تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 - 19:23
کد خبر : 70818

گلچین اقتصادی روز …شاخص کل بورس 

گلچین اقتصادی روز …شاخص کل بورس 

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم روند نزولی شاخص کل بورس، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، قیمت سکه ٢٣ آذر

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تداوم روند نزولی شاخص کل بورس، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، قیمت سکه ٢٣ آذر ١۴٠٠ چقدر شد؟، روند صعودی طلا متوقف شد، نفت ایران حدود دو دلار ارزان شد، قیمت تولیدکننده روی کالا‌ها می‌خورد و شرایط برای تک نرخی شدن ارز فراهم نیست را در بر دارد.

+تداوم روند نزولی شاخص کل بورس 

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ،  در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۲۵۲۴۹ واحدی معادل ۱.۹۱ درصدی به یک میلیون و ۲۹۵ هزار و ۵۲۷ واحد رسید، حال در معاملات امروز بازار سهام، نماگر کل بورس با افت حدود ۳ هزار واحدی مواجه شده است.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۳۶ هزار و ۲۱۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۲ درصد معادل ۲۳۳ هزار و ۱۴۴ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۱ هزار و ۷۲۶ تومان رسیده است.

+قیمت سکه ٢٣ آذر ١۴٠٠ چقدر شد؟

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز سه شنبه ٢٣ آذر ١۴٠٠ در بازار آزاد تهران بدون تغییر نسبت به دیروز، ١٣ میلیون و ٢٠ هزار تومان است. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ١٢ میلیون و ۶٠٠ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان ، ربع سکه ٣ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان و سکه یک گرمی ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان است .

+روند صعودی طلا متوقف شد

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی در واکنش به عوامل متضاد شامل بازده پایین‌تر اوراق قرضه و دلار قوی‌تر، تغییر چندانی نداشت. هر اونس طلا برای تحویل فوری بدون تغییر ماند و در ۱۷۸۷ دلار و ۵۰ سنت ایستاد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۷۸۷ دلار و ۹۰ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۷۸۸ دلار و ۳۰ سنت بسته شده بود.ب ه گفته ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارزی شرکت دیلی فارکس، بازار منتظر نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکاست و این فلز ارزشمند به دلیل عوامل متضاد شامل بازده پایین‌تر اوراق قرضه و دلار قوی‌تر، در بازه محدودی حبس شده است.

+برای دریافت وام ۴۸۰ میلیونی، ۱۰۸میلیون تومان پرداخت کنید

قیمت اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز (سه‌شنبه ۲۳ آذرماه) با افزایش ۵ درصدی در همه نمادها به ۱۱۱ تا ۱۱۳ هزار تومان افزایش یافت. این در حالی است که در دو هفته گذشته قیمت این اوراق در دامنه ۸۰ هزار تومان بود و طی ۱۰ روز کاری به بیش از ۱۱۰ هزار تومان افزایش یافته است. روز گذشته خبرهایی مبنی بر طرح جدید بانک عامل بخش مسکن برای کاهش هزینه دریافت تسهیلات خرید مسکن منتشر شده بود، این در حالی است که این اتفاق هنوز رخ نداده و قیمت اوراق روز به روز در حال افزایش است و در همه نمادهای تسه سقف دامنه نوسان (پنج درصد) را ثبت می‌کند.

به گفته کارشناسان، رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن درحالی است که هم بازار سرمایه روزهای نزولی را پشت سر گذاشته و شاخص کل مرتباً در حال سقوط است و هم بازار مسکن دچار انجماد و قفل‌شدگی است. به نظر می‌رسد سفته‌بازان و دلالان در نبود نظارت بر بازار خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن برای جبران زیان‌های وارده از محل خرید و فروش سهام به خرید و فروش سفته‌بازانه اوراق تسهیلات مسکن روی آورده‌اند. در حال حاضر سقف تسهیلات خرید مسکن زوجین تهرانی ۴۸۰ میلیون تومان است که برای دریافت این وام متقاضی می‌بایست ۹۶۰ برگه حق تقدم تسهیلات مسکن به ارزش هر برگه ۵۰۰ هزار تومان خریداری کند که با احتساب قیمت خرید هر برگه تسهیلات مسکن در معاملات فرابورس ۱۱۳ هزار تومان، هزینه دریافت این تسهیلات ۱۰۸ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان و به معنی کسر یک‌چهارم از ارزش کل وام خواهد بود.

