد که اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان وجود نداشت، مجمع نمی‌توانست ورود کند و در حال حاضر مجلس به اجرای مصوبه خود در خصوص واردات ۷۰ هزار خودرو اصرار دارد و آن را پیگیری خواهد کرد.

+دلیل افت ارزش سهام عدالت در آخرین روز هفته

نبض بورس: بورس که در روز‌های گذشته روند رو به رشد به خود گرفته بود، در آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه ۱۷ فروردین ماه) با افت ۷ هزار و ۶۷۵ واحدی همراه بود و به رقم یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحد رسید. همچنین نماد‌های فولاد، فملی، شتران، شبندر، رمپنا، خودرو و وبملت همراه نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص گذاشتند. نماد‌های خساپا، خودرو، خگستر، شپنا، شتران، شبندر و وبملت پر تراکنش‌های بازار بودند. در روزی که اکثر نماد‌های بازار سهام کاهش قیمت داشتند، برخی گروه‌ها یکپارچه قرمزپوش شدند و تمام نماد‌های آن‌ها افت قیمت داشتند؛ بنابراین، همه نماد‌های سبد سهام عدالت با افت قیمت مواجه شدند و ارزش این سبد که در روز‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشت امروز با افت ارزش مواجه شد. در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۷۰۳ هزار و ۲۵۸ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۰۳ درصد معادل ۱۲۲ هزار و ۷۳۶ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۲۱ هزار و ۹۵۴ تومان رسیده است.

رشد ۷۳۸ درصدی نرخ دلار طی ۸ سال گذشته

ارزش پول ملی در سال‌های گذشته به شدت تنزل داشت به گونه‌ای که دولت قبل دلار را با نرخ سه هزار و ۱۷۱ تومان تحویل گرفت و در مقطعی دلار به بیش از ۳۱ هزار تومان هم رسید و در نهایت با نرخ ۲۶ هزار و ۵۸۲ تومان تحویل داد. دلار در هشت سال گذشته ۷۳۸ درصد رشد داشت و این رقم در رکورد جدیدی بود. /ایرنا

با این نرخ دلار، واردات خودرو به صرفه نیست

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی اصفهان درباره واردات خودرو بیان داشت: فعلا در زمینه واردات خودرو بین شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس اختلاف وجود دارد؛ یک روز اعلام می‌شود واردات آزاد شد، روز دیگر می‌گویند از بودجه جدا شد. مردم فعلا سردرگمند، هنوز کسی رسمی اعلام نکرده که آیا واردات خودرو خواهیم داشت یا خیر، ولی با توجه به قیمت کنونی دلار بعید است که صرفه داشته باشد، کسی با ارز آزاد اتومبیل را خریداری کرده و به اضافه هزینه گمرکی وارد کشور کند، زیرا قیمت‌ها صددرصد بالا می‌رود، در صورتی این امکان وجود دارد که صادرات هم داشته باشیم تا صادرکننده در ازای صادرات واردات داشته باشد تا قیمت‌ها عادلانه شود.

وی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به آخرین قیمت برخی خودرو‌های مدل ۱۴۰۱ گفت: در حال حاضر پژو پارس سال ۲۹۵ میلیون تومان، پارس تیوفایو ۳۶۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۲۸۳ میلیون تومان، دنا اتوماتیک توربوی فول ۴۸۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ پانارومای دنده‌ای با نرخ ۳۸۳ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

کاهش فروش خودروهای جدید روسیه

فروش خودروهای جدید در روسیه در ماه مارس ۶۲.۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و برای نهمین ماه متوالی کاهش یافت زیرا این صنعت با کمبود شدید و افزایش قیمت‌ها ناشی از کاهش شدید روبل و اختلال در لجستیک مواجه شد. گزارش‌ها نشان داد که فروش خودروهای جدید در روسیه در ماه مارس به ۵۵ هزار و ۱۲۹ خودرو رسیده که تقریبا نصف تعداد فروخته شده در ماه فوریه است. داده‌ها حاکی از آن است که فروش خودروهای لادا توسط آوتوواز، بزرگترین خودروساز روسیه در ماه مارس نسبت به سال قبل ۶۴ درصد کاهش یافته است. به نقل از رویترز، فروش خودروهای جدید و خودروهای تجاری سبک روسیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ با ۲۸.۴ درصد کاهش به ۲۷۷ هزار و ۳۳۲ دستگاه رسید. کارشناسان در ژانویه انتظار داشتند که رشد فروش خودروهای جدید در سال ۲۰۲۲ با فروش ۱.۷۲ میلیون دستگاه، ۳.۳ درصد در سال کاهش یابد.

