تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اسفند 1399 - 12:37
کد خبر : 36384

گام ششم روش های ورود به دنیای کارآفرینی

گام ششم روش های ورود به دنیای کارآفرینی

کرونا وتاثیر آن برکسب وکارهای ایران / روش های ورود به دنیای کارآفرینی و ادامه ی حضور در آن/ ✍️به قلم : دکتر حیدرامیران رئیس هیات مدیره هاب کارآفرینی ایران خیلی از هم وطنان ما شکایت می کنند که به خاطر سختی فضای کار وبروز چالش های متعدد و ناشناخته در اکوسیستم کارآفرینی ایران ،

کرونا وتاثیر آن برکسب وکارهای ایران / روش های ورود به دنیای کارآفرینی و ادامه ی حضور در آن/
✍️به قلم :
دکتر حیدرامیران
رئیس هیات مدیره هاب کارآفرینی ایران
خیلی از هم وطنان ما شکایت می کنند که به خاطر سختی فضای کار وبروز چالش های متعدد و ناشناخته در اکوسیستم کارآفرینی ایران ، توان وقدرت وانگیزه ی خود را برای ورود به دنیای کارآفرینی از دست داده اند . متاسفانه آنقدر این آمار رو به توسعه وتزاید است که می توان گفت بسیار از کارآفرینان حاضر در فضای کسب وکار ایران در رده ی کسب وکارهای SME قرار دارند ، به طور جدی به فکر خروج از کسب وکارهای خود هستند .
من ضمن احترام به تصمیم این عزیزان ، معتقدم که می بایست یکبار دیگر الگوهای فکری ورفتاری خود برای ورود به دنیای کارآفرینی را مورد بازنگری وتجدید نظر قرار بدهیم و مطابق با این الگوهای افکار خود را سازماندهی کنیم .
از اینرو قصد دارم در این سلسله از یادداشت ها به موضوع مهم نحوه ورود به دنیای کارآفرینی بپردازم وآنها را یکبار دیگربرای شما هم وطنان خوبم تشریح وبازگو نمایم .
کرونا ، به بسیاری از کارآفرینان ایرانی ، آموخت ، که شرایط برای بسیاری از کسب وکارهای کوچک سخت شده واگر آنها می خواهند موفق باشند ، باید در دل یک مجموعه ی بزرگ تر قرار گرفته واز این طریق به حیات خود ادامه بدهند . اما متاسفانه بسیاری از کارآفرینان به اتکای فرهنگ غلط عامه ، حاضر نشدند به اصطلاح از پادشاهی خود بگذرند و حاضر شدند همچنان خود را پادشاه مخروبه ای ببینند که در گذشته خدم و حشم های بسیاری داشته و موفق بوده است .
اینکه ما بتوانیم به موقع به یک مجموعه ی بزرگ بپیوندیم و از انرژی های آن برای موفقیت خود بهره بگیریم واقعابه دور اندیشی و استراتژیست بودن ما برمی گردد .
حال ادامه این سلسله از یادداشت ها :
کارآفرینان، با اتکاء به این نوع افکار وارد سفر مهییج وهیجان آور کارآفرینی وساخت امپراتوری خود می شوند، افکاری که تلالوء آنها را می توان در طول سال ها وقرن ها دید واحساس کرد .زیرا از آنها قصه هاوافسانه هاساخته می شود ودهان به دهان بین مشتاقان کارآفرینی دست به دست شده ودیگران( شامل مشاوران ، دوستان ، اطرافیان ، همکاران ، رسانه ها، سخنرانان ، اساتید ، تامین کنندگان مواد وتجهیزات ومدیران و..) هم با خرج کردن وثبت ومصادره ی موفقیت آنها به نفع وبه نام خود ، کلی به آن قصه های موفقیت کارآفرینانه می افزایند وهمه ی اینها دست به دست هم می دهد (با نادیده گرفتن قانون مسلم وپذیرفته شده ی علت ومعلول )واسطوره وبعضا بت ساختن از ایشان ، از کامیابی های آنها واقعیات انکار ناپذیر ودست نیافتنی می سازد که گویی آنها برتر ، برگزیده ومنحصر بفردبوده وتکرار تجربه ی آنها ناشدنی ودست نایافتنی است .غافل از اینکه موفقیت ،مثل شکست یکی از شایع ترین وعام ترین پدیده های کارآفرینی است .فقط به نظر می رسد رازگونه سهم آن نسبت به سهم شکست در حد قابل تاملی کمتر است . واین همان موضوعی است که می خواستم شما را به آن ارجاع بدهم وبگویم همانطور که در بالا اشاره کردم کارآفرینان سطح دهم ، شکست را لازمه موفقیت وکامیابی امپراتوری خود می دانند واتفاقا برعکس سایر کارآفرینان ، هنرمندانه هم سعی می کنند وارد فاز شکست وناکامی نشده( زیرا می دانند پایه های اعتماد به نفس کارکنان سطوح پایین تر را که ذهنیت آنها فقط در دو فاز صفر ویک عمل می کندتخریب می کند ) وهم سهم آنرادر وقایع کارآفرینی خود کاهش بدهند وهم در صورت بروز آنرا به نحوعالی مدیریت نموده ودرس های فراگرفته شده از آنرا تبدیل به یادگیری عمیق وگسترده واثرگذار کارآفرینی در روح وجان همکاران خود نمایند ، زیرا آنها کارآفرین سطح دهم هستند .

