تاریخ انتشار : جمعه 19 آذر 1400 - 21:36
کد خبر : 70308

گلچین اقتصادی روز…اخلال‌گر شاخص بازار ارز

گلچین اقتصادی روز…اخلال‌گر شاخص بازار ارز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار ارز به آرامش می‌رسد، بازدهی مثبت بورس در هفته‌ای که گذشت، جزئیات ارائه عرضه

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار ارز به آرامش می‌رسد، بازدهی مثبت بورس در هفته‌ای که گذشت، جزئیات ارائه عرضه اولیه در صندوق سرمایه‌گذاری، پنت‌هاوس ۴۲۰ میلیارد تومانی، سرنوشت بازار رمز ارز با سویه اومیکرون، قاچاق شیر خشک نوزاد به افغانستان و کاهش نرخ اجاره بها در برخی مناطق جنوبی تهران را در بر دارد.

+پنج اخلال‌گر شاخص بازار ارز تهران دستگیر شدند

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک   ، روابط عمومی وزارت اطلاعات: در ادامه طرح برخورد با فعالان غیر‌مجاز ارزی، سربازان گمنام امام زمان (عج) در معاونت اقتصادی، ضمن اشراف بر روی شبکه گسترده فعالان غیرمجاز ارزی کشور و فضای غیررسمی معاملات ارز، پنج اخلالگر شاخص و تاثیرگذار بازار ارز تهران را شناسایی و دستگیر کردند. بر اساس این گزارش، پیش از این نیز، به دنبال اجرای طرح برخورد با فعالان غیر‌مجاز ارزی اطلاع رسانی شد؛ همه حساب‌های بانکی بیش از ۷۰۰ تن از فعالان غیر مجاز ارزی در سطح کشور شناسایی و مسدود شد که ادامه این روند در چند روز اخیر، مسدود کردن حساب‌های بانکی فعالان غیر مجاز ارزی به ۸۴۱ تن افزایش پیدا کرده است. وزارت اطلاعات در اطلاعیه خود ضمن هشدار به هر گونه فعالیت غیرمجاز در بازار ارز، به مردم ایران اطمینان خاطر می‌دهد که اجازه سوداگری و سواستفاده در فضای غیررسمی معاملات را نخواهد داد و از هیچ تلاشی برای حفظ آرامش بازار ارز دریغ نخواهد کرد.

+بازار ارز به آرامش می رسد

لواسانی  رئیس شورای عالی کانون صرافان ایران گفت: پیشتر به مردم و فعالان حوزه ارز توصیه کرده بودیم، در این شرایط حساس، هر نوع خرید و فروش در بازار ارز را از مؤسساتی انجام دهند که دارای مجوز از بانک مرکزی هستند. پیش بینی می‌شود با تداوم اوضاع کنونی و برخوردها، بازار ارز به آرامش برسد و قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

+بازدهی مثبت بورس در هفته ای که گذشت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته‌ای که گذشت (چهارشنبه ۱۷ آذر) با ۹ هزار واحد افزایش نسبت به هفته قبل به عدد یک‌ میلیون و ۳۴۹ هزار واحد رسید؛ بنابراین، رشد شاخص کل در هفته جاری کمتر از یک درصد بود. در پنج روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)، بورس کالای ایران (کالا)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، گروه دارویی برکت (برکت) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند. همچنین فرآورده‌های نفتی، استخراج سایر معادن، خودرو و قطعات، چندرشته‌ای صنعتی، شیمیایی، فلزات اساسی، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط و دستگاه‌های برقی و سیمان، آهک و گچ جزو صنایع مثبت بازار بود.

+جزئیات ارائه عرضه‌ اولیه‌‌ در صندوق‌‌ سرمایه‌گذاری

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، درمورد سرمایه گذاری سهامداران به شیوه‌های غیرمستقیم گفت: برای تشویق سهامداران خرد حقیقی به سرمایه‌گذاری غیر مستقیم، لازم است نهادهای مالی بزرگی داشته باشیم، به گونه ای آنها بتوانند محصولات و خدمات متنوعی را به سرمایه گذاران ارائه دهند، اکنون تسریع بخشی در صدور مجوزهای سبدگردانی و تامین سرمایه با همین قصد در حال انجام است.

