تاریخ انتشار : جمعه 21 آبان 1400 - 20:28
کد خبر : 66693

گلچین اقتصادی روز …لغو افزایش قیمت خودرو

گلچین اقتصادی روز …لغو افزایش قیمت خودرو

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون نماد‌های پُرتراکنش بورس در هفته گذشته، رشد شاخص ارزی در هفته‌ای که گذشت، ادامه روند

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون نماد‌های پُرتراکنش بورس در هفته گذشته، رشد شاخص ارزی در هفته‌ای که گذشت، ادامه روند صعودی دلار در معاملات جهانی، از بازار رمزارز‌ها چه خبر؟ یارانه نقدی آبان واریز و سیب زمینی گران شد؛ الان زمان مناسبی برای صادرات نیست و خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی را در بر دارد.

+رئیس جمهور افزایش قیمت خودرو را لغو کرد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، به دستور رئیس جمهور و با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه‌ای نداشته است، وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواست تا قیمت محصولات خود را که طی دو روز اخیر مشمول افزایش قیمت شدند، به قیمت‌های قبل بازگردانند و بر این اساس افزایش قیمت خودروهای داخلی منتفی شد.

+قطعا مشترکین پرمصرف گاز مشمول جریمه می‌شوند

جواد اوجی وزیر نفت گفت: حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد مشترکین گاز که در محدوده سقف الگوی مصرف، گاز مصرف می‌کنند، مطابق سال گذشته هزینه گاز را پرداخت می‌کنند، اما مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، قطعا جریمه خواهند شد. وی با بیان اینکه ۲۵ درصد مشترکین پرمصرف گاز هم اکنون نزدیک به ۵۰ درصد مصرف گاز خانگی را به خود اختصاص داده‌اند، تأکید کرد: امسال هیچ گونه افزایش قیمت گاز را نخواهیم داشت؛ اما قطعا مشترکین پرمصرف جریمه خواهند شد. وزیر نفت میزان دمای رفاه در محل کار و خانه را حداکثر ۲۲ درجه بیان کرد و با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی در مصرف گاز تصریح نمود: لازم است هموطنان با خاموش کردن وسایل گرمایشی به هنگام خروج از خانه و در ساعات حضور در محل کار و نیز استفاده از لباس گرم، نسبت به صرفه‌جویی در مصرف اقدام کنند.

+نمادهای پُرتراکنش بورس در هفته گذشته

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، ‌پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، ایران خودرو (خودرو) و سایپا (خساپا) در گروه نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. این در حالی است که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت، با ۵۸ هزار واحد افزایش نسبت به هفته قبل به یک‌میلیون و ۴۵۶ هزار واحد رسید.

+رئیس جمهور گفتند برای حذف ارز ۴۲۰۰ عجله ندارند

محمد خوش چهره کارشناس اقتصادی گفت: در دولت‌های گذشته هرجا کسری می‌آورند، رو به شوک ارزی و افزایش نرخ ارز آورده اند. این شوک ارزی تورم زاست و باعث اختلاف طبقاتی شده و تولید را نابود کرده است، در جلسه سه شنبه شب طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و این طور مسائل مطرح بود که خوشبختانه آقای رئیس جمهور دغدغه‌ها را شنیده بودند و گفتند که برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی عجله‌ای نداریم و ممکن است ارز ۴۲۰۰ تومانی را تا سال ۱۴۰۱ حفظ کنیم. البته حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی به مفهموم تایید وضع موجود نیست، اما اینکه بعضی نگاه‌ها به سمت شوک‌های ارزی و خصوصا گران کردن حامل‌های انرژی است که بحثش این روز‌ها بسیار داغ است، بسیار اشتباه بوده و آثار تورمی سنگین دارد. /تسنیم

+بخشی از میلیاردها دلار منابع مسدود شده ایران آزاد شد

علی نادری، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در حساب کاربری خود در صفحه توییتر اعلام کرد: کمتر از صد روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیرا بیش از ۳.۵ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.

+رشد شاخص ارزی در هفته ای که گذشت

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در شش روز فعالیت صرافی‌های بانکی در سومین هفته آبان ماه، میانگین نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا با رشد بیش از ۸۰۰ تومانی نسبت به پایان هفته قبل تر، به رقم ۲۷۸۲۶ تومان رسیده است، در حالی که بهای دلار در بازار آزاد در کانال ۲۸ هزار تومانی در نوسان بود.

