تاریخ انتشار : یکشنبه 30 شهریور 1399 - 9:35
کد خبر : 19200

گزارش اولیه حناچی از املاک نجومی

گزارش اولیه حناچی از املاک نجومی

در پی بالاگرفتن درخواست‌ها از پیروز حناچی، شهردار تهران برای ارایه گزارش عملکرد این سازمان در بازپس‌گیری املاک واگذار شده به غیر، حناچی با اعلام اینکه تاکنون ۴۰۰ ملک شهرداری بازپس گرفته شده و ۲۰۰۰ ملک نیز تعیین تکلیف شده است، اظهار کرد که در نیمه اول مهرماه گزارش کاملی در این رابطه به شورای

در پی بالاگرفتن درخواست‌ها از پیروز حناچی، شهردار تهران برای ارایه گزارش عملکرد این سازمان در بازپس‌گیری املاک واگذار شده به غیر، حناچی با اعلام اینکه تاکنون ۴۰۰ ملک شهرداری بازپس گرفته شده و ۲۰۰۰ ملک نیز تعیین تکلیف شده است، اظهار کرد که در نیمه اول مهرماه گزارش کاملی در این رابطه به شورای شهر تهران ارایه خواهد کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، طی یک ماهه گذشته، موضوع مساله املاک واگذار شده شهرداری تهران به غیر، ‌در پی ماجرای افشاگری پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان علیه برخی افراد حقیقی و حقوقی مبنی بر تصرف املاک این بنیاد، دوباره داغ شد و برخی از اعضای شورای شهر از حناچی درخواست کردند که در این رابطه گزارشی ارایه کند. روز جمعه اما، محمد سالاری و محمد جواد حق شناس دو عضو شورای شهر تهران از طریق توییتر از حناچی درخواست کردند که از عملکرد شهرداری در ماجرای بازپس‌گیری املاک خود گزارش دهد. از همین رو، شهردار تهران دیروز در پستی توییتری به این درخواست‌ها واکنش نشان داده و عنوان کرده است که کار تعیین تکلیف املاک شهرداری در حال انجام است. حناچی نوشته است: در راستای حفاظت از بیت المال اقدامات لازم برای بازپس‌گیری املاک شهرداری تهران از طریق سازمان املاک و مستغلات و کمیسیون بنده شش ماده ۵۵ مستمر در حال انجام است. تاکنون حدود ۲ هزار ملک تعیین تکلیف شده و ۴۰۰ مورد با پیگیری‌های قانونی بازپس‌گیری شده است. حناچی در توئیتی دیگر نوشته است: در مورد تعدادی از املاک هم قوه قضاییه را پیگیر موضوع است. گزارش اقدامات و لایحه‌های مربوطه نیمه اول مهرماه به شورای شهر ارایه خواهد شد. جلسات هم اندیشی شورا و شهرداری محل مناسبی برای بررسی و رفع کاستی‌های احتمالی در این باره و هماهنگی بیشتر جهت سرعت بخشی به روند اقدامات خواهد بود. روز جمعه محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته بود: بعد از گذشت سه سال از مصوبه شورای پنجم مبنی بر بازپس‌گیری و انتاشر عمومی لیست املاکی که غیرمجاز بهره‌برداری می‌شوند، ‌این مصوبه عملیاتی نشده جناب دکتر حناچی، آستانه تحمل اعضای شورای هم حدی دارد و تعلل غیرموجه برخی مدیران را نمی‌پذیرد. به زودی اقدام نشود از ظرفیت قانونی شورا استفاده خواهیم کرد. در همین رابطه، محمد جواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران و رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز در پاسخ به سئوالات متعدد درباره املاک شهرداری تهران از حناچی خواسته بود تا فهرست این املاک را منتشر کند. حق شناس نوشته بود: جناب حناچی این درخواست بر اساس اصل شفافیت و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات خواسته‌ای به حق و عقلانی است، ‌تعلل و بی‌توجهی بیش از این به افکار عمومی و شهروندان شایسته نیست. هفته پیش نیز، افشین حبیب زاده، معاون نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه تقریبا لیست املاک شهرداری تهران که به افراد غیر واگذار شده از سوی سازمان املاک شهرداری آماده شده است، گفته بود: بعد از آغاز شورای شهر پنجم اعضای شورا یک مصوبه‌ای داشتند که بر اساس آن شهرداری ملزم شد که لیست املاکی که حق بهره‌برداری از آن را به غیر واگذار کرده تهیه کند که حالا پس از گذشت سه سال این لیست نهایی شده است.