وی در مورد عرضه های اولیه جدید در بازار سهام نیز بیان کرد: یکی از مباحثی که اکنون در مورد عرضه‌های اولیه مطرح می شود این است که این عرضه‌ها را  به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص دهیم تا سهامداران برای کاهش ریسک خود از طریق آنان اقدام کنند که این مساله نیز خود معایب و مزایایی دارد. از معایب سرمایه‌گذاری مستقیم در عرضه اولیه می‌توان به تخصیص سهام شرکت‌های کوچک به تعداد بسیار قابل توجهی از سهامداران اشاره داشت که این امر به مرور زمان، سبب کاهش بازدهی و نقدشوندگی سهام شرکت می‌شود، اما از سوی دیگر مزیت این امر آن است، از آنجایی که مدیران این صندوق‌ها اشخاص متخصص در حوزه بازار سرمایه هستند، قطعا سهامی را خریداری می‌کنند که ریسکش برای سهامدار کمتر باشد، به گونه‌ای که بیشترین بازدهی را با خرید آن سهم  به دست آورند. عشقی در گفت‌وگو با فارس افزود‌: عده ای بحث رانت را میان  شرکت‌های صندوق سرمایه گذاری در صورت تخصیص سهام عرضه های اولیه به آنان مطرح می کنند که این امر صحت ندارد، زیرا دارندگان این واحدها، علاوه بر آنکه تعداد قابل توجهی را تشکیل می دهند، مدیرانشان نیز از بدنه بازار سهام هستند؛ پس به منظور جلب اعتماد سهامدار سعی دارند تا از تخلفات به دور باشند.

+فروشنده‌هایی که روی بورلی‌هیلز را سفید کردند

نرخ‌های عجیب و غریب برخی خانه‌های لاکچری در شمال تهران از منطق و عرف بازار خارج شده است. شاید باورش سخت باشد؛ اما بعضی مالکان قیمت‌های ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰ میلیارد تومان و حتی بالاتر برای پنت‌هاوس، آپارتمان‌های فوق لوکس و ویلاهای خود تعیین کرده‌اند که با احتساب نرخ میانگین ۲۸ هزار تومان برای هر دلار به رقم عجیب ۷ تا ۱۵ میلیون دلار می‌رسد. نرخ‌هایی که از خانه‌های محله بِوِرلی هیلز آمریکا به عنوان یکی از گران‌ترین و مشهورترین محله‌های دنیا بیشتر است. به عنوان مثال یک عمارت لوکس ۴۴۴۶ متری، چهار خوابه با پنج سرویس بهداشتی معادل ۷.۵ میلیون دلار آگهی شده که نصف قیمت یک پنت‌هاوس ۸۰۰ متری در تهران است. به عبارت دیگر قیمت هر متر از این پنت‌هاوس در تهران بیش از ده برابر عمارت لوکس در بورلی هیلز است. /ایسنا

پنت‌هاوس ۴۲۰ میلیارد تومانی!

پنت‌هاوس ۸۰۰ متری به ادعای آگهی دهنده تاپ لوکیشن در خیابان فرشته، دارای ۴ اتاق خواب، ۱۰ واحد پارکینگ، سالن اجتماعات، استخر، سونا، جکوزی، روف گاردن و … به مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان برای فروش عرضه شده که قیمت هر متر آن عدد عجیب و غریب ۵۰۰ میلیون تومان است. نرخ این خانه با دلار ۲۸ هزار تومانی به حدود ۱۵ میلیون دلار می‌رسد. در محله ولنجک قیمت یک ویلای ۱۰۰۰ متری که در سامانه کیلید آگهی شده ۳۷۰ میلیارد تومان است که نرخ هر متر مربع آن به ۳۷۰ میلیون تومان می‌رسد. این ویلا پنج خوابه، دارای سالن ورزش، استخر، سونا، جکوزی، لابی، آسانسور و غیره است. سعدآباد یک ویلای ۲۸۷۰ متری شش خوابه با سالن اجتماعات، روف گاردن، سالن ورزش، آنتن مرکزی و دیگر امکانات با قیمت هر متر مربع ۳۰۰ میلیون تومان و قیمت کل ۸۶۱ میلیارد تومان به فروش می‌رسد. در منطقه شهرک غرب، ویلای ۱۱۲۰ متری (بنابر اعلام فروشنده، شاه‌نشین) شش خوابه، ۵۵۰ متر حیاط، با سالن اجتماعات، سالن ورزش، آشپزخانه فول فرنیش، سونا، روف گاردن، آسانسور و سایر امکانات ۲۷۰ میلیارد تومان فروخته می‌شود. قیمت هر متر مربع این ویلا ۲۲۵ میلیون تومان است.

