تاریخ انتشار : یکشنبه 21 آذر 1400 - 21:09
کد خبر : 70564

گلچین اقتصادی روز …بورس منفی

گلچین اقتصادی روز …بورس منفی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس منفی شروع شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ مالیات ۲.۵ درصدی برای نقل و

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس منفی شروع شد، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ مالیات ۲.۵ درصدی برای نقل و انتقال خانه‌های نوساز، دولت از خانه‌های بالای ۱۰ میلیارد تومان مالیات می‌گیرد، افزایش حقوق ۵ تا ۲۹ درصد/ ۴.۵ میلیون تومان حداقل حقوق، ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد و اعطای تسهیلات بانکی بابت واردات کالا‌های اساسی را در بر دارد.

+بورس منفی شروع شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۴۹۴۱  واحدی معادل ۰.۳۷ درصدی به یک میلیون و ۳۴۴ هزار و ۴۴۷ واحد رسید، حال در معاملات امروز بازار سهام، نماگر کل بورس با افت بیش از ۱۶ هزار واحدی مواجه شده است.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۳۵۴ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۱ درصد معادل ۱۳ هزار و ۵۸۶ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۶۱۲ تومان رسیده است.

+پیش بینی دلار ۲۵ هزار تومانی تا پایان سال

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار ارز متأثر از انتظارات ذهنی بخشی از جامعه است، افزود: به طور کلی در پایان سال میلادی با یک افزایش نسبی در نرخ ارز مواجه هستیم. می‌توان این مسئله را با بررسی نرخ ارز در ماه‌های انتهایی سال میلادی مشاهده کرد. البته پس از طی این دوره، معمولاً نرخ ارز به حد متوسط قیمت خود در همان سال برمی‌گردد. حریری ادامه داد: به نظر می‌رسد که دلار در پایان سال ۱۴۰۰ در کانال قیمتی ۲۵ تا ۲۶ هزار تومانی قرار خواهد گرفت و نوسانات اخیر در قیمت دلار همانطور که پیش از این اشاره کردم، به دلیل افزایش تقاضا در انتهای سال میلادی است.

وی با تأکید بر نقش برخی رسانه‌های خارجی بر تلاطم بازار ارز گفت: همانطور که می‌دانید، قیمت دلار در کشور ما تحت تأثیر مسائل سیاسی و روابط بین‌المللی قرار دارد. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: اگر در روابط خارجی کشور گشایش ایجاد شود، معمولا شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود. همچنین این مساله می‌تواند تأثیر مستقیم بر کاهش تقاضای ارز داشته باشد، چون افراد از نظر ذهنی انتظار جهش نرخ ارز را نداشته و عرضه ارز به صورت عادی می‌تواند بازار را متعادل کند.

+میرکاظمی: مردادماه پولی در خزانه نبود

سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه هم اندیشی با اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اظهار کرد: در اغلب کشورها رشد مصرف انرژی نشان‌دهنده بهبود وضعیت اقتصادی است؛ اما در ایران با وجود افزایش مصرف گاز از ۱۴۰ میلیارد به ۲۴۰ میلیارد متر مکعب رشد اقتصادی ما نوسانی و کاهنده بوده است. وی با بیان اینکه با این تورم بالا و این رشد اقتصادی سرمایه جذب نخواهد شد، تصریح کرد: چهار هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم است، ولی چرا سرمایه‌گذاری نمی‌شود؟

معاون رئیس جمهور افزود: وقتی ما در مردادماه امسال دولت را تحویل گرفته بودیم، حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص صادر شده بود، اما در خزانه پولی برای پرداخت نبود. وی ادامه داد: ما بدون استقراض از بانک مرکزی تاکنون همه حقوق‌ها را سر وقت پرداخت کردیم. اما اگر مجلس و دولت به فکر قشرهای کم درآمد هستند باید بستن بودجه با کسری را حرام بدانند. در سال آینده ضابطه‌ای دیده‌ایم که از طریق ارتباط سازمان برنامه و شورای پول اعتبار اضافه برداشت بانک‌ها کنترل شود تا روند کاهنده نرخ تورم در سال آینده سرعت بیشتری بگیرد. رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: بودجه ۱۴۰۱ بر اساس سند آمایش می‌تواند دغدغه‌های مهم کشور در حوزه عدالت را به خوبی پیگیری کند.

