تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 آبان 1400 - 19:56
کد خبر : 67430

گلچین اقتصادی روز…سامانه پل

گلچین اقتصادی روز…سامانه پل

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تقویت شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته، عرضه اوراق دولتی براساس کشش

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تقویت شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته، عرضه اوراق دولتی براساس کشش بازار سهام، فروش بیش از ۷۵ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی، برنامه وزارت اقتصاد برای جبران کسری بودجه، اخذ مالیات از خانه‌های خالی به کجا رسید؟ و خریداری ۴ میلیون تن گندم از کشاورزان را در بر دارد.

+سامانه پل در راه است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ،  معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی بر اساس آخرین استاندارد‌های روز جهان در صنعت بانکداری و با تحلیل نیازمندی‌های حوزه بانکی از مدت‌ها قبل و تقریباً همگام با دنیا، سامانه پرداخت لحظه‌ای را در دستور کار قرار داده است. این سامانه اکنون، پس از طی مراحل آزمون‌های نهایی به مرحله بهره‌برداری در شبکه بانکی رسیده‌ است. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ادامه داد: جایگزینی روش کارت به کارت با سامانه دیگری که امکان هدایت و نظارت دقیق تر بر شبکه بانکی و همچنین مدیریت ریسک را فراهم آورد، اقدام لازمی بود که خوشبختانه سامانه پل با توسعه فرآیند‌های حساب به حساب، این ضرورت را پاسخ می‌دهد.

گفتنی است، سامانه پل (سامانه پرداخت لحظه‌ای)، سرویسی بین بانکی، هماهنگ و استاندارد در سطح کشور است که با نظارت بانک مرکزی، تسویه پرداخت‌های لحظه‌ای با حجم انبوه و مبالغ خُرد را در هر ساعتی از شبانه‌روز فراهم می‌کند و انتقال وجه در آن به صورت آنی و بر اساس شماره حساب انجام می‌شود. سامانه پل بر اساس نیاز‌های بازار و انتظارات مشتریان، ابزار انتقال اعتبار الکترونیکی داخلی جدیدی را معرفی می‌کند که در آن هر تراکنش ظرف چند ثانیه پردازش و تعیین وضعیت می‎شود. همچنین از مزایای این سامانه می‌توان به کارمزد پایین‌تر نسبت به سرویس کارت به کارت، سهولت انتقال حساب و کارکرد ۷ در ۲۴ و بدون وقفه در تمام ایام سال اشاره کرد.

 

+تقویت شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۷۷۱۶ واحدی معادل ۰.۵۴ درصدی به یک میلیون و ۴۰۸ هزار و ۵۸۲ واحد رسید، حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد بیش از ۴۶۰۰ واحدی همراه شده است.

+عرضه اوراق دولتی براساس کشش بازار سهام

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره فروش اوراق دولتی گفت: بازار بدهی و بازار سرمایه دو بازار مجزا هستند که در کل دنیا در کنار هم فعالیت می‌کنند. فردی که سهام خریداری می‌کند به ندرت اتفاق می‌افتد که سهام خود را بفروشد و اقدام به خرید اوراق مشارکت یا اوراق بدهی کند. ما قصد داریم بازار بدهی را بزرگ کنیم تا هم دولت و هم شرکت‌های خصوصی به راحتی از این بازار تأمین مالی کنند. عشقی با بیان اینکه براساس کشش بازار سرمایه اقدام به عرضه اوراق دولتی می‌کنیم گفت: نهادهای مالی مانند بانک‌ها، بیمه‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری باید براساس مقررات، بخشی از دارایی خود را اوراق خریداری کنند و در زمانی که قرار است اوراق عرضه شود ما میزان توانایی آن‌ها در خرید اوراق را می‌سنجیم و برهمین اساس خریداران اوراق مشخص می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سهامداران حقیقی این اوراق را خریداری نمی‌کنند ادامه داد: این گونه نیست که اوراق روی میز باشد و به مردم بگوییم سهام بفروشند و اوراق خریداری کنند، زیرا ۹۹ درصد این اوراق قبلاً بازاریابی شده است. بخش عمده‌ای از منابع حاصل از فروش اوراق صرف بازخرید اوراق قبلی می‌شود و وجوه حاصل از فروش، دوباره به بانک‌ها و صندوق‌ها بازمی‌گردد و لذا خالص عددی که از بازار خارج می‌شود ۱۰ درصد است. ما در عرضه‌های اولیه نیز کشش بازار را مدنظر قرار می‌دهیم و اکنون برخی از شرکت‌ها آماده عرضه اولیه هستند.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۲ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۳۲۷ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۱ درصد معادل ۱۳۷ هزار و ۲۱۳ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۹۶ تومان رسیده است. /نبض بورس

