تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 دی 1400 - 21:02
کد خبر : 72806

گلچین اقتصادی روز…شرایط انتقال پول

گلچین اقتصادی روز…شرایط انتقال پول

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون پایان منفی بورس در آخرین روز هفته، رئیس سازمان بورس: بازار سرمایه از ثبات خوبی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پایان منفی بورس در آخرین روز هفته، رئیس سازمان بورس: بازار سرمایه از ثبات خوبی برخوردار است، روسیه: راهبرد اوپک پلاس به خواسته آمریکا ارجحیت دارد، ٨٠ میلیارد دلار ثروت غول‌های فناوری چین دود شد و حذف معافیت مالیاتی قند و شکر را در بر دارد.

+رئیس جمهور: شرایط انتقال پول به داخل کشور و افتتاح حساب توسط ایرانیان خارج تسهیل شود

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، رئیس جمهور، ایرانیان خارج از کشور را ظرفیت و فرصت بزرگ توصیف و بر بازنگری و تحول در ساز و کار پیگیری و رسیدگی به امور آنان تاکید کرد و گفت: مجموعه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای ایرانیان خارج کشور باید این حس را در آنان ایجاد کند که مسئولان جمهوری اسلامی ایران به دنبال حل مسائل و رفع دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنان هستند.

رئیس جمهور بر ضرورت تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور به داخل تأکید کرد و گفت: هیچ‌کس ممنوع‌الورود نیست و همه ایرانیان می‌توانند به داخل کشور تردد کنند و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری در این زمینه به نحوی باشد که ایرانیان بدون مانع و به راحتی بتوانند به وطن خود تردد کنند. آیت‌الله رئیسی گفت: شرایط انتقال پول به داخل کشور و افتتاح حساب از سوی ایرانیان خارج از کشور از دیگر اموری است که پیگیری و رفع مشکلات آن ضروری است و خبر تصمیم‌گیری در این باره باید بلافاصله به اطلاع ایرانیان خارج از کشور برسد.

+پایان منفی بورس در آخرین روز هفته

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات دیروز، با کاهش ۲۵۵۳ واحدی معادل ۰.۱۸ درصدی به یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۳۵۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۶ واحدی به ۱۸ هزار و ۸۳۶ واحد رسید.

+رئیس سازمان بورس: بازار سرمایه از ثبات خوبی برخوردار است

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در برنامه تهران ۲۰ در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: در بازار دارایی ها مخصوصاً دارایی های مالی صعود های شارپ به همراه سقوط هستند، به طوری که شاهد بودیم شاخص ناگهان از ۵۰۰ هزار واحد به دومیلیون و ۸۰ هزار واحد رسید، چنین مساله‌ای سبب شد تا بسیاری از شرکت‌ها ارزششان بسیار بالاتر از حد واقع شود و بسیاری از سهامداران در اوج این رشد وارد بازار شدند. کاری که اکنون ما باید انجام دهیم برای بازگردان اعتماد نخست افزایش شفافیت از طریق ارائه اطلاعات درست است، صنایع باید مشکلاتشان حل شود که در این رابطه در حال تشکیل میزهای حمایتی برای صنایع هستیم، دوم باید فعالیت نظارت بر بازار شفاف کنیم، زیرا در این مدت اعتراضات زیادی در خصوص رفتار های ناطر شده، در گام بعدی لازم است زیرساخت هایی را مهیا کنیم. در حال حاضر در حوزه دامنه نوسان نیز اقداماتی انجام داده شده است. ماهیت بازار سرمایه بر اساس ریسک است، قیمت‌های سهم‌ها بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود که این امر نیز خود وابسته به مولفه های کلان اقتصادی است. در حال حاضر بازار از یک ثبات خوبی برخوردار است؛ اما ناگفته نماند که رشد قیمت‌ها براساس شرایط اقتصاد کمی زمان می‌برد، سازمان بورس ناظر بازار است و نمی تواند اقداماتی در راستای قیمت ها انجام دهد. اکنون سودآوری شرکت ها بسیار خوب است، به طور قطع اگر گزارش ۹ ماه شرکت‌ها منتشر شود در کدال شاهد رشد بیشتر نیز خواهیم بود. ابتدای سال ۱۴۰۰ شاخص روی یک میلیون و سیصد بود؛ اما اکنون در محدوده یک میلیون چهارصد قرار دارد، اتفاقی که در سال گذشته رخ داد، قطعا با یک یا چند هفته درست نمی شود.

