تاریخ انتشار : شنبه 28 اسفند 1400 - 20:26
کد خبر : 81828

گلچین اقتصادی روز…سبزپوشی بورس

گلچین اقتصادی روز…سبزپوشی بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند هفتگی طلای سیاه منفی شد، تولید روزانه نفت اوپک پلاس یک میلیون بشکه کم

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند هفتگی طلای سیاه منفی شد، تولید روزانه نفت اوپک پلاس یک میلیون بشکه کم آمد، نگرانی فولکس از برقی‌سازان چینی، اقدام بانک مرکزی روسیه در بحران اقتصادی چیست؟ وزیر اقتصاد: قصد داریم درآمد‌های مالیاتی را افزایش دهیم و حق بیمه بیشتر برای خودرو‌های بدون معاینه را در بر دارد.

+سبزپوشی بورس در آخرین روز قرن

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک   ، در حالی که هفته گذشته شاخص کل بورس با افت نسبی مواجه شد، حال در معاملات امروز (آخرین روز کاری سال) نماگر کل بورس در لحظه انتشار این پیمانه، با رشد حدود ۱۱ هزار واحدی همراه شده است.

+سقف خرید سهام سرخابی‌ها ده برابر شد

رئیس سازمان خصوصی سازی: از امروز شنبه ۲۸ اسفند سهم خرید اشخاص حقیقی در نماد سرخابی‌ها ده برابر می‌شود و از ۳۰۰ هزارتومان به ۳ میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند. حسین قربان‌زاده در ارتباط تلفنی با بخش‌های خبری ۸ شبکه یک سیما و شبکه خبر گفت: تا امروز سهم خرید اشخاص حقیقی ۳۰۰ هزار تومان بود؛ یعنی برای استقلال ۱۰۳۰ سهم و برای پرسپولیس ۸۸۵ سهم به ارزش ۳۰۰ هزار تومان که از امروز شنبه ۲۸ اسفند ۱۰ برابر شد، هر شخص حقیقی می‌تواند تا سقف سه میلیون سهام خریداری کند.

وی میزان استقبال از پذیره نویسی سهام سرخابی‌ها در ۹ روز گذشته را مناسب دانست و افزود: تاکنون حدود ۸۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس و ۷۰ درصد سهام باشگاه استقلال به فروش رسیده که پیش بینی ما این است، امروز پذیره نویسی به پایان برسد.

قربان‌زاده گفت: هرچند هنوز قانونی تا بیست روز دیگر پذیره نویسی می‌تواند ادامه داشته باشد، ولی هر زمان مبلغ افزایش سرمایه تامین شود پذیره نویسی قانونا به پایان می‌رسد و اگر امروز ۳۰ درصد سهام باقی مانده استقلال و ۲۰ درصد سهام باقی مانده سهام پرسپولیس بفروش برسد، پذیره نویسی متوقف می‌شود.

وی گفت: از کل سهام دو باشگاه ۱۰ درصد به صورت پذیره نویسی در قالب افزایش سرمایه از محل صرف سهام اختصاص پیدا کرده است و ۹۰ درصد باقی مانده سهام هم تا پایان شهریور ۱۴۰۱ تعیین تکلیف می‌شود.رئیس سازمان خصوصی سازی اضافه کرد: در پایان شهریور با عرضه سهام دو باشگاه بصورت بلوکی پیش بینی می‌شود، سهام دولت به زیر ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

روند هفتگی طلای سیاه منفی شد

قیمت نفت در معاملات روز جمعه افزایش یافت، اما پس از گذشت هفته پرنوسان، برای دومین هفته متوالی کاهش یافت. بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۲۹ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش یافت و در ۱۰۷ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه بسته شد. قیمت نفت برنت روز پنجشنبه حدود ۹ درصد افزایش داشت که بزرگترین رشد قیمت روزانه از اواسط سال ۲۰۲۰ بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۷۲ سنت معادل ۱.۷ درصد افزایش، در ۱۰۴ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه بسته شد و به رشد هشت درصدی روز گذشته افزود. هر دو شاخص که هفته گذشته ۱۶ دلار نوسان قیمت داشتند، حدود چهار درصد کاهش هفتگی را به ثبت رساندند. قیمت‌ها از بالاترین قله ۱۴ ساله که حدود دو هفته قبل به آن صعود کرده بودند و معامله گران را به سودگیری تشویق کردند، فاصله گرفته‌اند.

