تاریخ انتشار : سه شنبه 30 آذر 1400 - 19:40
کد خبر : 71720

گلچین اقتصادی روز…رمزارزها

گلچین اقتصادی روز…رمزارزها

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط بیت کوین به پایین ۴۶ هزار دلار، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ نوسان مثبت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط بیت کوین به پایین ۴۶ هزار دلار، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ نوسان مثبت شاخص کل بورس، استفاده مثبت ترکیه از تضعیف ارزش لیر، الزام بانک‌ها به ارائه خدمات سامانه صیاد از طریق دستگاه‌های خودپرداز، تخم مرغ وارداتی با ارز ترجیحی نهایتا ۷ هزار تومان می‌شود و طلا ارزان شد را در بر دارد.

+دادستان کل کشور: مردم فعلا در رمزارزها سرمایه‌گذاری نکنند

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری در جمع خبرنگاران درباره ساماندهی وضعیت رمزارزها گفت: متاسفانه امروز رمزارزها موجب آسیب شده و عده‌ای از مردم به دلیل بی توجهی به عواقب آن دچار مشکل می‌شوند و احیانا توسط افراد کلاهبردار به دام می‌افتند. منتظری با اشاره به پرونده کریپتولند بیان کرد: درباره رمزارزها مکاتباتی با بانک مرکزی و مجلس انجام دادیم تا وضعیت رمز ارزها را برای مردم مشخص کنند. دادستان کل کشور ادامه داد: مردم تا زمانی که تکلیف رمز ارز به موجب قانون و از منظر قانونی مشخص نشده، وارد سرمایه‌گذاری در این حوزه نشوند، زیرا بسیاری از مردم که در این معرکه وارد شدند، با مشکل روبه رو هستند. منتظری بیان کرد: در صورت وجود مشکل، سرمایه مردم از بین می‌رود و از سوی دیگر هم پرونده‌های متعدد در دستگاه قضایی تشکیل می‌شود.

منتظری با اشاره به دستور رئیس دستگاه قضا مبنی بر رسیدگی به تخلفات بورس اظهار کرد: کمیته مشترکی برای رسیدگی به موضوع بورس با هماهنگی سازمان بازرسی در حال شکل گیری است و در چارچوب مقررات، تکالیف و وظایف قانونی بصورت مشترک کار را انجام خواهیم داد و امیدوارم تا ظرف زمان معینی کار را به سرانجام برسانیم.

سقوط بیت کوین به پایین ۴۶ هزار دلار

بیت کوین در پی افت فضای ریسک در سراسر بازارهای مالی جهانی، به روند نزولی پنج هفته ای خود ادامه داد و به پایین ۴۶ هزار دلار سقوط کرد. به گزارش ایسنا، بیت کوین که بزرگترین رمزارز از نظر ارزش بازار است، روز دوشنبه در نیویورک ۲.۵ درصد سقوط کرد و به ۴۵ هزار و ۵۷۸ دلار رسید. این رمزارز از زمان آخرین رکوردشکنی که در اوایل نوامبر داشت، حدود ۳۲ درصد ریزش کرده است.

اتریوم حداکثر ۴.۳ درصد کاهش یافت، در حالی که توکن های دیفای (DeFi) مانند سولانا، کاردانو، پولکادوت و پالی گان هم کاهش داشتند. بانک های مرکزی سراسر جهان مبارزه علیه تورم بالا از طریق تحکیم سیاست پولی را در اولویت قرار داده اند و در عین حال، نگران تاثیر واریانت اُمیکرون بر رشد اقتصادی هستند. این وضعیت این پرسش را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده که آیا دارایی هایی مانند رمزارزها و سهام فناوری پس از افزایشی که در دوران پاندمی پیدا کردند، دوره دشواری را پیش رو خواهند داشت. بیت کوین همچنین به سطوح قیمتی نزدیک می شود که تحلیل فنی برای نشانه های مسیر آینده این رمزارز زیر نظر دارد. این ارز دیجیتالی در میانگین قیمت ۵۵ هفته ای خود قرار دارد و معمولا چندین بار در گذشته پس از رسیدن به این سطح، بهبود یافته و به سطح بالاتری صعود کرده است. بر اساس گزارش بلومبرگ، بیت کوین تا روز جمعه برای پنجمین هفته متوالی کاهش داشت. برخلاف دارایی های سنتی و سهام، توکنهای دیجیتالی در صرافی های آنلاین جهان، شبانه روزی معامله می شوند.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۹ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۴ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۴ درصد معادل ۱۳۹ هزار و ۸۶۰ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۲۰۲ تومان رسیده است.

