تاریخ انتشار : دوشنبه 6 دی 1400 - 21:05
کد خبر : 72448

گلچین اقتصادی روز…خرید الکترونیکی دلار

گلچین اقتصادی روز…خرید الکترونیکی دلار

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ بانک مرکزی و سازمان بورس کمیته مشترک ایجاد کردند، حذف

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ بانک مرکزی و سازمان بورس کمیته مشترک ایجاد کردند، حذف حجم مبنا برای برخی نماد‌های فرابورسی، هرکس بسازد می‌تواند وام نهضت مسکن بگیرد، چند میلیون نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند؟ و دیوار تازه مقابل بیت‌کوین را در بر دارد.

 

+وعده دو ماهه رئیس کل بانک مرکزی برای خرید الکترونیکی دلار

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ساماندهی مجدد فرآیند پرداخت ارز مسافری در صرافی‌ها گفت: با راه‌اندازی سامانه تا دو ماه دیگر پرداخت ارز مسافری و دانشجویی ساماندهی خواهد شد که بدون نیاز به حضور فیزیکی و به صورت الکترونیکی خواهد بود.

+انتقاد رئیس کنفدراسیون صادرات از دلار ۵ نرخی

محمد لاهوتی در نشست هم اندیشی اعضای اتاق بازرگانی ایران با رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: روش‌هایی که در دولت قبل برای بازگشت ارز صادراتی اعلام کرده بودند، کشور را برای بازگشت این ارزها ۴ سال معطل کردند؛ امروز نیز به دلیل اختلاف فاحش نرخ ارز نیما و بازار آزاد بخشنامه‌های مربوط به بازگشت ارز صادراتی ناکارآمد شده است. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: تا زمانی که این اختلاف بین نرخ ارز نیما و آزاد وجود دارد، ۵۰ درصد صادرکنندگان با رفع تعهد ارزی مشکل خواهند داشت و چاره‌ای جز رهاسازی صادرات و یا استفاده از روش‌های نامعقول نخواهند داشت و وقتی بعد از سه سال دولت به این نتیجه رسیده که ارز ترجیحی خسران زیادی دارد، قطعاً این اتفاق در مورد ارز نیما و آزاد نیز می‌تواند رخ دهد.

لاهوتی افزود: منظور من این نیست که دولت نرخ ارز نیما را به ارز آزاد برساند، بلکه منظور من نزدیک شدن ارزها به همدیگر است. متأسفانه در حال حاضر در کشور ۵ نوع ارز داریم. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در کشوری که نیاز به ارز داریم دولت ارز آوران را جریمه می‌کند و ارز را به نرخ نیما از آنها می‌گیرد و در اختیار افراد قرار می‌دهد که در نهایت نیز با نرخ آزاد به دست مردم می‌رسد. لاهوتی تصریح کرد: در دولت سیزدهم باید نگاه‌ها به سمت رفع موانع باشد و اگر تصمیمی گرفته می‌شود در اسرع وقت اجرا شود. وی خطاب به رئیس بانک مرکزی گفت: مراجعات متعددی به بانک مرکزی صورت می‌گیرد اما بانک مرکزی پاسخگویی مناسبی به این افراد ندارد. از شما خواهش می‌کنم که ارباب رجوع را در بانک مرکزی تکریم کنید.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۱ درصد معادل ۱۷ هزار و ۶۴۰ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۷۲۰ تومان رسیده است.

وعده دو ماهه رئیس کل بانک مرکزی برای خرید الکترونیکی دلار/ انتقاد رئیس کنفدراسیون صادرات از دلار ۵ نرخی/ اقساط وام نهضت ملی مسکن نصف شد/ دیوار تازه مقابل بیت‌کوین/ مقایسه جالب قیمت سهام و فرغون!

+بانک مرکزی و سازمان بورس کمیته مشترک ایجاد کردند

کمیته مشترک بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور ایجاد هماهنگی‌های بیشتر بین این دو نهاد در سیاست‌گذاری‌های مربوط به بازار پول و سرمایه تشکیل شد.

+مقایسه جالب قیمت سهام و فرغون!

دنیای اقتصاد نوشت: دیروز همزمان با ریزش شاخص‌کل بورس، خبری در رسانه‌‌‌‌‌‌‌ها منتشر شد که درباره قیمت عجیب فرغون بود. این خبر مربوط به گزارش روزنامه همشهری بود که می‌‌‌‌‌‌‌گفت در چهار سال قیمت فرغون حداقل ١٠ برابر و به حدود ۴میلیون تومان رسیده است! این خبر بهانه خوبی بود برای کسانی که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ خود را در سال‌های اخیر به بورس آورده بودند و با ریزش شاخص متضرر شدند. آنان می‌گفتند حتی قیمت فرغون هم با تورم رشد کرد؛ اما سهام سهامداران خرد نه‌ تنها از تورم عقب ماند، بلکه حداقل ۸۰‌درصد ضرر نصیب آنان کرد. این دسته از سهامداران می‌نوشتند که اگر با سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ای که وارد بورس کردند، فرغون خریده و انبار کرده بودند، امروز وضعشان به مراتب بهتر بود. آنان از این ناراحت بودند که چرا وعده مسئولان را جدی گرفتند و با تشویق آنان وارد بازار سرمایه شدند.

