تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 مهر 1400 - 21:29
کد خبر : 64204

گلچین اقتصادی روز….با کیفیت‌ترین خودرو‌های داخلی

گلچین اقتصادی روز….با کیفیت‌ترین خودرو‌های داخلی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چند میلیون تومان شد؟،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چند میلیون تومان شد؟، دلار جهانی کاهشی ماند، این کشور به دلارزدایی ادامه می‌دهد و پیش بینی روند معاملات بورس تا پایان سال را در بر دارد.

+افت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ،  در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۲۵۵۴ واحدی معادل ۰.۸۷ درصد به یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۴۷۰ واحد رسید، حال در معاملات امروز بازار سهام، نماگر کل بورس با افت بیش از پنج هزار واحدی مواجه شده است.

+ارزش سهام عدالت چند میلیون تومان شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۳ میلیون و ۳۶ هزار و ۴۳۵ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۷ درصد معادل ۱۰۰ هزار و ۸۰۹ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۸۶۱ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۰| ارزش سهام عدالت رشد کرد

+پیش بینی روند معاملات بورس تا پایان سال

امیری کارشناس بازار سرمایه به علت ایجاد روند نزولی معاملات بورس در هفته گذشته و همچنین عوامل تاثیرگذار در ایجاد چنین روندی اشاره کرد و افزود: قطعا یکی از علل مهم کاهش شاخص بورس در بازار، انتظار سرمایه‌گذاران از تصمیمات قطعی دولت جدید و اجرای هر چه زودتر آنهاست. از سوی دیگر، به تدریج در بازارهای موازی رکودی در حال شکل گیری است که سبب ایجاد مشکل برای چرخش پول در اقتصاد کشور می شود؛ بنابراین، زمانی که نقدینگی نباشد، به مراتب شاخص بورس هم از توانایی لازم برای پیمودن این مسیر صعودی برخوردار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند اصلاحی شاخص بورس تا کجا می تواند ادامه یابد، گفت: به طور قطع، بازار سرمایه تا پایان سال جاری خود را همگام با تنظیم نرخ دلار و میزان تورم در کشور جلو خواهد برد و به آرامی روند صعودی خود را ادامه خواهد داد. وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده، حاکی از آن است که شاخص بورس در زمانی که کشور وارد دوران رکود می شود، در انتظار رشد اقتصادی و نیز تولید ناخالص ملی خواهد ماند، افزود: در صورت ایجاد رشد تولید، معاملات بورس به سمت خروج از رکود پیش می رود که در کنار آن صورت های مالی و اخبار شرکت ها، منجر به ایجاد روندی منطقی در معاملات بورس می شود. احتمال می رود در پایان سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال جدید، شرکت ها فروش خوبی از خود نشان دهند و تکانی اساسی در معاملات بازار ایجاد شود.

وی همچنین روند معاملات بورس تا پایان سال جاری را پیش بینی کرد و افزود: معاملات بورس در نیمه دوم سال، متمرکز بر شرکت هایی است که متاثر از متغیرهای بازار جهانی هستند، چون تصمیمات و بودجه سال آینده کشورهای غربی تا انتهای آذر و اواسط دی مشخص می شود و میزان سرمایه گذاری در زیر ساخت ها افشا خواهد شد. وی ادامه داد: به طور قطع بازار فلزات اساسی، مواد پتروشیمی و نفت تحت تاثیر استراتژی کشور های غربی دچار جهش هایی می شود که بازار سرمایه ایران تاثیر چنین اتفاقی را از گروه های تاثیرپذیر خواهد دید.

+نماینده تهران: در شرایط کرونا به چه دلیل مردم را به بانک‌ها پاس می‌دهید؟

محسن دهنوی نماینده تهران در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «وزیر قبلی اقتصاد در پاسخ به پیگیری‌هایم وعده داده بود همه شرکت‌های بورسی مکلف به پرداخت سود سهامداران از ⁧‫سجام‬⁩ شوند؛ اما حالا خبر رسیده که شستا سود سهامداران را از شعب بانک رفاه می‌پردازد. در شرایط کرونا به چه دلیل مردم را به بانک‌ها پاس می‌دهید؟ با عبدالمکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت کردم ایشان نیز قبول داشت و قرار شد تقسیم سود شستا از طریق سجام انجام شود. طبق بررسی‌هایم متاسفانه از شهریور پارسال تا شهریور امسال، از میان۴۹۰ شرکتی که اطلاعیه تقسیم سود را منتشر کرده‌اند، همچنان۲۷۲ شرکت، واریز سود را از طریق سجام انجام نداده یا نخواهند داد. با توجه به احراز هویت اکثریت سهامداران بازار سرمایه شامل ۳۲ میلیون نفر در سجام، لازم است خاندوزی وزیر اقتصاد مشکل را بنیادین حل کند.

