تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 آبان 1400 - 21:43
کد خبر : 65762

گلچین اقتصادی روز … افزایش قیمت خودرو درب کارخانه

گلچین اقتصادی روز … افزایش قیمت خودرو درب کارخانه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد بورس در آخرین روز کاری هفته، صعود دلار در بازار جهانی، رشد ذخایر آمریکا

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد بورس در آخرین روز کاری هفته، صعود دلار در بازار جهانی، رشد ذخایر آمریکا قیمت نفت را پایین برد، تداوم کاهش قیمت طلا در آستانه تصمیم بانک مرکزی آمریکا، قیمت شقه گوسفندی به ۱۲۰ هزار تومان رسید، اتصال همه ۴۰۶۰ پمپ بنزین کشور به سامانه هوشمند سوخت و آخرین جزئیات طرح نهضت ملی مسکن را در بر دارد.

+رشد بورس در آخرین روز کاری هفته

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز با افزایش ۲۲۳۵۳ واحدی معادل ۱.۶۲ درصد به یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۴۴۵ واحد رسید.

+رئیس سازمان بورس: قیمت خودرو درب کارخانه افزایش می‌یابد

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار شب گذشته (سه شنبه ۱۱ آبان) در بخش خبری ۲۰:۳۰ با بیان اینکه روش فعلی قیمت گذاری و فروش خودرو تقریباً مورد قبول هیچکس نیست، اظهار کرد: نه خودروساز، نه مصرف کننده و نه دولت از وضعیت فعلی منفعت می‌برند. وی ادامه داد: سهامداران خودروسازان هم از وضعیت فعلی ناراضی هستند و ضرر زیادی می‌کنند. بنابراین تصمیمی گرفته شد تا قیمت‌های خودرو نه رشدهای عجیب و غریب داشته باشد، بلکه رشد منطقی در قیمت خودرو درب کارخانه داشته باشیم. دبیر شورای عالی بورس گفت: قیمت خودروی درب کارخانه قرار است به حدی برسد که خودروسازان زیان نبینند.

+دلار صرافی ملی به ۲۷ هزار تومان رسید

در معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ ۲۶۴۷۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۷۰۰۴ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود.

صعود دلار در بازار جهانی

ارزش دلار جهانی مقابل بیشتر رقبایش افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، در سطح ۹۴.۰۷۸ واحد بسته شد.

رشد ذخایر آمریکا قیمت نفت را پایین برد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه در واکنش به آماری که رشد چشمگیر ذخایر نفت آمریکا را نشان داد، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات نفت برنت با ۷۱ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش، به ۸۴ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و ۱۰ سنت معادل ۱.۳ درصد کاهش یافت و به ۸۲ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه رسید. تحلیلگران گروه ANZ در یادداشتی عنوان کردند با افزایش فشار بر اوپک برای افزایش بیشتر تولید، قیمت‌ها پایین‌تر رفته است. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از اقتصادهای بزرگ این گروه خواست تولیدشان را بیشتر از میزانی که پیش از این توافق کرده بودند، افزایش دهند. بایدن که در نشست اقلیمی گلاسکوی اسکاتلند صحبت می کرد، کشورهای اوپک که حاضر نشده‌اند نفت بیشتری تولید کنند را مقصر افزایش قیمت‌های نفت و گاز دانست.

قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۱ بیش از ۶۰ درصد رشد کرده است و هفته گذشته در واکنش به ادامه افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس، به ۸۶ دلار و ۷۰ سنت صعود کرد که بالاترین قیمت سه سال اخیر بود. وزیران اوپک پلاس روز پنج شنبه برای بازبینی سیاست تولید دیدار می‌کنند. کشورهای مصرف کننده از این گروه خواسته‌اند اقدامات بیشتری برای کنترل قیمت‌ها انجام دهند اما انتظار می‌رود در نشست فردا وزیران اوپک پلاس، برنامه افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را برای ماه آینده تصویب کنند.

