تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1400 - 15:30
کد خبر : 69596

گفت و گو با دکترضیائیان عضو انجمن اقتصاددانان ایران

گفت و گو با دکترضیائیان عضو انجمن اقتصاددانان ایران

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گوی اختصاصی با اقتصاددان به سوالات خبرنگار ما گفت: نظر شما به عنوان عضو درباره انتخابات پیش روی انجمن اقتصاددانان ایران چیست ؟ ۴۸ سال از تاسیس انجمن اقتصاددانان ایران می‌گذرد، انجمنی که قرار بود عالی‌ترین نهاد علمی غیردولتی در حوزه اقتصاد کشور باشد و

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گوی اختصاصی با اقتصاددان به سوالات خبرنگار ما گفت:

نظر شما به عنوان عضو درباره انتخابات پیش روی انجمن اقتصاددانان ایران چیست ؟

۴۸ سال از تاسیس انجمن اقتصاددانان ایران می‌گذرد، انجمنی که قرار بود عالی‌ترین نهاد علمی غیردولتی در حوزه اقتصاد کشور باشد و با تجمیع اندوخته‌های علمی دانشمندان این عرصه به ارتقای سطح دانش اقتصادی ایران کمک کند، همچنین قرار بود این انجمن همان‌طور که از یک انجمن علمی برمی‌آید، به موضوعات، چالش‌ها و مشکلات اقتصادی ورود کند و با تجمیع نظرات و انباشت ایده‌ها به ارائه راه‌حل‌های اجرایی بپردازد، اما این اهداف طی سالیان گذشته محقق نشده است. برای این عدم توفیق دلایل متعددی شمرده می‌شود، از نواقصی که در اداره انجمن طی دوره‌های مختلف وجود داشته و ناتوانی آن در جذب چهره‌های اقتصادی مطرح و حتی جوانان علاقه‌مند گرفته تا عدم تعیین زیرساخت‌های مالی مناسب، ناتوانی در مدیریت تضارب آرا و ایجاد انقطاع در ارتباط انجمن و خروجی‌های علمی آن با فضای اقتصادی کشور. امید است با برگزاری انتخاباتی سالم و روی کار آمدن افراد جدید و پویا و با انگیزه این مشکلات هرچه سریعتر حل شود.

*فراهم نشدن شرایط برگزاری انتخابات الکترونیکی و پذیرش رای اعضا تنها با وکالت محضری آنهم هر عضو با و‌کالت از دو نفر ، چه تاثیری بر مشارکت اعضا در انتخابات دارد ؟*

باید در نظر داشت که این مشارکت افراد است که به انتخابات انجمن اقتصاددانان مقبولیت و اعتبار خواهد بخشید و هر اندازه افراد حضور پررنگ‌تری در این دوره از انتخابات انجمن اقتصاددانان داشته باشند بر اعتبار و غنای این فرآیند انتخاباتی خواهند افزود. بنابراین عدم برگزاری انتخابات الکترونیکی و وکالت محضری سنگ بزرگی بر سر راه افراد شهرستانی است که عضو انجمن هستند و در واقع حق رای به گونه ای غیر مستقیم از آنها گرفته شده . در واقع برگزار کنندگان این انتخابات باید برای حضور پر شور اعضا هزینه کنند نه اینکه اعضا برای حضور در انتخابات مجبور به هزینه کرد آنهم در محضر جهت وکالت باشند .

*آیا شما شناختی از نامزدهای انتخابات هیات اجرایی و بازرس انجمن دارید ؟ اگر در روز رای گیری در انتخابات شرکت میکنید با چه ملاک هایی در این انتخابات رای میدهید ؟*

بنده به تازگی به عضویت انجمن اقتصاددانان ایران درآمده ام و فقط مختصر مطالعه ای در خصوص رزومه هیات اجرایی انجمن دارم . به نظر بنده اگر اعضای انجمن ضرورت وجود انجمن اقتصاددانان ایران را جدی‌تر بگیرند، انتخاب اصلح را مدنظر قرار می‌دهند. این در حالی است که متاسفانه گاها افراد برای انتخاب فرد مورد نظر خود به معیارهای غیرمتعارف روی می‌آورند.
انتخاب افراد اصلح در این انجمن می‌تواند توسعه اقتصادی کشور را رقم بزند . در واقع باید افرادی انتخاب شوند که به کار تیمی آشنا باشند، سیاسی کاری نداشته باشند و منافع بلندمدت را به منافع کوتاه‌مدت ترجیح دهند.