ادامه روند صعودی دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار برای دومین روز متوالی مقابل ارزهای دیگر افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۶ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۵.۱۷۵ واحد بسته شد.

از بازار رمزارزها چه خبر؟

ارزش بیشتر ارزهای دیجیتالی مهم کمی افزایش یافت. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، همزمان با فتح قله ۶۸ هزار دلاری توسط بیتکوین که یک رکورد قیمتی جدید محسوب می شود، فشار فروش در بازار بیشتر  و به یک محرک برای ریزش گسترده در بازار تبدیل شد. این فشار فروش هم برای خروج سود معاملاتی روند صعودی اخیر و هم به دلیل ترس سرمایه گذاران محتاط از حبابی شدن قیمت ها رقم خورد و برخی تحلیلگران معتقدند در صورت تداوم آن برای چند روز یا انتشار یک خبر بد باید منتظر یک ریزش بزرگ بود. در خبری خوب برای بازار رمزارها، مدیرعامل اپل گفته است مقداری پول در اتریوم و بیتکوین سرمایه گذاری کرده است. به گفته تیم کوک، این سرمایه گذاری کاملا شخصی بوده و ارتباطی با استراتژی سرمایه گذاری شرکت اپل ندارد. وی گفته با وجود آنکه شخصا فرصت سرمایه گذاری در بیتکوین و اتریوم را بالا می بیند، صندوق سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری اپل فعلا برنامه ای برای ورود به این بازار و سرمایه گذاری در آن را ندارد.

مجلس نمایندگان آمریکا لایحه بودجه پیشنهادی یک تریلیون دلاری دولت را برای تقویت سرمایه گذاری در زیرساخت ها تصویب کرد که قرار است بخش بزرگی از بودجه این لایحه از طریق مالیات گرفتن از تراکنش های مربوط به رمزارزها تصویب شود. به این ترتیب، هرچند معامله گران بابت پرداخت مالیات ناراحت خواهند بود، نسبت به اینکه آمریکا قرار نیست راه چین را در پیش بگیرد مطمئن تر هستند. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲۸۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۰.۱۴ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۵ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۷ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

+جزئیات جدید از شرایط ثبت‌نام آقایان مجرد برای خانه دار شدن

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: با تصویب هیات دولت، دو گروه دیگر شامل مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص مجرد به گروه‌های مجاز برای ثبت نام در طرح جهش تولید و تامین مسکن افزوده شدند. بر این اساس، در حال حاضر پنج گروه شامل خانم‌های بالای ۳۵ سال، افراد دارای معلولیت بالای ۲۰ سال، نخبگان علمی، مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص، بدون داشتن شرط تاهل می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند. وی افزود: پیشنهادی هم از سوی وزارت راه و شهرسازی برای ثبت نام مردان مجرد کمتر از ۴۵ سال به هیات دولت ارائه‌ شده که به زودی نتایج آن اعلام می‌شود. البته این افراد باید در زمان تحویل واحد متاهل شده باشند.

+خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی

سرپرست سازمان تامین اجتماعی، از کمک این سازمان به بازنشستگان جهت پرداخت ۵۰ درصد از حق بیمه تکمیلی آنها خبر داد.

+یارانه نقدی آبان واریز شد

یارانه نقدی ۴۵۵۰۰ تومانی مربوط به آبان ماه، شب گذشته (ساعت ۲۴ پنجشنبه ۲۰ آبان ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

