تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 - 18:27
کد خبر : 74829

گلچین اقتصادی روز…شاخص کل بورس

گلچین اقتصادی روز…شاخص کل بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس بازهم سقوط کرد، طلای جهانی ارزان شد، نگران افزایش قیمت نفت نیستم،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس بازهم سقوط کرد، طلای جهانی ارزان شد، نگران افزایش قیمت نفت نیستم، برخی تولیدکنندگان در مناطق آزاد دو تا سه بار مالیات بر ارزش افزوده می‌دهند و کف نرخ ۶۰۰ هزار تومانی برای بلیت هواپیما ملغی شد را در بر دارد.

+شاخص کل بورس بازهم سقوط کرد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۴ هزار و ۲۷۱ واحدی معادل ۰.۳۳ درصدی به یک میلیون و ۳۰۶ هزار و ۵۳۲ واحد کاهش یافت؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس در ادامه روزهای نزولی، با کاهش بیش از پانزده هزار واحدی مواجه شده و به کانال پایین تر سقوط کرده است.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۲۱۰ هزار و ۶۹۶ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۵ درصد معادل ۵۵ هزار و ۹۴۵ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۴۱۷ تومان رسیده است.

+دستور رئیس جمهور برای پرداخت وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، با اشاره به جلسه رئیس جمهور با مدیران عامل بانک‌ها،‌ اظهار داشت: یکی از خبرهای خوش این است که با دستور رئیس جمهور احتمالا نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر صد میلیون تومان تغییر می‌کند و کلید واژه‌ای که رئیس جمهور استفاده کردند، این بود که «تسهیلات تضییقات (سختگیری) نشود»‌. وی توضیح داد: رییس جمهور در جلسه امروز به بانک‌ها دستور دادند نوع وثیقه‌گذاری وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را به گونه‌ای تغییر دهند تا مردم بتوانند بر مبنای اعتبارسنجی، تسهیلات خُرد را آسان‌تر دریافت کنند. به عنوان مثال کسی که کارمند یا حقوق بگیر ثابت دولت است طبیعتا می‌تواند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامش کند. سخنگوی دولت گفت:‌ رئیس جمهور دستور اکید دادند و وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی مسئول گزارش دهی شدند تا این موضوع در سال جاری محقق شود. وی در مورد شیوه اعتباری سنجی متقاضیان تسهیلات‌دهی بیان داشت: کسی که کارمند یا حقوق بگیر ثابت دولت است، طبیعتا می‌تواند حقوق خود را وثیقه و اعتبار وامش کند.

+چرایی استعفا و عذرخواهی رئیس بانک کردیت سوئیس

رئیس بانک کردیت سوئیس به دنبال یکسری اشتباهات از جمله نقض قوانین قرنطینه سوئیس و بریتانیا، پس از فقط ۹ ماه ریاست، استعفا کرد. به گزارش نشنال نیوز، این بانک مستقر در زوریخ، روز دوشنبه اعلام کرد که خروج آنتونیو هورتا اوسوریو به دنبال تحقیقاتی صورت گرفت که توسط هیات‌مدیره انجام شده است. در پی این استعفا، بانک کردیت سوئیس اکسل پی.‌لمان، عضو هیات‌مدیره این بانک را به عنوان جانشین هورتا اوسوریو معرفی کرد که بلافاصله اجرایی شد. خروج ناگهانی ریاست این بانک به دنبال یک سال فاجعه‌بار رخ داد که در آن دو رسوایی بزرگ مربوط به شرکت‌های خدمات مالی گرینسیل کپیتال و آرچگوس کپیتال بیش از ۵ میلیارد دلار هزینه روی دست این بانک گذاشت و سهام آن را به میزان یک پنجم کاهش داد. جزئیات اقدام هورتا اوسوریو درباره نقض قرنطینه برای نخستین بار حدود یک ماه پیش فاش شد و نشان داد که او در ۲۸ نوامبر از بریتانیا به سوئیس بازگشته و قبل از پایان دوره ده روزه قرنطینه اجباری عازم شبه جزیره ایبری شده است. این بانک در آن زمان «با کمال تاسف» تصدیق کرد‌ که هورتا اوسوریو با ترک سوئیس قبل از پایان دوره قرنطینه، قوانین را زیر پا گذاشته است. این در حالی بود که یک بار دیگر نقض قوانین قرنطینه در ژوئیه ۲۰۲۱، از وی سر زده بود که در جریان تحقیقات داخلی در مورد نقض قوانین سوئیس فاش شد.
رویترز گزارش داد که مدیرعامل این بانک در آن ماه بر خلاف مقررات بریتانیا از بازی فینال تنیس ویمبلدون در لندن دیدن کرده بود. هورتا اوسوریو طی اظهاراتی گفت: متاسفم که برخی از اقدامات شخصی من به مشکلاتی برای بانک منجر شده و توانایی من برای نمایندگی بانک در داخل و خارج را به خطر انداخته است؛ بنابراین معتقدم استعفای من به نفع بانک و ذی‌نفعان آن در این برهه حساس است.