+سه عامل اثرگذار در رشد قیمت دلار

در چهارمین روز هفته، اسکناس آمریکایی به سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک شد و فلز گران‌بهای داخلی یک کانال صعود را به ثبت رساند. روز سه‌شنبه، دلار ۲۰۵ تومان رشد را به ثبت رساند و حدود ساعت ۳ بعدازظهر در محدوده ۲۷ هزار و ۴۲۰ تومان قرار گرفت. به نقل از دنیای اقتصاد؛ به گفته فعالان، سه عامل در رشد قیمت دلار اثرگذار بودند. نخستین عامل، تعویق مذاکرات ایران با طرف اروپایی بود. بعدازظهر روز دوشنبه، سخنگوی اتحادیه اروپا اعلام کرد که روز پنج‌شنبه در بروکسل با ایران درباره از سرگیری مذاکرات درباره برجام گفت‌وگویی برگزار نخواهند کرد. بعدتر اعلام شد که این مذاکرات به هفته آتی منتقل شده است. به باور برخی معامله‌گران، بازار ارز تحت تاثیر احتمال شروع دوباره مذاکرات هسته‌ای هیجانی با فشار فروش مواجه شد و در مسیر کاهشی قرار گرفت. به نظر می‌رسد، هر چقدر مذاکرات به تعویق بیفتد، بخشی از معامله‌گران، ارزهای فروخته شده را جایگزین خواهند کرد. البته برخی بازیگران ارزی عنوان می‌کنند در صورتی که دولت راه پایداری برای تامین نیازهای ارزی ارائه دهد و معامله‌گران سهولت در جابه‌جایی‌های ارزی را تجربه کنند، دیگر بحث مذاکرات هسته‌ای آن‌چنان مورد توجه بازار نخواهد بود. با این حال، در شرایط فعلی بیشتر معامله‌گران اعتقاد دارند که دسترسی به درآمدهای ارزی و افزایش‌های آن، بستگی به مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها دارد.

در کنار این، برخی معامله‌گران انتظار داشتند که رئیس‌جمهور در صحبت‌های خود با مردم، تصویر روشنی از آینده اقتصاد و چگونگی رسیدن به آن را ترسیم کنند. با این حال، به نظر می‌رسد صحبتی که به معامله‌گران چنین حسی را انتقال دهد که وضعیت درآمدهای ارزی بهبود پیدا خواهد کرد، انتقال پیدا نکرده است. برخی از معامله‌گران ارزی عنوان می‌کردند که همچنان نمی‌دانند برنامه دولت جدید برای مدیریت بازارها در دوران تحریم‌ها به چه صورت است و اگر قرار است زندگی افراد به تحریم گره نخورد، چه اقداماتی صورت خواهد گرفت. البته برخی فعالان نیز عنوان می‌کردند نوسان‌گیران پیرامون صحبت‌های رئیس‌جمهور جوسازی کردند و در روزهای بعد با کاهش این جوسازی‌ها، دلار به ریل کاهشی بازخواهد گشت. پس از جوسازی پیرامون صحبت‌های رئیس‌جمهور می‌توان گفت، عامل سومی که در روز سه‌شنبه زمینه‌ساز افزایش قیمت دلار شد، افزایش تقاضاهای حواله‌ای بود. روز گذشته، کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران گزارش دادند، قیمت حواله درهم تا محدوده ۷ هزار و ۴۶۰ تومان پیشروی کرده است. این سطح قیمتی ۴۰ تومان بالاتر از روز دوشنبه بود. بر اساس اظهارات معامله‌گران، بین درهم و دلار رابطه مستقیمی وجود دارد و به‌طور سنتی، رشد یکی منجر به افزایش دیگری می‌شود. از نگاه تحلیل‌گران فنی در صورتی که درهم به بالای سطح ۷ هزار و ۵۰۰ تومانی برود، میزان خریدها در بازار داخلی بیشتر خواهد شد. البته شماری از معامله‌گران انتظار دارند که دلار با نزدیک شدن به سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی با فشار فروش مواجه شود. از نگاه این گروه، در شرایط نا اطمینانی، معامله‌گران پس از یک سود و نوسان‌گیری کوچک از بازار خارج می‌شوند.

