تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1400 - 19:21
کد خبر : 78367

گلچین اقتصادی روز…جزئیات واریز سود

گلچین اقتصادی روز…جزئیات واریز سود

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون جزئیات واریز سود سهام عدالت جاماندگان سال ۹۸، یک ششم وام مسکن می‌پرد، بانک‌ها مردم

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون جزئیات واریز سود سهام عدالت جاماندگان سال ۹۸، یک ششم وام مسکن می‌پرد، بانک‌ها مردم را برای پرداخت یک وام خرد جان به لب می‌کنند، تعرفه برق ۷۵ درصدِ مشترکان بدون تغییر ماند، کاهش قیمت نفت تحت تاثیر چشم انداز بازگشت صادرات ایران و عقب نشینی طلا در بازار جهانی را در بر دارد.

+جزئیات واریز سود سهام عدالت جاماندگان سال ۹۸

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ،مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به جزییات سود سال ۹۹ سهام عدالت اشاره کرد و گفت: افرادی که سال گذشته به دلیل وجود برخی از مشکلات قادر به دریافت سود سال ۹۸ سهام عدالت نبودند، این سود در اسفند ماه امسال همراه با سود سال ۹۹ به حساب آنها واریز می‌شود. /جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

+رییس اتحادیه املاک: هر کس هر قیمتی دلش می‌خواهد برای خانه خود تعیین می‌کند

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه بازار مسکن تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای با افت قیمت مواجه شده است گفت: اگر سایت های فروش مسکن، مراکز آماری و برخی غیرکارشناس‌ها باعث ایجاد تلاطم و تشنج نشوند، انتظار افت بیشتر قیمت خانه وجود دارد اما نمی‌توان توقع ریزش شدیدی داشت. مصطفی‌قلی خسروی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متوسط قیمت مسکن در تهران طبق آمار رسمی حدودا متری ۳۲ میلیون تومان است؛ اما میانگین قیمت های پیشنهادی در سایت های فروش بیش از ۵۰ میلیون تومان است؛ این یعنی هر کس هر قیمتی دلش می‌خواهد برای خانه خود تعیین می‌کند و مدیران این سامانه‌ها هیچ نظارتی بر آن ندارند. بارها اعلام کردیم نرخ های دلبخواه باعث ایجاد تنش در بازار مسکن می‌شود؛ اما کماکان شاهد قیمتهای کاذب در سامانه‌های ملکی هستیم. وی افزود: خوشبختانه در ماه های اخیر بازار مسکن به ثبات رسیده است. مقدار زیادی از این آرامش مرهون تلاش دولت سیزدهم در طرح نهضت ملی مسکن و اخبار امیدوارکننده از مذاکرات هسته‌ای است. با کاهش قیمت دلار، قیمت طلا، خودرو و مسکن نیز پایین آمد و بررسی‌های ما از کاهش حدود نیم درصدی قیمت خانه در تهران طی دو هفته گذشته حکایت دارد.

+یک ششم وام مسکن می‌پرد!

متوسط قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در ادامه روند افزایشی خود به ۱۶۲ هزار و ۹۲۵ تومان رسید که بدین ترتیب زوجین تهرانی برای دریافت امتیاز وام ۴۸۰ میلیون تومانی باید ۷۸ میلیون و ۲۰۴ هزار تومان هزینه کنند و در واقع یک ششم از مبلغ وام را برای خرید اوراق اختصاص دهند. /جزئیات بیشتر

+بانک‌ها مردم را برای پرداخت یک وام خرد جان به لب می‌کنند

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ارائه تسهیلات خرد به مردم ازسوی بانک‌ها در روزهای پایانی سال تاکید کرد و گفت: هرچند بانک‌ها برای مردم هستند و با سرمایه‌های مردمی اداره می‌شوند، این مردم بهره‌ای از آن‌ها نمی‌برند و تنها عده‌ای محدود امکان دریافت وام‌های کلان را دارند. این در حالی است که بانک‌های خصوصی هیچ تعهدی در مقابل مردم ندارند و بانک‌های دولتی نیز آن‌ها را در مسیر پرداخت یک وام خرد جان به لب می‌کنند!
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه استمهال و تمدید وام‌ها در استان‌هایی که خشکسالی بوده صورت نگرفته و این مساله مردم را دچار مشکلات بسیاری کرده است، افزود: در حالی برخی بانک‌ها در استان‌ها از تمام شدن منابع خود در روزهای پایانی سال می‌گویند که منابع کل تمام نشده و استان‌ها می‌توانند منابع خود را موازنه کنند و این کار به لحاظ قانونی مانعی ندارد. وی ادامه داد: بانک‌ها روش‌های مختلفی را برای فرار از وام‌دهی را دنبال می‌کنند؛ مثلا در ماه‌های پایانی سال با بهانه جمع‌بندی حساب‌ها جلوی پرداخت وام‌ها را می‌گیرند و در ماه‌های ابتدایی سال‌ها نیز بهانه‌های دیگری علم می‌کنند، البته در سال جاری بانک‌ها پیش از موعد و از یک ماه زودتر روند پرداخت وام را متوقف کردند. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متاسفانه وضعیت و عملکرد برخی بانک‌ها مطلوب نیست، چون برای پرداخت یک وام خرد شرایط سخت و پیچیده‌ای گذاشته‌اند تا جایی که مردم ترجیح می‌دهند با مشکل خود کنار بیایند تا اینکه با بانک طرف شوند.