تولید روزانه نفت اوپک پلاس یک میلیون بشکه کم آمد

دو منبع آگاه خبر دادند، اوپک پلاس در فوریه بیش از یک میلیون بشکه در روز از سطح تولید گروهی هدف گذاری شده عقب ماند و نرخ پایبندی این گروه به توافق محدودیت عرضه به ۱۳۶ درصد در مقایسه با ۱۲۹ درصد در ژانویه افزایش یافت. به گزارش ایسنا، یک منبع آگاه دیگر گفت: اوپک پلاس در فوریه حدود ۱.۰۵ میلیون بشکه در روز پایین تر از سطح توافق شده نفت تولید کرد که بالاتر از ۰.۹۷ میلیون بشکه در روز کسری تولید در ژانویه بود.

چندین کشور مصرف کننده بزرگ از جمله آمریکا از اوپک پلاس خواسته‌اند، تولیدش را سریع تر افزایش دهد تا به مهار افزایش قیمت‌های نفت که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین به بالاترین حد ۱۴ سال اخیر صعود کردند، کمک کند. آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد، بازار نفت در سه ماهه دوم سال میلادی جاری ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمبود عرضه خواهد داشت، زیرا تحریم‌های غربی اعمال شده علیه روسیه و عدم تمایل خریداران به دریافت نفت روسیه باعث افت صادرات این کشور به میزان سه میلیون بشکه در روز از آوریل می‌شود. تاکنون اوپک پلاس که روسیه هم در آن حضور دارد، در برابر درخواست‌ها برای افزایش عرضه مقاومت کرده است. تنها شمار معدودی از کشورهای عضو اوپک پلاس ظرفیت برای افزایش تولید به شکل معنادار دارند که شامل عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند. امارات متحده عربی ماه جاری پس از این که سفیر این کشور در آمریکا اعلام کرد ابوظبی موافق افزایش تولید است و اوپک را به بررسی این پیشنهاد تشویق می کند، باعث تعجب و سردرگمی بازار شد.

 

شوک خودروساز چینی به بازار خودرو

شرکت خودروسازی اکسپنگ اعلام کرد که قیمت خودروهای در حال فروش خود را از ۲۱ مارس به دلیل افزایش هزینه‌های مواد اولیه، افزایش خواهد داد. به نقل از رویترز، این شرکت در حساب رسمی خود اعلام کرد که قیمت‌های خود را بین ۱۰ هزار و ۱۰۰ یوان (۱۵۹۰ دلار) تا ۲۰ هزار یوان (۳۱۴۳ دلار) افزایش خواهد داد. شرکت اکسپنگ چین، قیمت خودروها را به دنبال شرکت تسلا و سایر تولیدکنندگان خودروهای برقی با افزایش هزینه مواد اولیه، افزایش داد.

نگرانی فولکس از برقی‌سازان چینی

هربرت دییس، مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس دو خودروساز چینی « نیو» و «شپنگ» را رقبای بسیار جدی تلقی می‌کند. زیرا این دو خودروساز چینی شروع خیره‌کننده‌ای در اروپا به‌ ویژه نروژ داشته‌اند. هربرت دییس می‌گوید: «خودروسازان آلمانی، همه فعالیت‌های خودروسازان چینی در اروپا را زیر نظر دارند.» این مدیرعامل ۶۳ ساله فولکس می‌گوید قاعده بازی خودروهای برقی، مقیاس اقتصادی است و تلاش بسیاری می‌طلبد تا در صنعت خودرو نام و نشانی به دست آورد. دییس می‌گوید تسلا بعد از صرف ۲۰‌میلیارد دلار ظرف مدت بیست سال به موفقیت دست یافت؛ اما چرا این موضوع برای هربرت دییس و گروه خودروسازی فولکس واگن مهم است؟ دلیل اصلی آن این است که چین بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است و برای فولکس واگن، چین در خارج از اروپا، بزرگ‌ترین بازار فولکس به حساب می‌آید. فولکس برای نام‌گذاری خودروهای برقی خود از حروف ID استفاده می‌کند و در سال ۲۰۲۲ می‌خواهد فروش خودروهای برقی خود را به ۱۴۰‌هزار دستگاه برساند که دو برابر سال ۲۰۲۱ است. سالی که گذشت، به دلیل کمبود شدید تراشه، فرصت‌های بزرگی از دست رفت و فولکس تنها موفق به فروش ۷۰ هزار و ۶۲۵ خودروی برقی در چین شد؛ در حالی که برای ۱۰۰‌هزار دستگاه برنامه‌ریزی داشت.