+وزیر صمت: یارانه دارو حذف نخواهد شد

سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی مباحث در کشور در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: ما موضوعی به نام حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور نداریم، بلکه قرار است یارانه‌ای که اکنون به نهاده‌های دامی، تخم مرغ، لبنیات و … تخصیص پیدا می‌کند، به مصرف کننده پرداخت شود. در حقیقت قرار است نوعی اصلاح نظام یارانه‌ای در کشور انجام شود، دولت در این اصلاحیه به جای پرداخت یارانه غیر مستقیم به نهاده ها، آن را مستقیم به مردم پرداخت می‌کند.

فاطمی امین همچنین در خصوص گمانه زنی‌ها در مورد قطع یارانه تامین دارو در کشور، اظهار کرد: یارانه دارو حذف نخواهد شد بلکه به تدریج به سمتی پیش خواهد رفت که این یارانه از طریق شرکت‌های بیمه به مردم پرداخت شود و این موضوع یعنی کماکان حمایتی که باید از بیماران به ویژه قشرهای خاص انجام شود، ادامه خواهد داشت. وزیر صمت تاکید کرد: این موضوع به معنای تغییر در نحوه پرداخت یارانه داروست و به نوعی یارانه به جای پرداخت به دارو، به مصرف کننده نهایی تخصیص پیدا می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اکنون زمان مناسبی برای اجرای اصلاح نظام یارانه‌ای در کشور است، گفت: دولت دو انتخاب پیش رو دارد، ابتدا اینکه روند موجود یعنی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را ادامه دهد و دیگر آنکه روند اصلاح را در پیش بگیرد. وضع موجود اقتصادی قابل ادامه دادن، نیست، زیرا مشکلاتی را در بحث تامین بودجه و ایجاد کسری به وجود آورده و خواهد آورد؛ بنابراین، روند کنونی باید اصلاح شود، اما قطعا اصلاح این فرآیند با چالش‌هایی مواجه خواهد شد که آسیب‌های بسیار کمتری نسبت به ادامه وضع موجود را به همراه خواهد داشت. برای مدیریت اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها در کشور یک کارگروه منسجم به ریاست مخبر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و این کارگروه طی هفته چندین جلسه برگزار می‌کند. در این راستا تمامی دستگاه‌ها با یکدیگر هماهنگ شده‌اند و پیش بینی‌های لازم در این مورد انجام شده است.

 

+حذف معافیت مالیاتی قند و شکر

محمد مسیحی معاون سازمان امور مالیاتی در جمع خبرنگاران درباره اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه سال جاری گفت: در قانون جدید سعی شده است تا فرآیند بار مالی از فعالان اقتصادی در طول زنجیره ایجاد ارزش به مصرف‌کنندگان نهایی تسهیل شود. حمایت از تولید و امکان استرداد مالیات بر ارزش افزوده ماشین‌آلات تولید که مهم‌ترین بخش هزینه و سرمایه تولید محسوب می‌شود، در این قانون دیده شده است. وی افزود: همچنین برای اشخاص حقوقی نیز امکان استفاده از اعتبار مالیاتی و استرداد مالیاتی برای آن‌ها قبل از بهره‌برداری نیز فراهم شده است. در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده معافیت برخی از بخش‌ها حذف شده که در زمینه اصلاح معافیت‌ها، تمرکز این بوده تا سبد مصرفی خانوارها پوشش بیشتری داده شود و برخی اقلام مصرفی خانوار به معافیت‌ها اضافه شده است که شامل بیمه‌های عمر، زندگی، درمان و…، خدمات ورزشی با اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح، آب برای مصارف کشاورزی، بیمه محصولات کشاورزی، هتل‌های سه ستاره و پایین‌تر، مهمانپذیرها است.

