تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 20:20
کد خبر : 75811

گلچین اقتصادی روز…شوک به اقتصاد

گلچین اقتصادی روز…شوک به اقتصاد

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش تورم نیاز به کار دارد، اگر مدیران سازمان بورس توانایی کار ندارند خب می‌توانند

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کاهش تورم نیاز به کار دارد، اگر مدیران سازمان بورس توانایی کار ندارند خب می‌توانند کناره گیری کنند، شاخص کل بورس بالاخره مثبت شد، ایران چه قدر از روسیه کالا می‌خرد؟، تخم مرغ دو نرخی است و واردات ۲.۹ میلیارد دلاری گوشی را در بر دارد.

+رئیس جمهور: نباید شوک به اقتصاد و بازار وارد شود

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، سید ابراهیم رئیسی در چهارمین گفتگوی تلویزیونی خود با مردم گفت: من هم از طرفی معتقد بودم که نباید شوک به جامعه وارد کرد. قبلاً هم گفتم غافلگیری را نمی‌پسندم و در قاموس من نیست که با مردم بخواهم، بدون اینکه اطلاع داشته باشند کاری کنم. از طرفی نباید شوک به اقتصاد و بازار وارد شود. این موضوع تبدیل شد به لایحه‌ای که به مجلس دادیم. اجمالاً سعی کردیم در این مدت با ساز و کارهایی وضعیت را حفظ کنیم، لیکن ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکلات جدی‌ ایجاد کرده است. برای الان هم نیست؛ چند سال است که گفته می‌شود. باید ۲، ۳ سال قبل مسأله ۴۲۰۰ حل می‌شد. در یک مقطعی ضرورت داشت این کار را کردند و باید حل می‌شد، لکن حل نشده است. افتاد به دولت ما که باید مساله ارز ۴۲۰۰ تومانی را حل کنیم. در این زمینه رانت، فساد و ارتباطات ناسالم وجود داشته است.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی باید در سفره مردم قرار گیرد نه در دست عده‌ای خاص، خاطرنشان کرد: در ارتباط سه نکته وجود دارد؛ اولاً برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید یک اجماع نسبی وجود داشته باشد؛ حداقل بین دولت و مجلس. دوماً باید اقناع نخبگانی و اقناع افکار عمومی نسبت به عموم مردم در این زمینه وجود داشته باشد و مردم هم نسبت به اینکه این کار باید قانع شوند و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم شود. سوماً تغییر قیمت و خسارتی که به مردم وارد می‌شود، خصوصا به طبقات پایین جبران شود.

رئیس جمهور افزود: آنچه ما داریم با مجلس در مورد ارز ۴۲۰۰ تومانی مذاکره می‌کنیم این است که هر سه نکته برای ما مهم است. کاری که رسانه ملی در این زمینه می‌کند، کار خوبی است. اینکه بحث کنند و موضوع را به بحث بگذارد، مخالف، موافق، کارشناسان بیایند سخن بگویند ما این را پسندیده و می‌دانیم البته اگر خودِ این کار یک انتظاراتی در جامعه به وجود نیاورد و آثار تورمی ایجاد نکند، کارِ مناسبی است.

رئیس جمهور در پاسخ به این که راهکار جبرانی برای جایگزین کردن ارز ترجیحی در سفره مردم چیست، گفت: الان این پول به واردکننده داده شد، ولی اگر این پول در ازای افزایش قیمت احتمالی به کسی که مصرف می‌کند، داده شود، خب این جبران شده است. دکتر رئیسی در پاسخ به این پرسش که آیا این مبلغ نقداً روی یارانه اضافه می‌شود، اظهار داشت: بهتر است که در قالب کارت اعتباری باشد. کالاهای دیگر نباید گران شود، اما کالاهایی که ارز ترجیحی آنها حذف می‌شود و احتمالا گران می‌شوند، این پول باید در ازای آن به خودِ مردم، به ویژه اقشاری که نیازمند هستند، داده شود. این می‌شود اقدام جبرانی و این پیش بینی شده است.