فروش بیش از ۷۵ هزار میلیارد ریال اوراق بدهی

براساس اعلام بانک مرکزی در نوزدهمین حراج اوراق بدهی دولتی ۷۵.۳ هزار میلیارد ریال اوراق فروخته شد. حراج بیستم اوراق نیز سه شنبه دوم آذرماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

+برنامه وزارت اقتصاد برای جبران کسری بودجه

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد که به دعوت کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، در مجلس حضور یافته بود، در حاشیه این نشست با اشاره به اینکه نمایندگان عضو کمیسیون به دلیل قرار داشتن در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی دولت، خواستار دریافت گزارشی از وضعیت درآمد‌ها و شاخص‌های اقتصادی کشور بودند در پاسخ به سؤالی در خصوص روش جبران کسری بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: بهترین شیوه جبران این کسری، فروش اموال مازاد و راکد دولت با کمترین اثر تورمی است که باعث مولد شدن دارایی‌ها نیز می‌شود. وزیر اقتصاد همچنین با اعلام خبر تشکیل کارگروهی برای اجرایی کردن طرح فروش مازاد دارایی‌های دولت، ابراز امیدواری کرد؛ در هفته‌های آینده، شاهد اثرات درآمدی آن و جبران کسری بودجه دولت به شکل غیر تورمی باشیم.

+نماینده اصفهان: دلار ۴۲۰۰ رانت ۴۴۰ هزار میلیارد تومانی ایجاد کرد

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم اصفهان در مجلس در برنامه تیتر امشب گفت: محاسبه‌ای در مرکز پژوهش‌های مجلس شده بود که نشان می‌داد از سال ۹۷ تا به امروز، در چند قلم کالای اساسی که دلار ترجیحی به نرخ ۴۲۰۰ پرداخت شده، ۴۴۰ هزار میلیارد تومان رانت ایجاد شده است. ۴۴۰ هزار میلیارد تومان عدد کوچکی نیست، به عبارت دیگر باید توجه داشت کل بودجه عمرانی کشور در سال جاری، ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است. یعنی کل عمرانی که قرار است در کشور انجام شود که البته فکر نمی‌کنم بتوانیم کل این رقم را هم تخصیص دهیم. بعد ما بیش از ۴ برابر بودجه عمرانی یک سال کشور، در سه سال اخیر، رانت ایجاد کرده ایم.

+دولت تا پایان سال فرصت دارد دلار ۴۲۰۰ را حذف کند

طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تمهیدات دولت برای اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون بار تورمی خواهد بود، گفت: به غیر از دارو و گندم، قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی از ۵ قلم کالا حذف شود. طغیانی افزود: بر اساس بند “ب” بودجه امسال دولت می تواند ارز ترجیحی را در طول سال حذف کند و در مقابل صد هزار تومان به مقدار یارانه ها اضافه شود. مهدی طغیانی گفت: قانون بودجه به دولت اجازه داد که در طول سال ۱۴۰۰، ارز ترجیحی را برای سایر کالا‌ها به غیر از دارو حذف کند، یعنی ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو می‌ماند و مابقی ارز ترجیحی که برای نهاده‌های دامی و آنچه در زنجیره تولید محصولات دامی به آن ارز تعلق می‌گیرد، حذف می‌شود. دولت تا پایان سال بر اساس قانون بودجه فرصت دارد که این را حذف کند و اگر تا پایان سال حذف نشود، عملا از قانون بودجه تخلف شده است.

+تا یک ماه آینده، کشور معطل تصمیم گیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با تیتر امشب با بیان اینکه دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز به لایحه و اجازه گرفتن از مجلس ندارد، گفت: بر خلاف حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، بالا بردن ارز ۸ میلیارد دلار تا سقف ۱۲ میلیارد دلار نیاز به اجازه مجلس دارد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: گمانه زنی‌ها درباره حذف یا اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی، اثر تورمی خود را بر کالا‌های اساسی گذاشته است. زنگنه همچنین گفت: تا یک ماه آینده، کشور معطل تصمیم گیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود.