*الان گروه پویش انتخابات به شدت در فضای مجازی در حال فعالیت است و مدیران آن تلاش میکنند که باتوجه به محدودیت ایجاد شده از سوی هیات اجرایی فعلی انجمن ، پیروزی در انتخابات را بدست آورند؟ نظر شما درباره رقابت گروهی در انجمن چیست؟*

انجمن اقتصاددانان ایران با پیشینه زیاد ، می‌توانست بستر مناسبی برای گردهمایی استادان و‌‌‌ کارشناسان اقتصاد کشور و ایجاد‌‌‌ هم‌‌‌جوشی، پیوند و‌‌‌ یکپارچه‌‌‌سازی نظرات کارشناسی باشد. ‎انجمن اقتصاددانان ایران می‌توانست محلی برای تجمع استادان و ‌‌‌کارشناسان گرایش‌‌‌های مختلف علم اقتصاد زیر چتری واحد و ایجاد زمینه همنوایی و همگرایی بین آنان برای تدوین راهکارها و راه‌‌‌حل‌‌‌های لازم برای برون‌‌‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور باشد. اما در طی سالیان متمادی این امر تحقق پیدا نکرد و صرفا انجمن حالت انحصاری پیدا کرد . و این دوره بخاطر محدودیت های ایجاد شده  قطعا انحصار ادامه پیدا خواهد کرد.
*به عنوان سوال پایانی بفرمایید انتظار شما از برگزار کنندگان هیات اجرایی انتخابات چیست ؟*

عدم توفیق انجمن در انجام رسالت آن، متاسفانه در شرایطی رخ داده است که در نیم قرن اخیر، درخت علم اقتصاد در جهان و ایران تناور شده و شاخه‌های تخصصی بسیاری بر آن روییده است و شمار استادان، کارشناسان و دانشجویان اقتصاد کشور افزایش درخور توجهی داشته است.  استمرار این نابسامانی، با توجه به مشکلات ساختاری و نهادی اقتصاد کشور در زمان حاضر و چشم‌انداز نه چندان روشن آن در دهه پیش رو، به هیچ‌وجه زیبنده جامعه حرفه‌ای متکثر و پرشمار ما نیست و از ادامه بی‌عملی ما در این عرصه، بخش‌خصوصی ایران، دستگاه‌های اقتصادی دولت و در نهایت مردم ایران زیان خواهند دید. 
در عین حال باید اذعان کنیم که مقابله با منافع مستقر در انجمن و بهسازی و نوسازی آن نیازمند تعهد حرفه‌ای و هم‌اندیشی نسل جدید و قدیم اقتصاددانان کشور و گرد آمدن بخش بزرگی از آنها در زیر چتر همین انجمن است. چرا که انجمن اقتصاددانان نباید آشیان امنی برای برخی از افراد فاقد تعهد حرفه‌ای باشد. ما اگر اراده کنیم می‌توانیم در مقیاس گسترده به عضویت انجمن درآییم و با کسب اکثریت آرا در انتخابات قریب‌الوقوع انجمن، منشأ تحول اساسی در ترکیب هیات‌مدیره آن شویم و به این ترتیب موانع اصلاح ساختار و کارکرد انجمن را در اندک زمانی از پیش‌رو برداریم.
بدیهی است که تغییر هیات‌مدیره انجمن و تزریق خون جدید به آن، فقط اولین گام در جهت تحولی است که باید در انجمن رخ دهد. بعد از آن بازنگری در اساسنامه انجمن و روزآمد کردن آن با توجه به تجربه انجمن‌های مشابه در داخل و خارج کشور و تجدید سازمان انجمن نیز امری اجتناب‌ناپذیر است. 

م.حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....