تاریخ انتشار : یکشنبه 26 دی 1400 - 20:48
کد خبر : 74708

گلچین اقتصادی روز…شاخص کل بورس

گلچین اقتصادی روز…شاخص کل بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس بازهم کاهشی شد، روند فعلی معاملات بورس عادی است؟! ارزش سهام عدالت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس بازهم کاهشی شد، روند فعلی معاملات بورس عادی است؟! ارزش سهام عدالت هر روز کمتر از دیروز!، دلالان خودرو دوباره قیمت‌ها را بالا بردند، خبر مهم برای جاماندگان سهام عدالت و خیز نفت برای صعود به ۱۰۰ دلار را در بر دارد.

+شاخص کل بورس بازهم کاهشی شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک   ، در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۱ هزار و ۶۳۰ واحدی معادل ۰.۸۷ درصدی به یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۶۳۴ واحد سقوط کرد؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با افت بیش از ده هزار واحدی مواجه شده است.

+روند فعلی معاملات بورس عادی است؟!

محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس علت نوسان‌های اخیر معاملات بورس را مورد ارزیابی قرار داد و افزود: در یک یا دو ساله گذشته شاهد ایجاد برخی از نوسان‌ها در بازار هستیم که با وجود اقدامات انجام شده، اما تغییر مشهودی در روند بازار ایجاد نشد. وی به اقدامات دولت برای کاهش هیجان ایجاد شده در بازار اشاره کرد و اظهار داشت: از زمانی که معاملات بورس وارد دوران نوسانی شد، دولت همه تلاش خود را به‌کار گرفت تا نوسانات فعلی بازار را به حداقل برساند و هر چه زودتر روند بازار را به حالت عادی بازگرداند. دولت در صدد است تا از طریق تصمیمات مثبت و نیز برنامه‌ریزی‌های انجام شده، زمینه کاهش ضرر و زیان سهامداران در بازار سهام را فراهم کند.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم تاکنون و با توجه به نوسان‌های شدید ایجاد شده در بازار از هیچ اقدامی برای کاهش نوسانات بازار کوتاهی نکرده است، اظهار داشت: این امر موجب ایجاد برخی امیدواری‌ها در بین فعالان بازار برای بهبود روند معاملات این بازار شد. در کنار تلاش دولت برای بهبود روند معاملات بورس، اما نباید از این موضوع غافل ماند که بخشی از ایجاد نوسانات اخیر معاملات بورس مربوط به برخی از سیاست‌های خارجی است که ایجاد و تاثیر آن بر روند معاملات بازار سهام خارج از حیطه اختیارات مسئولان کشور است.

علیزاده، به دیگر مشکلات حاکم و تاثیرگذار بر روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: از دیگر مشکلات ایجاد شده در بازار، وجود ترس و نگرانی سهامداران در بازار است که با اعلام هر خبر منفی از خود واکنش نشان می‌دهند و باعث ایجاد معاملات هیجانی در بازار می‌شوند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح‌کرد: روند فعلی معاملات بورس عادی است و سهامداران باید کمک کنند تا زمینه بازگشت و شکل‌گیری اعتماد لازم به بازار فراهم شود. وی گفت: اکنون دولت و مجلس همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا هر چه زودتر شاهد بازگشت دوباره سرمایه‌گذاران به این بازار و ورود سرمایه آنان به این بازار باشیم. علیزاده، تنها دلیل نوسانات اخیر بورس را نگرانی سهامداران از سرمایه‌گذاری در این بازار اعلام کرد و گفت: این مشکل را می‌توان به‌راحتی و با کمک دولت برطرف کرد.

+ارزش سهام عدالت هر روز کمتر از دیروز!

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۲۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۸ درصد معادل ۸۰ هزار و ۶۵۱ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۶۵۳ تومان رسیده است. /نبض بورس

+خبر مهم برای جاماندگان سهام عدالت

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره دلیل عدم وجود سهام عدالت در پیش نویس لایحه بودجه گفت: سهام عدالت قانون جداگانه خودش را دارد و بودجه معمولا برای امور جاری کشور مثل دخل و خرج دولت و پروژه‌های عمرانی تنظیم می‌شود. «سهام عدالت قانون خودش را دارد و از بودجه جداست»؛ مرحبا با تاکید بر جدایی سهام عدالت از بودجه، از رایزنی در مجلس برای برقراری سهام عدالت برای جاماندگان آن خبر داد.