+وزیر صمت: افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو کمتر از تورم ۴۰ درصدی است

سید رضا فاطمی‌امین پیرامون افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۸ درصدی محصولات خودروسازان اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار در این زمینه یک مصوبه داشت که البته به معنای افزایش قیمت نبود، باید توجه داشت که در چند ماه گذشته، یعنی از اردیبهشت ماه تا امروز قیمت خودرو‌ها تثبیت شده و افزایشی نداشت، اما از طرف دیگر قیمت مواد اولیه و ملزومات تولید افزایش یافته بود. یک روالی از قبل در کشور وجود داشت که هر شش ماه یک بار این آثار تورمی در قیمت خودرو تعدیل شود. وی افزود: آنچه بر مردم تاثیر دارد قیمت‌های بازار است و نه قیمت‌های کارخانه. یک شکاف قابل توجه بین قیمت‌های کارخانه و بازار وجود دارد که در واقع یک رانت است. کسی که خودرو را از خودروساز می‌خرد، بین پنجاه تا صد و پنجاه میلیون تومان منفعت به دست می‌آورد. وی افزود: ما باید به تولید کمک کنیم که بتواند علاوه بر ارتقای کیفیت، افزایش تولید نیز داشته باشد.

وزیر صمت تصریح کرد: با برنامه‌ای که تنظیم شده از این هفته مرتب هر هفته در روز‌های دوشنبه و سه شنبه پیش‌فروش خواهیم داشت؛ یعنی یک روز ایران خودرو و یک روز سایپا پیش فروش خواهند داشت، بنابراین تا پایان امسال بیش از صد و سی هزار دستگاه تحویل داده خواهد شد و به همین میزان هم برای سال آینده پیش‌فروش می‌شود. وی همچنین در گفتگو با ایلنا خاطرنشان ساخت: اصلاحات در قیمت بسیار کمتر از تورم بوده است. تورم کشور ما بالای ۴۰ درصد است، ولی از ابتدای سال تا امروز تنها ۱۸ درصد افزایش قیمت خودرو را شاهد بودیم. به عبارتی اصلاح قیمت خودرو به میزان نصف مقدار تورمی بوده که در بازار و کالا‌ها وجود دارد. این موضوع باعث می‌شود که میزان گردش مالی در خودروسازی افزایش یافته و تا حدی از زیان آن‌ها کاسته شود. این عوامل می‌تواند باعث افزایش تولید شود. امیدوارم که این ۲۶۰ هزار دستگاهی که تا پایان سال عرضه خواهد شد بازار را متعادل کند.

+مالیات ۲.۵ درصدی برای نقل و انتقال خانه های نوساز

بر اساس بند خ تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ اولین نقل و انتقال قطعی ساختمان‌های نوساز اعم از مسکونی و غیر آن که بیش از سه سال از تاریخ احداث آنها نگذشته باشد مشمول مالیات ۲.۵ درصدی خواهند شد. مأخذ محاسبه این پایه مالیاتی، میانگین قیمت‌های روز منطقه‌ی مبنای تعیین ارزش املاک که در ماده ۶۴ قانون مالیات‌های مستقیم آمده، در نظر گرفته شده است.

+دولت از خانه های بالای ۱۰ میلیارد تومان مالیات می گیرد

مالیات بر واحدهای مسکونی گران قیمت و بالای ۱۰ میلیارد تومان مطابق بند ث تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ تعیین و اخذ خواهد شد.

بر اساس این ماده؛

نسبت به مازاد خانه‌های ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان یک در هزار

نسبت به مازاد خانه‌های ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان دو در هزار

نسبت به مازاد خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان ۳ در هزار

نسبت به مازاد خانه‌های ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان ۴ در هزار

و نسبت به مازاد خانه‌های بالای ۶۰ میلیارد تومان ۵ در هزار

به عنوان مالیات از دارندگان این واحدها اخذ خواهد شد.

واحدهای مسکونی لوکس در حال احداث و همچنین واحدهای گران قیمت در سال تملک از این مالیات معاف هستند.

