تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 شهریور 1399 - 19:44
کد خبر : 18111

کردستان پایتخت توت فرنگی ایران

کردستان پایتخت توت فرنگی ایران

سنندج – کردستان با تولید ۷۵ درصد از کل توت فرنگی کشور قطب اصلی در زمینه تولید این محصول استراتژیک کشاورزی است که البته سود اصلی آن به جیب واسطه‌ها و دلال‌ها می رود. اقتصاددان ؛ گروه استان‌ها – آرمان نصراللهی: در حال حاضر بالغ بر ۱۴ هزار خانوار کردستانی در زمینه کشت و برداشت

سنندج – کردستان با تولید ۷۵ درصد از کل توت فرنگی کشور قطب اصلی در زمینه تولید این محصول استراتژیک کشاورزی است که البته سود اصلی آن به جیب واسطه‌ها و دلال‌ها می رود.

اقتصاددان ؛ گروه استان‌ها – آرمان نصراللهی: در حال حاضر بالغ بر ۱۴ هزار خانوار کردستانی در زمینه کشت و برداشت محصول توت فرنگی فعالیت می‌کنند و به همین دلیل استان کردستان قطب اصلی تولید توت فرنگی در کشور به شمار می‌رود.

با گذشت ۴۰ روز از فصل بهار محصول توت فرنگی استان کردستان وارد بازار می‌شود و بسته به وضعیت و شرایط جوی هر سال، زمان برداشت و عرصه این محصول حدود دو ماه و بعضی وقت‌ها بیشتر هم طول می‌کشد.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان سازمان جهاد کشاورزی کردستان، سالانه بالغ بر ۴۵ هزار تن توت فرنگی در این استان تولید و روانه بازار می‌شود که ۷۵ درصد از کل توت فرنگی تولیدی کشور را شامل می‌شود.

هر چند که طی دو دهه اخیر و در دولت‌های مختلف طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در راستای کمک به توت فرنگی کاران کردستان مطرح شده و در دستور کار قرار می‌گیرد ولی تاکنون هیچکدام از این طرح‌ها و برنامه به نتیجه نرسیده و اگر هم رسیده خروجی چندانی برای کشاورزان فعال در این بخش در پی نداشته است.

هر چند که مسئولان دولتی متولی امر خبر از برنامه ریزی برای حمایت از توت فرنگی کاران را مطرح می‌کنند که تولیدکنندگان از وجود مشکلات متعدد و مختلف همچنان گلایه دارند و مدعی هستند که دخل و خرج آنها با هم نمی‌خواند.

حمایت‌های دولت از توت فرنگی کاران حداقلی است

یک کشاورز پیشکسوت کردستانی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: متأسفانه میزان حمایت‌های صورت گرفته از کشاورزان توت فرنگی کار مشخص نیست و علیرغم پیگیری‌های مختلف تاکنون اقدامی قابل توجه و عملیاتی برای حمایت از ما صورت نگرفته است.

علی عباسی نژاد با بیان اینکه امسال و با گران شدن شدید وسایل مورد نیاز برای بسته بندی دخل و خرج ما با هم نمی‌خواند، افزود: وسایل بسته بندی چندین برابر افزایش یافته، هزینه باربری چند برابر شده و تهیه نشاء مناسب برای کشت هم سخت‌ترین کار ممکن شده است ولی متأسفانه قیمت توت فرنگی در سال جاری نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سود اصلی محصول ما به جیب افراد واسطه و دلال می‌رود، عنوان کرد: سالهاست که کردستان استان اول کشور در زمینه تولید توت فرنگی است ولی متأسفانه هر سال می‌گویند که صنایع تبدیلی در این استان راه اندازی می‌شود که هنوز این مهم محقق نشده است.

در کنار گلایه‌های این کشاورز کردستان عده‌ای دیگر از تولیدکنندگان توت فرنگی نوع عرضه به بازار این محصول را مشکل اصلی خود می‌دانند و به همین دلیل نوع عرضه و همچنین حذف واسطه‌ها را یکی از نیازهای لازم و ضروری عنوان می‌کنند.

افزایش چند برابری قیمت بسته بندی توت فرنگی در کردستان

از دیگر مشکلات پیش روی کشاورزان توت فرنگی کاران کردستان هزینه‌های بالای باربری و همچنین وضعیت نامناسب جاده‌های روستاهای تولید کننده است به گونه‌ای که در بخش سیروان شهرستان سنندج که قطب اصلی تولید توت فرنگی در استان به شمار می‌رود بخش زیادی از جاده‌های ارتباطی روستاها هنوز خاکی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....