+افزایش نرخ ویزیت پزشک فوق تخصص به ۳۰۰هزار تومان

اخیرا مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، جدولی را با عنوان “بهای تمام شده خدمات تشخیصی و درمانی در سال ۱۴۰۱” در صفحه اینستاگرامش منتشر و اعلام کرده که  طی بررسی‌هایی، قیمت تمام شده خدمات از سوی سازمان نظام پزشکی احصاء و برای معاون ریاست جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است. طبق این جدول تعرفه ویزیت پزشک عمومی در سال ۱۴۰۰، ۵۲۷ هزار ریال بوده است، در حالی که قیمت تمام شده این خدمت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱.۳۱۸.۸۱۹ ریال بوده و در نتیجه اختلاف تعرفه فعلی با بهای تمام شده این خدمت، ۱۵۰ درصد بوده است؛ بنابراین، هم سازمان نظام پزشکی بهای تمام شده ویزیت پزشک عمومی را در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱.۸۴۶.۳۴۷ ریال محاسبه و اعلام کرده است که اختلاف بهای تمام شده ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۰ درصد برآورد شده است. همچنین تعرفه ویزیت پزشک متخصص در سال ۱۴۰۰، ۸۰۰ هزار ریال بوده است، در حالی که بهای تمام شده این خدمت در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱.۷۵۳.۵۲۶ ریال بوده و در نتیجه اختلاف تعرفه فعلی با بهای تمام شده این خدمت، ۱۱۹ درصد بوده است. بر همین اساس هم سازمان نظام پزشکی بهای تمام شده  ویزیت پزشک متخصص را در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲.۴۵۴.۹۳۷ ریال محاسبه و اعلام کرده است که اختلاف بهای تمام شده ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ در این خدمت، ۴۰ درصد برآورد می شود. /ایسنا

+شرط تاهل مجردان ۲۳ تا ۴۵ سال تا زمان تحویل مسکن

پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی در گفت‌وگویی رادیویی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۷۶۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: هنوز این ثبت‌نام ادامه دارد و برای بخش دومی که هنوز ثبت‌نام نشده بود، استقبال خوبی شده است. طرح نهضت ملی مسکن اقدامی بسیار خوبی برای شناسایی تقاضا و نیاز بازار در حوزه مسکن برای افراد فاقد خانه است. اصلانی با تاکید بر اینکه افرادی که ثبت‌نام می‌کنند باید واجد شرایط مندرج در قانون باشند، تصریح کرد: افراد متقاضی باید فاقد مسکن باشند، سابقه مالکیت حداکثر پنج ساله را نباید داشته باشند و برخی از آنها باید متاهل باشند. مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی با بیان اینکه برخی از مجردان شامل خانم‌های بالای ۳۵ سال و آقایان بالای ۴۵ سال می‌شود، توضیح داد: این افراد نیز با شرایط متاهلان می‌توانند نسبت به ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن اقدام کنند؛ این افراد باید سابقه سکونت پنج ساله را در شهر مورد تقاضای خود داشته باشند. اصلانی درباره سایر مجردان که در رده سنی ۲۳ تا ۴۵ سال قرار می‌گیرند، نیز اظهار داشت: به خاطر تاکید قانون مبنی بر داشتن تاهل باید در هنگام واگذاری واحد مسکونی، لازم است عقدنامه خود را ارائه دهند. وی‌ ادامه داد: این دسته از مجردان اکنون امکان ثبت‌نام دارند و تا هنگام واگذاری زمین باید بر اساس تکلیف قانون رفتار شود چرا که این اقدام با هدف تشویق به ازدواج و تشکیل خانواده انجام شده است. با این حال افراد متاهل، زنان خود سرپرست، زنان مطلقه و نخبگان علمی با معرفی بنیاد نخبگان و بیماران خاص با معرفی از وزارت بهداشت نیاز به ارائه شرط تاهل ندارند. اصلانی با اشاره به وجود فرصت دو ماه برای ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن برای هر استان نیز تصریح کرد: برای این استان‌ها سامانه باز است و اگر کسی فرصت ثبت‌نام نداشته، این امکان برایش فراهم است تا ثبت‌نام کند.

