تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1400 - 20:04
کد خبر : 80189

گلچین اقتصادی روز…شروع سبز بورس

گلچین اقتصادی روز…شروع سبز بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شروع سبز بورس در اولین روز هفته، زمان واریز سود سهام عدالت اعلام شد، شکست

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شروع سبز بورس در اولین روز هفته، زمان واریز سود سهام عدالت اعلام شد، شکست در کنترل اجاره بها، مجوز مجلس به دولت برای ۷/۵ میلیارد یورو تهاتر نفت، امارات در لیست خاکستری گروه FATF قرار گرفت، توقف خط تولید “پژو و سمند” به نفع رانندگان و مسافران تاکسی و حذف خودرو‌های قدیمی طی پنج سال آینده را در بر دارد.

 

+شروع سبز بورس در اولین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که گذشت با ۷ هزار واحد کاهش مواجه شد؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد بیش از سیزده هزار واحدی همراه شده است.

+زمان واریز سود سهام عدالت اعلام شد

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در جلسه شورای اداری استان گلستان اظهار کرد: واریز سود سهام عدالت از ۲۱ اسفند ماه به حساب افراد واریز می‌شود، البته نارضایتی‌هایی نیز در خصوص درج اطلاعات و سود سهام عدالت وجود داشت که امیدوارم با واریز سود مشکلات مردم در این حوزه رفع شود.

+مقام مسئول در وزارت راه: اجاره نشینی به مردم امکان تحرک می‌دهد

مریم زارعیان، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات وزارت راه وشهرسازی در یادداشتی نوشت: «برای بیشتر مردم تصمیم برای اجاره مسکن یک انتخاب مستدل و برنامه‌‌ریزی شده است. این انتخاب تنها به دلیل پایین بودن قدرت مالی خرید خانه نیست و دلایل همه افراد برای اجاره‌نشینی نیز کاملا شبیه به یکدیگر نیست، چون اجاره‌‌نشینی به مردم امکان نوعی تحرک می‌دهد تا در صورت ایجاد فرصت‌های شغلی بهتر، انعطاف‌پذیری لازم برای جابه‌جایی را داشته باشند؛ بدون اینکه به جای مشخصی پایبند باشند. اجاره‌‌نشینی به مردم انعطاف‌پذیری لازم برای چگونگی مدیریت بودجه خانوار را نیز می‌دهد. انتقال به خانه‌های ارزان‌تر وقتی که شرایط اقتصادی سخت‌تر می‌شود و به خانه‌های بهتر زمانی که درآمدشان افزایش پیدا می‌کند.»

+شکست در کنترل اجاره بها

خشایار باقرپور کارشناس اقتصاد مسکن درباره آخرین وضعیت بازار مسکن با توجه به گزارش اخیر بانک مرکزی از وضعیت این بازار اظهار کرد: تا دی ماه امسال که وضعیت بازار مسکن را با دی ماه سال گذشته مقایسه می‌کردیم، افزایش متوسط قیمت مسکن تا ۳۰ یا ۳۱ درصد ولی افزایش اجاره بها بین ۵۰ تا ۵۴ درصد بود. به عبارت دیگر، نرخ رشد نقطه به نقطه اجاره بها ۱.۶ تا ۱.۷ برابر نرخ رشد قیمت مسکن بود اما در بهمن ماه این تفاوت نرخ رشد اجاره بها با نرخ رشد قیمت مسکن به بیش از ۳ برابر رسیده است؛ به این معنا که قیمت مسکن ۱۶.۴ درصد افزایش داشته ولی اجاره بها به طور متوسط ۵۰ درصد رشد داشته است. کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: به عبارت دیگر سیاست‌های دستگاه سیاست گذاری بخش مسکن در کنترل بازار اجاره مسکن کاملاً ناکارآمد بوده است.

+ضرب الاجل ده روزه برای مالکان خانه‌های خالی

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌‌ای از فرصت ده روزه همه مشمولان مالیاتی که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور پیامک دریافت کرده‌‌اند، برای ثبت اطلاعات سکونت و مالکیت در سامانه ملی املاک و اسکان کشور خبر داد.