طلای جهانی ارزان شد

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی تحت تاثیر بازده بالاتر اوراق خزانه، با کاهش روبرو شد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۸۱۷ دلار و ۱۱ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا تغییر چندانی نداشت و در ۱۸۱۶ دلار و ۲۰ سنت ایستاد. بازارهای آمریکا روز دوشنبه به مناسبت تعطیلات عمومی بسته بودند. توجه سرمایه گذاران جهانی به نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا معطوف شده که روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن برگزار می شود. فدرال رزرو اعلام کرده که افزایش نرخ های بهره را در مارس با هدف مقابله با رشد تورم آغاز می کند. نرخ تورم آمریکا در دسامبر بر مبنای سالانه هفت درصد رشد کرد که سریع‌ترین روند در حدود ۴۰ سال اخیر بود. طلا پناهگاه امن دارایی در برابر تورم بالا شناخته می‌شود اما نسبت به افزایش نرخ های بهره آمریکا بسیار حساس است، زیرا هزینه نگهداری این فلز که بازدهی ندارد را افزایش می دهد.

نگران افزایش قیمت نفت نیستم

وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرد نگران افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت نفت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون نیست. در حالی که بسیاری از معامله‌گران پیش بینی کرده‌اند قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی درباره ادامه افزایش قیمتهای نفت، به خبرنگاران در دوبی گفت: من همواره راحت بوده ام. واژه “نگران” در بیان من وجود ندارد. قیمت نفت برنت از پایان دسامبر ۱۱ درصد صعود کرده و به بیش از ۸۶ دلار در هر بشکه رسیده است. نشانه‌های قوی ماندن مصرف با وجود شیوع واریانت اُمیکرون، از قیمتها پشتیبانی کرده است. همزمان ظرفیت مازاد تولید در برخی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان رو به افول است.

شرکت ویتول که بزرگترین بازرگان نفت مستقل جهان است، در میان شرکت هایی است که پیش بینی کرده اند با محدود شدن عرضه، قیمت نفت افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد. با این حال عمان که از اعضای گروه اوپک پلاس است، هفته گذشته اعلام کرد این گروه برای جلوگیری از داغی بیش از حد بازار تلاش می کند و نمی خواهد قیمتها به ۱۰۰ دلار برسد. شاهزاده عبدالعزیز، همچنین اعلام کرد، نگران آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا که می تواند روی قیمت ها تاثیر بگذارد، نیست. وی که برای حضور در یک رویداد اکسپو در دوبی حضور داشت، گفت: این حق ویژه دولت آمریکاست که از ذخایر نفت استراتژیک نفت آزاد کند. بر اساس گزارش رویترز، دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در نوامبر اعلام کرد به همراه کشورهای مصرف کننده دیگر شامل چین، هند و کره جنوبی برای مقابله با افزایش هزینه سوخت، حدود ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک ملی آزاد خواهد کرد.

+دلار به کانال ۲۵ هزار تومان رسید

در معاملات روز گذشته بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۵۴۶۵ تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به قیمت ۲۵۹۸۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز یکشنبه، یک کانال عقب نشینی کرد.

