تاریخ انتشار : سه شنبه 7 دی 1400 - 19:59
کد خبر : 72594

گلچین اقتصادی روز…ارزش سهام عدالت

گلچین اقتصادی روز…ارزش سهام عدالت

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت ۱۱ میلیون تومانی شد، بورس منفی شد، جاماندگان سهام عدالت باید تعیین

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت ۱۱ میلیون تومانی شد، بورس منفی شد، جاماندگان سهام عدالت باید تعیین تکلیف شوند، یارانه نان و دارو حذف نمی‌شود، تعرفه پرمصرف‌ها از بهمن‌ماه افزایش می‌یابد و افزایش قیمت مسکن در آذرماه را در بر دارد.

+ارزش سهام عدالت ۱۱ میلیون تومانی شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۴ هزار و ۶۸۵ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۵ درصد معادل ۱۶۸ هزار و ۴۸۵ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۸۱۱ تومان رسیده است.

مدیرعامل ساپکو: اگر ۲۰۶ تیپ ۲ را در چین تولید کنیم، حداقل قیمت آن ۲۶۰ میلیون تومان می‌شود/ وزیر صمت: اقتصاد ایران را نباید به دلار پیوند بزنیم/ آرامش دلار در دور جدید مذاکرات/ اعضای کابینه دولت روحانی حقوق دلاری گرفتند؟

+بورس منفی شد

در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۶۳۰۲ واحدی معادل ۱.۱۸ درصدی به یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۱۵ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه نماگر کل بورس با افت ۱۷۰۰ واحدی مواجه شده است.

+جاماندگان سهام عدالت باید تعیین تکلیف شوند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: جراحی اقتصادی که قرار بود با هدفمندی یارانه‌ها رخ دهد، محقق نشد. این رویه برای سهام عدالت نیز تکرار شد و جاماندگان سهام عدالت باید تعیین تکلیف شوند. علی نیکزاد ثمرین گفت: اگر سهام عدالت به صورت کامل اجرایی می شد، مترقی ترین تصمیم و گام بزرگی در راستای اجرای سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی بود؛ در مقطعی که کارد تورم گوشت را برید و به استخوان رسید، به داد عده ای رسید. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید سهام عدالت و مشکلات موجود در مسیر اجرای این تصمیم آسیب شناسی شود، ادامه داد: برخی اوقات اتفاقات جالبی در کشور رخ می دهد، بدین معنی که اجرای برنامه ای آغاز می شود، اما وسط کار موضوع ناک اوت می شود. به طور مثال قرار نبود هدفمندی یارانه ها به شکل کنونی اجرایی شود و روش کنونی موضوعی نبود که باید انجام می شد.

+اعضای کابینه دولت قبل حقوق دلاری گرفتند؟

شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران (ایفیک) در واکنش به مطلب منتشره در یکی از رسانه ها مبنی بر دریافت حقوق دلاری توسط دو تن از اعضای کابینه دولت های قبل در شرکت های زیر مجموعه خود، تأکید کرد: به هیچ یک از افرادی که به نمایندگی از ایفیک در هیات مدیره شرکت های سرمایه پذیر شرکت می نمایند، حقوق دلاری پرداخت نمی شود و طبق قوانین، کلیه نمایندگان موظفند در صورتی که مبلغی به عنوان حق حضور ایشان پرداخت شود، آن مبلغ را به امور مالی ایفیک مسترد نمایند.

+مدیرعامل ساپکو: اگر ۲۰۶ تیپ ۲ را در چین تولید کنیم، حداقل قیمت آن ۲۶۰ میلیون تومان می‌شود

عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو گفت: در کل دنیا ویترین صنعتی هر کشوری صنعت خودروسازی یا صنعت هوایی آن کشور است. وی با انتقاد از اینکه هر کسی بلندگویی در دست بگیرد و صنعت خودرو را خراب کند، نتایج خوبی نخواهد داشت، افزود: حال خوب مردم با رشد اقتصاد رقم می‌خورد و اگر این را با پوست و گوشت و استخوان خود درک کرده‌ باشیم، می‌توانیم برای آن چاره‌ای داشته باشیم و فرقی هم نمی‌کند در کدام پست باشیم. رشد اقتصادی حاصل دو موضوع یکی بحث اشتغال و دیگری هم بهره‌وری است.