وزارت خانه‌های راه و شهرسازی، صمت و سازمان ثبت اسناد و املاک مکلف به ارائه اطلاعات واحدهای مسکونی گران قیمت به سازمان امور مالیاتی شده اند.

سازمان امور مالیاتی نیز مسئول ارزش گذاری، محاسبه مالیات تعلیقی و نهایتاً اخذ مالیات از مالکان این واحدها مشخص شده است.

مالکان این واحدها نیز موظف به پرداخت مالیات متعلقه تا پایان بهمن ۱۴۰۱ خواهند بود.

هر گونه نقل و انتقال ملک بدون پرداخت مالیات‌های متعلقه، ممنوع خواهد بود.

+افزایش حقوق ۵ تا ۲۹ درصد/ ۴.۵ میلیون تومان حداقل حقوق

آنچه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت برای حقوق کارکنان پیش بینی کرده نشان می‌دهد که افزایش پلکانی حقوق در دستور کار قرار دارد و متوسط ۱۰ درصد است، به طوری که برای طبقات پایین‌تر از این رقم بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد؛ بنابراین، افزایش حقوق در سال آینده بین ۵ تا  ۲۹ درصد متغیر است. اما حداقل حقوق کارکنان برای سال بعد چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، به طوری که تاکید شده بعد از اعمال افزایش‌های پیش بینی شده نباید دریافتی کارکنان کمتر از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد. در سال جاری افزایش حقوق کارکنان ۲۵ درصد بر اساس آخرین حکم کارگزینی در سال ۱۳۹۹ پیش بینی شده بود اما مشروط بر این‌که میزان افزایش حقوق از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تجاوز نکند. برای امسال حداقل حقوق پرداختی به کارکنان نیز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پیش بینی شده بود.

+سن بازنشستگی دو سال زیاد می‌شود

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در تبصره ۲۰ لایحه بودجه سال آینده به منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی چند تغییر مورد تاکید قرار گرفته است؛ بنابراین، حداقل و حداکثر بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد، البته احکام قطعی هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی هستند. همچنین سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشکری و سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش خواهد یافت. محاسبه حقوق بازنشستگی در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تامین اجتماعی بر اساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود. آیین‌نامه اجرایی مورد نیاز این قانون که در مواردی که مدت خاصی پیش‌بینی نشده است، حداکثر سه ماه پس از ابلاغ قانون بودجه به تصویب هیات وزیران رسیده و برای سال آینده اجرایی می‌شود.

+ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هیچ نشانی از ارز ۴۲۰۰ یا همان ارز ترجیحی دیده نمی‌شود که به نظر می‌رسد، این اقدام دولت نشان از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارد.

+اعطای تسهیلات بانکی بابت واردات کالاهای اساسی

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت به سه دستگاه شرکت بازرگانی دولتی ایران، پشتیبانی امور دام کشور و همچنین خدمات حمایتی کشاورزی مجوز دریافت تسهیلات بانکی بابت واردات کالاهای اساسی را داده است. این بند برای اولین بار است که در بودجه سالانه دیده می‌شود. تسهیلات در صورتی به این سه شرکت اعطا خواهد شد که به تایید سازمان برنامه و بودجه کشور برسد و این سازمان این موضوع را مصوب کند.

+پاداش ۴۴۵ میلیون تومانی برای پایان خدمت کارکنان

در پیش‌بینی‌های مربوط به حقوق و دستمزد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در رابطه با پاداش پایان خدمت کارکنان اعلام شده که برای کارکنان مشمول ماده ۱۰۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با احتساب فوق‌العاده بند ۱۰ ماده ۶۸ این قانون به مقامات، روسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی در ازای هر سال خدمت حداکثر تا ۳۰ سال و تا سقف ۴۴۵ میلیون تومان است. بر اساس ماده ۱۰۷ قانون مدیریت کشوری به کارمندان مشمول این قانون که بازنشسته می‌شوند، به ازای هر سال خدمت یک ماه آخرین حقوق و مزایای مستمر تا ۳۰ سال به اضافه وجوه مربوط به مرخصی‌های ذخیره شده پرداخت خواهد شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....