تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آبان 1399 - 13:47
کد خبر : 23203

کرونا وتاثیر آن برکسب وکارهای ایران

کرونا وتاثیر آن برکسب وکارهای ایران

یادداشت دویست ونهم   : کرونا وآینده کسب وکارها درایران –  پیشنهاد راهکارهای کرونایی به کسب وکارهای ایرانی  – بخش دوم – راهکارهای عام رئیس هیات مدیره هاب کارآفرینی ایران واستاد کارآفرینی دانشگاه KSCGROUPP@GMAIL.COM اقتصاددان: در یادداشت قبلی ، گفتم آنچه که در روزهای کرونایی و در میانه آن ( چون معتقدم دوره ی پساکرونا وجود

یادداشت دویست ونهم   :

کرونا وآینده کسب وکارها درایران –  پیشنهاد راهکارهای کرونایی به کسب وکارهای ایرانی  – بخش دوم – راهکارهای عام

رئیس هیات مدیره هاب کارآفرینی ایران واستاد کارآفرینی دانشگاه

KSCGROUPP@GMAIL.COM

اقتصاددان: در یادداشت قبلی ، گفتم آنچه که در روزهای کرونایی و در میانه آن ( چون معتقدم دوره ی پساکرونا وجود ندارد و کرونا به عاملی فراگیر و مهم در همه شئونات زندگی ما تبدیل خواهد شد ) می بایست مورد توجه کسب وکارهای وطنی قرار بگیرد نحوه ی مواجهه با این تکانه ی مهم وسرنوشت ساز و حفظ ونگهداری خود برای روزهای پس از بحران است .

می بایست از کرونا رابه عنوان یک فرصت تلقی نموده و با تمام توان در پی درک و جذب انرژی و فرصت های ناشی از آن باشیم . زیرا در این روزها که بسیاری از کارآفرینان در سطح فردی و سازمانی از دور خارج شده و متوقف شده اند تا “”ببینند چه می شود “” می بایست با دقت وبا سرعت وارد عرصه شد و سهم رقبای متوحش و بازمانده از رقابت را قاپید. زیرا این رسم و قانون کسب وکار وکارآفرینی است که آنهایی می مانند که از آمادگی وتوان تاب آوری و خلاقیت ونوآوری لازم در حوزه ی کسب وکار و کارآفرینی خود برخوردارهستند و آنهایی که نمی توانند و یا نمی خواهند خود را با شرایط جدید وفق دهند به ناچار باید صحنه را ترک کنند .

از این منظر ، کرونا آزمون ، میدان و محک بزرگ ویا ابزاری کارآمد برای پالایش وحذف افراد وکسب وکارهای ناتوان در مواجهه با این چالش وپاندمی فراگیر وجهانی است . حتما شما هم مثل من دراین روزهای دشوار  بسیاری از کارآفرینان و کسب وکارها را می شناسید که از وحشت و شوک ناشی از ضربه ی سهمگین کرونا زمین گیر شده و حتی بسیاری از آنها جرات بیرون آمدن از خانه ی خود راندارند وکسب وکارهای خود را به حالت تعلیق درآورده و به اصطلاح منتظرند ببینند چه می شود . واین همان فرصتی است که کرونا به کارآفرینان و کسب وکارهای توانمند وتاب آور داده تا بتوانند با اتخاذ راهکارهای بدیع ، نو ، جدید ، کارآمد و سازگار با شرایط جدید ، جای رقبای قدیمی (پیر شده ) را گرفته وآنها را از صحنه بیرون کنند.

در این سلسله از یادداشت ها ، راهکارهای اجرایی برای مواجهه با کرونا را در دو بخش زیر تقدیم شما  می کنم :

الف- راهکارهای عام

در مورد راهکارهای عام کسب وکارهای ایرانی برای مواجهه با چالش (براساس آموزه های کارآفرینی اگر نگوییم فرصت ، ترجیح می دهم نگویم تهدید )کرونا می توان موارد زیر را مورد بررسی وتوجه قرارداد :

 

–        ایجاد هاب ملی مطالعات تاثیرات وراهکارهای کرونا بر کسب وکارهای ایران

–        آغاز مطالعه مشترک اختصاصی بر روی تاثیرات کرونا برکسب وکارهای ایرانی برای هریک از حوزه ها و کسب وکارهای کشور در شاخه های اصلی آن

–        مطالعه بر روی نحوه ی اصلاح وتقویت سیستم تامین و لجستیک شرکتها در سطح ملی وبین المللی

–        سرمایه گذاری بر روی پروژه های ملی مشترک ( مثل سرمایه گذاری بر روی شناسایی نحوه ی افزایش توان ملی در زمینه ی تولید محصولات غذایی اصلی مورد نیاز کشور از جمله روغن ، گوشت قرمز و سفید و ….. )

–        ایجاد مراکز مشترک ویکپارچه تحقیق وتوسعه جهت ارایه خدمات مشترک به همه ی کسب وکار ذی نفع

–        ایجاد وتوسعه مراکز تولید مشترک و یکپارچه برای شرکت های اصلی ومادر در هر یک از حوزه های اصلی کسب وکار ( تولید قصعات مشترک مثلا برای خودرو شامل موتور -گیربکس – اکسل- چراغ- آنتن ، برای صنایع غذایی شامل مواد اولیه ، ملزومات بسته بندی ، خدمات تحقیق وتوسعه، خدمات فروش وبازاریابی ، خدمات مشترک ومبادله ای تولید  ) به منظور ارتقای توان تولید وتاب آوری و کاهش هزینه های تولیدو تامین

یکبار دیگر یادآوری می کنم که این ما هستیم که از پدیده های موجود وپیرامونی برای خودو کسب وکار مان تهدید و فرصت می سازیم . واساسا از این منظر چیزی به نام تهدید وجود نداردو کارآفرین همه ی پدیده ها را برای خود فرصت و اگر نه چالش می ببیند که باید خود را برای جذب حداکثری فرصت های ناشی از آن آماده کند نه اینکه آماده ی مواجهه و مقابله با آن باشد .زیر در دل مفهوم مواجهه و مقابله ، نوعی اصطکاک ، تضاد ، عدم تمایل ، غافلگیری ، دلواپسی ، سرگردانی و تشویش وجود دارد .

حال آنکه براساس آموزه های کارآفرینی ما فراگرفته ایم که همیشه برای درک ، جذب ، مواجهه و واکنش مناسب ( مفاهیم بنیادین تاب آوری ) با هر چالشی ، باید آماده ی درک پارادایم ها و یا ایجاد پارادایم های جدید ناشی از آن چالش در حوزه ی کسب وکار خود باشیم .

من ایمان دارم که کارآفرینان با هوش و با فراست ایرانی ، مثل همیشه تجربه ای عالی از درک ، جذب ، مواجهه و بازیابی خود در مواجهه با پاندمی کرونا را از خود به نمایش خواهند گذاشت .

در یادداشت بعدی به معرفی سایر راهکارهای عمومی پیشنهادی برای مواجهه با کرونا در سطح کسب وکارها خواهم پرداخت .

به امید روزی که  جمله ی MADE IN IRAN  خود گویای کیفیت محصولات وخدمات کشور عزیزمان 🇮🇷ایران 🇮🇷باشد .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....