تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 - 18:52
کد خبر : 87990

کمترین بسط پول در سه ماهه اخیر بازار باز +جدول

کمترین بسط پول در سه ماهه اخیر بازار باز +جدول

روند بسط پول در بازار باز در هفته پایانی اردیبهشت ۱۴۰۱ روندی نزولی پیدا کرده و نسبت به هفته قبل ۳٫۷ درصد کاهش داشته است. طبق آمارهای بانک مرکزی باوجود آن که این کمترین میزان بسط پول در بازار باز در سه ماه گذشته بوده اما همچنان در کانال ۸۰ همت قرار دارد. اقتصاددان: روند

روند بسط پول در بازار باز در هفته پایانی اردیبهشت ۱۴۰۱ روندی نزولی پیدا کرده و نسبت به هفته قبل ۳٫۷ درصد کاهش داشته است. طبق آمارهای بانک مرکزی باوجود آن که این کمترین میزان بسط پول در بازار باز در سه ماه گذشته بوده اما همچنان در کانال ۸۰ همت قرار دارد.

اقتصاددان: روند بسط پول در بازار باز در هفته چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برابر با ۸۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان ثبت شده که در ادامه روند نزولی تزریق نقدینگی هفته های گذشته این بازار قرار گرفته است.

در این بازار بانک مرکزی با خرید اوراق بدهی از بانک های دارای نیاز سعی در بسط پول در بازار باز دارد. ۲۰ بانک دارای کسری در آخرین هفته اردیبهشت ۱۴۰۱ اقدام به قرض پول از بانک مرکزی کرده که با پذیرش ۱۰۰ درصدی این نهاد روبرو شدند.

کاهش تزریق پول در بازار باز

در هفته چهارم اردیبهشت ماه بانک ها در حدود ۸۳ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان اوراق به بانک مرکزی عرضه کردند که این نهاد با صد در صد آن موافقت کرد.

این دومین هفته متوالی است که نرخ پذیرش اوراق در بازار باز برابر با ۱۰۰ درصد رقم می خورد.

اما تزریق نقدینگی در بازار باز در هفته های گذشته از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون مسیری نزولی را پیش گرفته و اکنون به کمترین میزان خود در سه ماه اخیر رسیده است.

نرخ سود معاملات بازار باز نیز دراین هفته برابر با ۱۹ درصد و تاریخ سررسید اوراق نیز هفت روزه به ثبت رسیده است.

 کمترین بسط پول در سه ماهه اخیر بازار باز +جدول

روند صعودی بسط نقدینگی در بازار بین بانکی

دومین بازاری که در آن بانک مرکزی با داد و ستد درآن سعی در مدیریت نقدینگی بانک ها و کنترل نرخ سود دارد بازار شبانه یا بازار بین بانکی است. در این بازار بانک های دارای کسری اقدام به قرض پول از نهادهای مالی دارای مازاد می کنند که نرخ سود آن به صورت توافقی بوده و بازه این نرخ در دامنه ۱۴ تا ۲۲ درصد قرار دارد. این نرخ را بانک مرکزی تعیین می کند و بالاترین سقف آن یعنی ۲۲ درصد به اعتبارات قاعده‌مند تعلق دارد زمانی که این نهاد وام دهنده به سایر نهادهای مالی دارای کسری است.

در همین رابطه در هفته چهارم اردیبهشت ۱۴۰۱ بانک مرکزی در حدود ۹۳۰ میلیارد تومان پول درنهادهای مالی تزریق کرده و همان میزان را مجدد از این نهادها جمع آوری کرد.

بررسی روند اعتبارات قاعده مند دراین بازار نشان می دهد با وجود کاهش روند هفتگی بازار باز در هفته های اخیر اما بسط پول بانک مرکزی دربازار بین بانکی نسبت به هفته قبل تقریبا دو برابر شده است.

 کمترین بسط پول در سه ماهه اخیر بازار باز +جدول

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....