تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 19:36
کد خبر : 96672

کیانا در مسیر بورس تهران

کیانا در مسیر بورس تهران

مدتی است که روند عرضه اولیه شرکت‌ها در بازار سرمایه کند شده و سرعت بالای چندین ماه گذشته خود را از دست داده است. دلیل این موضوع را می‌توان به شرایط سخت بورس تهران و نزول شدید ارزش معاملات نسبت داد تا ورود شرکت‌های جدید فشار مضاعفی را بر معاملات کم‌رمق این روزها بیشتر نکند.

مدتی است که روند عرضه اولیه شرکت‌ها در بازار سرمایه کند شده و سرعت بالای چندین ماه گذشته خود را از دست داده است. دلیل این موضوع را می‌توان به شرایط سخت بورس تهران و نزول شدید ارزش معاملات نسبت داد تا ورود شرکت‌های جدید فشار مضاعفی را بر معاملات کم‌رمق این روزها بیشتر نکند. حال اما نوبت ورود شرکت جدیدی به بورس تهران رسیده و قرار است به زودی گروه مالی کیان، با نماد «کیانا»، سهام خود را در بورس تهران به عرضه بگذارد. زمان و جزئیات دقیق این عرضه اولیه هنوز مشخص نیست اما احتمالا تا چند روز آینده آگهی و نحوه عرضه سهام آن منتشر خواهد شد.

نماد کیانا در تاریخ ۱۱ مهر سال گذشته در تابلوی بازار دوم بورس تهران درج نماد شد تا در صف عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام بایستد. همچنین تعهد عرضه ۱۰ درصد دیگر ظرف مدت حداکثر سه ماه پس از تاریخ عرضه اولیه با هماهنگی بورس تهران اخذ شده است.

حوزه فعالیت گروه مالی کیان چیست؟

موضوع فعالیت شرکت گروه مالی کیان طبق نکات ذکر شده در گزارش ارزشگذاری شرکت عبارت است از: سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای نهادهای مالی موضوع قانون بازار اوراق بهادار، با هدف کسب انتفاع.

به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که فعالیت اصلی این شرکت سرمایه‌گذاری در بازار سهام است. کیانا با سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام، سبدگردانی و همچنین راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به کسب درآمد و سود می‌پردازد. این شرکت درحال حاضر انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند درآمد ثابت، سهام و طلا را داراست که با نمادهای کیان (درآمد ثابت)، آهنگ سهام، آوای سهام، ندای ثابت کیان، شاخص هم‌وزن کیان و طلای کیان درحال فعالیت هستند.

البته در کنار این موارد، گروه مالی کیان درحال حاضر در زمینه کارگزاری نیز فعالیت می‌کند و بخشی از درآمدزایی این شرکت از طریق دریافت کارمزد خرید و فروش سهام حاصل می‌شود. در سمت دیگر نیز بخشی از فعالیت این شرکت در حوزه تامین سرمایه است که پذیره‌نویسی، تعهد پذیره‌نویسی، تعهد خرید اوراق بهادار در عرضه‌های ثانویه و ارائه مشاوره در زمینه‌ تامین مالی، مربوط می‌شود.

وضعیت درآمد و سودآوری کیانا

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، با نگاهی به صورت‌های مالی منتشر شده از این شرکت در سامانه کدال، مشخص است که درآمدزایی و سودآوری کیانا به وضعیت بورس تهران گره خورده است. این شرکت در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته درحالی که در سال ۱۳۹۹ این عدد نزدیک به ۵۱۲ میلیارد تومان بود که کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. دلیل اصلی این موضوع را به طور واضح می‌توان به ریزش بازار سرمایه نسبت داد که درآمدزایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را با چالشی جدی مواجه کرد. از همین رو سود خالص این شرکت نیز از ۴۹۹ میلیارد تومان در سال ۹۹، به ۱۵۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

در کنار این کاهش سودآوری در سال ۱۴۰۰ اما پیش‌بینی سودآوری شرکت برای چهار سال آینده روند صعودی جالب‌توجهی دارد. شرکت در گزارش ارزشگذاری خود پیش‌بینی کرده است که در سال ۱۴۰۱ به سود خالص ۲۶۹ میلیارد تومانی برسد و این سودآوری را تا سال ۱۴۰۴ به ۹۳۰ میلیارد تومان افزایش دهد که مفروضات در نظر گرفته شده نیز به صورت کامل در گزارش منتشر شده در سامانه کدال وجود دارد.

هر سهم کیانا چقدر می‌ارزد؟

در گزارش ارزشگذاری گروه مالی کیان از سه روش استفاده شده است و سپس از طریق میانگین وزنی، ارزش هر سهم آن به دست آمده است. روش اول خالص ارزش دارایی‌ها یا همان NAV است که در این روش ارزش کل شرکت حدود ۲۶۲۵ میلیارد تومان به دست آمده و به آن وزن ۲۵ درصد داده شده است. روش دوم مدل تنزیل سود تقسیمی یا DDM است که در این روش نیز ارزش کل شرکت حدود ۲۰۴۴ میلیارد تومان محاسبه شده که وزن ۲۵ درصدی در ارزشگذاری کل دارد. روش سوم نیز روش ارزشگذاری نسبی یا همان نسبت P/E بوده که در این مدل ۱۵۱۴ میلیارد تومان ارزش برای آن به دست آمده است و وزن ۵۰ درصدی در این ارزشگذاری دارد. دلیل وزن‌دهی در ارزشگذاری شرکت بین روش‌های مختلف نیز با رویکرد نگاه به وضعیت فعلی و آتی شرکت لحاظ شده است. بنابراین با استفاده از میانگین وزنی‌ ذکر شده، ارزش کل شرکت گروه مالی کیان برابر خواهد شد با ۱۹۲۴ میلیارد تومان که با توجه به تعداد ۲ میلیارد سهم، ارزش هر سهم آن ۹۶۲ تومان به دست می‌آید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....