تاریخ انتشار : سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 - 19:54
کد خبر : 88017

کلاه‌برداری جدید صرافی ارز دیجیتال

کلاه‌برداری جدید صرافی ارز دیجیتال

عمده معاملات رمزارزها در صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بایننس، کوکوین، کوین بیس، جمنای و … انجام می‌شود. به دلیل خطراتی که همواره صرافی‌ها را تهدید می‌کند، پیشنهاد می‌شود سرمایه‌ها و رمزارزها در کیف پول‌های آنها نگه‌داری نشود. از جمله مهمترین خطرات این زمینه هک شدن است. در مورد کشورهایی مانند ایران که در تحریم قرار

عمده معاملات رمزارزها در صرافی‌های ارز دیجیتال مانند بایننس، کوکوین، کوین بیس، جمنای و … انجام می‌شود. به دلیل خطراتی که همواره صرافی‌ها را تهدید می‌کند، پیشنهاد می‌شود سرمایه‌ها و رمزارزها در کیف پول‌های آنها نگه‌داری نشود. از جمله مهمترین خطرات این زمینه هک شدن است. در مورد کشورهایی مانند ایران که در تحریم قرار دارند، مشکلات بزرگتری مانند بستن حساب کاربران آنها نیز وجود دارد. اما به تازگی مشخص است شده است که دامنه مواردی که دارایی و سرمایه افراد را در صرافی‌ها تهدید می‌کند به مراتب بزرگ‌تر است. در قسمتی از آیین نامه صرافی کوین بیس ذکر شده است که تحت شرایط خاصی، این صرافی تعهداتی در قبال سرمایه افراد ندارد.

در چند روز گذشته گزارش ۳ ماهه عملکرد صرافی کوین بیس منتشر شد. مطابق این گزارش، کوین بیس در ۳ ماهه نخست ۲۰۲۲ متقبل حدود ۴۳۰ میلیون دلار ضرر شده است و حدود ۱۹٪ از کاربران خود را از دست داده است. ا ین صرافی هشدار داده است که مطابق قوانین کمیسیون SEC در صورت ورشکستگی، تضمینی برای بازگرداندن دارایی‌های کاربران وجود نخواهد داشت.

کلاه برداری در روز روشن

در گزارش درآمد کوین بیس که در روز سه‌شنبه منتشر شده، گفته است که از جانب مشتریان، ۲۵۶ میلیارد دلار پول نقد، ارز فیات و رمزارز در اختیار دارد. با این حال، این صرافی خاطر نشان کرده است که مطابق قوانین، در صورتی که اعلام ورشکستگی کند، رمزارزهایی که از جانب مشتریان در اختیار دارد، ممکن است مشمول پرونده ورشکستگی شود. در این صورت، مشتریان به عنوان طلبکاران بدون وثیقه شناخته خواهند شد. این موضوع بدان معنا است که هیچگونه حقی در خصوص ادعا و دریافت دارایی مشخص از صرافی کوین بیس نخواهند داشت و سرمایه آن‌ها از دسترس خارج می‌شود.

این موضوع تا حدی به این معناست که بازدهی مثبت این صرافی نصیب مالکان آن خواهد شد اما در صورت سومدیریت و مشکلات دیگر که صرافی را به سمت ورشکستگی سوق می‌دهد، سرمایه‌داران باید تاوان پس دهند.

مالکیت رمزارزها غیرقابل تغییر و ثابت است. این موضوع یکی از نکات مهمی است که طرفداران بلاکچین همواره به بیان آن می‌پردازند. اما هنگامی که کاربران به ساخت حساب کوین بیس می‌پردازند، رمزارزهای خود را در کیف پولی ذخیره می‌کنند که تحت کنترل کوین بیس است. این موضوع به معنای آن است که کاربران حداقل بخشی از کنترل سرمایه خود را به کوین بیس واگذار می‌کنند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  دسترسی به کیف پول کریپتو توسط کلید خصوصی انجام می‌شود. کلید خصوصی در واقع رشته طولانی از کاراکترهای مختلف است و کلید خصوصی اساسا به عنوان رمز عبور عمل می‌کند. بدون داشتن این کلید نمی‌توان به رمزارزهای موجود در کیف پول دسترسی پیدا کرد. در صرافی‌های متمرکز، کلید خصوصی دارایی‌ها در دست صرافی قرار دارد.

اما برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) مدیرعامل و موسس کوین بیس بیان کرده است که خطر ورشکستگی این صرافی را تهدید نمی‌کند و گنجانده شدن این بند صرفا به دلیل قوانین جدیدی است که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در خصوص شرکت‌های عمومی که از جانب مشتریان خود به نگهداری رمزارز می‌پردازند، مشخص شده است.

آرمسترانگ در این خصوص گفته است این شرایط در دادگاه و به ویژه پرونده‌های مرتبط با رمزارزها اعمال نشده است. اگرچه این موضوع امکان‌پذیر است، اما بسیار بعید است که دادگاه تصمیم بگیرد دارایی‌های مشتریان را بخشی از پرونده ورشکستگی شرکت‌ها در نظر بگیرد. صحبت‌های آرمسترانگ به مشتریان تضمین می‌دهد که سرمایه‌ آنها در کوین بیس در امنیت کامل قرار دارد.

این موضوع بار دیگر به تفاوت مهم بین ذخیره‌سازی سرمایه در صرافی‌ها و حفظ پول در بانک‌های سنتی اشاره می‌کند.

 

دلیل دیگری برای نگه‌داری رمزارزها در کیف پول

حساب‌های بانکی در کشور آمریکا توسط بیمه سپرده محافظت می‌شوند. این بیمه توسط شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) ارائه می‌شود. در صورت ورشکستگی بانک، FDIC تا ۲۵۰,۰۰۰ دلار از سپرده مشتریان محافظت می‌کند و از ورشکستگی سپرده‌گذاران به همراه بانک‌ها جلوگیری می‌کند. صرافی‌های کریپتو چنین محافظتی را ارائه نمی‌دهند. این موضوع، دلیل اصلی است که طرفداران کریپتو به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنند تا رمزارزهای خود را به جای صرافی، در کیف پول شخصی نگهداری کنند.

ساعاتی پس از انتشار گزارش درآمد سه ماهه کوین بیس، قیمت سهام این صرافی ۱۵.۶٪ کاهش یافت و در حال حاضر نسبت به شروع کار خود در بورس نزدک در ماه آوریل ۲۰۲۱ تقریبا ۸۰٪ کاهش قیمت داشته است. علاوه بر کاهش تعداد کاربران و درآمد کمتر از حد انتظار، حجم معاملات این صرافی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته از ۵۴۷ میلیارد به ۳۰۹ میلیارد دلار کاهش یافته است. کوین بیس هشدار داده است که احتمالا حجم معاملات در سه ماهه کنونی کاهش بیشتری داشته باشد.

برای جلوگیری از بسیاری از خطراتی که دارایی افراد را در صرافی‌ها تهدید می‌کند بهترین راه حل این است که رمزارزها و سرمایه‌ها به جای صرافی در کیف پول‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری نگه‌داری شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....