حبیب‌زاده با بیان اینکه در این لیست تعداد املاک واگذار شده به غیر، املاک در اختیار شهرداری، املاک تخلیه شده، املاکی که پرونده آن به دادگاه ارجاع شده است مشخص شده، اظهار کرده بود: این لیست مهر محرمانگی ندارد و انتشار آن بر خلاف ضوابط نیست. چرا که اصلا محرمانه نیست و من به شخصه معتقدم که باید این لیست منتشر شود. تا کنون هیچ یک از اعضای شورا در مورد عدم انتشار این لیست اظهارنظر نکرده و همگی موافق انتشار آن هستند. چرا که هم اطلاعات محرمانه نیست و هم در راستای شفافیت مردم پایتخت باید در جریان امورات قرار گیرند.

اعلام آمادگی دیرهنگام

احمد توکلی، ‌رییس سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت در نیمه شهریورماه سال جاری برای بازپس‌گیری ۷۰۰ ملک شهرداری تهران از اشخاص حقیقی و حقوقی اعلام آمادگی کرده بود.

البته پیش از این، محمود میر لوحی، رییس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای شهر تهران که یکی از منتقدین جدی واگذاری املاک شهرداری و همچنین پیگیر پرونده موسوم به املاک نجومی به شمار می‌رود،  گفته بود: برخی اساسا اعلام کردند که پرونده املاک نجومی تمام شده است. اما ما مساله را رها نکردیم و در حال حاضر، بعضی از تصرف‌کنندگان املاک نجومی، اعلام آمادگی کرده‌اند که حق و حقوق شهرداری و مابه‌التفاوت قیمت واقعی از قیمت‌های تخفیف داده شده را بدهند. او همچنین گفته بود: قبل از دوره پنجم شورای شهر تهران، فقط در پارک‌های شهر ۸۰۰ هزار متر امکانات اقتصادی مثل رستوران، دکه‌ها و… بوده است. این املاک الان نظم پیدا کرده است و هر کدام قرارداد دارند. در حالی که در گذشته اغلب نه قراردادشان معلوم بود و نه چگونگی استفاده از آنها. ۲۰۰۰ ملک شهرداری که در اختیار غیر بود، اصلا شناسایی نشده و آمار آن معلوم نبود. آقای نجفی ۶۷۴ ملک را اعلام کرد. بعد آقای افشانی ۱۳۰۰ ملک را اعلام کرد. الان ۲۰۰۰ ملک که بعضا ۲ تا ۶ واحد آپارتمان دارند و در اختیار افراد بودند را پس گرفته‌ایم و نظم یافته است. میرلوحی با بیان اینکه از پیروز حناچی، ‌شهردار تهران خواسته است تا درباره اقدامات مثبت مدیریت شهری در بازپس‌گیری املاک واگذار شده به مردم گزارش دهد، افزوده بود: برخی از تصرف‌کنندگان این املاک، حتی کارمند شهرداری هم نبودند، بعضی از آنها مدیران شهرداری بودند و با تخفیف‌های غیرمجاز صاحب ملک شده بودند. حتی در برخی موارد مشاهده شد که ملکی را از جای دیگری گران‌تر خریده بودند و به این افراد ارزان‌تر و با تخفیف بعضا ۵۰ درصد واگذار کرده بودند. کارهای عجیبی صورت گرفته بود. آن هم نه در رابطه با خانه کوچک واقع در جنوب شهر بلکه در رابطه با خانه‌های بعضا واقع در نیاوران و مناطق شمالی شهر. به گزارش «تعادل»، در پی افشاگری پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان درباره املاک واگذار شده این بنیاد به برخی افراد و نهادها، پرونده موسوم به «املاک نجومی» دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و پای املاک واگذار شده شهرداری تهران به افراد صاحب نفوذ، نهادها و برخی خیریه‌ها نیز به میان کشیده و گفته شد، اگر تریبون رسانه ملی در اختیار فتاح گذاشته شد و او هم با افشاگری از این تریبون تلاش کرد، قضیه املاک بنیاد را برجسته کند، چرا مدیریت شهری تهران به این شیوه مستمسک نمی‌شود و املاک خود را باز پس نمی‌گیرد؟ میرلوحی اگر چه همواره منتقد و پیگیر بازپس‌گیری املاک شهرداری بوده است، اما در گفت‌وگو با «تعادل» از رویکرد «بدون سر و صدا و جدی» مدیریت شهری در بازپس‌گیری املاک شهرداری دفاع کرده و گفته بود که به‌کارگیری این رویکرد طی سه سال گذشته، دستاوردهای بسیاری به همراه داشته است. حالا نیز به نظر نمی‌رسد، در پی دستیابی به این دستاوردها همچنین بروز و ظهور کارایی روش پیگیری‌های حقوقی از مراجع رسمی و نه افشاگری و مطالبه‌گری‌های علنی و رسانه‌ای، مدیریت شهری از شیوه مورد نظر سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت و عدالت استقبال کند و موفقیت‌های خود را با این نهاد شریک شود.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....