تاریخ انتشار : شنبه 7 دی 1398 - 16:11
کد خبر : 4037

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره شرایط اقتصادی شهروندان ایران

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره شرایط اقتصادی شهروندان ایران

بیشتر مردم ایران موجودی حساب بانکی‌شان زیر یک‌میلیارد تومان است و تنها یک‌هزارم حساب‌های بانکی شخصی متعلق به میلیاردرهاست. به جز این، از هر ١٠‌هزار خودرویی که در خیابان‌های ایران تردد می‌کند، فقط سه خودروی بنز است و… . این اطلاعات را مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی منتشر کرده است و با اعداد و ارقام

بیشتر مردم ایران موجودی حساب بانکی‌شان زیر یک‌میلیارد تومان است و تنها یک‌هزارم حساب‌های بانکی شخصی متعلق به میلیاردرهاست. به جز این، از هر ١٠‌هزار خودرویی که در خیابان‌های ایران تردد می‌کند، فقط سه خودروی بنز است و… . این اطلاعات را مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی منتشر کرده است و با اعداد و ارقام چشم‌اندازی از وضع مالی و اقتصادی ایرانی‌ها ترسیم می‌کند.

هر نوزادی که در ‌سال ٩٨ متولد شده یا به دنیا می‌آید، حداقل هشت‌میلیون تومان بدهی عمومی انباشته به ارث می‌برد و هر ایرانی همین امسال فقط یک‌میلیون تومان بدهی بودجه‌ای دارد.

٨۵‌درصد سفر خارجی ایرانی‌ها به کشورهای ارزان است که بیشتر آنها کشورهای همسایه و منطقه هستند و ١,۶‌درصد از سفر خارجی ایرانی‌ها به تایلند است.

بانک‌های ایرانی به‌طور میانگین سالانه ٢,۵‌میلیون تومان سود به شهروندان ایرانی پرداخت می‌کنند. این رقم پنج برابر یارانه نقدی است که مردم ایران می‌گیرند.

یک‌هزارم حساب‌های بانکی شخصی موجودی بالای یک‌میلیارد تومان دارند. ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی در‌ سال ٩۵ گفته بود ۴۴٧‌میلیون حساب بانکی در بانک‌های ایران وجود دارد که از این تعداد ۴٣٩‌میلیون حساب مربوط به اشخاص حقیقی است. با فرض ثابت‌بودن حساب‌های شخصی بالغ بر ۴٣٩‌هزار حساب بانکی متعلق به پولدارهاست.

از هر ١٠‌هزار خودروی موجود در ایران فقط سه خودرو بنزهای مدل ٢٠١٠ به بالا هستند و از هر ١٠٠‌هزار خودرو تنها هفت خودرو بنزهای مدل بالای ٢٠١۵ هستند. طبق آمارهای رسمی بالغ بر ٢١‌میلیون خودرو در کشور پلاک شده است که با این حساب می‌توان گفت حدود ۶۵٠٠ بنز بالای ‌سال ساخت ٢٠١٠ داریم.

به ازای هر شهروند ایرانی در لایحه بودجه ٩٩ مبلغ ٨٢۴‌هزار و ٨۵٢ تومان بودجه امنیتی پرداخت می‌شود و سهم هرنفر از بودجه قضائی ١۵۴‌هزار و ٨٣٩ تومان است.

بودجه‌ای که برای سیاست‌های اقتصادی ایران درنظر گرفته شده، به ازای هر شهروند تنها ٨٢‌هزار و ۶٢٧ تومان است و در واقع بودجه دفاعی ایران حدود ١٠برابر بودجه‌ای است که برای سیاست‌های اقتصادی در ایران هزینه می‌شود.

سهمیه هر ایرانی از بودجه محیط‌زیست تنها ٧‌هزار و ۶۵۴ تومان است. جالب است که چالش‌های محیط‌زیستی مانند بحران آب و آلودگی هوا این سال‌ها حرف اول خبرهای ایران را می‌زنند.

سهمیه بودجه هر ایرانی برای مسکن و عمران فقط حدود دو‌هزار تومان است.

آموزش یکی از بزرگ‌ترین سهم‌ها را از بودجه به خودش اختصاص می‌دهد و دولت به ازای هر ایرانی ٩٣٨‌هزار و ٧٠٧ تومان برای آموزش می‌پردازد که این عدد حتی از بودجه دفاعی کشور بیشتر است.

سهم هر ایرانی از بودجه سلامت هم فقط ٢۶١‌هزار و ۶٠٧ تومان است که البته به نظر می‌رسد خدمات بیمه‌ای و درمانی در ایران نسبت به سایر کشورها سهم چندان بالایی در بودجه ندارد. بودجه فرهنگ و هنر و تفریح و ورزش هم رقم بسیار پایینی است و به ازای هر ایرانی تنها ٨٣‌هزار تومان برای این امور هزینه پرداخت می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....