رئیس جمهور: نباید شوک به اقتصاد و بازار وارد شود؛ مشکل بورس از دولت قبل به ما به ارث رسید/ قائم مقام وزیر صمت: افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است/ قیمت‌دهی پرت در بازار ارز/ افزایش ۳ برابری حقوق سربازان در سال آینده

+کاهش تورم نیاز به کار دارد

رئیس جمهور در مورد پیش‌بینی میزان مالیات در سال آینده گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته، شاهد یک تورم بی‌نظیر بودیم اما بنای دولت بر کنترل تورم است. نشانه‌هایی که امروز از بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، بخش‌های اقتصادی می‌آید، این است که دولت در کنترل تورم موفق بوده است، البته کاهش تورم نیاز به کار دارد. آیت الله رئیسی در مورد این پرسش که افزایش درآمدهای مالیاتی بیش از ۵۰ درصد در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده و بسیاری مطرح می‌کنند زیرساخت‌های موجود تکافوی این افزایش را ندارد، تصریح کرد: قرار نیست افزایش مالیات از کارمندان گرفته شود. آمارها در مورد فرار مالیاتی با هم تفاوت دارد، اما در یک چیز با هم شبیه هستند و آن اینکه یک مبلغ بسیار سنگینی فرار مالیاتی وجود دارد.

دکتر رئیسی با طرح این پرسش که چرا فرار مالیاتی اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: افرادی هستند که بدون پرداخت مالیات درآمدهای بسیار کلان و نجومی در کشور دارند. در مقابل از کارمندمان قبل از پرداخت حقوق‌اش مالیاتش کسر می‌شود. این واقعاً بی‌انصافی است. رئیس جمهور افزود: افرادی که برابر مقررات درآمدی دارند، باید حقوق دولت را پرداخت کنند تا دولت بتواند کارش را دنبال کند. طبیعتاً در مقابل آنهایی که نمی‌خواهند حقوق خود را پرداخت کنند، دولت با ساز و کارهایی مانند راه‌اندازی سامانه‌هایی که فعال می‌کند این حقوق را می‌گیرد.

+مشکل بورس از دولت قبل به ما به ارث رسید

دکتر رئیسی در پاسخ به این که برنامه دولت برای سامان دادن وضعیت بازار بورس چیست؟ تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که از دولت قبل به ما به ارث رسید مساله بورس است. بالاخره با یک تبلیغاتی عده بسیاری به عنوان سهامداران خرد وارد بازار بورس شدند. این سهامداران خرد اکثریت سهامداران بورس را تشکیل می‌دهند و نوسانات بورس موجب نگرانی آنها می‌شود. آنچه  بنده از اول هم به مردم گفتم و نسبت به آن حساس بودم، آن بود که تاکید کردم به هیچ عنوان بورس نباید قلک تامین مالی دولت شود. نکته دوم مورد تاکید بنده این بود که باید صندوق‌های تثبیت و توسعه در بورس به عنوان پشتیبان سهامداران خرد تعیین شوند. تامین اعتبارات لازم بر این صندوق‌ها انجام شده است. البته یک مقدار زمان آن طولانی شد، چون باید از صندوق توسعه ملی مبلغی به این صندوق‌های تثبیت و توسعه تخصیص می‌یافت.

+اگر مدیران سازمان بورس توانایی کار ندارند خب می‌توانند کناره گیری کنند

علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی در خصوص لزوم پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام گفت: متأسفانه از سال‌های گذشته تا به امروز برخی از شرکت‌ها سود تقسیمی را از طریق سجام پرداخت نمی‌کنند که این امر مصداق خوردن مال مردم است، زیرا وقتی سود غیر سجامی پرداخت می‌شود، دسته‌ای از سهامداران خرد که کم اطلاع هستند یا سهامشان به اندازه‌ای نیست که برای دریافت سود به بانک مراجعه کنند، در نتیجه متضرر می‌شوند. متأسفانه موارد زیادی قانون شکنی در رابطه با پرداخت سود به روش غیر سجامی وجود دارد مثلاً برخی از شرکت‌ها پس از گذشت چند وقت دیگر سود سهامدار را که در حساب مانده است پرداخت نمی‌کنند.