زلزله، تولید یک خودروساز مطرح را متوقف کرد

شرکت خودروسازی تویوتا کار خود را در یازده کارخانه داخلی پس از زلزله متوقف خواهد کرد.

پرفروش‌ترین خودروساز جهان، اعلام کرد که فعالیت در اکثر خطوط تولید ژاپن خود را به مدت سه روز متوقف می‌کند زیرا تامین قطعات در اثر زلزله شدید اخیر آسیب دیده است. زمین لرزه ۷.۴ ریشتری چهارشنبه شب،  شرق ژاپن را لرزاند و برق بیش از دو میلیون خانه را قطع کرد. شرکت تویوتا فعالیت ۱۷ خط از ۲۸ خط تولید داخلی خود را از دوشنبه تا چهارشنبه و یک خط دیگر را فقط در روز دوشنبه متوقف خواهد کرد. این شرکت ژاپنی اعلام کرد که این توقف در ۱۸ خط ۱۱ کارخانه داخلی انجام خواهد شد، اما تخمینی برای تولید از دست‌رفته را اعلام نکرده است. سخنگوی تویوتا به خبرگزاری فرانسه گفت: این توقف بر تولید تقریبا ۲۰ هزار خودرو تاثیر خواهد گذاشت البته این غول خودروسازی پیش از این به دلیل مشکلات زنجیره تامین مرتبط با بیماری همه‌گیر و کمبود تراشه جهانی مجبور به کاهش اهداف تولید خود شده است؛ اما با وجود این چالش‌ها، تویوتا توانست جایگاه خود را به عنوان پرفروش‌ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۲۱ حفظ کند و سود خالص سه ماهه پیش‌بینی‌شده را ثبت کرد.

اقدام بانک مرکزی روسیه در بحران اقتصادی چیست؟

بانک مرکزی روسیه نرخ بهره کلیدی خود را ۲۰ درصد نگه داشت و اعلام کرد که خرید اوراق قرضه دولتی محلی (OFZ) را آغاز خواهد کرد و نسبت به افزایش تورم و انقباض اقتصادی قریب‌الوقوع هشدار داد. به نقل از فایننس، سیاست‌گذاران بانک روسیه پس از دو برابر کردن نرخ کلیدی از ۹.۵ درصد به ۲۰ درصد در اقدامی یکباره در ۲۸ فوریه برای حمایت از ثبات مالی و تقویت روبل، جلسه برنامه‌ریزی شده برگزار کردند. با اعمال تحریم‌های کشورهای غربی علیه روسیه به دلیل اقدامات روسیه در اوکراین، ارزش این ارز به پایین‌ترین حد خود سقوط کرده است. الویرا نابیولینا، رئیس بانک روسیه گفت: بانک مرکزی خرید اوراق قرضه OFZ در بازار را زمانی که بورس مسکو معاملات اوراق قرضه را در روز دوشنبه از سر بگیرد، آغاز خواهد کرد. وی بیان کرد: «پس از تثبیت وضعیت بازارهای مالی، در حال برنامه‌ریزی برای فروش کامل این سبد اوراق بهادار هستیم تا تاثیر این معامله بر سیاست پولی را خنثی کنیم.»