+نوسان مثبت شاخص کل بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار در لحظه انتشار این پیمانه؛ با افزایش ۵۷۴۵ واحدی معادل ۰.۴۴ درصدی به یک میلیون و ۳۰۷ هزار و ۲۸۷ واحد رسید.

+واکنش سخنگوی دولت به خبرسازی‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین

سخنگوی دولت گفت: آنچه امروز در رسانه‌ها با عنوان گرانی بنزین منتشر شده صحیح نیست و سوءبرداشت از نامه معاون محترم اقتصادی رئیس جمهور است. علی بهادری جهرمی افزود: قرار نیست بنزین گران شود و دولت ‌اهل تصمیمات یک شبه نیست. حتما اگر قرار باشد، تصمیمی گرفته شود که در زندگی جاری و عمومی مردم اثر بگذارد، جوانب مختلف آن سنجیده می‌شود. وی ادامه داد: درباره این طرح نیز مقرر شده آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش، سهمیه بنزین به‌ جای خودروها به افراد اختصاص پیدا کند و قیمت عرضه همان نرخ عادی ۱۵۰۰ تومان برای بنزین سهمیه‌ ای و ۳۰۰۰ تومان برای بنزین آزاد است که هیچ تفاوتی با نرخ موجود نخواهد داشت. در حال حاضر اگر کسی خودرو نداشته باشد، نمی‌تواند از سهمیه بنزین هم استفاده کند، در حالی که سوخت سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است، کسی که مثلا چهار خودرو داشته باشد، چهار برابر سهمیه استفاده می‌کند. طبیعتا این روش ناعادلانه است و سهم کسی که توان خرید خودرو ندارد، در سوخت دیده نمی‌شود؛ اما با این تغییر که آزمایشی بنا شده انجام شود، کسی که خودرو ندارد هم می‌تواند سهمیه سوخت با کد ملی خود داشته باشد و آن را به قیمت مناسب به دیگران عرضه کند. وی در پایان تاکید کرد: لذا خبرسازی‌ها پیرامون افزایش قیمت بنزین صحت ندارد.

+نماینده مجلس: شفاف به مردم بگوییم از سال ۱۴۰۱ قیمت گاز، بنزین و برق چقدر خواهد شد

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: هرگاه ما درآمدها را درست دیدیم، آنگاه باید هزینه برای مردم ایجاد کنیم. حقوق افراد باید واقعی باشد و سپس قیمت‌ها هم واقعی شود. آنگاه هیچ کس حرفی نخواهد زد. نباید با بنزین و گاز مدام در جامعه تنش ایجاد کنیم. باید در قانون بودجه این موضوع را ببینیم. به صورت شفاف به مردم بگوییم از سال ۱۴۰۱ قیمت گاز، بنزین و برق چقدر خواهد شد. دولت از این محل درآمد دارد، حالا دولت با این درآمد یارانه را چقدر می‌دهد. هزینه خدمات سلامت چقدر می‌شود. به مردم بگوییم از شما این پول را می‌گیریم با آن سلامت شما را تضمین و یا پروژه‌های عمرانی را تکمیل می‌کنیم.

عباسی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه امان داده نمی‌شود که زمان بودجه برسد. تازه بودجه به مجلس آمده و مجلس در حال تشکیل کمیسیون تلفیق است. در کمیسیون تلفیق نماینده‌ها هستند و دولت نیز حضور دارد و در خصوص مسائل بحث و بررسی می‌شود. متاسفانه مداوم بنزین، برق و یا گازوئیل را در چشم مردم می‌کنیم. بگذارید مردم آرامش داشته باشند و مجلس در این خصوص تصمیم بگیرد. اگر مجلس نه، آن را به جلسه سران قوا ببرند و راجع به آن تصمیم بگیرند. ما مراجع خوبی برای تصمیم‌گیری داریم. یک نفر هم می‌تواند پیشنهادی دهد و بگوید من می‌خواهم، پایلوت آن را اجرا کنم اما باید با برنامه باشد. باید تبعات خوب یا بد بودن آن را نیز بپذیرند.