دلار جهانی کاهشی ماند

ارزش دلار برای دومین روز متوالی کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۲ درصد کاهش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۳.۷۴۳ واحد بسته شد.

این کشور به دلارزدایی ادامه می دهد

راشاتودی: معاون وزیر خارجه روسیه گفت این کشور سیاست رهایی از وابستگی به دلار در اقتصاد خود را برنامه ریزی کرده است و آن را ادامه خواهد داد. الکساندر پنکین با بیان اینکه واشنگتن می تواند هر زمان که دلش بخواهد مانع از انجام تراکنش هایی شود که بر حسب دلار انجام می شوند، از آسیب پذیری اقتصادی در برابر تحریم ها در صورت وابستگی به دلار خبر داد. معاون وزیر خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سابقه طولانی تحریم ها علیه روسیه گفت: شکی نیست که به کاهش وابستگی خود به دلار ادامه می دهیم و این کار را از راه هایی نظیر کاهش دلار از ذخایر ارزی بانک مرکزی، کاهش استفاده از دلار در تراکنش های داخلی و خارجی و همچنین امضای توافق نامه های تجاری با دیگر کشورها برای استفاده از ارزهای ملی پیش خواهیم برد.

پنکین معتقد است که در بلندمدت، ارزهای دیگر و همچنین ارزهای دیجیتالی بخش بزرگی از سلطه بازار را بر روی بازار از بین خواهند برد اما حذف دلار از چرخه مبادلات تجاری برای همه طرف ها از جمله دولت ها و موسسات مالی زمان بر و هزینه بر خواهد بود. از سال ۲۰۱۴ و شدت یافتن اختلافات روسیه با آمریکا و اروپا بر سر مساله اوکراین که به اعمال تحریم های گسترده ای ضد روسیه منجر شد، روسیه با هدف کاهش وابستگی خود به غربی ها اقدام به متنوع سازی ذخایر ارزی کرد. پیش از این وزارت دارایی روسیه در بیانیه ای اعلام کرده بود سهم دلار از ذخایر ارزی صندوق ملی ثروت این کشور به صفر رسیده و از طرف دیگر سهم یورو، یوان و طلا از این ذخایر بیشتر شده است. دلار تا پیش از این سهمی ۳۵ درصدی از این ذخایر داشت که اکنون به صفر رسیده و سهم پوند نیز از کل ذخایر به پنج درصد کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر، اما سهم یوان به ۳۹.۷ درصد و سهم یورو به ۳۰.۴ درصد افزایش پیدا کرده است.

+با کیفیت‌ترین خودرو‌های داخلی مشخص شدند

بر اساس گزارش ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) از خودروهای سواری تولیدی در شهریور ماه خودروسازان داخلی، با کیفیت‌ترین خودرو دناپلاس توربواتوماتیک ایران‌خودرو و دیگنتی بهمن‌موتور با کسب پنج ستاره کیفی هستند و پس از آن هشت خودرو چهار ستاره ( با ورود تارا به ارزشیابی‌های کیفی) و ۱۹ خودرو سه ستاره قرار گرفته‌اند؛ کم‌کیفیت‌ترین خودروی تولید خودروسازان داخلی در بخش سواری،  MVM X۳۳ S  مدیران‌خودرو شناخته شده است که همچنان دو ستاره تولید می‌شود. طبق ارزیابی صورت گرفته در سطح قیمتی یک تنها به خودرو تیگو ۷ مدیران‌خودرو اشاره شده که سه ستاره از پنج ستاره کیفی را به خود اختصاص داده است.

در خودروهای در سطح قیمتی ۲، محصول تازه گروه بهمن موتور (دیگنتی) پنج ستاره و هایما S۷ اتوماتیک (ایران‌خودرو خراسان) چهار ستاره کیفی را کسب کرده‌ و در رده خودروهای باکیفیت قرار گرفته‌اند. پس از آن‌ها در این سطح قیمتی، محصولاتی همچون جک S۳ و جک S۳ (بهمن موتور)، تیگو ۵ و آریزو ۵ توربو (مدیران‌خودرو) و SWM G۰۱ (سیف‌خودرو) سه ستاره‌ای شده‌اند.

در سطح قیمتی ۲، MVM X۳۳ S تنها محصول دو ستاره کیفی گزارش‌ ارزیابی کیفیت سواری‌های تولیدی شهریور ماه ۱۴۰۰ است. در ارزیابی سطح کیفی خودروهای تولید شهریور ماه، مجدد خبری از خودروهای در گروه قیمتی ۳ نیست؛ این در حالی است که در ارزیابی تیرماه امسال، تنها به برلیانس H۳۳۰  اتوماتیک با سه ستاره کیفی اشاره شده بود.