معاونت مسکن و ساختمان در این اطلاعیه آورده است: مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن و با توجه به آغاز فرآیند اخذ مالیات از خانه‌های خالی، کلیه مشمولان مالیات که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور پیامک دریافت کرده‌‌اند، حداکثر ظرف ده روز فرصت دارند تا با مراجعه به «سامانه ملی املاک و اسکان کشور»  اطلاعات سکونت و مالکیت خود را به روز کنند. پیش از این نیز سازمان امور مالیاتی اعلام کرده بود: «‌‌پیرو ارسال پیامک پرداخت مالیات خانه‌های خالی، مشمولان می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی و مشاهده واحد یا واحدهای مسکونی مشمول مالیات، نسبت به پذیرش و پرداخت مالیات یا عدم پذیرش و ثبت توضیحات و علت عدم پذیرش آن اقدام کنند.»

+نماینده کارفرمایان: بیش از نرخ تورم به هیچ‌وجه امکان حمایت از کارگران نیست

اصغر آهنی‌ها نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: با توجه به دستور رئیس جمهور و تأکید وزیر کار که باید زندگی مردم تأمین شود به ویژه در برخی کارگاه‌ها که در دوران کرونا دچار مشکل شدند، باید از کارگران حمایت کنیم، اما بیش از نرخ تورم به هیچ‌وجه امکان حمایت نیست. نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار در مورد مدیریت در بنگاه‌ها گفت: نیروی کار ما متأسفانه به فرهنگ کار سبک و پشت‌میزنشینی عادت کرده است. دستگاه‌های دولتی باید طبق سیاست اصل ۴۴ کوچک شوند و فقط در امور که مردم نمی‌توانند وارد شوند. بدنه دولت باید تخصصی و کوچک شود. در حال حاضر کشور ما به اندازه چند کشور دیگر استخدام شده دارد و بهره‌وری نیروی کار به شدت پایین است.

وی افزود: در بحث دستمزد چند موضوع محوری بررسی می‌شود؛ اول واقعیت این است، به خاطر تورم‌های پیاپی که در سال‌های گذشته رخ داده و پایه آن در دولت‌های قبلی بوده، قدرت خرید کارگران کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین، مدیریت تورم و قدرت خرید اقتصاد نیاز به زمان دارد که باید بحث‌های اقتصاد کلان حل شود. نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار این را هم گفت: در سال‌های گذشته نمایندگان کارگران و کارفرمایان در شورای عالی کار زحمات زیادی برای رشد دستمزد کارگر کشیدند، اما عمده این افزایش تورم و کاهش قدرت خرید از بین رفت. دولت کنونی قصد دارد، با همکاری مجلس و سایر قوای کشور ریشه تورم را خشک کند تا سفره مردم و از جمله کارگران کوچک‌تر نشود.

++موافقت مجلس با ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای ۱۴۰۱

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (شنبه ۱۴ اسفند) مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ منابع تخصیص ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی را تعیین کردند. این مصوبه جز ۲ بند الحاقی ۱ آمده است که معادل مبلغ ۹ میلیارد دلار موضوع ردیف ۱۸ جدول مصارف تبصره ۱۴ این قانون برای تامین کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی و بر اساس نرخ ارز ترجیحی اختصاص می‌یابد. این در حالی است که در جزء ۱ هم آمده بود که دولت و دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ از جمله بانک مرکزی مجاز به تخصیص، فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و گازی و سایر منابع به غیر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ets) نیستند.

