تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 بهمن 1401 - 16:46
کد خبر : 113182

کاهش ۹۰ درصدی تولید واحدهای فولادی صحت دارد؟

کاهش ۹۰ درصدی تولید واحدهای فولادی صحت دارد؟

در حالی عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد از تعطیلی ۹۰ درصدی واحدهای تولیدی کشور و توقف تولید با قطع گاز خبر می‌دهد که رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد نظر دیگری دارد. سبحانی می‌گوید که برای بررسی میزان کاهش تولید باید تا انتهای سال صبر کنیم. اقتصاددان: کاهش دمای هوا و افزایش شدید مصرف گاز در بخش

در حالی عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد از تعطیلی ۹۰ درصدی واحدهای تولیدی کشور و توقف تولید با قطع گاز خبر می‌دهد که رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد نظر دیگری دارد. سبحانی می‌گوید که برای بررسی میزان کاهش تولید باید تا انتهای سال صبر کنیم.

اقتصاددان: کاهش دمای هوا و افزایش شدید مصرف گاز در بخش خانگی، امسال باعث قطع زودهنگام گاز صنایع مختلف از جمله فولاد شد. رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در آذرماه طی نامه‌ای به مدیر عامل شرکت ملی گاز با تاکید بر این که شرکت‌های فولادی امکان استفاده از سوخت جایگزین را ندارند؛ درخصوص قطع گاز واحدهای تولیدی هشدار داد و آن را عامل کاهش شدید درآمدهای داخلی و ارزی حوزه صنعت و معدن دانسته بود.

اما این هشدارها و اظهارنظرها در شرایطی که کمبود گاز، کار را به تعطیلی مدارس و ادارات و قطع گاز شهرستان تربت‌جام رساند، به حاشیه رفت.

در همین رابطه بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به اقتصادآنلاین گفت: با شروع کمبودها در حوزه گاز، محدودیت‌ها در صنایع فولادی آغاز شد؛ ابتدا ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش بود تا جایی که در شمال و شمال شرقی کشور به ۱۰۰ درصد رسید و تقریبا واحدها تعطیل شدند. در حال حاضر برخی واحدها هم برق و هم گاز محدودیت دارند.

سبحانی افزود: از هفته گذشته سهم گاز برخی از واحدها را افزایش دادند؛ اما با ظرفیت اصلی‌شان فاصله دارند. تقریبا به جز یک یا دو واحد که کاملا تعطیل هستند؛ بقیه به صورت نیم‌بند فعالیت دارند.

وی در خصوص وجود خبرهایی مبنی بر کاهش ۹۰ درصدی تولید واحدهای فولادی گفت: این میزان کاهش برای زمانی بود که سهمیه گاز واحدها به ۱۰ درصد رسیده بود؛ از یکی دو هفته پیش شروع کردند این ۹۰ درصد قطعی را کاهش دادند و سهم بیشتری از گاز به صنایع اختصاص یافت.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: برخی شرکت‌ها برنامه‌های خود را به گونه‌ای تنظیم کردند که در زمان قطعی گاز و برق، تعمیرات خود را انجام دهند. یک شرکت صنعتی نمی‌تواند با قطع گاز، نیروهای خود را تعدیل کند؛ پرسنل طبق روال سرکار می‌آیند و حقوق‌شان را دریافت می‌کنند و فشار اقتصادی به آن واحد تولیدی تحمیل می‌شود و کار را برای مدیریت سخت می‌کند.

سبحانی درباره وضعیت عرضه فولاد با وجود قطع گاز گفت: نوسانات مقطعی را شاهد خواهیم بود؛ آهن اسفنجی پایه تولیدش سنگ‌آهن و گاز است و وقتی این‌ها نباشند، تولید و عرضه کاهش و افزایش تقاضا رخ می‌دهد که اجتناب‌ناپذیر است. اما به طور کلی باید در طول سال بررسی کرد؛ به دلیل این که بعضی شرکت‌ها که هوشمندانه تعمیرات خود را به زمستان و زمان قطع گاز موکول کردند، ممکن است در برنامه تولید سالیانه‌شان خللی ایجاد نشود. اما همه این حالت را ندارند و باید تا آخر سال صبر و بررسی کنیم تا مشخص شود که در کجا قطعی گاز بر تولید اثر گذاشته است.

وی در رابطه با تامین انرژی مورد نیاز صنایع تصریح کرد: برق را باید نیروگاه تامین کند و صنعت هم می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری کند و واحدهای بزرگ فولادی و معدنی نیروگاه ساخته‌اند و یا در حال ساخت و تکمیل هستند. کمبود برق را می‌توان با سرمایه‌‌گذاری در بخش نیروگاه توسط خود معدنی‌‌ها و فولادی جبران کرد ولی گاز در انحصار دولت است و باید سرمایه‌گذاری کرده و مشکل را حل کند.

فرصت طلایی صادرات را از دست دادیم

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص وضعیت صادراتی محصولات فولادی نیز گفت: امسال فرصت طلایی فروردین و اردیبهشت را که قیمت‌ها در بازار جهانی ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشتند را به دلیل یک بخشنامه غیرمنطقی و غیرکارشناسی که تعرفه صادرات را افزایش دادند از دست دادیم. فولادسازان می‌توانستند در این بازه زمانی خسارت‌های ناشی از قطع گاز را جبران کنند که با این بخشنامه در صادرات خلل ایجاد شد.

سبحانی در پایان گفت: در حال حاضر حداقل ۱۰ میلیون تن فولاد مازاد داریم که باید صادر شود و اگر نشود باید تولید را کاهش داد.

عرضه در بخش مسکونی کاهش یابد

بهادر احرامیان، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز به اقتصادآنلاین گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد واحدهای تولیدی کشور با قطع گاز به طور کامل تعطیل شده است.

وی با بیان این که قطع گاز این واحدهای تولیدی از تاریخ ۲۰ آذر آغاز شده؛ گفت: توقف تولید باعث کمبود در بازار داخل نمی شود؛ اما برای خود شرکت ها کمرشکن است.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در پاسخ به این سوال که به نظر شما راهکار این موضوع در شرایط فعلی کشور چیست، گفت: باید عرضه در بخش مسکونی کاهش یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....