+گرانترین و ارزانترین محله‌های تهران

بر اساس جدیدترین برآوردها در دی‌ماه ۱۴۰۰ قیمت مسکن در زعفرانیه به عنوان گران ترین محله شهر تهران ۹۱.۷ میلیون تومان در هر متر مربع و در خاورشهر به عنوان ارزان ترین محله ۱۱.۵ میلیون تومان در هر متر مربع است. به گزارش ایسنا، میانگین مسکن در تمامی مناطق تهران طی بازه زمانی یکم تا بیست و ششم دی‌ماه ۱۴۰۰ بر اساس ۱۷ شاخص از جمله معاملات قطعی، نرخ تورم، آخرین ملک معامله شده در منطقه، سن بنا، امکانات واحد مسکونی، متراژ، طبقه، دسترسی به سرانه‌های خدماتی و تفریحی، موقعیت منطقه‌ای و … برآورد شده است. بر این اساس زعفرانیه، باغ فردوس و محمودیه به ترتیب با ۹۱.۷، ۸۹.۹ و ۸۸.۷ میلیون تومان در هر متر مربع سه محله گران‌قیمت و از طرف دیگر خاورشهر، یافت آباد جنوبی و قیام دشت به ترتیب با ۱۱.۵، ۱۲.۳ و ۱۲.۹ میلیون تومان سه محله ارزان در بازار مسکن شهر تهران محسوب می‌شوند.
قیمت تخمینی مسکن که بر اساس شاخص های مذکور از سامانه کیلید به دست آمده نشان می‌دهد، در دی ماه ۱۴۰۰ محله‌های زعفرانیه با متوسط ۹۱.۷ میلیون تومان، باغ فردوس ۸۹.۹ میلیون، محمودیه ۸۸.۷ میلیون، ولنجک ۸۷.۱ میلیون، حصار بوعلی ۸۶.۴ میلیون، تجریش ۸۴.۴ میلیون، دزاشیب ۸۱.۵ میلیون، جماران ۸۱.۳ میلیون، فرمانیه ۸۱.۱ میلیون و شهرک غرب با ۷۹.۵ میلیون تومان در هر متر مربع به ترتیب ۱۰ محله گران قیمت تهران هستند. از سوی دیگر میانگین قیمت هر متر خانه در ۱۰ محله ارزان شهر تهران به ترتیب در خاورشهر ۱۱.۵ میلیون تومان، یافت‌آباد جنوبی ۱۲.۳ میلیون، قیامدشت ۱۲.۹ میلیون، دولت‌خواه جنوبی ۱۳.۳ میلیون، دولت‌خواه شمالی ۱۳.۷ میلیون، یافت‌آباد شمالی ۱۳.۸ میلیون، هرندی ۱۴ میلیون، مطهری ۱۴.۴ میلیون، سعیدآباد ۱۴.۵ میلیون و علی‌آباد جنوبی ۱۴.۵ میلیون تومان است.
مطابق شاخص دیگری که از قیمت پیشنهادی آگهی‌های سامانه مذکور در بازه زمانی یک تا ۲۶ دی ماه ۱۴۰۰ به دست آمده ۳۰ محله گران قیمت شهر تهران به ترتیب فرمانیه، زعفرانیه، دروس، نیاوران، قیطریه، درختی، سعادت آباد، امانیه، اختیاریه، آسمان، شهرک غرب، ضرابخانه، داوودیه، ونک، آراج، یوسف آباد، دارآباد، حسین آباد، دربند، کوی نصر، دزاشیب، قلهک، سوهانک، ازگل، نیلوفر، شاهین، مرزداران شرقی، شهید محلاتی، سیدخندان و اباذر است. در این لیست فرمانیه با ۸۸.۴ میلیون تومان در هر متر مربع گرانترین و اباذر با متری ۴۷.۸ میلیون تومان ارزانترین محله هستند. همچنین بر اساس نرخ پیشنهادی آگهی‌های دی ماه امسال ۳۰ محله ارزان قیمت در بازار مسکن شهر تهران به ترتیب دولت خواه شمالی، زمزم، اتابک، شوش، شادآباد، هاشم آباد، مطهری، رضویه، تقی آباد، مینابی، وصنارد، یافت آباد، اندیشه، زهتابی، مقدم، هرندی، خلیج فارس، هفده شهریور، امامزاده حسن، آذری، جوانمرد قصاب، مسعودیه، مختاری، جلیلی، بروجردی، یاخچی آباد، جوادیه، طیب، ابوذر شرقی و نفرآباد است که در این لیست دولت خواه شمالی با متری ۱۴.۵ میلیون تومان ارزان ترین و نفرآباد با متری ۱۷.۷ میلیون تومان گرانترین محله هستند.