اوگنی سووروف، اقتصاددان CentroCreditBank گفت: اگر سرعت فعلی انقباض ادامه یابد، بازار خودروهای جدید ممکن است در سال ۲۰۲۲ دو برابر کاهش یابد. تحلیلگران اظهار کردند که بازار توسط عرضه و تقاضا محدود شده است، زیرا بسیاری از برندها، بازار روسیه را ترک کرده‌اند و بقیه با مشکلات لجستیکی و تولید مواجه هستند. آژانس تحلیلی اوتواستات انتظار دارد فروش خودروهای سواری در سال جاری ۳۵ تا ۷۰ درصد کاهش یابد. بازار خودرو روسیه تا سال ۲۰۱۴ یکی از امیدوارکننده‌ترین بازارهای جهانی محسوب می‌شد و خودروسازان خارجی را تشویق می‌کرد تا کارخانه‌های خود را در آنجا بسازند.

جدیدترین قیمت دلار در صرافی های مجاز

بر اساس جدیدترین از بازار ارز، هم اکنون هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۴۹۹۲ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۵۲۴۳ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۲۸۳۰۷ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۸۵۹۲ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

+عرضه گوشت دولتی منجمد با قیمت جدید از امروز

با مصوبه ستاد تنظیم بازار از امروز هر کیلو گوشت منجمد گوساله با قیمت ۹۵ هزار تومان و گوشت منجمد گوسفند با قیمت ۸۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. این تصمیم در جلسه ستاد تنظیم بازار روز گذشته به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. قیمت هر کیلو گوشت منجمد در بازار کیلویی ۱۱۹ هزار تومان عرضه می‌شود که با این تصمیم کاهش ۲۴ هزار تومانی را در گوشت منجمد شاهد خواهیم بود. قیمت گوشت در روز‌های گذشته افزایش یافته بود. در این جلسه قرار شده وزرای دادگستری و جهاد کشاورزی با شرکت‌های متخلف که تولیدات سال گذشته را در بازار عرضه نکرده و به دنبال فروش آن با قیمت سال جدید هستند، برخورد شود.

+چرا قیمت گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی نجومی شد؟

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان در گفت‌وگو با مهر با اشاره به افزایش قیمت گوجه فرنگی به ۲۵ هزار تومان، سیب زمینی به ۱۶ هزار تومان و پیاز به ۲۰ هزار تومان گفت: دلیل این اتفاق مشکلاتی است که برای کامیونداران به وجود آمده است، به طوری که دیشب از ۱۰۰ درصد باری که باید وارد میدان مرکزی تهران می‌شد حدود ۱۰ درصد آن آمده است؛ به عبارتی باید شب گذشته ۳۰ هزار تن انواع میوه، سبزی و صیفی‌جات شامل ۶۶ قلم کالا وارد تهران می‌شد، اما تنها حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن آمده است.

وی با بیان اینکه مشکلات ایجاد شده برای کامیونداران دلیل این امر است، افزود: کامیون داران اعلام کرده‌اند در صورتی که مشکلات این صنف حل نشود اقدام به حمل کالا‌ها نخواهند کرد و در این صورت شاهد افزایش شدید قیمت انواع کالا‌ها خواهیم بود؛ بنابراین، باید هر چه سریع‌تر مسئولان مشکلات این صنف را حل کنند. دارایی نژاد مشکلات کامیونداران را مربوط به مسائلی مانند بیمه، بیمه تکمیلی و عدم دسترسی به امکانات لازم دانست و گفت: برای صدور یک بارنامه معمولی که هزینه آن ۵۰۰ هزار تومان است حدود ۳ میلیون تومان از کامیونداران گرفته می‌شود که این مساله نیز یکی دیگر از چالش‌های آنان است.

+دستور رئیس جمهور برای صدور استعلام مجوزها به صورت الکترونیکی

رییس مرکز پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: رییس جمهور امروز دستور جدی دادند تا استعلام صدور مجوزهای کسب و کار به صورت الکترونیکی انجام شود. سید امیر سیاح، در خصوص اجرای طرح صدور مجوزهای کسب و کار به صورت الکترونیکی، گفت: قرار بود این طرح در سه گام اجرایی شود که گام نخست راه‌اندازی درگاه و گام دوم صدور مجوزهای آنی بود. گام سوم استعلام الکترونیکی مجوزها بود که گام سختی است و در هفته آخر اسفندماه از دستگاه‌ها خواستیم برای صدور مجوز استعلام‌ها نیز به صورت الکترونیکی انجام شود.

رئیس مرکز پایش بهبود محیط کسب و کار گفت: هرچند دستگاه‌ها در اجرای گام سوم عقب هستند، تلاش می‌کنند این کار را انجام دهند. رئیس جمهوری هم امروز دستور جدی دادند که استعلام‌ها به صورت الکترونیکی انجام شود. وی در خصوص ثبت شکایت مراجعان به سامانه صدور مجوزهای الکترونیکی کسب و کار بیان کرد: در درگاه ملی صدور مجوزها، ذیل هر مجوز شرایط، مدارک، هزینه و زمان لازم برای اخذ مجوز اعلام شده و اگر موردی خارج از مورد مذکور بود، مراجعان می‌تواند گزینه اعلام مغایرت را انتخاب کنند و دستگاه‌های نظارتی به صورت خودکار به موارد اعلامی رسیدگی می‌کند.