تداوم کاهش قیمت طلا در آستانه تصمیم بانک مرکزی آمریکا

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی که معامله گران در آستانه اعلام نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا محتاط بودند، کاهش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، به ۱۷۸۰ دلار و ۹۰ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد کاهش، ۱۷۸۱ دلار و ۳۰ سنت بود. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۴ درصد کاهش، در ۱۷۸۹ دلار و ۴۰ سنت بسته شده بود.

انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا بعدازظهر روز چهارشنبه در پایان نشست سیاست پولی دو روزه خود، آغاز تعدیل تدابیر محرک مالی را اعلام کند. بانک مرکزی آمریکا احتمالا خرید ماهانه اوراق قرضه را هر ماه تا اواسط سال ۲۰۲۲ به میزان ۱۵ میلیارد دلار کاهش خواهد داد. سرمایه گذاران همچنین به دنبال نشانه هایی از زمان افزایش نرخ های بهره برای مهار فشارهای تورمی رو به رشد هستند.

هیتش جین، تحلیلگر شرکت “یس سکیوریتیز” در این باره گفت: طلا در کوتاه مدت تحت فشارهای کاهشی می ماند، زیرا بانک های مرکزی متعددی به عادی سازی سیاست پولی اقدام و به تدریج خرید اوراق قرضه را تعدیل می کنند. اما اگر بازارهای اوراق قرضه در انتظاراتشان برای تورم بالاتر و رشد پایین تر و رکود تورمی در سالهای پیش روی حق داشته باشند، برای طلا مثبت خواهد بود. بازده پایین تر اوراق قرضه بلندمدت منعکس کننده نگرانیها نسبت به رکود تورمی است.

آمازون ۶۰ میلیون دلار انعام رانندگان را پس داد

بیش از ۱۴ هزار راننده ۶۰ میلیون دلار انعامی که غیرقانونی توسط آمازون در فاصله سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ نگه داشته شده بود را پس می گیرند. به گزارش ایسنا، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا اوایل امسال از آمازون و آمازون لجستیک شکایت و آنها را متهم کرد، انعام هایی که رانندگان در برنامه آمازون فلکس دریافت کرده بودند، کامل به آنها پرداخت نکرده است. رانندگان آمازون فلکس کالاها و خوارباری که از طریق برنامه هایی مانند آمازون فِرِش سفارش داده می شوند را تحویل می دهند. در شکایت کمیسیون تجارت فدرال آمده بود: آمازون انعام رانندگان را دو سال و نیم نگه داشت و پس از این که متوجه شد در سال ۲۰۱۹ هدف تحقیقات این سازمان قرار گرفته است، شیوه مذکور را متوقف کرد. آمازون در فوریه این پرونده را حل و فصل و همه پولی که نگه داشته بود تسلیم کرد. بر اساس گزارش رویترز، کمیسیون تجارت فدرال اعلام کرد ۱۳۹ هزار و ۵۰۷ چک و ۱۶۲۱ پرداخت پی پال را به رانندگان آمازون فلکس ارسال خواهد کرد. رانندگانی که بیش از پنج دلار انعام آنها توسط آمازون نگه داشته شده بود انعامشان را کامل دریافت خواهند کرد. بالاترین میزان انعام متعلق به یک راننده آمازون فلکس به مبلغ بیش از ۲۸ هزار دلار بود، در حالی که میانگین انعام رانندگان آمازون ۴۲۲ دلار بود.

+قیمت شقه گوسفندی به ۱۲۰ هزار تومان رسید

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی از ثبات قیمت این نوع گوشت در یک ماه اخیر به دلیل کاهش تقاضا از سوی مردم خبر داد. به نقل از صدا و سیما، علی اصغر ملکی با اشاره به اینکه وضعیت عرضه دام زنده و گوشت در بازار مناسب است، از ثبات قیمت گوشت گوسفندی در یک ماه اخیر به دلیل کاهش تقاضا از سوی مردم خبر داد و افزود: هم اکنون گوسفند زنده ماده با قیمت هر کیلوگرم ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و گوسفند نر با نرخ ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان عرضه می‌شود. وی گفت: امروز هر کیلوگرم شقه بدون دنبه گوشت گوسفند ماده ۱۱۰ هزار تومان و گوسفند نر ۱۲۰ هزار تومان به مغازه داران عرضه می‌شود که واحدهای صنفی هم آن را با ۱۰ تا ۱۲ درصد سود به مصرف کننده، ارائه می‌دهند. ملکی با بیان اینکه در استان تهران ۱۱ کشتارگاه وجود دارد، ادامه داد: در هر کشتارگاه روزانه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ رأس گوسفند کشتار می‌شود. وی افزود: دل و جگر و قلوه نیز درب کشتارگاه با قیمت ۱۷۰ هزار تومان و کله و پاچه نیز با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی دستی ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

