تاریخ انتشار : یکشنبه 23 آبان 1400 - 20:39
کد خبر : 66965

کیش پول‌های بورسی به سوی سفته‌بازی

کیش پول‌های بورسی به سوی سفته‌بازی

بورس تهران امروز گرچه رشد اندکی (۰٫۲ درصد) را تجربه کرد اما همچنان فضای تردید نسبت به ریسک‌های موجود در بازار میان معامله‌گران سهام مشهود است. در این خصوص بسیاری از کارشناسان بلاتکلیفی و برخوردهای قهری دولت با اقتصاد را ریسک کلان بازار سهام مطرح می‌کنند. همین موضوع می‌توان پول و سرمایه را از بازار

بورس تهران امروز گرچه رشد اندکی (۰٫۲ درصد) را تجربه کرد اما همچنان فضای تردید نسبت به ریسک‌های موجود در بازار میان معامله‌گران سهام مشهود است. در این خصوص بسیاری از کارشناسان بلاتکلیفی و برخوردهای قهری دولت با اقتصاد را ریسک کلان بازار سهام مطرح می‌کنند. همین موضوع می‌توان پول و سرمایه را از بازار سهام به سمت بازارهای دیگر سوق دهد. خروج سرمایه‌ها از سهام به قصد سفته‌بازی در سایر بازارها مانند طلا و ارز می‌تواند التهاب اقتصاد کشور را تشدید کند.

 بازار سهام این روزها شوک‌های متعددی را تجربه می‌کند. هنوز ۲۴ ساعت از شوک افزایش قیمت خودرو نگذشته بود که شاهد تغییر موضع وزیر صمت بودیم و وظیفه قیمت گذاری در این حوزه به ستاد تنظیم بازار محول کرده است. بلاتکلیفی در وضعیت سیاست‌گذاری به عنوان یکی از ریسک‌های بازار سهام محسوب می‌شود.
اما این تمام ماجرا نیست و بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس لایحه دولت تحت عنوان حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ با قید ۲ فوریت رای نیاورد. لازم به ذکر است رای نیاوردن بدان معنا نیست که دیگر بررسی نخواهد شد؛ صرفا به معنای آن است که در فرصت مقتضی در نوبت خود مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اما نتیجه این اتفاقات تشدید فضای بی‌اعتمادی میان اهالی بازار سهام است. به طور واضح‌ سیاست‌ها و اقداماتی که در سطح سیاست‌گذاری در بعد کلان کشور دیده می‌شود، نشان‌دهنده آن است که سیاست‌گذار هیچ‌گونه انسجام و خط فکری واحدی را در ذهن ندارد. بازار سهام هم به واسطه مکانیزم پویایی که دارد، نااطمینانی را بو می‌کشد و با توجه به ذات ترسو بودن پول سریعا به آن واکنش نشان می‌دهد. به طور مثال صنعت غدایی و به طور ویژه سهامی که از حذف ارز ترجیحی تاثیر می‌پذیرفتند، دیروز به صف خرید نشستند اما با خبری که امروز مخابره شد به صف فروش نشستند.
در جریان معاملات امروز شاخص کل بورس تهران رشد ۰٫۲۳ درصدی (معادل ۳۳۴۳ واحد) را تجربه کرد و در سطح ۱٫۴۴۲ میلیون واحدی قرار گرفت. از نظر تکنیکالی شاخص کل به کف ابر کومو واکنش نشان داد و ریزش بیشتر آن متوقف شد. شاخص کل هم‌وزن هم ۰٫۲۷ درصد رشد کرد رشد بیشتر هم‌وزن شاخص نشان می‌دهد که کوچک‌ترها وضعیت بدتری نسبت به بزرگ‌تر ها نداشتند.

نقشه بازار سهام امروز (۱۴۰۰/۰۸/۲۳)
7c3a8c0b b230 47de bb4a 9f9c6401e7f3 SunNov142021 اقتصاددان نوشته

کوچ پول به بازارهای رقیب

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم به عدد ۴۸۷۵ میلیارد تومان رسید. از این میان شاهد خروج پول ۲۸۲ میلیارد از گردونه بازار سهام بودیم. از طرفی در ساعت پایانی معاملات امروز بازار شاهد خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت هم بودیم. این موضوع می‌تواند نشان از این داشته باشد که پول از بازار سرمایه در حال خروج است و سرمایه‌گذاران این بازار مقصدی جز ابزارهای موجود در بازار سرمایه را انتخاب کرده‌اند.

در این میان عدم اجازه ناظر به صندوق‌های طلا در طول ساعت معاملاتی امروز نیز این نگرانی را ایجاد می‌کند که سیاست‌گذار همچنان قصد کنترل بازار با رویکرد ضربتی را دارد و این می‌تواند بر شتاب خروج پول از بازار بیافزاید. اما با توجه به تجربه تاریخی که داشتیم می‌دانیم که پول‌ها راه خود را در نهایت پیدا خواهند کرد. این سبک از دخالت‌ها منجر به تشویق سرمایه‌گذاران به سفته‌بازی در بازارهای رقیب خواهد شد. این موضوع ریسک حرکت سرمایه‌ها به سمت بازارهای ارز و سکه یا بازارهای کالایی که دولت توان کمتری در کنترل آن‌ها در کوتاه‌مدت را دارد، افزایش می‌دهد که می‌تواند بر التهاب اقتصاد کشور بیافزاید.

جو حاکم بر بازار سهام

با بررسی جو صنایع متوجه خواهیم شد که صنعت خودرو، شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین سهم از ارزش معاملات امروز را به خود اختصاص دادند. از این میان صنایع سرمایه‌گذاری، خودرویی فعالیت‌های کمکی رتبه‌های اول تا سوم را در جذب سرمایه‌ حقیقی به خود اختصاص دادند و در سمت مقابل فلزات اساسی، پالایشی و غذایی بیشترین سهم را در جذب پول حقوقی به خود اختصاص دادند.

برای اینکه دید بهتری نسبت به جو حاکم بر بازار سرمایه پیدا کنیم باید به این نکته اشاره داشت که سرانه خرید حقیقی در کلیت بازار ۱۷٫۱ میلیون تومان بود و در مقابل سرانه فروش حقیقی‌ها به ۱۲٫۹ میلیون تومان رسید که نشان دهنده قدرتمند بودن خریداران نسبت به فروشندگان در کلیت بازار است. این موضوع این امید را ایجاد می‌کند که گرچه معامله‌گران کوچک‌تر و احتمالا غیرحرفه‌ای مسیر خروج از بازار را در پیش گرفته‌اند اما همچنان جذابیت سهام در میان‌مدت با عبور از ریسک‌های کوتاه‌مدت (به خصوص از سمت سیاست‌گذار) وجود دارد.

بازار سهام در زمان به صدا درآمدن زنگ پایان معاملات امروز ۶۴ صف فروش را تجربه کرد که ارزش تجمیعی این صفوف فروش به ۲۵۷ میلیارد تومان رسید. در سمت مقابل ۷۴ نماد همراه صف‌خریدهایی به ارزش تجمیعی ۲۹۳ میلیارد تومان از خط پایان بازار امروز گذر کردند. این داده‌ها نوید این را می‌دهد که بازار فردا در مدار مثبت کار خود را آغاز کند.

نقشه تغییر حقیقی حقوقی بازار سهام امروز ( ۱۴۰۰/۰۸/۲۳ )
776f7733 4f39 4d4a ab7f 3fd9a8c317d2 SunNov142021 اقتصاددان نوشته

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....