معاون سازمان امور مالیاتی ادامه داد: اقلامی چون قند و شکر که در قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده از پرداخت این مالیات معاف بودند، در قانون جدید به دلیل نقش تنظیم‌گری و آسیب‌زا بودن این کالاها از سبد معافیت‌ها حذف شده است و مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده‌اند. وی گفت: از دیگر موارد اصلاح قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، اصلاح فرآیند دادرسی مالیاتی، متناسب‌سازی جرایم مالیاتی و بازنگری در آن‌هاست. برنج، لبنیات، ماست،‌ روغن و… در صورت تولید داخل از پرداخت مالیات معاف هستند.

روسیه: راهبرد اوپک پلاس به خواسته آمریکا ارجحیت دارد

الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه گفت: اوپک پلاس، گروهی که متشکل از بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است، در برابر درخواست های واشنگتن برای افزایش تولید مقاومت کرده زیرا می خواهد یک راه روشن برای بازار فراهم کند و از سیاستش منحرف نمی شود. آمریکا مرتبا به اوپک پلاس فشار می آورد تا افزایش تولید خود را سرعت بخشد، زیرا قیمت بنزین در این کشور بالا رفته و میزان مقبولیت جو بایدن کاهش یافته است. واشنگتن که با مقاومت اوپک پلاس مواجه شد در ماه نوامبر اعلام کرد خودش و سایر مصرف کنندگان اقدام به برداشت از ذخایر راهبری شان می کنند. نوآک در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا اوپک پلاس این درخواست را رد کرده است، گفت اوپک پلاس یک چشم انداز بلندمدت دارد. وی به RBC گفت: «ما معتقدیم این برای بازار خوب است که نشان دهیم در میان مدت ما چگونه تولید را افزایش دهیم همانطور که تقاضا بالا می رود. کشورهای تولیدکننده باید از قبل بدانند برای تضمین یک افزایش تولید، کدام سرمایه گذاری ها را باید برنامه ریزی کنند.»

اوپک و هم پیمانانش اوایل این ماه توافق کردند تا سیاست افزایش ماهانه خود را با وجود نگرانی‌ها در مورد آزادسازی ذخایر آمریکا و سویه جدید کرونا یعنی اُمیکرون ادامه دهند. نوآک گفت: آزادسازی احتمالی ذخایر راهبردی آمریکا و سایر مصرف کنندگان بزرگ، تاثیر کوتاه مدت محدودی بر بازار نفت خواهد داشت. وی توضیح داد: تقاضا برای نفت در جهان در سال آینده شاهد افزایش حدود ۴ میلیون بشکه در روز خواهد بود. این رقم در سال جاری بیش از ۵ میلیون بشکه افزایش یافت. نوآک گفت: قیمت نفت میان ۶۵ تا ۸۰ دلار در هر بشکه در سال آینده مطلوب است. در حال حاضر، قیمت نفت کمتر از ۸۰ دلار معامله می‌شود.

دبیر کانون انبوه‌سازان: ما را به شکل عابربانک می‌بینند!

عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان با بیان اینکه انواع و اقسام هزینه‌ها گُرده‌ی صنعت ساختمان را خم کرده است گفت: بخش خصوصی مثل دستگاه عابربانکی شده که همه می‌خواهند از آن پول دریافت کنند بدون اینکه خدماتی به آن بدهند؛ از شهرداری گرفته تا نظام مهندسی و ادارات برق و گاز و آب و مالیات و سازمان ثبت و تامین اجتماعی و غیره و … . فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تا زمانی که فضای کسب و کار در حوزه تولید مسکن بهبود پیدا نکند مشکل کمبود عرضه و گرانی‌ها در بازار مسکن حل نخواهد شد. سال هاست که موانع بخش تولید را گوشزد می‌کنیم ولی متاسفانه این موانع کماکان وجود دارد و ریسک سرمایه‌گذاری در تولید مسکن را به شدت افزایش داده است.

