تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 مهر 1400 - 11:27
کد خبر : 63632

کلزا کاشتند و کلش برداشتند

کلزا کاشتند و کلش برداشتند

 این است ثمره کشاورزان از دوران بی برنامگی در کشت کشت کلزا در ۲۸ هزار هکتار از مزارع مازندران کلید خورد تا بخشی از واردات به دانه های روغنی از این راه تامین و نیاز به خارج کاسته شود اما در سال های قبل سطح مزارع آب رفت و کشاورزان کلش درو کردند.  پس از

 این است ثمره کشاورزان از دوران بی برنامگی در کشت

کشت کلزا در ۲۸ هزار هکتار از مزارع مازندران کلید خورد تا بخشی از واردات به دانه های روغنی از این راه تامین و نیاز به خارج کاسته شود اما در سال های قبل سطح مزارع آب رفت و کشاورزان کلش درو کردند.

 پس از چندسال بداقبالی و کم اقبالی، امسال قرار است ۲۸ هزار هکتار از مزارع مازندران به زیرکشت کلزا رود تا کاستی و عقب ماندگی در این بخش جبران شود.

طی دو سال اخیر به دلیل مشکلاتی نظیر نامناسب بودن بارش در فصل کشت و تشنگی مزارع، برنامه هدف کشت کلزا در مازندران محقق نشد و کشاورزان که کلزا کاشته بودند در آخر کاه و کلش برداشت کردند.

پارسال هم برنامه کشت بیش از ۲۴ هزار هکتاری کلزا در مازندران نوشته شده بود اما در پایان هشت هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع به زیرکشت دانه‌های طلایی کلزا رفت و بخشی از این سطح کشت نیز سبز نشد.

مازندران پارسال و سال قبل از آن که از برنامه کشت کلزا عقب ماند و امسال کشاورزان چشم به آسمان و باران هستند تا با بارش‌های مناسب دست به کشت کلزا زنند و عقب ماندگی چندساله را جبران کنند.

همزمان با فصل پاییز، کشت محصولات پاییزه از جمله کلزا در مازندران آغاز شد و محمد نادری کارشناس کشاورزی  با اشاره به کشت و تولید کلزا به صورت دیم و آبی در استان اظهار داشت: محصول کلزا در مناطق کوهستانی، میان بند و دشت کشت و تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ارقام هر منطقه متناسب و خاص خود است، از کشاورزان خواست نسبت به شخم و شیار و آماده سازی زمین اقدام کنند و افزود: بذر هر منطقه باید متناسب با آن تهیه و تأمین شود هرچند طبق شرایط هر منطقه، بذر تحویل می‌شود.

کشاورزان پارسال کلزا کاشتند و کلش درو کردند| بی برنامگی در کشت

  به گزارش اقتصاددان به نقل از  بازار  ،  وی با اشاره به اینکه قیمت تضمینی کلزا به ازای هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان تعیین شده است، افزود: اگر کشاورزان بتوانند حداقل دو تن محصول برداشت کنند، ۳۰ میلیون تومان درآمد کسب خواهند کرد.

۱۵ رقم کلزا در مازندران کشت می‌شود
این کارشناس با اظهار اینکه بذر خوب در ۲۰ درصد عملکرد مزارع گندم نقش دارد، افزود: ۱۵ رقم کلزا در استان کشت می‌شود و این بذور باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند.

نادری قدرت جوانه زنی و رویش سریع را از جمله ویژگی‌ها بیان کرد و بر لزوم بوجاری بذر تاکید کرد و گفت: با اجرای توصیه‌های فنی امیدواریم شاهد کشت خوب محصول در اراضی باشیم.

کشت کلزا در مازندران درحالی است که اکنون بیش از ۹۰ درصد روغن‌های مورد نیاز از طریق واردات تأمین می‌شود و کمبود روغن مشکلات بسیاری از استان‌ها به شمار می‌رود.

اعمال سیاست‌های تشویقی و افزایش قیمت محصول در ترغیب کشاورزان به کشت محصول کلزا نقش بسزایی دارد و متولیان امر پیش بینی می‌کنند سطح کشت کلزا امسال در استان رشد قابل توجهی داشته باشد

اعمال سیاست‌های تشویقی و افزایش قیمت محصول در ترغیب کشاورزان به کشت محصول کلزا نقش بسزایی دارد و متولیان امر پیش بینی می‌کنند سطح کشت کلزا امسال در استان رشد قابل توجهی داشته باشد.

۲۸ هزار هکتار کلزاکاری می‌شود
خلیل حقیقی مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران  با بیان اینکه امسال ۲۸ هزار هکتار از مزارع استان به زیرکشت کلزا خواهد رفت، افزود: از این میزان هشت هزار هکتار به صورت دیم و مابقی آبی است.

وی با بیان اینکه شرایط برای کشت محصولات پاییزه از جمله کلزا در استان فراهم است، افزود: برنامه ابلاغی برای کشت دانه‌های روغنی طی سال جاری در استان ۲۴ هزار هکتار است.

وی با عنوان اینکه تلاش داریم ۲۸ هزار هکتار از مزارع را به زیر کشت کلزا ببریم، اظهار داشت: مجوز تولید بذر گواهی شده دانه‌های روغنی را دریافت کردیم و این مسئله گام مهمی برای تولید محصولات پاییزه است.

کشاورزان پارسال کلزا کاشتند و کلش درو کردند| بی برنامگی در کشت

حقیقی از کلزا به عنوان محصول اقتصادی و استراتژیک یاد کرد و گفت: امکانات و نهاده‌های مورد نیاز برای کشت این محصولات در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

با شروع کشت کلزا، آفت‌هایی نظیر راب یا لیسک‌ها و ساقه خوارها این محصول را تهدید می‌کنند و به تاکید کارشناسان توجه به اصول بهزراعی، ضدعفونی کردن مزارع، مبارزه شیمیایی با کک‌ها و حشره‌ها باید در دستور کار کشاورزان قرار گیرد.

افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا
سال قبل بیش از هشت هزار تن کلزا از کشاورزان با قیمت ۱۱ هزار تومان خریداری شد و در سال زراعی جاری قیمت هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا به ۱۵ هزار تومان رسیده است. مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا پیش بینی کرد در سال زراعی جاری سطح کشت و میزان خرید محصول در استان رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

عباسعلی وفایی نژاد با بیان اینکه سال زراعی قبلی بیش از هشت هزار و ۶۰۰ تن محصول کلزا خریداری شد، گفت: بیش از ۸۶ میلیارد تومان بابت خرید کلزا سال قبل به کشاورزان استان پرداخت شده است.

فصل کشت محصولات پاییزه و کلزا در حالی در مازندران شروع شد که دیم بودن بخش قابل توجهی از مزارع و نبود بارندگی در زمان کشت، دغدغه کشاورزان به شمار می‌رود. کاهش ذخایر آبی مخازن سدهای مازندران در فصل پاییزه بر مشکلات کشاورزان افزوده است.

بخش عمده‌ای مزارع کلزای مازندران در شرق استان واقع شده است و از مجموع، سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی نکا نیز امسال به زیر کشت کلزا می‌رود و طی روزهای اخیر قرارداد کشت آن با برخی کشاورزان منطقه امضا شده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....