راهکار حل این مشکلات استفاده از سامانه سجام برای پرداخت سود است که تاکنون کامل اجرایی نشده است و سازمان بورس هم متأسفانه گوش شنوایی برای تغییر در این رویه اشتباه ندارد و تغییرات جدی در سیاست‌گذاری های خود درباره سجام انجام نداده است. سعدوندی درباره انگیزه شرکت‌ها برای پرداخت غیر سجامی سود اظهار داشت: شرکت‌ها می‌دانند که اگر سود را از طریق سجام پرداخت نکنند، امکان اینکه سودهای سهامداران خرد در نهایت پرداخت نشود و در حساب شرکت رسوب کند زیاد است. مدیران برخی از شرکت‌های بورسی به تجربه دریافته‌اند که می‌توانند از وجوهی که در حساب‌ها رسوب کرده است برای منافع شرکت یا حتی خدایی نکرده برای منافع شخصی استفاده کنند. برای همین هم شرکت‌ها، جلوی سجامی شدن پرداخت سود مقاومت می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی در خصوص مشکلات استاندارد نبودن پرداخت سود تقسیمی گفت: سهامداران خرد خیلی وقت‌ها وقت کافی ندارند یا کلاً اطلاع ندارد که باید به کدام بانک مراجعه کند تا سود سهامشان را دریافت کند و هر شرکتی هم برای خودش یک سری قوانین دارد. مثلاً یک شرکتی سود را به یک بانک خاص واریز می‌کند و شرکت دیگری به بانک دیگر، بنابراین هیچ استانداردی در پرداخت سود نقدی وجود ندارد که تکلیف سهامداران مشخص شود. در کشورهای پیشرفته سود تقسیمی هر سه ماه یک بار توزیع می‌شود اما در کشور ما سه ماه بعد از تاریخ مجمع، سود تقسیم می‌شود. علاوه بر این در کشورهای پیشرفته پول از مسیر کارگزاری توزیع می‌شود که مزیت خیلی بزرگی به همراه دارد و آن ورود جریان همیشگی نقدیندگی به بازار سرمایه است. وی با انتقاد از عملکرد سازمان بورس خاطرنشان کرد: سازمان بورس باید پرداخت سجامی سود تقسیمی را پیگیری کند. موضوعی که راحت هم قابل اجرا هست اما سازمان بورس سعی می‌کند بهانه بیاورد. اگر مدیران سازمان بورس توانایی کار و مدیریت ندارند می‌توانند کناره گیری کنند. /مهر

+شاخص کل بورس بالاخره مثبت شد!

پس از کاهش سه روز گذشته شاخص کل بورس و ثبت سقوط ۷۴ هزار واحدی نماگر، حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، شاخص کل بورس با رشد حدود ۱۱ هزار واحدی همراه شده است.

+کاهش ارزش سهام عدالت در پی نزول بورس

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۹ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۴۸۶ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۵ درصد معادل ۱۴۵ هزار و ۶۴۳ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۸۹۱ تومان رسیده است.

+واردات ۲.۹ میلیارد دلاری گوشی

طبق اعلام فرود عسکری، سرپرست معاونت فنی گمرک ایران، در ۹ ماهه امسال ۱۳ میلیون و ۶۱ هزار و ۸۲۲ دستگاه به ارزش دو میلیارد و ۹۴۲ هزار و ۴۲۰ دستگاه گوشی وارد ایران شده که از نظر تعداد ۴۲.۵ درصد و  ارزش ۱۱۷ درصد نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است. عسکری یاد آور شد: از حجم گوشی وارداتی در ۹ ماهه امسال ۶۷۰ هزار و ۳۵۷ دستگاه مربوط به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار  به ارزش ۸۱۰ میلیون و ۹۳۳ هزار دلار است و گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار نیز از واردات انجام شده، حدود ۱۲ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۴۶۷ دستگاه به ارزش بیش از ۲.۱ میلیارد دلار سهم داشته‌اند.

+افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است

قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی با بیان اینکه مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده، گفت: با درج قیمت تولیدکننده (به جای قیمت مصرف کننده) معیاری در دست خریداران هست که بر اساس آن اگر قیمت نهایی خریدار در کالای تند مصرف بیش از۲۰ درصد و در کالاهای کند مصرف بیش از ۳۰ درصد باشد، مصداق گران فروشی است. مفتح در پاسخ به سوالی درباره انتقادات تولیدکنندگان لوازم خانگی نسبت به طرح درج قیمت تولید کننده نیز گفت: تولید کنندگان کالاهای کند مصرف فقط باید قیمت درب کارخانه را روی محصول درج کنند و قیمت مصرف کننده هم در واحد صنفی در معرض دید خریدار قرار بگیرد. اگر در کف بازار قیمت‌ها غیرمنطقی افزایش یافته باشد، حتما برخورد خواهد شد. قائم مقام وزیر صمت همچنین درباره افزایش قیمت اخیر برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: تولیدکنندگان لوازم خانگی مجوزی برای افزایش قیمت دریافت نکرده‌اند و اگر افزایشی صورت گرفته، بدون مجوز بوده است. به نقل از ایسنا؛ گفتنی است هفته گذشته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش قیمت ۸ تا ۱۲ درصدی لوازم خانگی از سوی برخی تولیدکنندگان خبر داد.

+قیمت‌دهی پرت در بازار ارز!

فروشندگان در بازار ارز روز سه‌شنبه تهران کمیاب شدند. طبق گزارش‌های «دنیای اقتصاد» از هسته مرکزی بازار ارز تهران (میدان فردوسی و سبزه‌میدان) تعداد خریداران خرد به شکل قابل توجهی از فروشندگان بیشتر بوده و اکثر معامله‌گران مدعی هستند که اسکناس دلار برای فروش ندارند. این در حالی است که با وجود تلاش‌های این بازیگران بازار در جهت کاهش عرضه و در نتیجه آن افزایش قیمت اسکناس آمریکایی، تمایلی به افزایش قیمت از خود نشان نمی‌دهد و برعکس در آستانه شروع روند کاهشی جدیدی قرار دارد. معامله‌گران افزایشی نیز پس از تلاش ناکام خود در جهت افزایش قیمت، با ارائه نرخ‌های پرت واکنش خود را نسبت به وضعیت این روزهای بازار ارز نشان دادند. روز سه‌شنبه دلار در رقم ۲۸ هزار و ۵۰ تومان معامله شد. دیروز سه‌شنبه ۵ بهمن ماه بازار ارز تهران با کاهش عرضه ارز توسط معامله‌گران فعالیت خود را آغاز کرد. در نتیجه این کاهش عرضه انتظار می‌رفت قیمت دلار حداقل به مقدار اندکی افزایش یابد که به‌ دلیل کاهش حجم معاملات این اتفاق رخ نداد و رخوت و انجماد روز‌های اخیر در بازار روز سه‌شنبه نیز مجددا مشاهده شد.

رئیس جمهور: نباید شوک به اقتصاد و بازار وارد شود؛ مشکل بورس از دولت قبل به ما به ارث رسید/ قائم مقام وزیر صمت: افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است/ قیمت‌دهی پرت در بازار ارز/ افزایش ۳ برابری حقوق سربازان در سال آینده

معامله‌گران ارزی تهران که صبح دیروز معاملات خود را در سطح قیمتی ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان آغاز کرده بودند در اثر کاهش حجم معاملات حوالی ظهر سه‌شنبه به معامله در رقم ۲۸ هزار تومان نیز راضی می‌شدند که این مساله خود سندی بر عدم تمایل بازار به افزایش نرخ است. از طرف دیگر، گزارش‌ها از فضای دیروز بازار آزاد ارز تهران نشان می‌دهد، برخی از معامله‌گران با ارائه نرخ‌های پرت حوالی ۲۸ هزار و ۳۵۰ تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تلاش‌های بی‌نتیجه‌ای در جهت بالا بردن قیمت لفظی در بازار داشتند، اما هیچ معامله‌ای در این نرخ‌ها صورت نمی‌گرفت و صرفا نشانگر واکنش معامله‌گران افزایشی از روند روز‌های اخیر قیمت دلار بود. کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز تهران البته این عدم کشش قیمت دلار برای افزایش را در تداوم جو مثبت اخبار سیاسی منتشر شده از مقر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ می‌بینند.