+عضو شورای رقابت: پراید ۱۹۵ میلیون تومان شد

محسن بهرامی ارض اقدس، عضو شورای رقابت گفت: بهتر است مسئولان ذیربط و حتی مرتبط با قیمت خودرو آگاهانه و منطقی اظهارنظر کنند، چرا که هرگونه روالی خارج از این موجب آشفتگی بازار می‌شود. در همین قیمت‌گذاری‌های اخیر با این‌که لغو شد قیمت‌ها به جایگاه اول برنگشته است؛ به طوری که پراید به ۱۹۵ میلیون تومان رسید ولی بعد از لغو قیمت‌گذاری ارزان نشد ضمن این‌که هزینه‌هایی به بازارهای دیگر منتقل شده است. نماینده اتاق بازرگانی در شورای رقابت در ادامه با اشاره به اینکه شورا براساس تکلیف سیاست‌های کلای اصل ۴۴، وظیفه تشخیص انحصار و همچنین تعیین دستورالعمل قیمت و دسترسی عادلانه مصرف کننده را بر عهده دارد، توضیح داد: بررسی های شورای رقابت بر این تاکید دارد که تولید خودرو به ویژه خودروهای پرتیراژ در ایران که نه واردات دارد و نه مونتاژ، کاملا انحصاری است و در اختیار دو خودروساز بزرگ قرار دارد که از لحاظ اقتصادی از موقعیت کاملا مسلط برخوردارند و اگر شورا دخالت نکند مشخص نیست خودرو را با چه قیمتی به مصرف کننده خواهند فروخت. /ایسنا

+خریداری ۴ میلیون تن گندم از کشاورزان

حسن حنان، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص شرایط تأمین گندم مورد نیاز کشور گفت: از محل خرید گندم داخلی در سال جاری با احتساب خرید بخش خصوصی توانستیم مقدار ۴ میلیون و ۵۳۴ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کنیم. حنان مقدار تأمین این کالای راهبردی از محل واردات را نیز بیش از ۹ میلیون و ۱۶۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: تاکنون ۳ میلیون و ۹۱۸ هزار تن گندم از طریق بنادر وارد کشور و به مراکز ذخیره سازی ارسال شده است. وی میزان حمل و نقل گندم وارداتی از بنادر را از ابتدای سالجاری تاکنون ۳ میلیون و ۱۷۵ هزار تن اعلام کرد و افزود: سال گذشته میزان حمل گندم تا پایان سال ۳ میلیون تن بوده است. حنان افزود: میزان جابجایی گندم از استان‌ها در سال گذشته ۲ میلیون و ۳۲۲ هزار تن بوده است که امسال مقدار جابجایی گندم به دلیل کاهش میزان خرید تضمینی گندم به ۹۴۱ هزار تن رسید.

+اخذ مالیات از خانه های خالی به کجا رسید؟

محمد برزگری مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای سازمان امور مالیاتی در برنامه زنده شبکه خبر درباره اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: باید ابتدا اطلاعات واحدهای مسکونی خالی از سکنه به سازمان امور مالیاتی ارسال شود. این سازمان دو اقدام را برای اجرای این قانون اجرایی کرده است؛ نخست اینکه زیرساخت‌های اخذ مالیات را پس از دریافت اطلاعات مربوطه آماده کند و دوم کارکنان ادارات امور مالیاتی را برای صدور برگه‌های مالیاتی جهت ارسال به مالکان خانه‌های خالی آموزش دهند.

وی افزود: از مهرماه سال جاری با عزم دولت سیزدهم برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، دستورالعمل جدیدی برای اخذ مالیات از مالکان این واحدها صادر شد. این بخشنامه به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ شده است. منتظریم اطلاعات خانه‌های خالی به دست سازمان امور مالیاتی برسد. برزگری درباره نقش وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: این وزارتخانه اخذ اطلاعات را آغاز و در سامانه مربوطه بارگذاری کرده است اما مردم هم باید اطلاعات محل سکونت فرعی و اصلی خود را در این سامانه درج کنند. قاعدتاً وقتی می‌توانیم از خانه‌های خالی مالیات بگیریم که اطلاعات آنها به دستمان برسد. بعد از شیوع کرونا بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا زمان درج اطلاعات ملکی – سکونتی شهروندان در سامانه املاک و اسکان کشور تا پایان آذرماه تمدید شد. مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرایندهای سازمان امور مالیاتی با اشاره به قانون بودجه سال جاری گفت: بر اساس این قانون سازمان امورمالیاتی مکلف است تا پایان دی ماه مالیات خانه‌های خالی را مطالبه کند. اشخاص مشمول هم باید ظرف یک ماه آن را پرداخت کنند. رقم مالیات بر خانه‌های خالی بر اساس قانون مصوب آذر ۹۹ معادل شش برابر مالیات بر اجاره در سال نخست، دوازده برابر مالیات بر اجاره در سال دوم و هجده برابر مالیات بر اجاره در سال سوم است.