+حذف حجم مبنا برای برخی نمادهای فرابورسی

شرکت فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای مهم اعلام کرد: براساس مصوبات هیات مدیره شرکت فرابورس ایران به منظور افزایش نقدشوندگی در بازار پایه مقرر شد، در صورتی که هر یک از نمادهای معاملاتی مندرج در بازار پایه فرابورس ایران در ٢٠ جلسه معاملاتی متوالی در همه لحظات دارای صف خرید یا فروش باشد، حجم مبنای نماد معاملاتی مذکور پس از انجام اطلاع رسانی لازم از سوی این شرکت به «یک» تغییر کند. در ادامه این اطلاعیه آمده است: در صورت انجام معاملات در نماد با قیمت هایی متفاوت از آستانه های قیمتی (سقف یا کف قیمتی)، حجم مبنای نماد معاملاتی براساس مقادیر مربوط با فرمول حجم مبنا در تابلو مربوطه محاسبه و اعمال خواهد شد.

+اقساط وام نهضت ملی مسکن نصف شد

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره اقساط تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن اظهار کرد: دولت برای مسکن دولتی نیمی از اقساط این تسهیلات را پرداخت خواهد کرد؛ بنابراین، اقساط به کمتر از نصف رقم اعلام شده خواهد رسید. وی افزود: برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در تهران که سقف تسهیلات آن ۴۵۰ میلیون تومان است، میزان اقساط این تسهیلات به هیچ عنوان ۷ یا ۵ میلیون تومان نیست و با توجه به آنکه نیمی از اقساط آن را دولت پرداخت می‌کند، به نصف قسط ۷ میلیون تومانی یعنی ۳.۵ تا ۴ میلیون تومان می‌رسد. وی تصریح کرد: با توجه به طولانی شدن دوران بازپرداخت و افزایش سود متعلقه، در صورت درخواست متقاضی، تقسیط تسهیلات مزبور در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر ۸، ۱۰، ۱۲ و ۱۵ ساله امکان پذیر است.

+هرکس بسازد می‌تواند وام نهضت مسکن بگیرد

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تسهیلات نهضت ملی مسکن علاوه بر سازندگان و گروه های ساخت، به خودمالکین نیز پرداخت می‌شود. به این ترتیب، تمامی کسانی که قصد ساخت و ساز دارند، می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند و نیازی به سبز بودن فرم «ج» و شروط چهارگانه نیست. تسهیلات در مناطق شهری و همچنین بافت های فرسوده با همان سقفی که برای متقاضیان خانه اولی پرداخت می‌شود، عینا به خود مالکین نیز تعلق می گیرد. محمودزاده تاکید کرد: کسانی که حرفه‌ای ساخت و سازمی کنند، کسانی که به صورت شخصی می‌سازند، یا کسانی که پروژه‌شان نیمه کاره مانده و نیاز به منابع مالی برای تکمیل آن دارند، می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند.

+چند میلیون نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند؟

تازه‌ترین آمار ارایه شده توسط معاونت مسکن و ساختمان، تا دیروز، ۲ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۳۷۰ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند. ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن از ۲۸ مهر آغاز شده و تا ۱۵ دی ادامه دارد.

دیوار تازه مقابل بیت‌کوین

در حالی که بیت‌کوین از چند روز پیش روند صعودی خود را آغاز کرده و با خروج از کانال ۴۵ هزار دلار تا ۵۱ هزار و ۵۰۰ دلار پیش رفته بود، شنبه شب با عرضه شدید از سوی یکی از نهنگ‌ها در قیمت ۵۰ هزار دلار مواجه شد و نتوانست به روند صعودی خود ادامه دهد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که اکنون دیوار مستحکمی در محدوده ۵۰ تا ۵۲ هزار دلار برای بیت‌کوین ایجاد شده است. اصطلاح نهنگ به سرمایه‌گذارانی گفته می‌شود که حجم قابل توجهی از یک رمزارز را دارند. این نهنگ ناشناس که پیش از این تحرکات چندانی نداشت، با عرضه حدود ۲۵ هزار بیت‌کوین در صرافی بایننس باعث شد، قیمت در محدوده ۵۰ هزار دلار متوقف شود. البته پیش از این صرافی بایننس در روز پنج‌شنبه نیز با عرضه ۳۰ هزار بیت‌کوین مواجه بود. برخی از افراد معتقدند عرضه روزهای اخیر در واقع دستکاری دست‌اندرکاران بایننس در بازار است و آنان قصد دارند با ایجاد ترس در بازار، اقدام به خرید بیت‌کوین بیشتر کنند. اما با توجه به این رفتار نهنگ‌های بیت‌کوین، ماینرها که دیگر دسته بزرگ بازیگران بازار رمزارزها شناخته می‌شوند، نسبت به نهنگ‌ها رفتار متفاوتی داشته‌اند.