+ایران چه قدر از روسیه کالا می‌خرد؟

برآوردها نشان می‌دهد که تا پایان آذر ماه امسال، تجارت کالایی ایران و اوراسیا حدود ۲.۲ میلیارد دلار با وزن تقریبی ۴.۹ میلیون تن بوده است. از این مقدار ۲.۹ میلیون تن به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار ارزش واردات ایران و ۲.۱ میلیون تن معادل ۸۷۸ میلیون دلار، مربوط به صادرات ایران به اوراسیا بوده است. در این مدت، ارزش تجارت ایران با اوراسیا نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی ۳۳ درصدی را تجربه کرده که ۲۴.۵ درصد آن مربوط به افزایش واردات و ۸.۷ درصد آن مربوط به صادرات بوده است. در این مدت صادرات ایران حدود ۱۹ درصد و واردات ایران حدود ۴۴ درصد افزایش یافته است. از لحاظ وزنی نیز صادرات ایران سه درصد و واردات ۱۲ درصد افزایش یافته است.

در این مدت به جز روسیه، تراز تجاری ایران در معامله با دیگر اعضای اوراسیا مثبت بوده است اما با توجه به حجم بالای واردات از این کشور، در نهایت تراز کل تجاری ایران و اوراسیا نیز منفی شده است. در مقایسه با سال گذشته که تراز تجاری در ۹ ماهه منفی ۱۵۳ میلیون دلار بود، در سال جاری این عدد به منفی ۴۰۹ میلیون دلار رسیده که تضعیف ۱۶۸ درصدی را نشان می‌دهد. در این مدت بیشترین حجم تجارت ایران در اوراسیا با روسیه و کمترین آن با بلاروس بوده است. روسیه به تنهایی سهمی ۴۹ درصدی از صادرات و ۹۵ درصدی از واردات را به خود اختصاص داده است. ایران در این مدت به روسیه ۴۳۳ میلیون دلار صادرات داشته اما در عوض ۱.۲ میلیارد دلار کالا نیز از این کشور وارد کرده است. در میان کالاهای اصلی صادراتی ایران به اوراسیا، پسته، پلی استیرن، کیوی، فلفل فرنگی و میله‌های آهنی یا فولادی قرار دارند و در جدول واردات نیز گندم، روغن دانه آفتاب گردان، جو، چوب اره شده و ذرت دامی قرار دارند.

+تخم مرغ دو نرخی است

قیمت هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ در مغازه‌های سطح شهر تهران ۴۸ تا ۵۵ هزارتومان و در میادین‌میوه و تره بار ۴۲ هزارتومان است. به گزارش ایسنا، بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی به وزن حدود دوکیلوگرم ۴۸ تا ۵۵ هزار تومان است. این یعنی قیمت هر عدد تخم مرغ برای مصرف کنندگان حدود ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان تمام می‌شود. در میادین میوه و تره بار نیز هر شانه تخم‌مرغ تنظیم بازاری ۳۰ عددی با قیمت ۴۲ هزارتومان به مصرف کنندگان عرضه می‌شود. گفتنی است که در حال حاضر تخم مرغ دارای دو نرخ آزاد و دولتی است.

+افزایش ۳ برابری حقوق سربازان در سال آینده

سید محسن دهنوی، ‏‏‏نماینده مردم تهران در مجلس در فضای مجازی نوشت: طبق مصوبه امروز ما در کمیسیون تلفیق، حداقل حقوق سربازان در سال آتی به ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد رسید. حقوق ماهیانه سربازان متاهل نیز ۵ میلیون تومان خواهد شد. به طور میانگین، حقوق سربازان نسبت به امسال ۳ برابر می‌شود تا بخشی از آلام این عزیزان التیام یابد. لذا حقوق سربازان مجرد غیرعملیاتی معادل ۶۰درصد یک پایور، سربازان مجرد عملیاتی معادل ۷۵درصد یک پایور و سربازان متاهل معادل ۹۰درصد یک پایور خواهد شد. پارسال، متوسط حقوق سربازان ۳۰۰ هزار تومان بود؛ این رقم امسال به ۱.۵ میلیون تومان رسید و سال بعد بالای ۳.۵ میلیون تومان خواهد شد. در سال ۱۴۰۱، هیچ سربازی کم‌تر از ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت. به عنوان نماینده مردم و بر اساس قولی که قبلا به شما جوانان داده بودم، تا حد توان پای حقوق سربازان می‌ایستم.”

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....