+وزیر راه: ایران به‌ زودی به کارگاه بزرگ ساخت مسکن تبدیل می‌شود

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، در پایان برگزاری دومین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رییس‌جمهور، با تاکید بر اینکه دغدغه دولت و مجلس ساخت مسکن برای مردم به ویژه قشرهای محروم جامعه است، گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در وزارت راه و شهرسازی، بنا داریم طی ۴ سال ۴ میلیون واحد مسکونی را احداث کرده و تحویل بدهیم. به همین منظور، در جلسه امروز شورای‌عالی مسکن، گزارش‌های مفصلی از برنامه‌ریزی‌ها، ارایه شد. به منظور تحقق برنامه زمانبندی، تصمیم داریم در فاز نخست، ۲ میلیون واحد مسکونی را در کشور آغاز کنیم و ۲ میلیون بعدی را نیز برای احداث در دست برنامه‌ریزی داریم. قاسمی با تاکید بر اینکه سهم استان‌ها و شهرستان‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تعیین و به استانداران و فرمانداران سراسر کشور ابلاغ شده است، توضیح داد: با تفاهماتی که امروز در دومین جلسه شورای‌عالی مسکن امضا شد و با توافقاتی که پیش‌تر با بخش خصوصی داشتیم، به زودی ایران به کارگاه بزرگ ساخت مسکن تبدیل خواهد شد.

+بدهی ۸ میلیارد تومانی ایران ایر به ماهان تهاتر شد

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویب نامه هیات وزیران در خصوص تهاتر بدهی ۸ میلیارد و ۱۲۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۶۹۵ تومانی هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) به هواپیمایی ماهان با بدهی این شرکت به سازمان امور مالیاتی (اداره کل امور مالیاتی استان کرمان) را به وزارت اقتصاد ابلاغ کرد. بر اساس ابلاغیه مذکور، سازمان امور مالیاتی مکلف شد بلافاصله نسبت به رفع ممنوع الخروجی ماهان اقدام کند.

+ایران بالاترین یارانه انرژی را به پولدارها می‌دهد!

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران گفت: در ایران بخش مهمی از یارانه انرژیغیرنقدی پرداخت می‌شود که این موضوع در سال‌های گذشته بارها با انتقاد کارشناسان مواجه بوده است. متاسفانه این یارانه به دست نیازمندان واقعی نمی‌رسد و ثروتمندان بیشترین استفاده را از آن می‌برند. وی با بیان این‌که در ایران یارانه‌ها به دو دسته نقدی و غیرنقدی تقسیم می‌شود، توضیح داد: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها از حدود ۱۱ سال پیش یارانه نقدی در اختیار مردم قرار گرفته است اما همچنان بخش بسیار مهمی از نظام پرداخت یارانه‌ها در ایران غیرنقدی برنامه ریزی شده است. رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سهم بالای یارانه‌های پنهان در حوزه انرژی ایران تشریح کرد: ایران در حوزه‌هایی مانند نفت، گاز، آب و برق حدود ۳۰ میلیارد دلار یارانه پرداخت کرده که بالاتر از عملکرد کشورهایی مانند عربستان سعودی و چین است. البته در یک فرایند ده ساله ایران در رتبه هفتم پرداخت کنندگان بالاترین یارانه قرار می‌گیرد. پدیدار ادامه داد: در شهریور ماه سال جاری یارانه انرژی ایران به عددی بسیار بالا رسید که این عدد مورد تایید سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت اما همچنان حتی بر سر نحوه محاسبه این یارانه انرژی نیز در ایران اختلاف نظرهایی وجود دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....