+سیب زمینی گران شد؛ الان زمان مناسبی برای صادرات نیست

یاوری عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان گفت: چندی قبل، قیمت هر کیلو سیب زمینی در میدان میوه و تره بار مرکزی بین دو تا سه هزار تومان بود، اما اکنون به شش تا هفت هزار تومان رسیده است. وی علت این افزایش قیمت را همزمانی فصل انبار سیب زمینی با صادرات سیب زمینی عنوان کرد و گفت: اگر صادرات سیب زمینی در مقطع کنونی متوقف نشود، قیمت این محصول گرانتر خواهد شد. عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان با اعلام اینکه کشاروزان ایرانی با کشت ۱۸۰ هزار هکتار زمین، سالانه حدود ۵ میلیون تن سیب زمینی تولید می‌کنند، افزود: مصرف داخلی کشور، سه و نیم میلیون تن است و سالانه باید یک میلیون و پانصد هزار تن مازاد تولید صادرات شود، اما الان زمان مناسبی برای صادرات نیست. وی با تاکید بر اینکه صادرات خوب است و برای کشور ارز آوری دارد، گفت: ما مخالف صادرات نیستیم، اما در اوضاع کنونی که فصل انبار سیب زمینی است اگر صادرات ادامه پیدا کند، قیمت سیب زمینی افزایشی‌تر خواهد شد. یاوری در پایان افزود: اکنون که قیمت سیب زمینی در بازار افزایشی شده، بهتر است با توقف صادرات نیاز داخلی را تامین کنیم و بعد رسیدن زمان خروجی سیب زمینی‌های انباری، مجدد صادرات سیب زمینی آزاد شود.

+فهرست قیمت رسمی اقلام خوراکی اعلام شد

معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی فهرست قیمت رسمی اقلام خوراکی را اعلام کرد. این فهرست به شرح زیر است؛

رئیس جمهور افزایش قیمت خودرو را لغو کرد/ بخشی از میلیاردها دلار منابع مسدود شده ایران آزاد شد/ جزئیات جدید از شرایط ثبت‌نام آقایان مجرد برای خانه دار شدن/ فهرست قیمت رسمی اقلام خوراکی اعلام شد/ رئیس جمهور گفتند برای حذف ارز ۴۲۰۰ عجله ندارند

تورم چین دو برابر شد

نرخ تورم چین در دوازده ماه منتهی به اکتبر به مثبت ۱.۵ درصد رسید. این نرخ تورم که ۰.۸ درصد بیشتر از تورم ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط کارشناسان بوده، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم بخش فرهنگ و آموزش قرار گرفته که تورم آن به ۲.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. این بیشترین تورم ثبت شده چهار ماه اخیر در چین بوده است. لباس و پوشاک با تورم ۰.۵ درصدی و مراقبت های درمانی با تورم ۰.۶ درصدی از بخش های مهم کاهنده تورم بوده اند. در بین سایر بخش‌های تورمی، تورم بخش پوشکاک ۰.۸ درصد و آب و برق ۱.۷ درصد اندازه گیری شده است.

قانون جدید ضد هواوی و ZTE به امضای بایدن رسید

قانون “تضمین تجهیزات” جدیدترین تلاش دولت آمریکا برای مقابله با شرکت‌های فناوری و مخابراتی چین است و ۲۸ اکتبر به اتفاق آرا در سنای آمریکا و اوایل ماه گذشته در مجلس آمریکا با ۴۲۰ رای موافق در برابر چهار رای مخالف تصویب شده بود. امضای این قانون چند روز پیش از نشست مجازی جو بایدن و شی جین پینگ، همتای چینی وی انجام شده و قرار است این دیدار روز دوشنبه در بحبوحه تنش ها بر سر تجارت، حقوق بشر و فعالیت‌های نظامی برگزار شود. قانون جدید، کمیسیون ارتباطات فدرال را ملزم می کند دیگر درخواست اجازه برای تجهیزاتی که ریسک غیرقابل قبولی برای امنیت ملی ایجاد می کند را بررسی یا تایید نکند.

برندن کار، کمیسیونر کمیسیون ارتباطات فدرال اظهار کرده که این کمیسیون بیش از سه هزار درخواست از هواوی از سال ۲۰۱۸ تایید کرده است. این قانون تضمین می کند که تجهیزات غیرمطمئن از سوی شرکت هایی مانند هواوی و ZTE دیگر به شبکه های مخابراتی آمریکا راه پیدا نخواهند کرد. کمیسیون ارتباطات فدرال تحت یک قانون ۲۰۱۹ که هدف آن حفاظت از شبکه های ارتباطی آمریکاست، در مارس پنج شرکت چینی را به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی مشخص کرد. این شرکت‌ها شامل هواوی، ZTE و همچنین هیترا کامیونیکیشنز، هانگژو هایک ویژن دیجیتال تکنولوژی و ژیجیانگ داهوا تکنولوژی بودند. /ایسنا

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....