+ساخت ۴ میلیون مسکن جزو طرح‌های بزرگ جهانی و بین المللی است

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث ۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در استان لرستان گفت: موضوع مسکن در جامعه بسیار مهم است و شهروندان جامعه به خصوص قشرهای کم درآمد نمی‌توانند با روش‌های عادی صاحب خانه شوند. اما با اراده دولت سیزدهم برای خانه دار کردن به خصوص کم درآمد‌ها و ابزار قانون جهش تولید مسکن این امکان فراهم شده است که بخش هایی از جامعه که خانه‌دار شدن برای آن‌ها تبدیل به رویا شده بود، صاحب خانه شوند. وی ادامه داد: آنچه دولت در برنامه ۴ ساله خود دارد، یعنی احداث ۴ میلیون مسکن جزو طرح‌های بزرگ جهانی و بین المللی است. شاید برای خیلی ها باور پذیر نباشد که این طرح یعنی ساخت ۴ میلیون مسکن طی ۴ سال امکانپذیر باشد، اما حتما شدنی است. این طرح نیازمند حضور همه دستگاه‌های کشور است. همکاران خوبم در وزارت راه و شهرسازی، در استان‌ها و ادارات کل و همه کسانی که به این طرح کمک می‌کنند مانند ستاد اجرایی و بنیاد مسکن  و به ویژه پیمانکارانی که در شرایط سخت همراه ما هستند را به کمک می‌طلبیم که این طرح بزرگ به خوبی انجام شود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گام اول این طرح تامین زمین است، گفت: همکاران من در سازمان ملی زمین و مسکن شبانه روز تلاش می‌کنند، تا پایان سال زمین ۴ میلیون واحد مسکونی تعیین تکلیف شود، کما اینکه تاکنون زمین برای بخش بزرگی از این ۴ میلیون واحد تامین شده است.

سرنوشت بازار رمز ارز با سویه اومیکرون

بهبود اقتصاد جهانی با شیوع سویه اومیکرون کمی مورد تردید قرار گرفته است. اومیکرون بازارهای سنتی را به لرزه درآورد و وحشت به حوزه رمز ارز سرایت کرد و بیت کوین (BTC-USD) هفته گذشته به پایین‌ترین سطح ماهانه ۵۴ هزار دلار (۴۰ هزار و ۷۰۵ پوند) رسید. به نقل از یو کی فایننس یاهو، این سقوط پس از اینکه بیت کوین در اوایل نوامبر به رکورد بیش از ۶۹ هزار دلار رسید، بسیار چشمگیرتر شد. نیکلاس کاولی، استراتژیست شرکت مبادلات ارزی DailyFX گفت: فروش خطرآفرین یک‌جا و ارزان ارزهای دیجیتال، هم سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی و هم سرمایه‌گذاران نهادی را به دارایی‌های امنی مانند خزانه‌داری آمریکا، ین ژاپن و طلا سوق داد. این اقدام سرمایه‌گذار با افزایش ۰.۶ درصدی طلا در روز جمعه آشکار شد و روز را با ۷.۳۰ دلار افزایش به ۱۷۹۱.۴۰ دلار در هر اونس به پایان رساند. در بازارهای ارزهای دیجیتال، بسیاری از سرمایه‌گذاران خرید مجدد را به زمانی که خطر اومیکرون کاهش یابد، موکول کردند؛ یا زمانی که مشخص شود، نوع اومیکرون کمتر از آن چیزی است که از آن واهمه دارند. در اوایل این هفته، این احساسات با بازخرید قیمت بیت کوین به ۵۸ هزار دلار افزایش یافت.