٨٠ میلیارد دلار ثروت غول‌های فناوری چین دود شد

شاخص میلیاردرهای بلومبرگ نشان می دهد ۱۰ نفر از پولدارترین چهره های دنیای فناوری چین در سال ۲۰۲۱ جمعا ۸۰ میلیارد دلار از ثروتشان را از دست دادند. این کاهش ثروت که معادل یک چهارم از ثروت آنها بوده است، بزرگترین کاهش سالانه ثروت از سال ۲۰۱۲ به شمار می رود که شاخص بلومبرگ بررسی پولدارترین مردم جهان را آغاز کرد.

کالین هوانگ، موسس شرکت پین دوئودوئو ۴۲.۹ میلیارد دلار معادل دو سوم از ثروتش را در سال ۲۰۲۱ به دنبال سقوط ۷۰ درصدی ارزش سهام این پلتفرم تجارت الکترونیکی از دست داد. ثروت جک ما، موسس علی بابا که به دنبال اقدام مقامات چین برای کنترل امپراتوری تجاری وی چندان در انظار عمومی ظاهر نمی شود، حدود ۱۳ میلیارد دلار کاهش پیدا کرد. وضعیت چِنگ وی، موسس شرکت دی دی گلوبال هم تماشایی بود. در هفته های پیش از عرضه سهام شرکت دی دی در آمریکا، سرمایه گذاران به خرید سهام این شرکت در معاملات بازار ثانویه پرداختند و ارزش این شرکت تاکسی اینترنتی را به ۹۵ میلیارد دلار و ارزش سهم چِنگ را به ۶.۷ میلیارد دلار رساندند. اما این دوران شکوفایی و رونق کوتاه بود. پس از این که مقامات چینی تحقیقاتی را درباره این شرکت اعلام کردند و از این شرکت خواستند از بازار سهام نیویورک خارج شود، ارزش سهامش بیش از ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد و ثروت چِنگ را به ۱.۷ میلیارد دلار تقلیل داد.

 چه خبر از بازار خودرو؟

به بازار خودرو برویم و ببینیم در دومین هفته دی‌ماه منحنی قیمت در چه وضعی است. در این بین، قیمت سمند مدل ال‌ایکس به ۲۵۷ میلیون تومان رسیده و برای خرید پژو ۴۰۵ نیز همین حول و حوش باید هزینه کرد. طبق اطلاعات رسیده از بازار، قیمت پژوپارس ساده نیز به ۲۸۳ میلیون تومان رسیده و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم ۲۷۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، در حالی که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به ۳۲۵ میلیون تومان رسیده است. گویا ایران‌خودرویی‌ها تولید این مدل را متوقف کرده‌اند و در حال حاضر پژو ۲۰۶ تنها در مدل تیپ ۲ و صندوقدار تولید می‌شود. به گفته فعالان بازار، قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز در بازار به ۵۴۰ میلیون تومان رسیده و مدل دنده‌ای آن نیز ۳۵۵ میلیون تومان قیمت دارد. رانا نیز در دو مدل پلاس و ال‌ایکس به ترتیب ۲۷۰ و ۲۴۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین دنا معمولی قیمتی برابر ۳۵۷ میلیون تومان دارد؛ اما برای خرید مدل پلاس توربوی دنده‌ای آن باید ۴۷۵ میلیون تومان هزینه کرد، ولی از بازار پراید نیز خبر می‌رسد، قیمت این خودرو به ۱۸۶ میلیون تومان رسیده و ساینا نیز به خودرویی ۱۹۱ میلیون تومانی تبدیل شده است. برای خرید کوئیک هم باید ۱۹۷ میلیون تومان هزینه کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....