+نفت ایران حدود دو دلار ارزان شد

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد که قیمت و تولید نفت سنگین ایران ماه میلادی گذشته اندکی کاهش پیدا کرد. قیمت نفت سنگین ایران در نوامبر به ۸۰ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با ۸۲ دلار و ۱۴ سنت در اکتبر، یک دلار و ۶۴ سنت معادل دو درصد کاهش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون ۶۹ دلار و ۳۲ سنت در مقایسه با ۳۹ دلار و ۹۸ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است. ارزش سبد نفتی اوپک پس از دو ماه رشد متوالی، در نوامبر یک دلار و ۷۴ سنت معادل ۲.۱ درصد در مقایسه با اکتبر کاهش پیدا کرد و به ۸۰ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون، ۶۹ دلار و ۴۵ سنت در هر بشکه بوده که ۲۸ دلار و ۷۱ سنت معادل ۷۰.۴ درصد افزایش در مقایسه با ۴۰ دلار و ۷۵ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ نشان می دهد.

+رئیس سازمان امورمالیاتی:­ ۱۳۵ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

رییس سازمان امور مالیاتی گفت حدود ۵۰ درصد مالیاتی که وصول می‌کنیم فرار مالیاتی داریم که بر این اساس این مبلغ ۱۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

+چه عواملی باعث برگشت قیمت دلار شد؟

بهای دلار تنها در ۸ روز اخیر بالای ۳۰ هزار تومان نوسان کرد و روز گذشته به زیر ۳۰ هزار تومان بازگشت. اسکناس آمریکایی که در ابتدای روز در محدوده ۳۰ هزار و ۸۰ تومان قیمت خورد، در کمتر از یک ساعت با عرضه بازارساز مواجه شد و کانال ۳۰ هزار تومان را از دست داد. از سوی دیگر، دلار دلیلی برای ماندن بالای ۳۰ هزار تومان نداشت و تحلیل فعالان نیز در مجموع از رویدادهای وین، منفی نبوده است. در این شرایط روند کاهشی قیمت دلار تا ظهر ادامه پیدا کرد و به قیمت ۲۹ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. اما پس از آن، کمی از فشار آن کاسته شد و نرخ دلار به حدود ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان بازگشت.

اخبار مذاکرات هسته‌ای: کارشناسان معتقدند مهم‌ترین خبری که سبب کاهش قیمت دلار شده، خبرهای مثبت از مذاکرات است. در واقع بررسی اخبار منتشر شده از مذاکرات نشان می‌دهد که توافق‌ها بیشتر از اختلاف نظر‌ها بوده است. اخیرا در یک روزنامه کویتی گفته شده که مذاکرات غیررسمی ایران و آمریکا شروع شده است. همچنین خبری مبنی بر رو به جلو بودن مذاکرات توسط مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با گروه ۱+۴ نیز منتشر شده است.

چشم‌انداز بودجه ۱۴۰۱: سومین دلیل عمده‌ای که برای کاهش قیمت دلار می‌توان در نظر گرفت، اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۱ است که به نسبت بودجه سال جاری چندان افزایشی نبوده و انقباضی بسته شده است. حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از یکسو و مبنای ارز ۲۳ هزار تومانی در بودجه سال آتی از سوی دیگر، بر روند کاهشی قیمت دلار موثر بوده است. حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی باعث می‌شود قدرت مانور سیاست‌گذار در سال آینده برای تنظیم بازار بیشتر شود.

+شرایط برای تک نرخی شدن ارز فراهم نیست

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در حال حاضر چندین نرخ برای ارز در کشور وجود دارد؛ ارز نیما، ارز ثنا، ازر ترجیحی، ارز بازار متشکل ارزی، ارز بازار آزاد و ارز صرافی داریم که به دلایل متعددی به وجود آمده اند اما در انتها نتوانسته اند نقش محوری خود را ایفا کنند. با حذف ارز ترجیحی تنها یکی از این نرخ‌ها حذف می‌شود و بقیه کماکان وجود دارند. برای تک نرخی شدن ارز فاکتورهای مختلفی مورد نیاز است؛ موضوع اول افزایش درآمدهای ارزی دولت است که بتوان در شرایط نیاز، با رگولاتوری و مدیریت شناور، با عرضه بیشتر جلوی افزایش نرخ و با خرید ارز از کف بازار، جلوی کاهش بیشتر نرخ را بگیرد. این مساله نیازمند منابع ارزی و ریالی است که قطعاً اگر شرایط فروش نفت و کسب درآمدهای دولت بهتر شود راحت تر می‌تواند این کار را کند. وی افزود: به هر حال نکته مهم این است که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به معنای تک نرخی شدن ارز نیست. لاهوتی تاکید کرد: حالا که قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، دولت تلاش کند تا با اتخاذ روش‌های مدیریتی فاصله و شکاف بین نرخ‌های ثنا، نیما، بازار متشکل، بازار آزاد و صرافی را کمتر کند. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در این صورت شفافیت بیشتری ایجاد می‌شود و دسترسی به منابع ارزان‌تر برای برخی از افراد سخت می‌شود و در نهایت دولت در شرایط بهتر می‌تواند به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کند.