وی با اشاره به اینکه موبایل وارد کشور می‌شود، گفـت: به ازای هر موبایل ۵۰۰ دلار هزینه می‌شود؛ بنابراین، برای واردات آن باید نفت را صادر کنیم یعنی نفت را با بشکه‌ای ۷۰ دلار صادر و به ازای واردات هر موبایل باید ۵۰۰ دلار بدهیم. کسانی که می‌خواهند کاری برای مردم انجام دهند، باید در زمینه تولید قدم بردارند تا در محور تولید، رشد اقتصادی اتفاق بیفتد و حال مردم هم خوب شود و خودرو جزئی از این تولید است. یک زمانی در دنیا استقلال در مواد اولیه بسیار مهم بود، اما این ترکیب اکنون در دنیا نیست، بلکه هر کشوری که بتواند محصول را تولید و صادر کند برنده است. ۲۳ صنعت مادر از جمله پتروشیمی، نفت و بانک‌ها به صنعت خودرو خدمات می‌دهند و این‌ها همگی وابسته به این محصول هستند. اگر این لوکوموتیو بایستد، همه صنایعی که به آن خدمت رسانی می‌کنند خواهد ایستاد. نزدیک ۹۰ درصد فولاد آلیاژی در داخل تولید می‌شود و سال گذشته ۵۰۱ هزار دستگاه خودرو تولید شد و فولاد آلیاژی آن را در داخل تولید کردیم و لذا این از برکت حرکت لوکوموتیو صنعت خودرو بوده است لذا اگر بخواهیم در رابطه با قیمت خودرو از حرکت بایستم، یعنی اینکه ما از محصول حمایت نکرده‌ایم و از مواد اولیه حمایت کرده‌ایم. حداقل ۶۵ درصد قیمت تمام شده محصول مواد اولیه است و قیمت این ۶۵ درصد در دست تامین کننده قطعه است و این در حالی است که ما بالاتر از قیمت جهانی آلومینیوم خریداری می‌کنیم.

مدیرعامل ساپکو با انتقاد از برخی از نمایندگان مجلس افزود: اگر برخی نمایندگان مجلس در رابطه با خودرو اطلاعاتی ندارم ما آن‌ها را راهنمایی می‌کنیم، تریبون خوب است، اما از این طریق نباید هر چیزی را به زبان آورد، ما قصوراتی داریم، ولی نباید تولید را خراب کرد و بگوییم مثلا کارخانه خودروسازی را تعطیل کرد. وی در رابطه با قیمت خودرو اظهار داشت: اگر بخواهیم خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ را در کشور چین تولید کنیم، حداقل قیمت آن درب کارخانه بدون ارزش افزوده و عوارض گمرکی و هزینه حمل و نقل کمتر از ۹ هزار دلار نخواهد بود که با قیمت ارز فعلی حدود ۲۶۰ میلیون تومان می‌شود.

 

+وزیر صمت: اقتصاد ایران را نباید به دلار پیوند بزنیم

فاطمی امین در پاسخ به این که کارخانجات شمش انتقاد دارند که قیمت تمام شده هر کیلوگرم شمش ۱۵ هزار تومان است اما در بورس ۱۴ هزار تومان عرضه می‌شود، تصریح کرد: بورس یک بازار رقابتی بر مبنای عرضه و تقاضاست؛ ممکن است بعضی از واحدها قیمت تمام شده بالاتری داشته باشند؛ اما نباید اقتصاد را برای کسانی که ناکارآمدی دارند، تنظیم کنیم. وی گفت: شما خبر خوبی دادید زیرا این خبر نشان داد که قیمت‌های بورس شفاف و رقابتی است و از روند دلار هم جدا شده است. یکی از نکات مورد تاکید من از ابتدای کار این بود که اقتصاد کشور را به دلار پیوند نزنیم که وقتی قیمت ارز نوسانی شد، قیمت تمام کالاها نوسانی شود. وزیر صمت افزود: هفته پیش قیمت ارز نوسان داشت، ولی در بازار فولاد ثبات داشتیم که خبر خوبی در مورد پیش بینی پذیری اقتصاد است.