داد و ستد سهام و اوراق قرضه در بورس مسکو از ۲۸ فوریه به حالت تعلیق درآمده است. معاملات ارزی ادامه دارد و روبل در ۶ مارس به پایین‌ترین سطح خود رسید که در حال حاضر تورم مصرف‌کننده را تشدید کرده است. خانم نابیولینا اظهار کرد: بانک مرکزی به اقتصاد زمان می‌دهد تا با شرایط جدید و دشوار سازگار شود. وی افزود که سیستم بانکی پس از افزایش نقدینگی توسط بانک مرکزی بدون هیچ نقصی کار می‌کند. بانک مرکزی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: روسیه وارد دوره موقت اما اجتناب‌ناپذیر افزایش تورم می‌شود و شاخص‌های لحظه‌ای حاکی از وخامت شرایطی است که باعث کوچک شدن اقتصاد در سه ماهه آینده خواهد شد.

+وزیر اقتصاد: قصد داریم درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم

خاندوزی، وزیر اقتصاد در روزنامه فایننشال تایمز نوشت: مذاکرات فعلی در وین بالقوه می تواند به نتایج مثبت اقتصادی برای ایران، به ویژه در بخش بانکی و ارز خارجی بینجامد؛ اما برای هر سناریوی بد بینانه ای هم آمادگی داریم. قصد داریم درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم. با وجود کاهش نرخ‌ مالیات شرکت‌ها، دولت به جای وابستگی بیشتر به نفت اتکای خود را به درآمدهای مالیاتی پایدار افزایش داده است. این امر از طریق اصلاحات پایدار در سیستم مالیاتی و همچنین با افزایش شفافیت مالی برای کاهش فرار مالیاتی و معرفی مالیات بر عایدی سرمایه صورت می‌گیرد. مدل‌های ما نشان می‌دهد، بودجه جدید ایران به نتایج مثبت میان‌مدت در متغیرهایی مانند تولید، سرمایه‌گذاری، اشتغال و تورم منجر خواهد شد. انتظار می رود رویکرد اتخاذ شده در بودجه ۲۰۲۱ تورم را در سه سال آینده به میزان قابل توجهی کاهش دهد. علاوه بر این، کل سرمایه گذاری و تولید غیرنفتی با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد.

+همه کالاهای اساسی فراوان است مردم نگران نباشند

مسعود امرالهی سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگویی با اشاره به گشت مشترک ویژه بازار شب عید سال ۱۴۰۱، گفت: کالاهای اساسی هدف در این گشت مشترک، گوشت قرمز (دام سبک و سنگین)، مرغ،  روغن نباتی، برنج، شکر، تخم‌مرغ  و میوه خواهد بود. وی ادامه داد: روزانه گشت‌های متعددی در کشور انجام خواهد شد و از ابتدای دی‌ماه تاکنون حدود ۳۰۰ هزار واحد کسبی بازرسی‌ شده و ۳۰ هزار پرونده تشکیل و به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال‌ شده است. به گفته‌ سرپرست دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، در ایام پایانی سال و در ایام نوروز گشت‌های بازرسی تشدید خواهد شد و بدون تعطیلی به فعالیت هایشان ادامه می دهند؛ البته پس‌ از عید نوروز و تا پایان ماه مبارک رمضان این گشت‌ها ادامه خواهد داشت. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده و نظارت بر بازار شاهد صف‌های طولانی کالا مانند سال گذشته نیستیم و مرغ به‌ راحتی و آسانی در دسترس مردم قرار دارد. به گفته امراللهی، همه کالاهای اساسی به وفور در کشور وجود دارد و مردم از این بابت نگران نباشند.

+تخم مرغ در آستانه ثبت رکوردی جدید؟!

مهر نوشت: قیمت تخم مرغ که طی هفته‌های اخیر روند افزایشی گرفته بود، در سایه غفلت مسئولان مربوطه در برخی مناطق تهران تا شانه‌ای ٧٠ هزار تومان هم رسیده است. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت هر شانه تخم مرغ در سطح شهر بین ۵٧ تا ٧٠ هزار تومان متغیر است. بر این اساس قیمت مصوب هر شانه تخم مرغ ۴٣ هزار تومان است. پیش از این وقتی که قیمت هر شانه تخم مرغ به ۵۵ هزار تومان رسیده بود وزارت جهاد کشاورزی آن را غیرقانونی اعلام و عنوان کرده بود که با متخلفان به جد برخورد می‌شود در همین زمینه ابراهیم زارع، مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به این مساله گفته بود که قیمت مصوب تخم مرغ هیچ تغییری نکرده و عرضه این کالا در تمام مراکز عرضه باید به نرخ مصوب باشد بنابراین تخم مرغ دولتی و غیر دولتی نداریم.

