تاریخ انتشار : یکشنبه 11 آبان 1399 - 13:58
کد خبر : 23774

کنترل قیمت ها در بوته فراموشی

کنترل قیمت ها در بوته فراموشی

در شرایطی طرح حمایت معیشتی از خانوارها به تصویب مجلس رسیده و در انتظار اعلام نظر شورای نگهبان است که کارشناسان اعتقاد دارند بجای اتخاذ روش پول پاشی و افزایش کسری بودجه دولت،باید قیمت کالاها و خدمات تثبیت شود چراکه اقدامات کنونی تنها تورم و فقر را افزایش میدهد و چنین پرداختی های نقدی با

در شرایطی طرح حمایت معیشتی از خانوارها به تصویب مجلس رسیده و در انتظار اعلام نظر شورای نگهبان است که کارشناسان اعتقاد دارند بجای اتخاذ روش پول پاشی و افزایش کسری بودجه دولت،باید قیمت کالاها و خدمات تثبیت شود چراکه اقدامات کنونی تنها تورم و فقر را افزایش میدهد و چنین پرداختی های نقدی با گذر زمان بر اثر تورم،بی ارزش خواهد شد.در واقع باید به این مسئله اشاره کرد که مسئولان فعلی بجای حل مشکلات کلان،با اقدامات مقطعی تنها به دنبال گذران چندماهه باقیمانده تا پایان عمر دولت هستند و نظام کنترل قیمت ها فراموش شده است.

فروش اموال برای تامین هزینه های مادام العمر!

به گزارش اقتصاددان به نقل از اسکناس ،در طرح مجلس یکی از منابع تأمین هزینه‌های طرح، فروش دارایی‌های دولت ذکر شده است؛ این در حالی است که دولت برای تأمین کسری بودجه فعلی خود نیز به فروش دارایی‌ها روی آورده است از جمله عرضه باقیمانده سهام خود در شرکتها. اما با توجه به شرایط فعلی بازار سهام، کششی برای خرید وجود ندارد.محمدرضا عبداللهی، کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دارایی‌های دولت نباید برای مصارف جاری فروخته شود، می‌گوید: ممکن است دولت دارایی‌هایی را پیدا کند و بگوید که آن‌ها را در بورس خواهد فروخت تا تبدیل به دارایی نقد شود ولی در این صورت نیز این انتقاد وارد است که در حال حاضر لوایح به این سمت رفته‌اند که دارایی‌های دولت به فروش برود تا منابع سبد معیشتی، همسان سازی حقوق بازنشستگان و … تأمین شود.وی با ذکر یک مثال ادامه می‌دهد: فروش دارایی‌های دولت برای هزینه‌کرد جاری، مانند خانواده‌ای است که برای تأمین مایحتاج زندگی خود خانه‌اش را بفروشد؛ این فروش یک بار اتفاق می‌افتد اما هزینه، مادام العمر است. وقتی حقوق بازنشستگان افزایش می‌یابد، این هزینه دائمی جهت تأمین شدن، نیاز به یک درآمد پایدار دارد. در صورتی که فروش دارایی‌ها تنها یک بار اتفاق می‌افتد بنابراین برای سال‌های بعد دیگر هیچ دارایی وجود ندارد که بتواند این هزینه‌ها را تأمین کند.

یارانه نقدی و خطر توسعه تورم و فقر

استاندار اسبق سمنان در یادداشتی تصویب کلیات طرح تامین کالاهای اساسی در مجلس را دارای ابهاماتی دانسته که اگر مورد توجه قرار نگیرد می تواند موجب توسعه فقر و تورم در کشور شود. براساس این گزارش،در یادداشت سید شهاب‌الدین چاوشی آماده است:هدف از ارائه این طرح ایجاد گشایش حداقلی و نسبی در رزق و روزی هفت دهک از جامعه ایران است و انشاالله نمایندگان محترم که بنا به ضرورت و به حکم اضطرار در شرایط سخت اقتصادی کشور، چنین طرحی را به تصویب رسانده‌اند، به منابع و امکانات موجود کشور هم برای تحقق این مصوبه توجه داشته‌اند.به جهت پمپاژ این حجم عظیم نقدینگی در سیستم اقتصادی کشور، اقتصاددانان از اجرا و اثرات بعدی آن اظهار نگرانی کرده‌اند. زیرا اجرایی کردن این طرح را مستلزم استقراض دولت یا چاپ اسکناس بدون پشتوانه که اثر مخرب سنگینی در اقتصاد ملی خواهد داشت، عنوان کرده‌اند.در حال حاضر مشکل معیشتی گسترده‌ای که بخش عظیمی از جمعیت کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند، قطعاً با دریافت یک یارانه جدید و موقتی ۱۲۰ هزار تومانی حل نمی شود. دولت باید با تحول به سزا در سیاست‌های کلان اقتصادی، نرخ تورم را کاهش دهد و خود را از درگیری‌های مشابه نجات دهد. بر فرض که چنین طرحی در طی چند ماه اثر موقتی بر جامعه داشته باشد، اما آیا پرداخت این مقادیر اندک و مقطعی با وجود نرخ رو به رشد و بی‌رویه قیمت‌ها و تورم تصاعدی مستمر، مشکلات معیشتی مردم را جبران خواهد کرد؟اقدامات قطره‌ای، مقطعی و هیجانی موجب حل ریشه‌ای مشکلات نظام اقتصادی و معیشتی نخواهد بود. باید نظام مالیاتی را با شتاب فراوان اما با دقت کافی و سنجیده، استقرار دهند و هزینه‌های اداره کشور را پایین بیاورند و با انحلال بسیاری از سازمان‌های موازی بار مالی دولت و خزانه کشور را کمتر کنند. آنچه امروز برای جامعه حیاتی است، تامین مستمر حداقلهای معیشتی و اشتغال آحاد مردم کشور است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....