+آرامش دلار در دور جدید مذاکرات

در روز شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین، بازار ارز هم به انتظار اخبار جدید نشست. اخبار جدید منتشره از مقر مذاکرات خبر از نزدیک‌تر شدن به توافق جدید می‌دهد. همچنین صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی از بهبود عرضه بازار ارز، باعث شد که فرصتی برای جولان افزایشی‌های بازار به وجود نیاید. در این شرایط، هر خبری از بهبود روند مذاکرات، می‌تواند بهای دلار را به شکل پله‌ای پایین آورد. به نقل از دنیای اقتصاد؛ دیروز دوشنبه ششم دی ماه دلار که بر اثر خبر‌های برجامی به کانال ۲۹‌هزار تومان برگشته بود، بدون حرکت افزایشی یا کاهشی در محدوده ۲۹‌هزار و ۸۰۰ تا ۲۹ هزارو ۹۰۰ تومان نوسان داشت. فعالان بازار ارز که در پایان روز یکشنبه تلاش‌هایی برای افزایش قیمت دلار در روز دوشنبه داشتند، در ابتدای ساعات کاری دیروز با رقم ۲۹‌هزار و ۸۷۰ تومان شروع به کار کردند. این رقم در حوالی ظهر روز دوشنبه با کاهشی ۲۰ تومانی به قیمت ۲۹‌هزار و ۸۵۰ تومان رسید که این قیمت تا اواخر ساعت کاری روز دوشنبه بدون تغییر ماند و بازار ارز در این روز در همان قیمت ۲۹‌هزار و ۸۵۰ تومان بسته شد. پیش‌بینی‌های فعالان بازار ارز از قیمت دلار در روز‌های آتی نیز همچنان خالی از نوسان و در محدوده ۲۹‌هزار و ۸۰۰ الی ۹۰۰ تومان مطرح می‌شد.

+یارانه نان و دارو حذف نمی‌شود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: حذف یارانه دارو و نان در دستور کار دولت نیست. سیدشمس الدین حسینی در گفت وگو با ایسنا درباره نگرانی جامعه از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی کالاها از جمله دارو اظهار کرد: حذف یارانه دارو و نان در دستور کار دولت نیست. البته من شخصا معتقدم که حتی در خصوص دارو و نان می توانیم یارانه ۴۲۰۰ تومانی را کنار بگذاریم، ولی قیمت ها را افزایش ندهیم. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: قطعا امکان این کار وجود دارد؛ یعنی یارانه را به جای وارد کننده به حلقه آخر تولیدکننده بدهیم.