در سطح قیمتی ۴ نیز در میان خودروهای سواری تولیدی همانطور که اشاره شد، همچنان در صدر جدول دناپلاس توربواتوماتیک با پنج ستاره کیفی قرار گرفته و  پس از آن پژو ۲۰۷ در سه مدل ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما، ۲۰۷ اتوماتیک و ۲۰۷ دنده‌ای، تارا و دناپلاس موفق به کسب چهار ستاره کیفی شده‌اند. همچنین در سطح قیمتی ۴، خودروهای پژو ۲۰۶، دنا، رانا پلاس، پژو پارس (ایران‌خودرو، ایران‌خودرو مازندران، خراسان، فارس و کرمانشاه)، سورن پلاس (ایران‌خودرو تبریز)، پژو ۴۰۵ ایران‌خودرو خراسان و سمند تبریز نیز سه ستاره‌ای شده‌اند. در نهایت نیز در سطح قیمتی ۵، خودرو کوییک و کوییک S (سایپا) چهار ستاره کیفی را کسب کرده است. پس از آن کوییک R، ساینا و ساینا S همگی تولید پارس خودرو، تیبا ۲ (سایپا) و تیبا (سایپا-سیتروئن) و ساینا کاشان (سایپا-سیتروئن) همگی در رده خودروهای با سطح کیفیت سه ستاره کیفی قرار گرفته‌اند.

+گوجه را بهانه کرده اند تا رب را گران بفروشند!

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در واکنش به افزایش قیمت رب گوجه فرنگی به ۲۶ تا ۳۴ هزار تومان در مراکز خرده فروشی و مطرح شدن این ادعا که افزایش قیمت گوجه فرنگی منجر به این اتفاق شده است، گفت: قیمت گوجه فرنگی در یک سال اخیر نوسانات چشمگیری نداشته و این صحبت‌ها بهانه‌ای برای گرانفروشی است. ممکن است گاهی به دلیل تعطیلات مقطعی، قیمت گوجه فرنگی نوساناتی را تجربه کرده باشد؛ اما این نوسانات چشمگیر و قابل توجه نبوده که بتواند قیمت رب را ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان گران کند. کارگر تصریح کرد: قیمت گوجه خوراکی که به صورت دست چین انتخاب می‌شود، همواره بالاتر از گوجه ربی است و اگر مغازه‌ای گوجه دست چین را کیلویی ۱۰ هزار تومان بفروشد، گوجه ربی را بسته به کیفیت محصول کیلویی ۲ تا ۵ هزار تومان عرضه می‌کنند، ضمن اینکه این قیمت‌ها برای مغازه هاست و کسانی که به صورت عمده گوجه ربی خریداری می‌کنند با قیمت‌های بسیار کمتر آن را تهیه می‌کنند؛ بنابراین، اینکه چنین افزایش قیمتی را در رب گوجه به نرخ گوجه فرنگی ربط می‌دهند، مطلبی کاملاً نادرست است و دستگاه‌های نظارتی باید به این مساله ورود و آن را بررسی کنند.

+اعلام قیمت‌های جدید خودرو تکذیب شد؟!

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خبر منتشره به نقل از خود را مبنی بر” اعلام قیمت‌های جدید خودرو به زودی” را تکذیب کرد. محسن صالحی نیا در مصاحبه با صدا و سیما افزود: براساس روال معمول، متولی اعلام قیمت خودروها، شورای رقابت است و ما در این باره مسئولیتی نداریم. وی گفت: براساس رویه‌ای که شورای رقابت در آخر هر فصل قیمت‌ها را اعلام می‌کند ما قیمت نرخ تورم بخشی در بخش‌های مختلف خودرو و قطعات را به بانک مرکزی اعلام کردیم که بانک مرکزی پس از بررسی‌های خود در همه مولفه‌های تورم، نرخ نهایی تورم بخشی را به شورای رقابت اعلام و این شورا بر اساس این نرخ اعلامی در مورد قیمت خودرو تصمیم گیری خواهد کرد. صالحی افزود: هر اتفاقی که درباره قیمت خودرو می‌افتد با اعلام بانک مرکزی و توسط شورای رقابت خواهد بود و این یک قاعده معمول است و بنده هم در این باره هیچ قید زمانی برای قیمت خودرو اعلام نکرده ام.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....