۴.۸+ میلیارد دلار گم شد؟

اقتصاد آنلاین نوشت: در سال ۱۳۹۷ کل ارز تامین شده بابت واردات کالا و خدمات ۴۰ میلیارد و ۸۹۷ میلیون و ۴۴۷ هزار دلار عنوان شده است. ارز تامین شده به نرخ ۴۲۰۰ تومان نیز برای واردات کالا و خدمات اعم از کالای اساسی و غیر اساسی و مسافرت های خارجی ۳۱ میلیارد و ۴۱۶ میلیون و ۱۴۱ هزار دلار بوده است. از این ۳۱ میلیارد دلار، بالغ بر ۸ میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار صرف واردات کالا و خدمات غیراساسی شده است. جالب آنکه بیش از ۲ میلیارد دلار از ارزی که به واردات کالا و خدمات غیر اساسی و ۲.۸ میلیارد دلار از ارزی که به واردات کالا و خدمات غیر اساسی تخصیص یافته بود، منجر به واردات نشده است؛ یعنی تا تاریخ ۱۲ آذر ۹۸ در مجموع ۴ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار از ارز تخصیص یافته منجر به واردات کالا و خدمات نشده است.

+برخی تولیدکنندگان در مناطق آزاد دو تا سه بار مالیات بر ارزش افزوده می‌دهند!

سعید محمد دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: هم اکنون برخی واحدهای تولیدی در مناطق آزاد دو بار مالیات بر ارزش افزوده می‌دهند، یک بار پس از خرید مواد اولیه که قصد ورود آنها را به منطقه دارند و یک بار حین خروج محصول تولید شده در منطقه، شرکتی بود که سه بار مالیات می‌داد، این در حالی است که تولید کنندگان در سرزمین اصلی یک بار مالیات بر ارزش افزوده می‌دهند. وی ادامه داد: مطابق قانون دولت باید هزینه تأسیس زیر ساخت‌های مناطق آزاد را تأمین کند اما تاکنون صورت نگرفته، ۷ منطقه آزاد جدید هم تأسیس شده است.

وی افزود: روحیه اشرافی گری نباید در مناطق آزاد جایی داشته باشد، برای تردد کاروان راه بیندازیم، آسانسور شخصی داشته باشیم که کم کم کارمندان مجموعه خودمان هم مدیران را نبیند و برخوردهای توأم با تفرعن جایی در مناطق آزاد ندارد. محمد گفت: به پرسنلمان در منطقه آزاد اروند گفتیم به ساختمان قدیمی بروند تا ساختمان جدید برای تحصیل ۲ هزار دانشجوی عراقی و ارز آوری حاصل از حضور آنان استفاده شود که برخی مخالفت‌ها راه افتاد، در حالی که پول فروش آن ساختمان صرف ایجاد جاده، لوله کشی و تأسیس سیستم دفع فاضلاب برای مردم همان منطقه خواهد شد.

+کف نرخ ۶۰۰ هزار تومانی برای بلیت هواپیما ملغی شد

میراکبر رضوی، سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در روزهای اخیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با ابلاغ صورتجلسه ای به شرکت‌های هواپیمایی با تعیین کف نرخی، حداقل قیمت فروش بلیت در پروازهای داخلی را ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود. با توجه به مغایرت صورتجلسه فوق با آخرین مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری مبنی بر حذف کف نرخی از قیمت بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری موضوع فوق را پیگیری و بر‌این اساس، انجمن شرکتهای هواپیمایی با ارسال نامه خطاب به مدیران عامل شرکت های هواپیمایی مصوبه فوق را ملغی کرد. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: تمامی شرکت های هواپیمایی موظف هستند، ضمن حذف کف نرخی از قیمت بلیت و اعلام مراتب به تمامی کانال‌های فروش و‌توزیع خود، بلیت پروازهای داخلی را حداکثر تا سقف نرخی تعیین شده به تفکیک مسیرهای پروازی که در تارنمای انجمن شرکت‌های هواپیمایی جهت اطلاع عموم منتشر شده است به فروش برسانند. وی در پایان افزود: هیچ یک از شرکت های هواپیمایی مجاز به تعیین کف نرخی و یا فروش با قیمت بالاتر از نرخ اعلام شده نیستند و در صورت مشاهده تخطی از مراتب فوق، با متخلفین بر اساس قوانین و‌ مقررات موضوعه برخورد خواهد شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....