تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آبان 1398 - 22:58
کد خبر : 2338

کش و قوس‌های شهرداری و آب منطقه‌ای بر سر تخریب رستوران‌های دربند/ از شهرداری اصرار، از آب منطقه‌ای انکار!

کش و قوس‌های شهرداری و آب منطقه‌ای بر سر تخریب رستوران‌های دربند/ از شهرداری اصرار، از آب منطقه‌ای انکار!

از همان ابتدای راه شروع می‌شود؛ مغازه‌های رنگارنگ که یا تبلیغ قلیان با انواع تنباکو می‌کند و یا قاشق‌های آغشته به قره قروت را جلوی شما می‌گیرد که مزه کنید و بخرید. اما اگر ترشی‌فروشی‌های دربند دلتان را نبرد و علاقه‌ای هم به قلیان روی تخت وسط آب نداشته باشید و به قصد کوهنوردی و

از همان ابتدای راه شروع می‌شود؛ مغازه‌های رنگارنگ که یا تبلیغ قلیان با انواع تنباکو می‌کند و یا قاشق‌های آغشته به قره قروت را جلوی شما می‌گیرد که مزه کنید و بخرید. اما اگر ترشی‌فروشی‌های دربند دلتان را نبرد و علاقه‌ای هم به قلیان روی تخت وسط آب نداشته باشید و به قصد کوهنوردی و حضور در طبیعت بخواهید از این فضا استفاده کنید، برایتان خوشایند نخواهد بود. حضور انواع رستوران‌ها در مسیررودخانه و میانه کوه باعث باریک شدن مسیر شده و عملا برای تردد در مسیر آن هم روزهای شلوغ به مشکل برمی‌خورید. ترکیب جمعیتی مردانه تا حدودی فضا را ممکن است برای زنان ناامن و ناخوشایند کند و در عین حال کثیفی مسیر و تپه‌های زباله، حس طبیعت‌گردی را از شما می‌گیرد. فاضلاب رستوران‌ها از طریق یک لوله مشکی وارد رودخانه می‌شود و زباله‌هایی که لابه لای سنگ‌های رودخانه گیر کرده‌اند، «آه و فغان از پرده دل برمی‌کشاند.»

اما ماجرا چیست؟

سید حمید موسوی، شهردار منطقه یک می‌گوید حضور رستوران‌داران غیرقانونی است و نقض آشکار حریم و بستر رودخانه است.

موسوی گفت که؛ این رستوران داران یک ریال بابت حضور در محدوده رودخانه به شهرداری پول نداده‌اند و به صورت غیر مجاز آن جا را تصرف کرده‌اند.

به گفته شهردار منطقه یک؛ سازمان آب منطقه‌ای حتی نیازی به رای دادگاه ندارد و طبق قانون می‌تواند نسبت به تخریب و پاکسازی این ناحیه اقدام کند.

او طی گفت‌وگویی دیگر به اقتصادآنلاین می‌گوید: با وجود مکاتبه با آب منطقه‌ای در این ارتباط اما هیچ پاسخی دریافت نکردیم. ما آماده‌ایم به آب منطقه‌ای برای انجام دادن وظایفش کمک کنیم!

او به رضوی، مدیرعامل آب منطقه‌ای توصیه کرد که قانون توزیع عادلانه آب را مطالعه کرده تا در راستای همان قانون اقدام به آزادسازی بستر و حریم رودخانه دربند کند.

شهردار منطقه یک معتقد است که ورود شهرداری به این موضوع با رای دیوان عدالت اداری به بن‌بست می‌خورد و بهتر است آب منطقه‌ای که می‌تواند با یک بخشنامه محدوده کوه و بستر رودخانه را پاکسازی کند، وارد عمل شود.

درحالی این انتقادات شهردار منطقه یک مطرح می‌شود که سید حسن رضوی، مدیرعامل آب منطقه‌ای طی گزارشی در صحن شورای شهر تهران، از گرفتاری‌هایی که ساخت و ساز درحریم رودخانه‌ها برای شهروندان ایجاد کرده است، به شهرداری گلایه کرد.

او گفت که؛ از شهرداری توقع داریم که مجوز ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه‌ها را صادر نکند تا نه سازندگان گرفتار شوند و نه ما به عنوان بهره‌برداران از رودخانه متحمل خسارات نشویم.

جلساتی که به نتیجه نمی‌رسد…

گلایه دو طرف ماجرا اما به سود کوه و رودخانه‌های تهران نبوده و هرکدام از رودخانه‌های پایتخت از جمله همین رودخانه دربند، سال‌ها است که به تصرف عده‌ای سودجو درآمده است که فعلا اراده‌ای برای بازپس‌گیری بستر و حریم رودخانه و کوه از متجاوزان وجود ندارد و جلسات مشترک نهاد‌های ذینفع برای رهاسازی‌شان، خروجی نتیجه‌بخشی تاکنون نداشته است.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین درباره اختلاف شهرداری و سازمان آب منطقه‌ای می‌گوید که؛ تا آنجایی که خبر دارم سازمان آب منطقه‌ای در این زمینه اقدام جدی در تهران انجام نداده ولی از ابتدای امسال که بحث بارندگی ها و تاب آوری در برابر سیل و خطرات مربوط به روان آب‌ها در تهران جدی تر شد جلساتی برگزار شد اما به نتیجه نرسیده است.

او با تایید اظهار نظر مدیرکل سابق خود می‌گوید که؛ طبق قانون متولی بستر و حریم رودخانه سازمان آب منطقه‌ای است و این سازمان نباید اجازه ساخت و ساز دهد و اگر ساخت و ساز یا تجاوز مخصوصا به بستر رودخانه شد، بدون نیاز به دستور مقام قضایی و برخلاف ما که باید به کمیسیون ماده ۱۰۰ بفرستیم تا حکم بگیریم، خود به عنوان ضابط قضایی عمل کرده و سازه‌ها را تخریب کند.

معاون شهردار در پاسخ به پرسشی مبنی بر اقدامات شهرداری تهران گفت که؛ در شهرداری تهران با دستور آقای حناچی مسائل مربوط به حوزه دره‌های تهران درحال پیگیری است.

او ادامه می‌دهد: ما پروژه های مختلفی که در این زمینه ها انجام شده را جمع آوری کردیم تا با تغییراتی به کمیسیون ماده ۵ برای تصویب فرستاده و وارد فاز اجرایی کنیم.

گلپایگانی اضافه می‌کند: در شهرداری به سمتی خواهیم رفت که که نهاد متولی دره‌ها را منسجم‌تر کرده و به بحث ایمنی رود دره‌ها که تاکنون کم‌تر توجه شده به صورت جدی ورود کنیم.

البته معاون شهرسازی شهردار تهران در پایان گفت‌وگوی خود وعده داد که با سازمان آب منطقه‌ای برای آزادسازی حریم رودخانه‌ها مانند رودخانه دربند هماهنگی خواهد کرد و گفت که تقی‌زاده خامسی، معاون بازنشسته وزیر نیرو هم در این باره قول مساعدت و همکاری داده است!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....