+خودرو گران شد اما کیفیت و تیراژ تولید تغییری نداشت

لطف الله سیاه کلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره افزایش قیمت لوازم خانگی، گفت: وزیر صمت به جای ارائه برنامه‌ی اقدام در حوزه تولید، باید به دنبال ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری صحیح باشد زیرا تولیدکننده مسئول تولید است. نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: با وجود ادعاهای وزیر صمت مبنی بر افزایش کیفیت و رشد تیراژ تولید خودرو با گران کردن این کالا با افزایش بهای خودرو، نه تنها کیفیت ارتقا نیافت، بلکه تیراژ تولید نیز تغییری نداشت، که این عملکرد ظلمی است که وزارت صمت به مردم روا داشت. حال که خودرو گران شد اما کیفیت آن تغییری نداشت، حداقل وزیر صمت وظیفه نظارتی خود در حوزه لوازم خانگی را به درستی انجام دهد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: باید متناسب با ارائه خدمات از مردم پول دریافت کرد؛ آیا در ماه‌های اخیر کیفیت لوازم خانگی ارتقا پیدا کرده یا تولیدکنندگان این محصولات خدمات بهتر و بیشتری به مردم ارائه می‌دهند که قیمت لوازم خانگی دو برابر شده است؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: آیا کیفیت ماشین لباسشویی و یخچال تولید داخل دو برابر شده که قیمت‌ها افزایش یافته است؟ آیا تولیدکنندگان سرویس بهتری ارائه می‌کنند؟ دلیل گرانی لوازم خانگی چیست؟ وزیر صمت باید با نظارت دقیق بر بازار لوازم خانگی از تکرار سرنوشت صنعت خودرو در این حوزه جلوگیری کند و به سوالات مذکور و مطالبات مردم پاسخ دهد.

+تعرفه برق ۷۵ درصدِ مشترکان بدون تغییر ماند

معاون دفتر خدمات مشترکان شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: مصرف برق ۷۵ درصد از مشترکان در سطح الگو یا پایین تر از آن است؛ بنابراین، مشمول افزایش تعرفه‌ها نشده اند.

+برق رایگان برای مشترکین کم‌مصرف کمیته امداد و بهزیستی

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه مشترکان کم مصرف تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بهای برقشان صفر محاسبه می‌شود، افزود: اگر این مشترکین تا ۵۰ درصد نسبت به الگوی تعیین شده در منطقه، برق کمتری مصرف کنند قبض برقشان رایگان خواهد شد.

+بزرگترین پالایشگاه ژاپن هم در صف خریداران نفت ایران

تسوتومو سوگیموری، مدیرعامل بزرگترین پالایشگاه نفت ژاپن به نام انئوس گفت: این شرکت به دنبال ازسرگیری واردات نفت از ایران است. وی طی سخنانی تاکید کرد، البته هنوز انئوس زمینه سازی و آماده‌سازی‌‌های لازم برای این اقدام را آغاز نکرده است. به گفته وی پس از فراهم شدن شرایط، ازسرگیری واردات نفت از ایران دو تا سه ماه طول خواهد کشید که این شرکت بتواند واردات نفت از کشورمان را آغاز کنند، زیرا باید در زمینه بیمه و کشتیرانی اقداماتی را در دستور کار قرار دهد. اخیراً طرف‌های کره‌ای هم از تمایل خود برای از سرگیری خرید نفت از کشورمان خبر داده‌اند و گفته می‌شود طی روزهای گذشته گفت‌‌و‌گو‌هایی نیز در این زمینه بین دو کشور انجام شده است.

+کاهش قیمت نفت تحت تاثیر چشم انداز بازگشت صادرات ایران

قیمت نفت تحت تاثیر چشم انداز افزایش عرضه با بازگشت ایران به بازار جهانی، در معاملات روز جمعه روند کاهشی روز گذشته را ادامه داد و در مسیر کاهش هفتگی قرار گرفت. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۴۷ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۹۲ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید و به کاهش ۱.۹ درصدی روز گذشته اضافه کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۲ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش، به ۹۱ دلار و ۱۴ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته دو درصد سقوط کرده بود. هر دو شاخص دوشنبه هفته جاری به بالاترین حد از سپتامبر سال ۲۰۱۴ صعود کردند؛ اما در بحبوحه گزارش هایی که درباره توافق برای احیای برجام به گوش می رسد، در مسیر ثبت نخستین کاهش هفتگی در ۹ هفته گذشته قرار دارند.

