تاریخ انتشار : جمعه 9 آبان 1399 - 16:13
کد خبر : 23491

کرونا وتاثیر آن برکسب وکارهای ایران

کرونا وتاثیر آن برکسب وکارهای ایران

یادداشت دویست و دوازدهم :کرونا وآینده کسب وکارها درایران  – پیشنهاد راهکارهای کرونایی به کسب وکارهای ایرانی – بخش پنجم – راهکارهای عام در یادداشت قبلی ، گفتم آنچه که در روزهای کرونایی و در میانه آن ( چون معتقدم دوره ی پساکرونا وجود ندارد و کرونا به عاملی فراگیر و مهم در همه شئونات

یادداشت دویست و دوازدهم :کرونا وآینده کسب وکارها درایران  – پیشنهاد راهکارهای کرونایی به کسب وکارهای ایرانی – بخش پنجم – راهکارهای عام

در یادداشت قبلی ، گفتم آنچه که در روزهای کرونایی و در میانه آن ( چون معتقدم دوره ی پساکرونا وجود ندارد و کرونا به عاملی فراگیر و مهم در همه شئونات زندگی ما تبدیل خواهد شد ) می بایست مورد توجه کسب وکارهای وطنی قرار بگیرد نحوه ی مواجهه با این تکانه ی مهم وسرنوشت ساز و حفظ ونگهداری خود برای روزهای پس از بحران است .
می بایست از کرونا رابه عنوان یک فرصت تلقی نموده و با تمام توان در پی درک و جذب انرژی و فرصت های ناشی از آن باشیم . زیرا در این روزها که بسیاری از کارآفرینان در سطح فردی و سازمانی از دور خارج شده و متوقف شده اند تا “”ببینند چه می شود “” می بایست با دقت وبا سرعت وارد عرصه شد و سهم رقبای متوحش و بازمانده از رقابت را قاپید. زیرا این رسم و قانون کسب وکار وکارآفرینی است که آنهایی می مانند که از آمادگی وتوان تاب آوری و خلاقیت ونوآوری لازم در حوزه ی کسب وکار و کارآفرینی خود برخوردارهستند و آنهایی که نمی توانند و یا نمی خواهند خود را با شرایط جدید وفق دهند به ناچار باید صحنه را ترک کنند .
از این منظر ، کرونا آزمون ، میدان و محک بزرگ ویا ابزاری کارآمد برای پالایش وحذف افراد وکسب وکارهای ناتوان در مواجهه با این چالش وپاندمی فراگیر وجهانی است . حتما شما هم مثل من دراین روزهای دشوار بسیاری از کارآفرینان و کسب وکارها را می شناسید که از وحشت و شوک ناشی از ضربه ی سهمگین کرونا زمین گیر شده و حتی بسیاری از آنها جرات بیرون آمدن از خانه ی خود راندارند وکسب وکارهای خود را به حالت تعلیق درآورده و به اصطلاح منتظرند ببینند چه می شود . واین همان فرصتی است که کرونا به کارآفرینان و کسب وکارهای توانمند وتاب آور داده تا بتوانند با اتخاذ راهکارهای بدیع ، نو ، جدید ، کارآمد و سازگار با شرایط جدید ، جای رقبای قدیمی (پیر شده ) را گرفته وآنها را از صحنه بیرون کنند.
در این سلسله از یادداشت ها ، راهکارهای اجرایی عمومی برای مواجهه با کرونا را تقدیم شما می کنم :
الف- راهکارهای عام
– ایجاد هاب تولید وعرضه مواد اولیه ، ملزومات بسته بندی ، قطعات واجزای مشترک ودانش فنی مورد استفاده در کسب وکارها
– ایجاد هاب کسب وکارهای دانش بنیان
– ایجاد مرکز تخفیف ملی در کشور
– ایجاد بانک ظرفیت های خالی خدمات و تولید در کشور
– ایجاد بانک اطلاعاتی در مورد ظرفیت ها وتوان تولید وارایه خدمات ایجاد شده در سطح کشور
– ایجاد مراکز و شرکت های پخش مشترک در سطج کشور
– ایجاد مراکز وانبار ها و شعب مشترک در سطح کشور
– ایجاد وشناسایی برندهای قوی واول در کشور و سازماندهی کسب وکارهای حول آنها
– ایجاد حداقل یک هولدینگ در هر کسب وکار و هدایت کسب وکارها به عنوان زیر مجموعه ی آنها
– دسته بندی و رتبه بندی کسب وکارهای رهبر ، رقیب وهم تراز و پیرو[۲] در کشور وهدایت آنها در شبکه سازی
– ایجاد هاب کسب وکارهای نیازمند راهکارها و حمایت های مالی ، فنی ، فروش وبازاریابی ، نیروی انسانی و ……
– برگزار انواع مراسم ها وبرنامه های علمی در زمینه شناسایی سازمان های فعال در حوزه ی کارهای علمی وپژوهشی مرتبط با کسب وکارها
– ایجاد هاب پژوهشگران کسب وکاری ایران
– ایجاد هاب تجاری سازی ایده ها و دانش فنی ایران
– ایجاد هولدینگ بازاریابی دیجیتال در ایران

یکبار دیگر یادآوری می کنم که این ما هستیم که از پدیده های موجود وپیرامونی برای خودو کسب وکار مان تهدید و فرصت می سازیم . واساسا از این منظر چیزی به نام تهدید وجود نداردو کارآفرین همه ی پدیده ها را برای خود فرصت و اگر نه چالش می ببیند که باید خود را برای جذب حداکثری فرصت های ناشی از آن آماده کند نه اینکه آماده ی مواجهه و مقابله با آن باشد .زیر در دل مفهوم مواجهه و مقابله ، نوعی اصطکاک ، تضاد ، عدم تمایل ، غافلگیری ، دلواپسی ، سرگردانی و تشویش وجود دارد .
حال آنکه براساس آموزه های کارآفرینی ما فراگرفته ایم که همیشه برای درک ، جذب ، مواجهه و واکنش مناسب ( مفاهیم بنیادین تاب آوری ) با هر چالشی ، باید آماده ی درک پارادایم ها و یا ایجاد پارادایم های جدید ناشی از آن چالش در حوزه ی کسب وکار خود باشیم .
من ایمان دارم که کارآفرینان با هوش و با فراست ایرانی ، مثل همیشه تجربه ای عالی از درک ، جذب ، مواجهه و بازیابی خود در مواجهه با پاندمی کرونا را از خود به نمایش خواهند گذاشت .
در یادداشت بعدی به معرفی سایر راهکارهای عمومی پیشنهادی برای مواجهه با کرونا در سطح کسب وکارها خواهم پرداخت .
به امید روزی که جمله ی MADE IN IRAN خود گویای کیفیت محصولات وخدمات کشور عزیزمان 🇮🇷ایران 🇮🇷باشد .

از همکارانم در سایت بیزینس مانیتور ایران ، به خاطر همکاری دلسوزانه یی که در معرفی فرصت های کسب وکار در روزهای کرونایی با اینجانب داشتند ، صمیمانه تشکر می کنم.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....