+دلار در صرافی های بانکی بازهم کاهش یافت

جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور در معاملات امروز نشان می‌دهد هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی‌ها به قیمت ۲۵۷۴۲ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۶۲۶۲ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ارزان‌تر شده است.

+مهم‌ترین عامل ریزش دلار در ۲۵ روز

بررسی‌های آماری حاکی است که دلار در معاملات بازار آزاد در ۲۵روز نخست زمستان به میزان ۱۰درصد کاهش قیمت را ثبت کرده است. در ابتدای دی ماه نرخ دلار در سطح ۳۰هزار و ۱۵۰تومان قرار داشت که این نرخ تا روز گذشته به سطح ۲۷هزار و ۵۰۰تومان کاهش یافته است. مهم‌ترین عامل کاهش نرخ دلار در دی‌ماه، اخبار رو به جلوی مذاکرات وین بوده است. به گفته فعالان در روزهای اخیر، انتظارات قیمتی در بازار کاهشی بوده و عرضه در بازار تقویت شده است. /دنیای اقتصاد

+واکنش غیرمستقیم وزیر نفت به صحبت همتی

عبدالناصر همتی رئیس سابق بانک مرکزی روز گذشته در پیام تصویری که از وی منتشر گردید، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور از آمار صادرات اعلام کرد: «اعلام شد که صادرات کشور ۴۰ درصد رشد داشته است، اما به جزئیات اشاره نشده است که به نظر می‌رسد، منظور نسبت به سال گذشته بوده و از این نظر که تأثیر تحریم‌های ظالمانه کم شده، خبر امیدبخشی است. اما در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی چیزی بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است، بنابراین اگر هیچ تلاشی هم نمی‌کردیم، قاعدتاً با صادراتی که در سال گذشته داشتیم، می‌توانستیم نزدیک به ۶۰ درصد رشد درآمد داشته باشیم؛ بنابراین سؤال من از دولت سیزدهم این است که سهم دولت در خنثی‌سازی تحریم‌ها به چه میزان بوده است.»

همتی در این پیام تصویری در حالی آمار رئیس جمهور از صادرات را زیر سوال می‌برد که ظاهرا به درستی اظهارات آقای رئیسی را نخوانده یا نشنیده است. آنچه آقای رئیسی در خصوص افزایش ۴۰ درصدی صادرات بیان کرده اند، مربوط به افزایش حجم صادرات است، نه ارزش آن که متاثر از رشد قیمت جهانی نفت باشد.

امروز هم آقای اوجی وزیر نفت در پیامی که ظاهرا در پاسخ به گاف عجیب آقای همتی نگاشته شده، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت:

۱- ریاست محترم جمهور به درستی از افزایش ۴۰ درصدی «میزان» صادرات نفت در دولت سیزدهم خبر داده‌اند.

۲- تردیدی نیست که افزایش قیمت نفت هم روی افزایش درآمد کشور موثر بوده است.

۳- در مجموع وصول درآمد‌های نفتی کشور بیش از چند برابر شده که حاصل افزایش میزان فروش و افزایش قیمت است.

۴-، اما از آن مهم‌تر، وصول درآمد‌های نفتی در دولت سیزدهم است که جهش چشمگیری نسبت به قبل داشته و پول آن به صورت منظم در حال وصول است. /تسنیم

+دلالان خودرو دوباره قیمت‌ها را بالا بردند

بررسی روند قیمت خودروهای پرتیراژ نشان می‌دهد، در حالیکه قیمت‌ اکثریت خودروها در هفته گذشته روند کاهشی در پیش گرفته بود و دلالان دست از بالا بردن قیمت‌ها برداشته بودند، از روز پنجشنبه این روند کاهش متوقف و در مسیر صعود حرکت کرده است؛ بر این اساس قیمت‌ها در بازار روز گذشته (شنبه) نیز مجدد به قیمت‌های اوایل هفته گذشته برگشته است. علی رغم اینکه هفته گذشته در پی کاهش نرخ ارز، قیمت انواع خودروها در بازار نیز روند نزولی پیدا کرده و کمی ارزان‌تر قیمت‌گذاری شده بود، این کاهش قیمت تا روز چهارشنبه هفته گذشته بیشتر دوام نداشته و از روز پنجشنبه مجدد به قیمت‌های خود در اوایل هفته بازگشته است.