+کمتر از ۱۰ درصد موفق به اخذ وام ودیعه مسکن شدند

بر اساس آمار منتشره از وزارت راه و شهرسازی تا کنون بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار نفر متقاضی در سامانه تسهیلات کمک ودیعه مسکن ثبت نام کرده و از این تعداد بیش از ۶۳۰ هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده و بیش از ۱۳۰ هزار نفر تسهیلات را دریافت کرده اند. به عبارت دیگر تنها کمتر از ۸ درصد (۷.۹ درصد) مستأجران متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه مسکن توانسته اند آن را دریافت کنند که گفته می‌شود بخش مهمی از آنها، تسهیلات گیرندگان ۲۵ و ۴۰ میلیون تومانی بوده و سهم دریافت کنندگان تسهیلات ۷۰ میلیون تومانی کمتر بوده است. /باشگاه خبرنگاران جوان

+قیمت تولیدکننده روی کالاها می‌خورد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح برخی از کارکردهای سامانه جامع تجارت گفت: از هفته گذشته در تعامل با بانک مرکزی، فاکتورهای ارائه شده را به تراکنش‌های بانکی متصل می‌کنیم و با این کار از صدور فاکتورهای غیر واقعی جلوگیری می‌شود. فاطمی امین اضافه کرد: یکی از طرح‌ها که زیرساخت آن آماده و ابلاغ شده است و از هفته آینده آغاز می‌شود این است که باید قیمت تمام شده تولید بر روی کالاها درج شود، با این کار، مصرف کننده متوجه می‌شود که چه میزان اضافه‌تر از قیمت تمام شده می‌پردازد، این ساز و کار، شفافیت‌ها را افزایش می‌دهد. وی با اشاره به اینکه بنده از طرفداران فضای مجازی هستم افزود: کشور ما باید به سمت اقتصاد دیجیتال پیش برود، صنایعی که از آی تی استفاده کردند توانمندتر می‌شوند. متمرکز بر صنایع نوین و فناورانه هستیم، ما قانون مبارزه با پولشویی داریم. کسب و کارهایی که می‌خواهند پرداخت الکترونیک داشته باشند باید از مجوز برخوردار باشند. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: هماهنگی خوبی بین وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی وجود دارد و کار به صورت هماهنگ به جلو پیش می‌رود، به هیچ وجه نباید مانعی برای تولید ایجاد شود.

+بالاترین فیش حقوقی امسال؛ ۲۸۴ میلیون تومان

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که بالاترین مبلغ ثبت شده برای پرداخت حقوق مربوط به قوه مجریه با ۲۸۴ میلیون تومان و کمترین آن ۳.۲ میلیون تومان است. به گزارش ایسنا، با توجه به الزام ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون موظف هستند اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان خود را در سامانه ثبت حقوق و مزایا اعلام کنند که البته بعد از گذشت حدود چهار سال همچنان برخی دستگاه‌ها و زیرمجموعه‌های آنها اطلاعات خود را وارد  و یا تکمیل نکرده‌اند. این در حالی است که بررسی گزارش  سازمان اداری و استخدامی در رابطه با میانگین حقوق و مزایا در ۹ ماهه سال جاری نشان دهنده ارقام متفاوت و قابل تاملی است.

بر اساس این گزارش،  بالاترین  پرداخت ثبت شده مربوط به  قوه مجریه با ۲۸۴.۶ میلیون تومان است و بعد از آن  قوه قضائیه با ۱۸۴.۹ میلیون قرار دارد. در سایر بخش‌ها نیز در قوه مقننه ۸۲.۹ میلیون تومان و در نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری ۴۸.۵ میلیون تومان و در سایر دستگاه‌های اجرایی بالاترین رقم ثبت شده ۸۵.۴ میلیون تومان است. برخی ارقام ثبت شده در حالی بسیار بالاتر از حد تعیین شده در قانون است که توضیح  سازمان اداری و استخدامی از این حکایت دارد که تمام این ارقام پرداخت یک ماهه نیست بلکه در مواردی مربوط به افرادی است که طی شش ماه دریافتی نداشتند و در مجموع یکجا به آنها پرداخت شده است. البته با این توضیح هم اگر فرض شود که حقوق ۲۸۴ میلیون تومانی برای شش ماه بوده است میانگین پرداختی به وی حدود ۴۷ میلیون تومان در ماه خواهد بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....