++مجوز مجلس به دولت برای ۷/۵ میلیارد یورو تهاتر نفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای به دولت اجازه تهاتر نفت به میزان هفت و نیم میلیارد یورو را دادند. به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه) و در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق درباره بخش های درآمدی بودجه ۱۴۰۱، بند (ی) تبصره ۱ را به شرح زیر تصویب کردند. دولت مکلف است از طریق شرکت ملی نفت ایران در خصوص برنامه تقویت بنیه دفاعی و تحقیقات راهبردی دفاعی براساس ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور تا مبلغ چهار میلیارد و پانصد میلیون (۴.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو و همچنین اجرای تکالیف این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به طرحهای دفاعی و پیشرفت و آبادانی و محرومیت‌زدایی با دریافت تضامین کافی از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به این اشخاص براساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و براساس جدول شماره (۲۱) این قانون با خزانه‌داری کل کشور، اعمال حساب کند.

در بخش درآمدی جزء ۲ بند (ی) آمده است، دولت مجاز است تا مبلغ ۳ میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی و براساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و براساس جدول شماره (۲۲) این قانون با خزانه داری کل کشور اعمال حساب کند. اجرای این حکم منوط به اجرایی شدن سقف تعیین شده در بند(ب) این تبصره نیست و مازاد بر سقف مندرج در بند مذکور است.

امارات در لیست خاکستری گروه FATF قرار گرفت

بلومبرگ: امارات متحده عربی به فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی یا اف‌ای‌تی‌اف اضافه شد. برخی از اعضای این گروه اعلام کرده‌ اند، امارات پیشرفت چندانی در مقابله با جریان‌های مالی غیرقانونی نداشته‌است. این سازمان با برگزاری جلسه جمعی خود با حضور تمام اعضا از تلاش‌های دولت امارات برای مقابله با پول کثیف ابراز نارضایتی کرد و این کشور را در فهرست خاکستری خود قرار داد.

+حذف خودروهای قدیمی طی ۵ سال آینده

معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: با برنامه‏‏‌ریزی مدون و سرمایه‌گذاری ۱۰‌هزار‌میلیارد تومانی در هر سال، ظرف ۵ سال آینده، با توسعه پلت‌فرم و قوای محرکه، هیچ‌یک از محصولات قدیمی فعلی تولید نخواهد شد.
بابک رحمانی در یک برنامه تلویزیونی افزود: طبق دستور رئیس‌جمهوری، در سال آینده دو محصول سمند و ۴۰۵ از مدار تولید ایران‌خودرو خارج و با محصولات جدید جایگزین خواهند شد. وی افزود: تولید انبوه تارا در سال آینده با ۷۵‌هزار دستگاه انجام و محصول پروژه K۱۲۵ در انتهای سال به سبد تولیدات ایران‌خودرو اضافه خواهد شد. همچنین در سال آینده یک یا دو محصول مونتاژی جدید نیز عرضه می‌شود. رحمانی با بیان اینکه برنامه تولید حدود ۷۵۰‌هزار دستگاه خودرو را در سال آینده در دستور کار قرار داده‌‌‌ایم، گفت: برنامه تولید امسال ۴۷۱‌هزار و ۴۰۰ دستگاه است که با برنامه تعیین شده برای سال آینده، دستور رئیس‌جمهوری محترم مبنی بر افزایش ۵۰‌درصدی تولید در سال ۱۴۰۱ قطعا محقق خواهد شد.

+توقف خط تولید “پژو و سمند” به نفع رانندگان و مسافران تاکسی

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، در واکنش به وعده مسئولان ایران خودرو مبنی بر توقف خط تولید پژو و سمند از سال آینده و تاثیر آن بروی نوسازی تاکسی ها گفت: ما سال هاست که از کیفیت پایین خودروهای تاکسی تولید داخل گله مند بوده ایم. وی با بیان اینکه  حتی در مقطعی تلاش شد خودروهای خارجی جایگزین شوند و البته در همین راستا بیش از ۲۰۰۰ تاکسی با برندهای تویوتا، هیوندای، فولکس و … نوسازی شد، افزود: امیدوارم محصولات جدید که جایگزین پژو و سمند می شود، این انتظار را کامل تامین کنند. تشکری هاشمی افزود: حتما جایگزین این دو خودرو(پژو و سمند)، خودروهای با کیفیت تر و نسل جدید محصولات این شرکت خواهد بود که با توجه به بهبود روند تولید محصولات داخلی، این اتفاق به نفع رانندگان و مسافران تاکسی محسوب می شود.

