تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 آذر 1400 - 20:05
کد خبر : 71132

گلچین اقتصادی روز…رشد اقتصادی ۸ درصد

گلچین اقتصادی روز…رشد اقتصادی ۸ درصد

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد در بودجه ۱۴۰۱ سخت است، رشد ناچیز ارزش سهام عدالت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد در بودجه ۱۴۰۱ سخت است، رشد ناچیز ارزش سهام عدالت در آخرین روز هفته، ماموریت بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز دارو، نفت صعودی شد، روند افزایشی طلا از سر گرفته شد، ملاک «فاکتور» است و رشد ۷۳ درصدی قیمت نفت ایران در یک سال گذشته را در بر دارد.

+تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد در بودجه ۱۴۰۱ سخت است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در بودجه تغییراتی افتاده که رویکرد دولت را به سمت تصمیمات بهتر نشان می‌دهد و اقدامات خوبی در بودجه انجام گرفته، اما کافی نیست. وی افزود: تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد در بودجه ۱۴۰۱ سخت است.

+رشد ناچیز ارزش سهام عدالت در آخرین روز هفته

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۹ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۹۱۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۲ درصد معادل ۲۴ هزار و ۶۳۵ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۹۱۴ هزار و ۱۴۷ تومان رسیده است. /نبض بورس

+ماموریت بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز دارو

ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، چهارشنبه شب به ریاست آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی تشکیل جلسه داد. در این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تامین اقلام خاص دارویی و ملزومات پزشکی و اختصاص اعتبارات مناسب با همکاری بانک مرکزی گزارشی ارائه کرد. در گزارش وزارت بهداشت آمده است، سودجویان تلاش می‌کنند برای تامین منافع خود، با انتشار اخبار نادرست، بازار دارو را بی‌ثبات جلوه دهند.

رئیس جمهور با اشاره به لزوم ادامه آرامش و ثبات در بازار دارو، تلاش مشترک و به هنگام دستگاه‌های ذیربط و تامین ارز مورد نیاز داروهای خاص را ضروری دانست و مقرر شد، بانک مرکزی ارز مورد نیاز برای تامین دارو و مواد اولیه آن را با فوریت تامین و اختصاص دهد. همچنین در این جلسه وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور تقویت صندوق تثبیت بازار و بهبود بازارگردانی پیشنهادهایی مطرح کرد. از موضوعات دیگری که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، مساله وضعیت بازار کالاهای اساسی و توزیع مناسب آن بود.

+تذکر جدی بانک مرکزی به بانک‌هایی که نرخ سود بالا پرداخت می‌کنند

پیگیری‌ها نشان می‌دهد، در روزهای گذشته بانک مرکزی به بانک‌هایی که نرخ سود بالا پرداخت می‌کنند تذکر جدی داده است و پرونده برخورد انضباطی با مدیران برخی از این بانک‌ها که بیشتر بانک‌های خصوصی هستند را به جریان انداخته است. دبیر کانون بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری خصوصی در این باره به ایرنا گفت: بانک مرکزی تغییری در میزان نرخ سود سپرده افراد نداشته و آخرین بخشنامه بانک مرکزی در این خصوص مربوط به سال گذشته است. محمدرضا جمشیدی افزود: هر بانکی که از قانون بانک مرکزی پیروی نکند و بیشتر از نرخ اعلامی پرداخت کند، توسط ناظران بانک مرکزی رصد و نه تنها به آنها تذکر داده می‌شود بلکه به هیات نظارت بانک مرکزی معرفی می‌شوند و حتی در مواردی مدیران بانکی رد صلاحیت می‌شوند. وی درباره تاثیرات رقابت کاذب بانک‌ها در جذب سپرده و پرداخت سود سپرده بیشتر، گفت: وقتی بانکی از قانون بانک مرکزی پیروی نکند جابه‌جایی نقدینگی را از یک بانک به سوی بانک‌های دیگر سوق می‌دهد و در عمل توقعات را نیز افزایش می‌دهد و بازارهای مختلف را به سوی سپرده‌گذاری سوق می‌دهد. دبیرکانون بانک‌ها و موسسات اعتباری گفت: مدیران عامل بانک‌های خصوصی معتقدند که نباید بانک‌ها در پرداخت نرخ‌های سود سپرده‌ها از قانون بانک مرکزی عدول کنند و اگر بانک‌های دیگر این کار را کنند دنباله رو نباشند.