+تعرفه‌های جدید آب ابلاغ شد

تعرفه‌های جدید آب با هدف مدیریت بهینه مصرف و تشویق به رعایت الگوی مصرف ابلاغ شد که براساس آن مشترکانی که بیشتر از الگو، مصرف داشته باشند، پلکانی مشمول اصلاح تعرفه متناسب با مصرف می‌شوند.

آیین نامه اجرایی بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با هدف اصلاح تعرفه‌های آب به منظور مدیریت بهینه مصرف و تشویق به رعایت الگوی مصرف آب ابلاغ شد.

بر اساس مصوبه شماره (۱۶۴۴۹۱/ت۵۹۶۳۲هـ ۱۲ اسفند ماه هیات وزیران (ابلاغ آیین نامه اجرایی بند ی تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰) مشترکان آب که بیشتر از الگوی مصوب مصرف آب داشته باشند به صورت پلکانی مشمول اصلاح تعرفه متناسب با مصرف می‌شوند. همچنین تعرفه مشترکانی که نسبت به رعایت الگوی مصرف آب اقدام کنند، مشمول هیچ گونه افزایش و تغییری نشده و از نرخ‌های یارانه‌ای برخوردار می‌شوند. نرخ‌های اصلاحی پلکانی مشترکان بالای الگوی مصرف به نحوی است که یارانه پرداختی به مشترکان خوش مصرف را جبران کند.

مشترکانی که تا ۱.۵ برابر الگوی تعیین شده مصرف کنند، مشمول ۵۰ درصد افزایش تعرفه نسبت به سال ۱۴۰۰ می‌شوند. مشترکانی که تا ۲ برابر، ۳ برابر، ۴ برابر و بالاتر از ۴ برابر الگو به مصرف آب بپردازند، به ترتیب با ۷۵ درصد، ۱۰۰ درصد، ۲۰۰ درصد و ۴۰۰ درصد افزایش تعرفه مواجه خواهند شد. ۵۴ درصد از مشترکان شهرها درحال حاضر الگوی مصرف را رعایت کرده و مشمول هیچ گونه تغییر قیمتی نخواهند شد. حدود ۴۰درصد از مشترکان تا دو برابر الگو، مصرف دارند و ۶ درصد ازمشترکان بد مصرف هستند که بیش از دوبرابر الگو مصرف دارند که پیش بینی می‌شود با اعمال تعرفه های پلکانی مصرف آنها مدیریت شده و به سمت رعایت الگو حرکت کنند. همچنین طبق مصوبه ذکر شده مشترکان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در صورت مصرف تا یک سوم الگو از پرداخت آب بها معاف می‌شوند. الگوی مصرف در استان‌های مختلف و براساس شرایط آب و هوایی و محیطی و جمعیت خانوار متفاوت است.

+حق بیمه بیشتر برای خودرو‌های بدون معاینه

قائم مقام بیمه مرکزی می‌گوید: عدم معاینه فنی ۵ درصد به حق بیمه خودرو اضافه خواهد کرد. خوش کلام خسرو شاهی گفت: هم اکنون قانون بیمه شخص ثالث اصلاح شده است. دو بخش تصویب شد، هر سال تا ۷۰ درصد برای کسانی که مسبب حادثه نباشند تخفیفاتی در نظر گرفته ایم. در ارتباط با ابزار‌های بازدارنده، داشتن نمره منفی حداکثر تا ۳۰ درصد حق بیمه را افزایش می‌دهد  و اگر کسی باعث تخلف حادثه ساز شود بیمه ۵ تا ۷ درصد خسارت اتفاق افتاده را دریافت کنند. به گفته قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی ما نسبت به سال ۸۸ به ازای هر۱۰ هزار وسیله نقلیه حدود ۱۱ فوتی داشتیم، ولی اکنون این عدد به ۵ فوتی رسیده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....