گوگل خدمات تبلیغات فروش آنلاین در روسیه را متوقف کرد

شرکت آمریکایی گوگل اعلام کرد خدماتش برای تبلیغات فروش آنلاین در روسیه را متوقف کرده است. در بیانیه این شرکت آمده است: «با توجه به شرایط فوق العاده، ما خدمات تبلیغات گوگل در روسیه را متوقف می کنیم… شرایط به سرعت در حال تغییر است و ما در صورت لزوم اخبار به روزرسانی شده را ارائه خواهیم داد.» این ممنوعیت شامل موتور جستجوی گوگل، یوتیوب و شرکای خارجی گوگل می شود. گوگل بزرگترین فروشنده خدمات تبلیغات آنلاین جهان از نظر درآمد است و این اقدام را اقدامات مشابه سایر شرکت های فناوری پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین انجام داد.

پایان سلطه دلار در جهان با تحریم روسیه

تحلیلگر بانک «کِردیت ایشو» گفت: قطع دسترسی روسیه به ذخایر ارز خارجی‌اش احتمالا به سلطه دلار آمریکا (در جهان) پایان می‌دهد. زولتان پوزسر، تحلیلگر این بانک سوئیسی به بلومبرگ، گفت: «پاسخی را تصور کنید که در آن بسیاری از صادرکنندگان کالاها و ابزارها تصمیم بگیرند، کالاها را با ارز دیگری ثبت و فاکتور کنند.»

این کارشناس گفت: «به همین دلیل، تمام دلارهایی که به دست می آورید و تمام پولی که در غرب نگه می‌دارید، در معرض خطر قرار دارد.» کشورهایی که به طرح «کمربند و جاده» چین (BRI) پیوسته اند، ممکن است کالاها را به یوآن فاکتور کنند. پوزسر توضیح داد: «شما می توانید با مراکز مالی جدید که یکسری مبادلات تجاری را با یک ارز غالب متفاوت ثبت می‌کنند، مواجه شوید و اکنون دلایل متعددی برای این امر وجود دارد.»

به گفته این تحلیلگر، بازارهایی که در حال حاضر تحت سلطه یورو و دلار هستند، به وضوح تاثیر این حرکت را در طول زمان احساس خواهند کرد. آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا، دسترسی بانک مرکزی روسیه به بخش قابل توجهی از ذخایر ارزی خود در خارج از کشور نگهداری می‌شوند، در پاسخ به عملیات نظامی روسیه در اوکراین، مسدود کردند. این اقدام بی‌سابقه، دسترسی روسیه به منابع ارز خارجی‌اش را به طور کامل قطع نمی‌‌کند.این تحریم‌ها هنوز به روسیه اجازه می‌دهد، از پرداخت های صادرات انرژی خود استفاده کند و مسکو هنوز به ذخایر ارزیش در داخل و در چین دسترسی دارد.

افزایش جهانی قیمت مواد غذایی رکورد شکست

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در فوریه به رکورد بالایی رسید و ۲۴.۱ درصد رشد سال به سال را به ثبت رساند.

طلای سیاه به مرز ۱۱۸ دلار رسید

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر تشدید حمله روسیه به اوکراین و کاهش تقاضا برای خرید نفت روسیه، افزایش یافت و هفته را در بالاترین قیمت چند سال اخیر به پایان برد. قیمتهای نفت بزرگترین رشد هفتگی از اواسط سال ۲۰۲۰ را به ثبت رساندند و شاخص نفت برنت با ۲۱ درصد رشد هفتگی در بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۳ و شاخص نفت آمریکا با ۲۶ درصد رشد هفتگی در بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ بسته شد. بهای معاملات نفت برنت هفت دلار و ۶۵ سنت معادل ۶.۹ درصد افزایش یافت و در ۱۱۸ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هشت دلار و یک سنت معادل ۷.۴ درصد افزایش یافت و در ۱۱۵ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه بسته شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....