جهان به هر بشکه نفت تولیدشده نیاز دارد

محمد سانوسی بارکیندو دبیرکل اوپک در حاشیه نمایشگاه و همایش بین‌المللی نفت مصر اعلام کرد که به‌طور منطقی خوشبین است، رهبران درگیر در بن‌بست سیاسی بین روسیه و غرب بر سر مساله اوکراین می‌توانند صلح و ثبات را بازگردانند. وی افزود: ژئوپلیتیک و سرمایه‌گذاری ناکافی عظیم بازار نفت را هدایت می‌کند و جهان هم‌اکنون به هر بشکه‌ای که بتواند به‌دست آورد نیاز دارد. دبیرکل اوپک تأکید کرد که کمبود سرمایه‌گذاری چالش بزرگی برای بازارهای نفت است.

عقب نشینی طلا در بازار جهانی

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر انتظارات برای یک راه حل دیپلماتیک برای بحران پیرامون اوکراین، از مرز ۱۹۰۰ دلار عقب نشینی کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، به ۱۸۹۰ دلار و پنج سنت رسید، در حالی که ابتدای معاملات در ۱۹۰۲ دلار و ۲۲ سنت قرار داشت. بهای معاملات این بازار روز پنجشنبه برای نخستین بار از ماه ژوئن تحت تاثیر تشدید تنش های اوکراین و هجوم سرمایه گذاران برای خرید دارایی امن، به بالای ۱۹۰۰ دلار صعود کرده بود.  در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد کاهش، به ۱۸۹۲ دلار و ۳۰ سنت رسید.

+افزایش حقوق سربازان در سال آینده منتفی نشده است

حجت‌الاسلام میرتاج الدینی با رد برخی اخبار منتشر شده درخصوص منتفی شدن افزایش حقوق سربازان در سال آینده گفت: حقوق سربازان از محل تبصره ۷ بودجه تامین می‌شود و ارتباطی به موضوع خرید سربازی ندارد. وی افزود: مصوبه کمیسیون تلفیق درباره افزایش حقوق سربازان در سال آینده منتفی نشده است و در صورت تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان در سال ۱۴۰۱ اجرایی می شود.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱، از افزایش ۶۰ تا ۹۰ درصدی حقوق سربازان خبر داد و گفت: این افزایش بر مبنای وضعیت تاهل و منطقه ارائه خدمت آنها انجام می‌شود. نایب رئیس دوم کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه ‏حقوق ماهیانه سربازان متاهل پنج میلیون تومان خواهد شد، گفت: میانگین حقوق سربازان نسبت به امسال سه برابر می‌شود؛ حقوق سربازان مجرد غیرعملیاتی نیز معادل ۶۰ درصد یک پایور، سربازان مجرد عملیاتی معادل ۷۵ درصد یک پایور و سربازان متاهل معادل ۹۰ درصد یک پایور خواهد شد. عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: ‏پارسال متوسط حقوق سربازان ۳۰۰ هزار تومان بود که این رقم امسال به ۱.۵ میلیون تومان رسید و سال بعد بالای ۳.۵ میلیون تومان خواهد شد. وی ادامه‌ داد: در سال ۱۴۰۱، هیچ سربازی کمتر از سه میلیون و ۳۵۰ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت.

+آخرین وضعیت عرضه و قیمت شکر در بازار

قاسم علی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی، با اشاره به روند تغییرات قیمت شکر در بازار گفت: ابتدای سال قیمت هر کیلو شکر صنف و صنعت ۶۶۵۰ تومان بود که در تیرماه به  ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان، در شهریور ماه به ۱۲هزار و ۵۰۰ تومان و در بهمن ماه نیز به ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان رسید. وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت شکر در بازار برای صنف و صنعت ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان است که البته با ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به حدود ۱۴هزار و ۵۰۰ تومان می رسد. به گفته وی، شکر از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این که آیا شکر با  قیمت مصوب به میزان کافی در بازار وجود دارد یا خیر، تاکید کرد: شکر با قیمت مصوب در بازار محدود بوده، ولی با قیمت های آزاد به وفور  در بازار پیدا می شود. حسنی با بیان اینکه هیچ کمبودی در شکر وجود ندارد، گفت: اگر شکر گران به دست مصرف می رسد، این موضوع ناشی از کمبود نیست بلکه گرانفروشی رخ می دهد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....