وی ادامه داد: بانک‌های خصوصی در جلسه ماهانه خود در دوم آذرماه به پیروی از قانون بانک مرکزی در پرداخت سود سپرده تاکید کردند که این موضوع در مصوبه لازم الاجرای شورای عالی بانک‌های خصوصی درج و مقرر شد کسی از آن خطا نکند. البته باید توجه داشت برخی از بانک‌ها سهامدار صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند و برگ سهام این صندوق‌ها توسط بانک‌ها فروخته می‌شود و این صندوق‌ها از قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار پیروی کرده و از بانک مرکزی تبعیت نمی‌کنند و چون عاملیت فروشنده این سهام به برخی بانک‌ها واگذار شده، این شبهه پیش می‌آید که سود بیشتر دریافت می کنند.

+نماینده مجلس: دلار تک نرخی می شود

مالک شریعتی نماینده تهران و عضو کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با پیش‌بینی دولت در خصوص فروش نفت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و اینکه برخی این اعداد و ارقام را غیرمنطقی می‌دانند، گفت: پیش از هر چیز باید اعلام کنم که مجلس در بودجه به اعداد ورود نمی‌کند، نه دولت اعداد خود را رسماً اعلام و نه مجلس عدد تعیین می‌کند که دولت چقدر نفت بفروشد، بشکه‌ای چند دلار بفرشد و دلار را چند حساب کند. دولت یک محاسباتی دارد و این سه عدد را در نظر می‌گیرد؛ مثلا می‌گوید من یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشم، این نفت را بر اساس هر بشکه ۶۰ دلار می‌فروشم و هر دلار را هم ۲۳ هزار تومان حساب می‌کنم. این چیزی است که محاسباتی است و این‌ها هیچ یک در متن قانون نمی‌آید، هیچ سالی هم نیامده است.

شریعتی بیان کرد: اینکه محاسبات منطقی است یا نه، به نظر ما منطقی است؛ یعنی مجموع دلار نفتی که دولت پیش‌بینی کرده است که محقق شود و درآمد معادل ریالی آن یعنی ۳۸۰ هزار میلیارد تومان را در بودجه آورده، به نظر ما منطقی می‌آید. نماینده تهران در مجلس، در ادامه ابراز داشت: اگر مبنای محاسبه دولت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه باشد، با توجه به اینکه همین الان عددی در همین حدود است و دلار هم قرار است تک نرخی شود و ای تی اس می‌خواهد حساب کند، این هم منطق دارد و بشکه‌ای ۶۰ دلار هم منطقی است، چون هم قیمت بالاتر است و پیش‌بینی افزایش قیمت هم وجود دارد.

نفت صعودی شد

قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی تحت تاثیر افزایش تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در آمریکا، افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت با ۶۵ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش، به ۷۴ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۴ سنت، معادل یک درصد افزایش، به ۷۱ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه رسید.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره گفت: با وجود افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹، گزارش هفتگی ذخایر نفت که از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شد، نشان داد تقاضا برای فرآورده‌های نفتی به رکورد بالایی صعود کرده، صادرات نفت بهبود یافته و ذخایر نفت ملی کاهش بیشتر از حد انتظاری داشته است. موج جدید شیوع اُمیکرون ممکن است به تدابیر قرنطینه‌ای محدودی در سراسر آمریکا منجر شود اما قرنطینه‌هایی که در دوران اوج بحران کرونا اجرایی شدند، تکرار نخواهند شد.

روند افزایشی طلا ازسرگرفته شد

قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی تحت تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار، افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۷۸۱ دلار و ۶۰ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا یک درصد افزایش یافت و به ۱۷۸۲ دلار رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۴ درصد کاهش، در ۱۷۶۴ دلار و ۵۰ سنت بسته شده بود. مایکل لانگفورد، مدیر شرکت مشاوره ایرگاید درباره وضعیت بازار گفت: ضعف دلار باید اصلاح قیمت طلا و بالا رفتن آن را به دنبال داشته باشد. انتظارات برای تعدیل تدابیر محرک مالی و پولی است. اگر این دیدگاه بدون تغییر بماند، ماندن قیمت طلا در پایین مرز ۱۸۰۰ دلار منطقی خواهد بود. شاخص دلار آمریکا که در معاملات روز قبل به بالاترین حد سه هفته اخیر صعود کرده بود، در معاملات روز جاری اندکی کاهش یافت.

+زمان ثبت نام در طرح ملی مسکن تمدید شد

معاون مسکن وزارت راه گفت: ثبت نام در طرح ملی مسکن تا ۱۵ دی تمدید شد.

پیش از این گفته شده بود، ثبت‌نام نهضت ملی مسکن یک ماه بعد ابلاغ قانون جهش تولید توسط رئیس‌جمهور، از ۲۸ مهرماه در سامانه saman.mrud.ir آغاز شد و تا سی ام آذرماه ادامه دارد.

