تاریخ انتشار : شنبه 4 بهمن 1399 - 15:41
کد خبر : 32485

کف شاخص بورس و پایان دوران منفی

کف شاخص بورس و پایان دوران منفی

  به اعتقاد من نزول فعلی بورس، آخرین موج از فاز اصلاحی اخیر خواهد بود ، و سپس‌ پرونده ریزش تاریخی بازار سرمایه در سال ۹۹ بسته خواهد شد. تارگت این نزول را در محدوده ۱.۰۵۰.۰۰۰ الی ۱.۱۰۰.۰۰۰ واحد حدس میزنم و معتقدم شاخص بورس ارقام کمتر از این را مشاهده نخواهد کرد.   پشوتن

 

به اعتقاد من نزول فعلی بورس، آخرین موج از فاز اصلاحی اخیر خواهد بود ، و سپس‌ پرونده ریزش تاریخی بازار سرمایه در سال ۹۹ بسته خواهد شد.
تارگت این نزول را در محدوده ۱.۰۵۰.۰۰۰ الی ۱.۱۰۰.۰۰۰ واحد حدس میزنم و معتقدم شاخص بورس ارقام کمتر از این را مشاهده نخواهد کرد.

 

پشوتن مشهوری نژاد در گفتگو با اقتصاددان بیان کرد:   صحبتی که با سهامداران و بویژه تازه‌واردان دارم این است که در این روزهای ملتهب، از دست زدن به حرکات هیجانی پرهیز نمایید و بویژه اگر در زیان سنگینی قرار دارید، از نوبت گرفتن در صفوف فشرده فروش و حراج سرمایه باقیمانده در قیمتهای نازل اکیدا خودداری نمایید.

نگران هستم که مبادا خاطره نزول مردادماه آنچنان شما را مار گزیده کرده باشد که امروز با ریسمان سیاه و سفید دی‌ماه ، دست به فروش گسترده و بی حساب و کتاب سبد سهام خود بزنید.

اما یادتان باشد که شرایط امروز با آن دوران بسیار متفاوت است. مردادماه با چشم‌انداز سیاسی مبهم و خطرناکی مواجه بودیم که هر از گاه صدای طبل جنگ در زیر سایه تهدیدهای ترامپ شنیده میشد. امروز خوشبختانه نه تنها خطر جنگ بطور کامل برطرف شده بلکه حتی شاهد آغاز دوباره خوشبینی ها نسبت به احتمال رفع تحریم ها هستیم.

در مرداد ماه با دلار افسار گسیخته ای مواجه بودیم که سقف ۳۰ هزارتومان برای آن، مقاومت آسانی به نظر میرسید. امروز خوشبختانه تب دلار کاملا آرام گرفته و کمتر شاهد خرید دلار توسط عوام (یا اصطلاحا دلارهای متکایی) هستیم.
مسلما اثرات مثبت این ثبات و آرامش، بزودی بر فضای اقتصادی مملکت نیز حاکم خواهد شد.

نهایتا و از همه مهمتر، در مردادماه بازار بورس از چنان حباب مثبتی برخوردار بود که با تحریک یک سوزن کوچک میتوانستیم شاهد انفجار بادکنک بورس ۲ میلیون واحدی باشیم.
در آن ایام کارشناسان خبره مرتبا اعتراضات خود را به رشد بی‌رویه قیمتها ابراز میکردند، اما جریان مداوم پول، بی اعتنا به وضعیت بنیادی سهام، روز به روز به درون بادکنک منبسط شده بازار دمیده میشد.
اما امروز در شرایطی به سر میبریم که بورس بزرگترین ریزش تاریخی خود را پشت سرگذاشته و بسیاری از سهام بدون هیچ دلیل واقعی و معنادار، و بدون آنکه شرایط فاندامنتال شرکتها کوچکترین تغییری کرده باشد، دچار نزول ۵۰ الی ۷۰ درصدی شده اند.

اگر در مردادماه گذشته مدعی حباب مثبت باشیم، پس امروز هم قطعا با حباب منفی مواجهیم که منجر به ارزندگی‌ بسیاری از سهام و نزول قیمت ها به کمتر از ارزش ذاتی شده است.

البته کاملا درک میکنم که ریزش سنگین و طولانی‌مدت بورس آنچنان اعصاب و روان‌ تان را فرسوده کرده که دیگر تحمل تکرار مواجه با روزهای منفی بورس را ندارید. میتوانم درک کنم که حجم نفرت از بورس باعث شده قصد خروج دائمی از بازار را با هر میزان ضرر و زیان حاصل، داشته باشید.

اما دانشجوی عزیزم، به یاد داری که این دقیقا از ویژگیهای موج c بود؟! یادت ست که در بحث الیوت میگفتیم “فروشنده‌ها در موج c نه بقصد تثبیت سود، بلکه بقصد خروج دائم و خداحافظی همیشگی از بازار اقدام به فروش میکنند.” و میگفتیم به همین دلیل است که موج c از شیب بسیار تندی برخوردار بوده و به سطوح حمایت واکنش نشان نمیدهد… آن شوخی را که با صدای بوووق میکردم به یاد داری؟!!!😄

احساس نمیکنی شرایط امروز چقدر شبیه به آن نکات است؟!

دوست من احتیاط کن. یک ضرر بفرض ۵۰ درصدی فقط با کسب سود ۱۰۰ صدی در آینده قابل جبران خواهد بود. فروش ناموجه امروز میتواند ضرر سهامدار را تثبیت نموده و او را برای همیشه از گردونه بازار بیرون بیاندازد.

امروز صبر و نگهداری سهام، برخلاف مردادماه، نه تنها بیهوده نیست بلکه از منطق درست و حرفه ای برخوردار است. فروش نابجا و تثبیت زیان های بزرگ مسلما چیزی نیست که یک تازه وارد بتواند آنرا به سادگی هضم کند. آنهم درست در شرایطی که حرفه ای ها با آرامش درحال شکار سهام ارزنده از کف بازار هستند.

صبر کنید و اجازه دهید آخرین موج نزولی بازار به پایان برسد، سپس میتوانید در یک بازار صعودی و در یک‌ فضای مثبت و آرام، اقدام به اصلاح و بهینه سازی سبد خود نمایید.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....