+آخرین جزئیات طرح نهضت ملی مسکن

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با فارس درباره شهرهای پیش‌بینی شده در طرح جهش مسکن برای متقاضیان ساکن در شهر تهران گفت: متقاضیان این پروژه، پس از بررسی اطلاعیه‌های مرتبط، در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کنند.

یکی از شروط اصلی ثبت‌نام در پروژه‌های هر شهر، سابقه ۵ سال سکونت در آن است. بر اساس اطلاعیه سامانه، ساکنان کلان‌شهر تهران صرفاً می‌توانند در شهر‌های جدید پرند، هشتگرد و ایوانکی ثبت‌نام کنند. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی افزود: درخواست‌های تهرانی‌هایی که به این موضوع توجه نکرده و شهر‌هایی نظیر رودهن، بومهن و دماوند را برگزیده‌اند، در فرآیند بررسی شرایط متقاضیان مردود خواهد شد. این موضوع درباره ساکنان سایر شهر‌ها نیز صدق می‌کند و متقاضیان باید شهر با سابقه سکونت بیش از ۵ سال را برگزینند و در کلان‌شهر‌هایی که پروژه تعریف نشده، از میان شهر‌های جدید استان محل سکونت انتخاب کنند.

وی در ادامه با اشاره به صدور اطلاعیه‌های جدید درباره طرح جهش مسکن در هفته‌های آینده اظهار داشت: برای ساکنان شهر تهران، شرایطی منظور شده تا در کنار امکان مشارکت در پروژه‌های ساخت مسکن، صرفاً از تسهیلات این طرح برای پیش خرید مسکن در مناطقی از شهر تهران در حوزه خود مالکی استفاده کنند. جزییات این پیشنهاد در هفته‌های آینده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی اعلام خواهد شد. محمودزاده در پایان درباره میزان تسهیلات منظور شده برای متقاضیان طرح جهش مسکن نیز اظهار داشت: براساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، سقف تسهیلات در این پروژه کلان ملی، برای متقاضیان تهرانی ۴۵۰ میلیون و برای کلان‌شهر‌های بالای ۱ میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود. همچنین برای سایر مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون، دیگر شهر‌های کشور ۳۰۰ میلیون و برای روستا‌ها در دامنه ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تسهیلات در نظر گرفته شده است.

قیمت بنزین در این کشور رکورد زد

ماه اکتبر قیمت بنزین در انگلیس به رکورد بالای جدیدی صعود و فشار تورم و هزینه های انرژی برای مصرف کنندگان را تشدید کرد. به گزارش ایسنا، گروه خدمات خودرویی RAC در گزارشی اعلام کرد میانگین قیمت بنزین در ۲۴ اکتبر از رکورد بالای قبلی که در ماه آوریل سال ۲۰۱۲ مشاهده شده بود، عبور کرد و در آخرین روز ماه به ۱۴۴.۳۵ پنس (۱.۹۶ دلار) در هر لیتر رسید. قیمت بنزین معمولی سریعتر از هر ماهی از سال ۲۰۰۰ به این طرف افزایش داشت. بر اساس گزارش بلومبرگ، این گروه روز دوشنبه اعلام کرد قیمت دیزل هم ماه گذشته به رکورد بالایی صعود کرد. هزینه های بالاتر هر دو سوخت عمدتا نتیجه افزایش قیمتها توسط چهار سوپرمارکت زنجیره ای بزرگ انگلیس است.

