تاریخ انتشار : یکشنبه 19 بهمن 1399 - 21:49
کد خبر : 34507

گلایه وزیر ارتباطات از نگاه حاکمیتی به استارتاپ‌ها

گلایه وزیر ارتباطات از نگاه حاکمیتی به استارتاپ‌ها

ابلاغ اجرای شبکه ملی اطلاعات به ۱۵ دستگاه، گلایه وزیر ارتباطات از تقسیم استارتاپ‌ها به خوب و بد برای سرمایه‌گذاری، احتمال توقف تولید آیفون ۱۲ مینی و استخراج غیرقانونی ۶۰ میلیون دلار بیت‌کوین در آلمان، از مهم‌ترین اخبار استارتاپی و فناوری روز هستند.    دبیر شورای عالی فضای مجازی، از ابلاغ اجرای شبکه ملی اطلاعات

ابلاغ اجرای شبکه ملی اطلاعات به ۱۵ دستگاه، گلایه وزیر ارتباطات از تقسیم استارتاپ‌ها به خوب و بد برای سرمایه‌گذاری، احتمال توقف تولید آیفون ۱۲ مینی و استخراج غیرقانونی ۶۰ میلیون دلار بیت‌کوین در آلمان، از مهم‌ترین اخبار استارتاپی و فناوری روز هستند.

 

 دبیر شورای عالی فضای مجازی، از ابلاغ اجرای شبکه ملی اطلاعات به ۱۵ دستگاه خبر داد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از مهر ، ابوالحسن فیروزآبادی گفته است: ما تا قبل از مصوبه سال جاری شورای عالی فضای مجازی که در آن سند طراحی و معماری کلان شبکه ملی اطلاعات به تصویب رسید، تمرکز خود را روی زیرساخت شبکه قرار داده بودیم. اما بعد از این مصوبه، وزارت ارتباطات پذیرفت که خدمات پایه نیز جزئی از وظایفش است و در مورد آن مسئولیت دارد.

او ادامه داد: هم اکنون در حال پیگیری هستیم که با کمک وزارت ارتباطات بتوانیم در حوزه خدمات پایه به نتایج خوبی برسیم؛ یکی از این خدمات پایه بحث پیام‌رسان‌ها و دیگری موضوع موتور جستجو بومی است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ارائه خدمات روی شبکه ملی اطلاعات را مقدم دانست و گفت: مطابق با آنچه که از سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات استخراج شده است، حدود ۱۵ وزارتخانه، دستگاه و سازمان شناسایی شده‌اند که در این حوزه مسئولیت دارند. مأموریت‌های جدی این دستگاه‌ها برای پیاده سازی خدمات کاربردی شبکه ملی اطلاعات استخراج شده است. از جمله این مأموریت‌ها می‌توان به پیاده‌سازی نظام آموزشی فضای مجازی، نظام بانکداری الکترونیکی و نظام تولید و توزیع محتوای فضای مجازی اشاره کرد.

وی گفت: ما در مرکز ملی فضای مجازی برای این دستگاه‌ها ابلاغیه فرستاده‌ایم. از دستگاه‌های مسئول خواسته شده که نحوه تحقق مأموریت‌های خود مطابق با اهدافی که در سند معماری و طرح کلان شبکه ملی اطلاعات آورده شده را مشخص و برنامه‌هایشان را اعلام کنند.

گلایه از تقسیم استارتاپ‌ها به خوب و بد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد برخی جریان‌ها در سرمایه‌گذاری در حوزه استارتاپ‌ها با تاکید بر اینکه اکنون در مرحله «استارتاپ خوب» و «استارتاپ بد» قرار داریم، گفت: در این فضا هر کدام از استارتاپ‌ها که متعلق به خودشان است را تقویت می‌کنند و مابقی را کنار می‌زنند.

محمدجواد آذری‌جهرمی این سخنان را در مراسم رونمایی از برنامه «سرمایه‌گذاری جسورانه در ایده‌های نوآورانه» صندوق نوآوری و شکوفایی که به صورت آنلاین برگزار شد، بیان کرد.

او گفت: در جریان استارتاپی که در کشور ایجاد شده، عوامل حاکمیتی مشخصی از جریان‌ها ایجاد شدند و شروع به سرمایه‌گذاری این اکوسیستم کردند، در این فضا هر کدام از استارتاپ‌ها که متعلق به خودشان است را تقویت می‌کنند و مابقی را کنار می‌زنند. از این رو ما در حال حاضر در مرحله «استارتاپ خوب» و «استارتاپ بد» قرار داریم که استارتاپی که مال ما است، استارتاپ خوب است و استارتاپ‌های دیگران بد است و به این طریق انحصارگری‌هایی آغاز می‌شود.

آذری‌جهرمی افزود: نمونه نوین این امر اختصاص ۱۰ درصد درآمد و مالیات بخش فناوری و اطلاعات کشور به صدا و سیمای انحصارگر است تا در این بخش انحصارگری کند. این، نوبر ماجرا است.

وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات با بیان اینکه این بخش و این جریان و این فرآیند نیز می‌گذرد و این جریان پشت در نمی‌ماند، تاکید کرد: چه ما باشیم و چه نباشیم، این وضعیت قابل استقامت و مقاومت نیست، کسی نمی‌تواند در مقابل این جریان مقاومت کند؛ چرا که تغییر به نفع مردم و پیشرفت کشور است.

تولید آیفون ۱۲ مینی متوقف می‌شود

احتمالا در سه ماهه دوم ۲۰۲۱ میلادی، اپل تولید آیفون۱۲ مینی را متوقف می‌کند.

ویلیام یانگ یکی از تحلیلگران مؤسسه مالی جی پی مورگان این ادعا را مطرح کرده است.

همچنین او پیش بینی می‌کند تولید آیفون ۱۳ افزایش یابد و اپل تعداد بیشتری آیفون ۱۲ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو تولید کند. علاوه بر آن تخمین زده می‌شود تولید آیفون ۱۱ نیز از پیش بینی‌های قبلی بیشتر شود.

استخراج غیرقانونی ۶۰ میلیون دلار بیت‌کوین در آلمان

زومیت در گزارشی به پرونده عجیب استخراج غیرقانونی ۶۰ میلیون دلار بیت‌کوین در آلمان پرداخته است.

فردی در در این پرونده، به زندان و ضبط ۶۰ میلیون دلار بیت کوین محکوم شده است؛ اما او رمز عبور والت خود را در اختیار پلیس قرار نمی‌دهد.

پلیس آلمان به‌تازگی معادل بیش از ۵۰ میلیون یورو (۶۰ میلیون دلار) بیت‌کوین ضبط کرده است؛ اما آن‌طور که رویترز می‌نویسد پلیس نمی‌تواند به این بیت‌کوین دسترسی پیدا کند؛ زیرا مالک ۵۰ میلیون یورو بیت‌کوین رمز عبور را به آن‌ها نمی‌گوید.

این مرد مخفیانه نرم‌افزار استخراج بیت‌کوین را روی رایانه‌ دیگران نصب کرده بود و به‌ همین‌ دلیل به زندان محکوم شد. او که مدت‌ زندان را سپری کرده است، در کل فرایند دستگیری و زندانی بودنش هیچ‌ جزئیاتی درباره‌ نحوه‌ دسترسی به بیت‌کوین‌ها به مقامات آلمانی ارائه نداد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....