استفاده مثبت ترکیه از تضعیف ارزش لیر

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تضعیف ارزش لیر ترکیه در ماه‌های اخیر گفت: هرچند این امر ناشی از سیاست‌های پولی نادرست بوده، ترکیه توانست از این موقعیت برای رشد صادرات خود استفاده کند، به طور نمونه در ماه اکتبر ۲۰۲۱ صادرات ترکیه ۲۰ درصد افزایش و در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، هر ماه صادرات این کشور ۲۱ میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ۲۲۰ میلیارد دلار برسد. خوانساری گفت: این در حالی است که در سال ۹۷ همزمان با افزایش جهشی قیمت دلار در کشور، دولت به جای حمایت از صادرات و رفع موانع با یک نگرش بدبینانه و تنگ نظرانه، موجب شد از این فرصت استفاده نکنیم و صادرات کشور حتی کاهش یابد. وی با اشاره به اوضاع اقتصادی افغانستان گفت: هم اکنون فعالان اقتصادی افغانستانی یا از این کشور مهاجرت کردند و یا فعالیت ندارند و فعالیت صرافی‌ها در این کشور نیز به حداقل رسیده است و به علت همین کاهش فعالیت صرافی‌ها در افغانستان، تردد مرزی روزانه چند هزار کامیون نیز به حداقل رسیده است. خوانساری گفت: امیدوارم دولت از این موقعیت برای سرمایه‌گذاری مشترک به ویژه در حوزه معدن استفاده کند؛ ضمن اینکه با تفاهم با افغانستان می‌توان به جای انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی از ظرفیت‌های افغانستان استفاده کرد. وی ادامه داد: اگر بموقع اقدام نکنیم در ماه‌های آینده با پدیده هجوم چند میلیون مهاجر افغان به سوی مرز‌های ایران مواجه خواهیم شد.

+الزام بانک‌ها به ارائه خدمات سامانه صیاد از طریق دستگاه‌های خودپرداز

بانک مرکزی برای انجام امور ثبت، تایید و انتقال چک‌های جدید صیادی، شبکه بانکی کشور را به ارائه این خدمات از طریق دستگاه‌های خودپرداز و کیوسک‌های بانکی ملزم کرده است.

+تخم مرغ وارداتی با ارز ترجیحی نهایتا ۷ هزار تومان می شود

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری بین ۱۶ هزار تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است، گفت: در حال حاضر، قیمت تخم مرغ حدوداً ۲۵ درصد کمتر از نرخ مصوب آن (۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان در هر کیلوگرم) است. وی دلیل این اتفاق را واردات تخم مرغ و افزایش تولید این محصول اعلام کرد و افزود: علی رغم افت قیمت تخم مرغ به زیر نرخ مصوب، واردات آن متوقف نشده و در نهایت نیز خسارت این کار به تولیدکننده وارد می‌شود. این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: دولت تخم مرغ را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌کند که قیمت آن بین ۶ تا ۷ هزار تومان تمام می‌شود؛ اما آن را در بازار حداقل بین ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان در هر کیلوگرم عرضه می‌کنند. وی از سیاست‌های اتخاذ شده در این حوزه انتقاد کرد و گفت: این اقدامات تولید را دچار مشکل می‌کند.

طلای سیاه افزایشی شد

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه افزایش یافت؛ اما سرمایه گذاران نگران گسترش سریع واریانت اُمیکرون در سراسر جهان و بازگشت دوباره محدودیتهای کرونایی و آسیب دیدن تقاضا برای سوخت مانده اند. بهای معاملات نفت برنت ۵۹ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۷۲ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۷۳ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۶۹ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه رسید. ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره گفت: پس از چند روز دشوار، قیمت های نفت بهبود پیدا کرده است، زیرا عمده نگرانی های مربوط به کووید در قیمت ها تاثیر گذاشته است. آسیب کوتاه مدت بسته شدن مرزها به رشد اقتصادی هنوز معلوم نیست و قیمتهای نفت به هر گونه مقررات سخت گیرانه تر برای سفر حساس خواهند بود.

طلا ارزان شد

قیمت طلا پس از کاهش شب گذشته، در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر دلار ضعیف تر که بهبود ریسک پذیری را تحت الشعاع قرار داد، در بازه محدودی گرفتار ماند و تغییر چندانی نداشت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۹۱ دلار و ۷۳ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش، به ۱۷۹۲ دلار و ۳۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۱۰ دلار و ۳۰ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش، در ۱۷۹۴ دلار و ۶۰ سنت بسته شد. معامله گران اعلام کردند بخشی از دلیل ریزش قیمت فلزات ارزشمند مربوط به فروش در بحبوحه نبود نقدینگی در معاملات اندک نزدیک به ایام تعطیلات بوده و نشان دهنده موضع منفی در قبال این فلز ارزشمند نبوده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....