+تعرفه پرمصرف‌ها از بهمن‌ماه افزایش می‌یابد

وزیر نیرو با اشاره به اینکه بخش کوچکی از مشترکین خانگی جزو مشترکین پرمصرف هستند، از افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف خانگی از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ خبر داد. علی اکبر محرابیان با اشاره به اینکه بخش کوچکی از مشترکین خانگی جزو مشترکین پرمصرف هستند، افزود: بخش عمده‌ای از مشترکین خانگی الگوی مصرف را رعایت می‌کنند؛ بنابراین مشمول این افزایش قیمت نخواهند شد. وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح که شب گذشته به تصویب هیات وزیران رسیده کاهش مصرف برق در کشور است گفت: الگوی مصرف برای ایام غیرگرم ۲۰۰ کیلووات ساعت برای هر دوره و در فصول سرد ۳۰۰ کیلووات ساعت در استان‌های غیر گرمسیری است که استفاده بیشتر از این الگو شامل افزایش قیمت‌ها خواهد شد. الگوی مصرف در استان‌های گرمسیری تا ۳۰۰۰ کیلووات ساعت نیز تعیین شده است. محرابیان با بیان اینکه قیمت‌ها براساس خرید تضمینی برق که ۴۰۰ تومان است محاسبه خواهد شد، ادامه داد: در زمستان الگوی مصرف برای استان‌های غیر گرمسیری ۲۰۰ کیلووات ساعت است، اگر مشترکی ۱۰۰ کیلووات ساعت بیشتر استفاده کند تا ۱.۵ برابر یعنی ۶۰۰ تومان، دوبرابر الگوی مصرف کیلوواتی ۱۰۰۰ تومان و سه برابر الگوی مصرف با قیمت هر کیلووات ساعت ۱۴۰۰ تومان محاسبه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مشترکین پرمصرف باید تشویق شوند که میزان مصرف خود را به میزان الگوی مصرف کاهش دهند و البته صرفه جویی یک وظیفه ملی گفت: مشترکینی که خیلی پرمصرف هستند، از یارانه بیشتری هم استفاده می‌کنند که این روند باید تغییر پیدا کند، زیرا برخی از این افراد یا مصارف خیلی بالایی دارند و یا به روش‌های غیر قانونی استخراج رمز ارز انجام می‌دهند که این‌ها باید رعایت حقوق عامه را داشته باشند. مشترکین درکی از میزان الگو ندارند و باید این مصارف دقیق تشریح شود. ما برای توضیح این موضوع برنامه داریم، زیرا ۲۰۰ کیلووات برای استفاده از همه وسایل برقی کافی است. وی در رابطه با مشترکین کم مصرف و خوش مصرف که صرفه جویی می‌کنند گفت: اگر مشترکین کمتر از الگوی مصرف برق مصرف کنند تشویق خواهند شد، همچنین مشترکین از طریق سامانه می‌توانند پله مصرف خود را مشخص کرده و براساس آن تشویق شوند.

+افزایش قیمت مسکن در آذرماه

تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در آذرماه سال ۱۴۰۰، به حدود ۹.۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۳۳.۸ و ۲۸۲.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۲۵.۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۲۱.۱ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه آذرماه سال ۱۳۹۹ (معادل ۹۸.۹ درصد) به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال جاری است.

+ارز ترجیحی از جیب قشر فرودست پرداخت شد

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد اصلاح سیاست پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: از همان ابتدا نظر بخش خصوصی بر این بود که سیاست پرداخت ارز ترجیحی اشتباه است. در ۲۷ خرداد سال ۹۷ نظرمان را کتباً به ریاست جمهوری وقت اعلام کردیم. منتهی در حال حاضر یک شرایط خاصی داریم؛ اگر دولت بتواند تفاوت این نرخ ارز را برای مردم کم درآمد، جبران کند، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فوق‌العاده اقدام مثبتی است. ارز ترجیحی نشان داده که مسائل و مشکلات زیادی دارد و رانت و سوءاستفاده گسترده‌ای در این سیاست گنجانده شده است و از جیب مردم فرودست خرج می‌شود. به نظر من، حذف ارز ترجیحی اقدام مثبت و درستی است، منتهی به این شرط که دولت با جبران تفاوت نرخ ارز از طریق به کارگیری هر سیستمی چه یارانه باشد چه هر اقدام دیگری، مانع کوچک شدن سفره مردم شود و نکته مهم‌تر اینکه نظارت‌ها بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فراموش نشود. رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم جلوگیری از ورود شوک به اقتصاد کشور، گفت: وقتی در شرایط اقتصادی بدی هستیم شوک وارد کردن به اقتصاد کار درستی نیست مطمئناً هر چقدر درجه شوک پایین بیاید بهتر است بنابراین اگر حذف ارز ترجیحی به صورت مرحله به مرحله اجرا شود، نتایج بهتری در پی خواهد داشت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....