قیمت نفت به ۹۷ دلار رسید

قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از کاهش ۳ دلاری در روز گذشته دوباره روند نزولی به خود گرفته است، در خصوص علت این امر کارشناسان معتقدند کاهش ذخایر نفت خام آمریکا یکی از اصلی ترین دلایل کاهش قیمت نفت است. از طرفی هم گسترش دوباره کرونا در شانگهای چین موجب شده دولت پکن تدابیر کرونایی جدی را برای این شهر در نظر بگیرد و همین امر موجب شده تا سرمایه گذاران از آینده بازار تقاضا مطمئن نباشند؛ بنابراین، قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال امروز (۱۸ فروردین ماه) در بازارهای جهانی نسبت به آخرین قیمت‌های روز گذشته با ۳ دلار ۸ سنت کاهش به ۱۰۳ دلار رسیده که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۳.۲۱ درصد کاهش را به خود دیده است. همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در بازارهای جهانی با ۴ دلار و ۲۰ سنت کاهش به ۹۷ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید که نسبت به آخرین قیمت‌های معاملاتی روز گذشته ۴.۵۳ درصد کاهش را به خود دیده است.
قیمت نفت برنت دریای شمال روز جاری نسبت به ۵ روز پیش با کاهش ۲.۲ درصد یا ۲ دلار و ۱۱ سنتی روبرو شده است، همچنین قیمت این محصول نسبت به ۲۰ روز پیش کاهشی ۲.۶۸ درصدی یا ۲ دلار و ۸۳ سنتی و نسبت به دو ماه پیش با افزایشی ۱۹.۳۳ درصدی یا ۱۶ دلار و ۶۲ سنتی روبرو شده است. از طرف دیگر قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت روز جاری نسبت به ۵ روز پیش با کاهش ۲.۰۵ درصدی یا ۲ دلار و ۵۱ سنتی روبرو شده است، همچنین قیمت این محصول نسبت به ۲۰ روز پیش با کاهش ۵.۰۷ درصدی یا ۵ و ۲۲ سنتی و نسبت به دو ماه پیش با افزایش ۱۵.۳۲ درصدی یا ۱۲ دلار و ۹۹ سنتی روبرو شده است.

+حذف ارز ۴۲۰۰ از حقوق ورودی کلید خورد

با ابلاغ قانون بودجه امسال از سوی رئیس‌جمهور، گمرک ایران نیز اعمال تغییرات را آغاز کرده است که در اهم آن تغییر نرخ ارز در محاسبه حقوق ورودی قرار دارد، به گونه ای که نرخ  ۴۲۰۰ به نرخ سامانه ETS  که نزدیک به بازار است، افزایش پیدا می‌کند که طی آن مالیات بر ارزش افزوده نیز با نرخ جدید محاسبه خواهد شد. طبق جزء ۱ بند (ه) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱، نرخ ارز محاسباتی ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در همه موارد از جمله محاسبه حقوق ورودی، بر اساس برابری نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی نرخ سامانه مبادلات الکترونیک (ETS) در روز اظهار و مطابق ماده (۱۴) امور گمرکی است. /ایسنا

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال بیشتر شد

پس از آنکه لائل برینارد، رئیس فدرال رزرو، تعهد بانک مرکزی ایالات‌متحده، تشدید سریع سیاست‌های پولی را تکرار کرد، بازارهای ارزهای دیجیتال به ارزش سهام پیوستند و پایین آمدند. به نقل از بیت‌کوین نیوز، در میان ۱۵ دارایی دیجیتال برتر، دوج‌کوین شدیدترین کاهش را در ۲۴ ساعت گذشته تجربه کرده و ۱۵ درصد ارزش خود را از دست داده و به زیر ۰.۱۵ دلار رسیده است.

سولانا یک شبه بیش از ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و برای اولین بار در این ماه به زیر ۱۱۶ دلار سقوط کرد. پولکادوت، شیبا اینو و اولانچ نیز با درصد ضرر دو رقمی روبه رو شدند. دو سکه برتر از نظر ارزش بازار، بیت کوین ۵ درصد و اتریوم ۸ درصد از قیمت خود را کاهش دادند. ارزش سهام نیز کاهش یافته است و همه این موارد قبل از اینکه فدرال رزرو صورت‌جلسه نشست ماه مارس کمیته بازار آزاد فدرال را منتشر کرد و طی آن برای اولین بار نرخ بهره را افزایش داد، رخ داده است.

افزایش نرخ بهره به‌گونه‌ای طراحی شده است که هزینه استقراض را بالا ببرد تا هزینه‌ها کاهش یابد و تورم کنترل شود که تاثیرات منفی بر قیمت سهام دارد، زیرا شرکت‌ها باید اشتهای کمتری برای سرمایه‌گذاری سرمایه خود یا افزایش دستمزد داشته باشند.

همچنین پول کمتری در حساب‌های کریپتو در گردش ایجاد می‌کند. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۹۹ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۴.۷۷ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۱.۴۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰.۶۵ میلیارد دلار است که ۸.۷۳ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۱۵.۳۳ میلیارد دلار است که ۱۲.۷۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۱۰۱.۵۳ میلیارد دلار است که ۸۴.۱۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....