بررسی قیمت خودروهای پرتیراژ خودروسازان در بازار روز گذشته نیز نشان می‌دهد که قیمت‌ها مجدد نسبت به چهارشنبه هفته گذشته افزایش یافته و همچنان بالا باقی مانده است. نکته جالب اما در خودروی دناپلاس توربو شارژر دنده‌ای است که علیرغم اینکه مدت‌ها بود ۴۹۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد و حتی روند کاهش طی هفته گذشته و سپس افزایش‌ها از روز پنجشنبه بر آن تاثیری نداشت، در بازار روز گذشته (شنبه) با افزایش پنج میلیون تومانی در بازار ظاهر شده و به ۴٩۵ میلیون تومان رسیده است. خودروهایی چون سمند LX، پژو ۲۰۷ دنده‌ای، پژو ۴۰۵ GLX و هایما S۷ توربو در محصولات گروه ایران‌خودرو و سایپا ۱۳۲ متوقف از تولید و تیبا تقریبا نوسانات محدود داشته‌اند. قیمت انواع پرتیراژهای خودروسازان در ابتدای هفته گذشته، چهارشنبه ، پنجشنه هفته گذشته و روز گذشته (شنبه) به شرح زیر است؛

دلالان خودرو دوباره قیمت‌ها را بالا بردند

دلالان خودرو دوباره قیمت‌ها را بالا بردند

خیز نفت برای صعود به ۱۰۰ دلار

تحلیلگران پیش بینی می‌کنند، قیمت نفت که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ درصد رشد کرد، امسال در صورت عدم رشد ظرفیت تولید و سرمایه‌گذاری محدود در این بخش می تواند افزایش بیشتری پیدا کرده و به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند. هر چند شیوع واریانت اُمیکرون ویروس کرونا، موارد ابتلا به این بیماری را افزایش داده است، تحلیلگران می‌گویند قیمت های نفت به دلیل عدم تمایل بسیاری از کشورها برای احیای محدودیت های سخت‌گیرانه‌ای که به اقتصاد جهانی در اوج شیوع کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ آسیب زد، پشتیبانی خواهند شد. بهای معاملات نفت برنت روز جمعه به بیش از ۸۶ دلار در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به بیش از ۸۳ دلار صعود کرد. جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: با فرض این که چین با کندی چشمگیری مواجه نخواهد شد، اُمیکرون در واقع رفتنی خواهد شد و با توجه به محدود بودن توانایی اوپک پلاس برای افزایش تولید، دلیلی نمی بینم که نفت برنت نتواند در سه ماهه نخست امسال به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

اوپک و متحدانش در قالب اوپک پلاس سرگرم تسهیل تدریجی محدودیت عرضه‌ای هستند که در زمان فروپاشی تقاضا در اوج بحران پاندمی در سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشتند. با این حال بسیاری از تولیدکنندگان کوچک‌تر نمی توانند تولیدشان را افزایش دهند و سایرین نگران افزایش بیش از حد تولید در صورت تشدید دوباره شیوع بیماری هستند. بلومبرگ سه شنبه گذشته به نقل از محمد الرومهی، وزیر نفت عمان نوشت: ما نمی خواهیم نفت ۱۰۰ دلاری را ببینیم. دنیا برای چنین اتفاقی آماده نیست. مورگان استنلی پیش بینی کرد: قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم امسال به ۹۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

در گزارش این بانک آمده است: با چشم انداز تقلیل سطح ذخایر نفت خام و ظرفیت پایین مازاد تولید تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ و سرمایه‌گذاری‌های محدود در بخش نفت و گاز، بازار حاشیه امن اندکی خواهد داشت. در این بین، بانک استاندارد چارترد پیش بینی قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ را به میزان هشت دلار افزایش داد و ۷۵ دلار در هر بشکه ارزیابی کرد و دورنمای قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۳ را ۱۷ دلار بالا برد و ۷۷ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد. تحلیلگران جی پی مورگان انتظار دارند، قیمت نفت تا پایان سال به ۹۰ دلار در هر بشکه صعود می کند. تقاضا برای نفت در برابر افزایش موارد ابتلا مصون مانده است. جی پی مورگان انتظار دارد، ظرفیت مازاد تولید اوپک تا پایان سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا کند و باعث افزایش نرخ پریمیوم قیمتهای نفت شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....