تاریخ انتشار : دوشنبه 14 مهر 1399 - 18:19
کد خبر : 20948

کرونا بیش از ۱میلیون شغل را در ایران از بین بُرد

کرونا بیش از ۱میلیون شغل را در ایران از بین بُرد

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اعلام کرد که شیوع کروناویروس عامل از بین رفتن بیش از یک میلیون شغل در سراسر کشور بوده است. به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا، علی اوسط هاشمی دوشنبه ۱۴ مهر در جلسه شورای مهارت فارس از راه‎اندازی دپارتمان ملی

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اعلام کرد که شیوع کروناویروس عامل از بین رفتن بیش از یک میلیون شغل در سراسر کشور بوده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایسنا، علی اوسط هاشمی دوشنبه ۱۴ مهر در جلسه شورای مهارت فارس از راه‎اندازی دپارتمان ملی مهارت در فارس خبر داد و گفت: از آنجا که شیراز، شهر جهانی صنایع دستی جهانی است به همین دلیل به سهم خود با نگاه هویت بخشی به این کلانشهر، این دپارتمان راه‌اندازی می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه سخن از مهارت در این استان کار دشواری است، گفت: فارس مهد مهارت و تمدن به شمار می‌رود و نشانه آن در جغرافیای ایران می‌درخشد و امروز مقصد مورد توجه ایرانیان و جهانیان است.

او فارس به مثابه یک نمایشگاه اصیل از توانمندی‌های نیاکان توصیف و خاطرنشان کرد: سخن از مهارت در فارس با عیار بالا قابل ذکر است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه امروز در حالی از فقر و بیکاری در کشور سخن می‌گوییم که روزی ایران و ایرانی مهد مهارت بوده و این نقدی است که باید آن را بپذیریم، عنوان کرد: ۴۰ سال ریل گذاری در ابن حوزه اشتباه بوده است.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به سنجش مهارت در پادگان‌های آموزشی کشور(۴۰ مرکز) اشاره و خاطرنشان کرد: براساس این سنجش، ٨۵ درصد از افراد فاقد مهارت هستند و باید به شکل جدی روی این نقطه دست گذاشت.

او با بیان اینکه ما تنها مامور به نشر دانش نیستیم که مامور به تولید و ثروت از طریق تکنولوژی و مهارت هستیم تا به دنبال آن اشتغال ایجاد شود، اظهار کرد: امروز با وسعت امکانات و دوری از بی سوادی، محصول کار ما باید چگونه باشد؟

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: ۱۸ درصد بودجه آموزش‌های مهارتی در خاورمیانه به ۴٣ درصد ارتقا یافته و نشان از این است که مهارت تعیین کننده خواهد بود.

هاشمی با تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند سرعت و قدرت مشاغل نو و دیجیتال را انکار کند، گفت: تنوع و کثرت حوزه فناوری و دیجیتال در عصر کرونا هم خود را نشان داد.

او با بیان اینکه فهرست مشاغل برتر دنیا گویای مدعای فوق است، افزود: امروز روز خلق فرصت‌های نو است و اگر غافل شویم، این فرصت به سرعت می‌گذرد و خشکسالی و خزان در حوزه اشتغال ایجاد خواهد کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور یادآور شد: در حالی‌که یک الزام قانونی در برنامه ششم توسعه مبنی بر اشغال ۵۰ درصد از فضاهای آموزشی به کاربری مهارتی تعیین شده اما کمتر به آن توجه کرده‌ایم.

هاشمی که عمر مفید یک مهارت را ۵ سال می‌داند، گفت: تحول و تغییرات به سرعت اتفاق می‌افتد به همین دلیل علاوه بر دقت بر مهارت در زمان، باید به بازاموزی و روی آوری به آموخته‌های شغلی روز توجه ویژه کنیم.

او ادامه داد: اگرچه تاکنون تنها ۵ هزار و ۴۰۰ استاندارد در سطح کشور داشته‌ایم اما پیش‌بینی شده که از آبان ۹۸ تا دهه فجر امسال دو هزار استاندارد دیگر تولید شود که تامین کننده نیاز روز باشند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همچنین اعلام کرد که از بهمن ماه سال گذشته تاکنون و با شیوع بیماری کووید ۱۹ بیش از یک میلیون شغل در ایران از بین رفته است و این ریزش این مهم را می‌رساند که در شرایط بحران، برای عبور از بحران و حفظ مشاغل فعلی، پیش‌بینی جایگرینی مهارت‌های جدید را نکرده‌ایم.

جهش تولید منهای مهارت معنا ندارد
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جهش تولید منهای مهارت معنا ندارد، براین نکته تاکید کرد که جهش مهارت برای رسیدن به فرمول پایدار مبنا قرار گیرد و پیشنهاد داد که ۵ درصد جمعیت فارس مبنای برنامه ریزی بر پایه آموزش‌های مهارتی قرار گیرند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه خط قرمز سازمان فنی و حرفه‌ای، صیانت از اصالت گواهی نامه‌هاست، گفت: باید یکسری از ضعف هایمان را بپذیریم تا بتوانیم نمایشی از تکنولوژی و سواد روز و میزان اطلاعات جامعه امروز را عرضه بداریم.

هاشمی همچنین با ضعیف خواندن فرهنگ کار در کشور و با بیان اینکه فرهنگ کار و ارزش‌ها معطوف به کار دولتی براساس مدرک شده است، گفـت: طرح آمایش فارس بدون توجه به استان‌های بوشهر و هرمزگان معنایی ندارد، چرا که باید به نیاز و تقاضای این استان‌ها هم پاسخ داده شود.

او با تاکید بر جدی گرفتن الزام پیوست مهارتی، خطاب به استاندار فارس، تاکید کرد: بکارگیری نیروهای مهارتی را در کارگاه‌های کوچک و بزرگ استان الزامی کنید.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور همچنین خواستار بهره مندی آموزشگاه‌های آزاد آموزش فنی‌وحرفه‌ای از کاربری زمین‌های آموزشی شد.

اگرچه از قبل اعلام شده که بود که با حضور معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای از سند توسعه مهارت استان فارس رونمایی خواهد شد، اما هاشمی از برگزاری این مراسم ممانعت و دلیل آن را بررسی بیشتر طرح آمایش استان و دیگر مؤلفه‌ها عنوان کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....