حالا دیگر آنها به اسطوره تبدیل شده اند . اسطوره های کارآفرینی که هر کس در مسابقه ای عجیب وبی پایان ، در پی آن است تا برای خود ، حلقه ی اتصال وگرهی به آنهابسازد واعتبار آنها سرمایه ی پیشرفت ورشد خود نماید .به راستی که این همه موفقیت ، همگان را (که در کسب وکار خود موفقیتی نداشته اند وموفقیت شانجزیی وناچیز است ) آنچنان مقهور خود می کندکه برای پنهان نمودن وروتوش کردن عدم موفقیت های خود هر جا می نشیندبا حسی عجیب وقریب از همکاری ورفاقت با آنها می گویند وداستانک هایی از آنها می سازند تا با حس ستایشی که از این طریق در طرف مقابل ایجاد می کنند خود را هم به دور از درک وفهم آنی مخاطب ، در دایره عوامل ایجاد این موفقیت جا بزنند .البته حق هم دارندزیرا تحقق این ابر موفقیت، از توان یک نفر ویک گروه خارج است و مسلما در برپا کردن آن عده ی کثیری نقش آفرینی کرده اند .اما ، باید به این سئوال اساسی پاسخ داد که آیا موفقیت نادر ، واقعا مرهون لشکر او بود یا مرهون ابتکارات فرماندهی ومدیریت او ؟ سپاه نادر او را پیدا کردیا او سپاه خود را ساخت ؟ نادر خود را ساخت یا سپاه او را ؟نادر باعث معروفیت وبرند شدن خود شد یا سپاه او، اورا معروف نمود ؟نادر آینده وچشم انداز را تصویر ومشخص وهدف گذاری کرد یا سپاه او؟ او هدف فتح هند را اعلام کرد وآنرا در جان وذهن افراد خود جاانداخت یالشکریانش ؟واساسا آیا نادر موفقیت را بوجود آورد یا موفقیت نادررا ساخت ؟ آیا موفقیت به امپراتوری نادر هویت بخشید یا قدرت رهبری وفرماندهی او؟

شاید پاسخ به این سئوالات بی جواب ، کلید درک مفاهیم نهفته در این قسمت باشد ، اما باید اعتراف کنم که من پاسخ را نمی دانم شما چطور؟در یادداشت بعدی به پاسخ این سئوال می پردازم .

یادمان باشد که کارآفرینی ، دنیای متفاوت بودن ، متفاوت اندیشیدن ، متفاوت عمل کردن ، متفاوت خواستن ، ومتفاوت رفتار کردن است . نمی شود مثل یک کارمند ، مثل یک معلم ومثل یک استاد دانشگاه بر روی چارچوب های ذهنی خود متمرکز بوده و در قالب آنچه که فراگرفته ایم ، به تفسیر وتعبیر پدیده های اطراف خود بپردازیم . این همان جایی است که خیلی از کارآفرینان نماهای وطنی را در دوره ی کرونا زمین زد . زمین خوردنی که هرگز نتوانستند ونخواستند بلند شوند . زمین خوردنی که بیشتر شبیه یک فلج فکری وذهنی و بدنی بود . زمین خوردنی که نشان داد ، چقدر اندیشه ها وباورهای کارآفرینانه ی ما سست وبی پایه بوده و اساسا هیچ سنخیتی با واقعیات روز دنیا ندارد .
من شخصا ، از کنار کشیدن کارآفرین نماها از صحنه ی کسب وکار ایران نگران نیستم ، زیرا باور واعتقاد دارم که کارآفرینی ، عرصه ی رقابت بهترین وبرگزیدگان است . به هرحال هر موجود ضعیف ، ناتوان و ایستایی که قادر به درک تحولات پیش آمده ویا پیش رو نیست ، باید صحنه را خالی کرده و آنرا به برترین ها واگذار نماید .این نوشدن و تغییر دایمی و اصل ازبین رفتن کسب وکارهای ضعیف و ناتوان ، رسم دیرینه ی اکوسیستم کارآفرینی است . بدون درک این موضوع نمی توان ونباید وارد کسب وکار و دنیای کارآفرینی شد . گو اینکه معتقدم دهه های ۶۰- ۷۰- ۸۰ و ۹۰ فرصت های طلایی را برای کارآفرین نماها جهت استفاده های فصلی و خوشه چینی های موقت فراهم آورد ، اما شاید قرن نو وآغاز سال ۱۴۰۰ راه ورسم خود را بطلبد .
براین باورم که ایران عزیز ما ، بهشت فرصت هاست و هر کارآفرینی در حد توان دانش ، فکر و وقدرت رهبری خود از این فرصت های بهره مند خواهد شد . واین فراهم نخواهد شد مگر آنکه کارآفرینان ایرانی ، راه ورسم ورود به دنیای پررمز و راز کارآفرینی را فرا بگیرند . کارآفرینی جایی است که باید بهای هر اشتباهی را بپردازیم و از آن گریزی نیست .
این سلسله از یادداشت ها ، شما را برای ورود به این دنیای مهیج ودر عین حال بسیار بی رحم و واقعیت گرای کارآفرینی آماده می سازد . این داستان زندگی است ، به زندگی خوش آمدید .
به امید روزی که جمله ی MADE IN IRAN خود گویای کیفیت محصولات وخدمات کشور عزیزمان 🇮🇷ایران 🇮🇷باشد .

گزارشگر: مهندس سبحان هنانیان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....