ایان تیلور، مدیر اجرایی  کریپتو یو کی، معامله‌گران را این‌طور توصیف کرد که در این زمان از عدم اطمینان پیش از قفل‌های احتمالی سود می‌برند و سرمایه خود را به پول نقد یا دارایی‌های با نوسان کمتر اختصاص می‌دهند. اما حتی قبل از فروش یکجا و ارزان جمعه گذشته، بسیاری از تحلیل‌گران به نشانه‌هایی اشاره کردند که قیمت بیت‌ کوین و دیگر ارزهای دیجیتال اصلی، همان مسیر اواخر سال ۲۰۱۷ و سقوط متعاقب آن در اوایل ژانویه ۲۰۱۸ را دنبال می‌کنند؛ از اوایل ژانویه ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۸، ارزهای دیجیتال ۸۵ درصد سقوط کردند و چیزی را که «سقوط بزرگ رمزنگاری» نامیده شد، بدتر از فروپاشی ۷۸ درصدی حباب دات کام در سال ۲۰۰۰ کرد.

+کاهش نرخ اجاره بها در برخی مناطق جنوبی تهران

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه قیمت مسکن تا پایان سال روند تثبیت و کاهش قیمت را در پیش گرفته و امیدواریم این روند همچنان ادامه پیدا کند، گفت: دولت و وزارت راه و شهرسازی همواره اعلام کردند که ارائه آمارهای اجاره تنها برای شهر تهران خود باعث ایجاد نابسامانی و افزایش قیمت‌ها می‌شود. خسروی با اشاره به اینکه در حال حاضر کف بازار نرخ‌های اجاره بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است، به طوری که در برخی از مناطق جنوبی تهران ما شاهد کاهش نرخ اجاره بها تا ۲۰ درصد هم هستیم، ادامه داد: بازار مسکن به ویژه بازار اجاره با کاهش قیمت مسکن مواجه شده و در حال حاضر هم این بازار با ثبات قیمتی روبه رو شده است.

قاچاق شیرخشک نوزاد به افغانستان

هانی تحویل زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد از قاچاق شیرخشک نوزاد به کشور افغانستان خبر داد. وی اضافه کرد: قاچاق این محصول به کشور افغانستان منجر به این شده که صادرات رسمی این کالا محدود شود چرا که قیمت کالای قاچاق ارزان‌تر است. تحویل زاده اضافه کرد: برخی شیرخشک را عمده خریداری کرده و به کشور همسایه می‌برند و با قیمت‌های پایین آنجا عرضه می‌کنند. رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد تاکید کرد: این مسأله در حالی است که برای واردات مواد اولیه شیرخشک نوزاد ارز ۴٢٠٠ تومانی تعلق می‌گیرد. تحویل زاده ادامه این روند را برای صنعت شیرخشک کشور نگران کننده خواند و از مسئولان خواست بر این روند نظارت دقیق و مستمری داشته باشند و از ادامه آن جلوگیری کنند. /مهر

+حذف یارانه پردرآمدها هنوز به وزارت تعاون ابلاغ نشده است

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تکمیل سامانه رفاه ایرانیان به منظور حذف یارانه پردآمد‌ها گفت: این‌ها تصمیماتی است که باید در سطح دولت گرفته شود که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت نیز روی آن بحث شد. او افزود: سازمان برنامه و بودجه کشور متولی این کار است؛ اما تصمیم نهایی هنوز به ما ابلاغ نشده است.

+پیشنهاد وزارت نیرو برای صدور مجوز خرید کنتور‌های هوشمند برق

وزارت نیرو در راستای تکلیف مقرر در بند (د) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و به منظور تسریع در اصلاح الگوی مصرف برق، پیشنهاد صدور مجوز برای خرید کنتور‌های هوشمند برق را به دولت ارایه کرده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....