تاریخ انتشار : سه شنبه 16 شهریور 1400 - 12:14
کد خبر : 59890

کاهش قیمت خودرو چقدر جدی است؟

کاهش قیمت خودرو چقدر جدی است؟

سایه آزادسازی مشروط  واردات بر بازار با کاهش نرخ ارز در چند روز اخیر، ترمز افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو در یک ماه گذشته کشیده شد، اما این تنها خبری نبود که به ریزش قیمت در این بازار منتهی شد. طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس که به دفعات از شورای نگهبان به مجلس برای اصلاح و بازنگری

سایه آزادسازی مشروط  واردات بر بازار

با کاهش نرخ ارز در چند روز اخیر، ترمز افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو در یک ماه گذشته کشیده شد، اما این تنها خبری نبود که به ریزش قیمت در این بازار منتهی شد. طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس که به دفعات از شورای نگهبان به مجلس برای اصلاح و بازنگری برگردانده شده بود، وارد فاز نهایی شد تا به این طریق شاید تکلیف واردات برخی خودروهای خارجی روشن شود که همین خبر نیز بازار خودرو را تا اندازه‌ای وارد رکود کرد.

 

طرح ساماندهی بازار خودرو چه می‌گوید؟

پس از ایراد شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو، مبنی بر واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر و مغایر خواندن آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، کمیسیون صنایع این ماده را با اصلاحاتی در چارچوب «آزادسازی مشروط واردات» سرانجام تایید کرد.

بر این اساس، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند نسبت به واردات خودرو در قالب یکی از دو روش «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند. این دو روش برای ورود خودروهای خارجی با هدف «استقلال واردات خودرو از تعهد ارزی سیاستگذار» طراحی شده است. در مصوبه اولیه، ورود خودروهای کارکرده حداکثر سه‌سال ساخت نیز مجاز خوانده شده است.

 

آزادسازی خودروهای هیبریدی تا چه اندازه اجرایی است؟

حال باید دید آیا این طرح به تصویب نهایی می‌رسد یا خیر. همین چندی پیش بود که وزیر صمت در اظهارات اولیه خود اعلام کرده بود که واردات خودرو حداقل تا یک سال آینده به‌دلیل محدودیت ارزی و در راستای حمایت از خودروهای داخلی اجرایی نخواهد شد. باید در نظر داشت که اکنون نیز محدودیت‌های ارزی پا برجاست و مشخص نیست راه‌حل ارائه شده از سوی مجلس چقدر کارآیی داشته باشد. باید در نظر داشت که هرچند این واردات مربوط به خودروهای هیبریدی است، اما می‌تواند جرقه‌ای برای واردات دیگر خودروهای خارجی به کشور نیز باشد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،   راه‌حل واردات خودرو بدون انتقال ارز و در ازای صادرات کالا، شاید نزدیک به دو سالی است که از سوی انجمن واردکنندگان خودرو طرح شده و هربار نیز باوجود آنکه در فضای رسانه‌ای مطرح شده، بار دیگر به حاشیه رانده می‌شود.

این موضوع اگر نهایی شود می‌تواند به کاهش قیمت خودرو در بازار و افزایش تقاضا از سویی و الزام خودروسازان داخلی به افزایش کیفیت خودرو برای رقابت با خودروهای خارجی منتهی شود.

 

تغییر قیمت خودروهای داخلی و خارجی در یک ماه اخیر – ۱۵ مرداد تا ۱۵ شهریور ۱۴۰۰
b2b1e418 d3ad 46bd 86d7 431784125bf8 MonSep062021 اقتصاددان نوشته

 

تأثیر خبر آزادسازی مشروط خودرو در بازار

علیرضا پورحسنی، فعال بازار خودرو  در مورد تأثیر این خبر بر ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو می‌گوید: «استارت این طرح خورده شده و در روند کاهش قیمت خودروها در بازار بی‌تأثیر نبود. هرچند ممکن است این طرح پشت سد شورای نگهبان بار دیگر بماند و هرگز اجرایی نشود، اما همین خبر بازار را تحت تأثیر قرار داد و رکود و انتظار را راهی این بازار کرد. به این ترتیب شاهد خواهیم بود که رکودی که از هفته گذشته تاکنون در بازار دیده شده، اکنون تعمیق شود.»

پورحسنی می‌افزاید: «با این اخبار احتمال اینکه باز هم ریزش قیمت را در بازار شاهد باشیم، وجود دارد. البته این امر کاملا بستگی به آن دارد که نرخ ارز دوباره ریتم افزایشی به خود نگیرد و به‌صورت کاهشی باقی بماند.»

 

علت اصلی ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو چه بود؟

این فعال بازار خودرو به فرآیند کاهش قیمت خودرو در بازار در هفته اخیر اشاره کرده و می‌افزاید: «به جز هفته گذشته، در دو سه هفته گذشته شاهد افزایش نرخ ارز بودیم و دلار از کانال ۲۴ وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد. این افزایش نرخ دلار موجب افزایش چشم‌گیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی شده بود به‌طوری‌که خودروهای داخلی بین ۶ تا ۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کردند. البته باید در نظر داشت که در این مدت هیأت دولت نیز درحال انتخاب بود و بخشی از این افزایش قیمت به نگرانی فعالان از گزینه‌های انتخابی بازمی‌گشت.»

به گفته او با کاهش نرخ ارز، قیمت‌ها ریزش داشته اما با این حال او می‌گوید این ریزش اصلا میزان افزایش قیمت خودرو را پوشش نمی‌دهد و شاید تنها ۲۰ درصد قیمت‌ها اصلاح شده باشد، اما هنوز فاصله قیمت‌ها با یک ماه قل بسیار قابل توجه است.

 

رکود بیشترین افزایش قیمت خودرو

او با اشاره به ریزش قیمت برخی خودروها در بازار می‌گوید: «قیمت پراید نیز در اوج خود تا ۱۴۱ میلیون تومان افزایش یافت، اما در نهایت اکنون روی محدوده ۱۳۷ میلیون تومان ایستاده، اما در قیاس بسیاری از خودروها افزایش چشم‌گیری را تجربه نکرده است. به‌عنوان نمونه پژو ۲۰۷ اتومات تا ۴۰ میلیون تومان افزایش را نیز تجربه کرد. بنابراین نمی‌توان پراید را به‌طور شاخص جدا کرد. در بیانی دقیق‌تر، خودروها در محدوده قیمتی ۵۰۰ میلیون تومان ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان افزایش را هم تجربه کردند و خودروها در محدوده ۲۰۰ میلیون تومان، بین ۶ تا ۲۰ میلیون تومان افزایش داشته‌اند. خودروهای سنگین‌تر هم افزایش قیمت‌های بیشتری را تجربه کردند.»

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....