+ثبات قیمت در بازار خودرو

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو: هم اکنون بازار خودرو آرام است و در دو هفته اخیر افزایش قیمتی نداشته ایم. سعید موتمنی افزود: تقاضای کاذب برای خرید و سرمایه گذاری در بازار خودرو فروکش کرده و در حال حاضر فقط کسانی که نیاز واقعی به خودرو دارند، خریدار هستند. وی اضافه کرد: اگر خودرو سازان عرضه خودرو را بیشتر کنند فاصله قیمتی بازار و کارخانه کم خواهد شد و قیمت‌ها کاهش می‌یابد. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در روز‌های آتی قیمت خودرو افزایش می‌یابد یا خیر، گفت: اگر نوسانات ارزی نداشته باشیم و خودرو سازان خودرو‌های ناقص خودرو را تکمیل و راهی بازار کنند قیمت‌ها حتما کاهش می‌یابد.

+قیمت پراید هم اکنون زیر ۱۰۰ میلیون تومان باید تعیین می شد

حسین حاتمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تذکر به وزیر صمت بیان کرد: قیمت خودرو افزایش یافت، اصلاح نشد، اگر اراده ای برای اصلاح بود، قیمت پراید هم اکنون زیر ۱۰۰ میلیون تومان باید تعیین می شد، این چه اصلاح قیمتی است؟ اصلاح قیمت‌تان به نفع طبقه رانتخوار تمام شد.

+قیمت گازوئیل در خلیج فارس ۶۰ برابر ایران است

مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: یکی از دلایل پیدایش فعلی قاچاق سوخت را می‌توان تفاوت نرخ یارانه‌ای فرآورده‌های نفتی به ویژه نفت و گاز عنوان کرد. او ادامه داد: نرخ یارانه‌ای هر لیتر گازوئیل در کشورمان ۳۰۰ تومان و قیمت فوب این کالا در خلیج فارس، ۶۰ برابر این نرخ است و این تفاوت سبب طمع ورزی سودجویان و قاچاقچیان سوخت می‌شود. محفوظی تصریح کرد: اگر در کشورمان شاهد قاچاق سوخت و کالا نباشیم، بدان معناست که دستگاه‌های مربوط، وظایف خود را به درستی انجام داده اند، اما وقتی شاهد قاچاق سوخت در این ابعاد وسیع باشیم، یعنی مسئولان مربوطه، وظایف خود را به درستی و به حد مطلوب انجام نمی‌دهند و در بحث نظارت و کنترل نقص‌هایی وجود دارد.

+قیمت مرغ در بازار روند افزایشی گرفت

قیمت مرغ در بازار که به دنبال افزایش عرضه طی هفته‌های اخیر روند نزولی در پیش گرفته و به زیر نرخ مصوب رسیده بود، مجدداً روند صعودی یافته است؛ بنابراین، در هفته‌های گذشته که قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم تازه در خرده فروشی‌ها به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان (به زیر نرخ مصوب) رسیده بود، به طوری که تولیدکنندگان خواستار توقف توزیع مرغ منجمد وارداتی شده بودند. با این حال قیمت این کالا از اواخر هفته گذشته مجدداً روند افزایشی پیدا کرده و به نرخ مصوب (۳۱ هزار تومان) نزدیک شده است. فعالان بازار معتقدند مباحث مطرح مبنی بر احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهاده‌های دامی یکی از علل نوسانات بازار محصولات پروتئینی است. تولیدکنندگان می‌گویند دولت باید شک و شبهه ایجاد شده در این زمینه را رفع و درباره موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی شفاف سازی کند. در همین زمینه، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با مهر مباحث مطرح مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در نوسانات بازار مؤثر دانست و گفت: مطرح شدن این مباحث و جو روانی ناشی از آن در نوسانات بازار مؤثر است. به گفته وی، بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیاز به موشکافی و بررسی دقیق و همچنین نظارت گسترده بر بازار دارد تا کنترل امور از دست دولت خارج نشود.

+فعالیت مراکز استخراج رمز ارزها تا ۱۵ اسفندماه متوقف می‌شود

مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگوی تلویزیونی، اظهار کرد: برخورد با بخش‌های غیرمجازی که با استفاده از شبکه‌های برق اقدام به استخراج رمز ارز می‌کنند را در دستور کار داریم. تمام تلاش خود را برای تأمین برق مورد نیاز بخش خانگی و صنعتی به‌کار گرفته‌ایم. سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه مراکز مجاز استخراج رمزارزها حدود ۲۰۹ هزار مگاوات ظرفیت استفاده برق را دارند، گفت: کلیه فعالیت مراکز استخراج رمز ارزها در دوره سرد سال تا ۱۵ اسفندماه متوقف می‌شوند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....