+اتصال همه ۴۰۶۰ پمپ بنزین کشور به سامانه هوشمند سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اتصال کل ۴ هزار و ۶۰ جایگاه عرضه سوخت موجود در کشور به سامانه هوشمند سوخت و عرضه بنزین و نفت‌گاز سهمیه‌ای در کل جایگاه‌ها خبر داد. کرامت ویس‌کرمی گفت: کل جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور از شامگاه سه‌شنبه به سامانه هوشمند سوخت متصل شدند و امکان عرضه بنزین و نفت‌گاز سهمیه‌ای در همه جایگاه‌های کشور فراهم شده است. وی افزود: با توجه به قطع ارتباط سیستم ارتباطی جایگاه‌های عرضه سوخت با سامانه دیسپچینگ مرکزی، نیاز بود در این عملیات چند روزه، تک به تک به همه جایگاه‌ها مراجعه و به‌منظور اتصال ارتباط نازل‌ها با دفتر جایگاه و پس از آن ارتباط دفتر جایگاه با ستاد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نرم‌افزار در جایگاه‌ها نصب می‌شد که این کار نیازمند مراجعه گروه‌های مختلف عملیاتی، تک به تک به جایگاه‌های عرضه بود. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر متوقف نشدن سوخت‌رسانی در کشور حین اجرای این عملیات تصریح کرد: حدود ۴۵۰ گروه عملیاتی با کار شبانه‌روزی و همکاری گروهی و بی‌وقفه در شیفت‌های مختلف کاری، این عملیات را در ۳۷ منطقه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور انجام دادند.

+واردات برنج از ۱۵ آذر ازسر گرفته می‌شود

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور با اشاره به اینکه هفته گذشته رئیس سازمان حمایت اعلام کرد که ثبت سفارش وارد برنج آزاد شده است، گفت: وقتی این خبر اعلام شد، چنین مصوبه‌ای وجود نداشت و مسئولان امر تصور کرده بودند با اعلام زودهنگام خبر می‌توانند شوکی را در بازار برنج ایجاد کنند تا روند افزایش قیمت‌ها متوقف شود. با این حال، بازار برنج مانند بازار میوه نیست که با اعلام یک خبر مربوط به صادرات یا واردات دچار شوک شود، در این بازار تا زمانی که عرضه انجام نشود، اتفاقی نخواهد افتاد و تنها تأثیر اعلام چنین خبری آن بود که در مبادی خرید مثل هند قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کرد.

کشاورز با بیان اینکه آزاد شدن ثبت سفارش واردات برنج رسماً دیروز به ما ابلاغ شد، افزود: دیروز معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، این موضوع را رسماً به ما اعلام کرد، با این توضیح که فعلاً در دوره ممنوعیت واردات به سر می بریم و امکان ترخیص برنج‌ها تا پایان دوره ممنوعیت وجود ندارد. تنها سود این اتفاق آن است که عملیات ثبت سفارش ۱۵ روز زودتر آغاز می‌شود و بنابراین ما می‌توانیم از ۱۵ آذر ماه برنج‌های خود را وارد کشور کنیم. تأثیر این اتفاق در بازار برنج نیز افزایش عرضه برنج‌های خارجی است که منجر به ایجاد تعادل در بازار می‌شود، چون کمبودها برطرف خواهد شد. وی درباره اینکه آیا این اتفاق منجر به کاهش قیمت برنج ایرانی می‌شود، گفت: ۵۰ درصد احتمال دارد که روند افزایش قیمت برنج ایرانی متوقف شود و شاید هم این اتفاق نیفتد و همچنان شاهد افزایش قیمت این کالا باشیم، چون در حال حاضر قیمت برنج ایرانی به شدت افزایش یافته و تجربه نشان می‌دهد وقتی قیمت محصولی در بازار داخل رشد چشمگیری را تجربه می‌کند، معمولاً کاهشی به دنبال نخواهد داشت. کشاورز توضیح داد: ما در خردادماه به مسئولان مربوطه توضیح دادیم که با توجه به کمبود برنج در بازار، اجازه دهید که واردات انجام شود تا بازار دچار تنش نشود و قیمت برنج ایرانی افزایش چشمگیری را تجربه نکند، متأسفانه به پیشنهادهای ما توجهی نشد و در نتیجه شاهد افزایش شدید قیمت بودیم که کنترل آن نیز به راحتی امکان پذیر نیست. /مهر

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....