+ملاک «فاکتور» است

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران درباره افزایش قیمت انار در بازار در آستانه شب یلدا گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم انار ساوه در میدان مرکزی میوه و تره بار بین ۱۴ تا ۲۰ هزار تومان، انار دماوند ۲۰ تا ۳۳ هزار تومان، انار شیراز ۲۰ تا ۲۸ هزار تومان و انار کوهستان بین ۲۲ تا ۳۵ هزار تومان است. وی با بیان اینکه در مراکز خرده فروشی حدود ۳۵ درصد سود به ارقام بالا اضافه می شود، افزود: ملاک برای ما فاکتور است و نه چیز دیگری. وقتی بازرس به مغازه دار مراجعه می کند از او درخواست فاکتور می نماید و فروشنده باید حتما بر این اساس نرخ گذاری کند؛ به عنوان مثال اگر انار را ۳۳ هزار تومان خریده باشد با ۳۵ درصد سود (حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان) آن را ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان می تواند بفروشد.

کارگر نرخ گذاری میوه ها را براساس کیفیت آنها اعلام کرد و افزود: ما فقط بر روند عرضه میوه نظارت می کنیم که میوه با چه قیمتی از مبدا خریداری شده و با سود متناسب به فروش برسد و نقشی در تامین و تولید آن نداریم. به گفته وی هم اکنون قیمت هر کیلوگرم کیوی نیز در میدان مرکزی میوه و تره بار ۱۸ تا ۲۴ هزار تومان، هندوانه خطی ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان، هندوانه دزفول ۳ تا ۶ هزار تومان، هندوانه محبوبی ۴ تا ۸ هزار تومان و هندوانه میناب بین ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان است. کارگر قیمت هر کیلوگرم سیب زرد دماوند را بین ۱۵ هزار تا ۲۲ هزار تومان اعلام و اضافه کرد: قیمت هر کیلوگرم سیب قرمز دماوند نیز بین ۸ تا ۱۶ هزار تومان و قیمت سیب قرمز مراغه بین ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان است. به گفته وی، قیمت هر کیلوگرم پرتقال تامسون شمال ۸ تا ۱۴ هزار تومان و پرتقال ناول ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان است.

نرخ امروز دلار در صرافی های

بر اساس جدیدترین نرخ‌های اعلام شده در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هم اکنون هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی‌ها به قیمت ۲۶۸۷۸ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۷۴۲۱ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۳۰۷۵۷ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

+رشد ۷۳ درصدی قیمت نفت ایران در یک سال گذشته

قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی به طور میانگین ۶۹ دلار و ۳۲ سنت قیمت خورد. این در حالی است که قیمت میانگین این نوع نفت در سال گذشته ۳۹ دلار و ۹۸ سنت بود که نشان‌دهنده رشد ۷۳ درصدی قیمت نفت سنگین ایران است.

+۵ میلیون نفر برای ۱۰ هزار خودرو رقابت کردند

تسنیم: ۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۵۳۵ نفر در طرح فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو برای خرید ۱۰ هزار و ۵۰۰ خودرو در سایت فروش این شرکت اقدام به ثبت‌نام کرده بودند. مراسم قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده‌(با موعد تحویل ۳ ماهه) تعدادی از محصولات شرکت ایران‌خودرو دیروز برگزار شد. در این طرح ۷ محصول راناپلاس، سورن پلاس، پژو ۲۰۷‌ دستی سقف شیشه‌ای، پارس پلاس تی‌یوفایو، پارس سال، پژو ۲۰۶ تیپ دو و تارا دستی از طریق قرعه‌کشی عرضه شده است. در این مرحله برای خودروی ۲۰۶ تیپ دو ۸۵۷ هزار و ۱۴۸ نفر برای ظرفیت هزار دستگاه خودرو و برای محصول پارس TU۵ دو میلیون و ۱۴۸ هزار و ۸۵۰ نفر برای ظرفیت هزار دستگاه و برای محصول پارس سال ۷۸۰ هزار و ۱۱۶ نفر برای ظرفیت هزار دستگاهی این محصول اقدام به ثبت‌نام کرده بودند. در خودروهای پژو۲۰۷ دستی پانوراما نیز ۷۰۴ هزار و ۵۷۲ نفر برای ظرفیت ۳ هزار دستگاهی، رانا پلاس ۱۴۵ هزار و ۱۸۴ نفر برای ظرفیت هزار دستگاهی، تارا دستی ۲۳۲ هزار و ۲۷۷ نفر برای ظرفیت ۲‌هزار دستگاهی، سورن پلاس ۱۹۵ هزار و ۳۸۸ نفر برای ظرفیت ۱۵۰۰ دستگاهی در این طرح شرکت کرده بودند. در مجموع در طرح فروش فوق‌العاده محصولات ایران‌خودرو ۵ میلیون و ۶۳ هزار و ۵۳۵ نفر برای خرید ۱۰ هزار و ۵۰۰ خودرو در سایت فروش این شرکت اقدام به ثبت‌نام کرده بودند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....