تاریخ انتشار : جمعه 10 تیر 1401 - 20:50
کد خبر : 92982

کارنامه تجارت ایران در خرداد ۱۴۰۱

کارنامه تجارت ایران در خرداد ۱۴۰۱

سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی غیر نفتی کشور در خرداد ماه با رشد ۳درصدی به ۸.۹میلیارد دلار رسید که با پیشتازی صادرات کشور از واردات در این ماه، تراز تجاری کشور مثبت ۲۰۴ میلیون دلار را نشان می‌دهد. سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک در مورد کارنامه یک ماهه تجارت غیرنفتی کشور در خرداد ماه

سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی غیر نفتی کشور در خرداد ماه با رشد ۳درصدی به ۸.۹میلیارد دلار رسید که با پیشتازی صادرات کشور از واردات در این ماه، تراز تجاری کشور مثبت ۲۰۴ میلیون دلار را نشان می‌دهد.

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک در مورد کارنامه یک ماهه تجارت غیرنفتی کشور در خرداد ماه اظهار کرد: تجارت غیرنفتی کشور در سومین ماه سال با ۱۳میلیون و ۶۲۲هزار تن کالا به هشت میلیارد و ۹۰۲ میلیون دلار رسید.

وی افزود: سهم صادرات از این میزان تجارت خارجی غیر نفتی، ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تن کالا و به ارزش چهار میلیارد و ۵۵۳ میلیون دلار بود و واردات نیز سهم دو میلیون و ۹۷۲هزار تنی کالا به ارزش چهار میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار داشته است.

لطیفی در ادامه گفت: با تداوم پیشتازی صادرات بر واردات، در خرداد ماه تراز تجاری کشور مثبت ۲۰۴ میلیون دلار بوده است.

سخنگوی گمرک در مورد تغییرات تجارت در خرداد ماه بیان کرد: صادرات کشور در خرداد امسال نسبت به خرداد سال قبل تغییری در ارزش کالای صادراتی نداشته، اما واردات کشور در این ماه ۶.۵درصد افزایش یافته است.

میزان ترانزیت خارجی ایران در ماه خرداد

لطیفی درباره میزان ترانزیت خارجی در خرداد ماه گفت: یک میلیون و ۱۱۴هزار تن کالای خارجی در این ماه از مسیر کشورمان عبور کرده که نسبت به خرداد سال گذشته ۲۱۳هزار تن بیشتر بوده و با رشد ۲۴درصدی همراه بوده است.

این در حالیست که در تازه‌ترین اظهارات رئیس کل گمرک ایران، در سه ماهه امسال نزدیک به ۳۶میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۵میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که شاهد رشد ۱۹.۵درصدی تجارت خارجی کشور در بهار امسال بودیم.

به گفته مقدسی، سهم صادرات کشورمان از این میزان تجارت، ۲۷.۷میلیون تن کالا به ارزش ۱۳میلیارد و ۶۹میلیون دلار بود که نسبت به بهار سال قبل با افزایش ۲۱درصدی همراه بوده است.

میزان واردات سه ماهه کشور

رئیس کل گمرک در خصوص میزان واردات سه ماهه کشور گفت: واردات کشورمان در این مدت نیز با هشت میلیون و ۱۵۴هزار تن به ۱۲میلیارد و ۴۶۴میلیون دلار رسید که ۱۸درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

معاون وزیر اقتصادافزود: با پیشتازی صادرات نسبت به واردات در فصل بهار امسال، تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵میلیون دلار شد که این پیوستگی سه ماهه برای کشورمان بی‌سابقه بوده است.

مقاصد صادرات کالاهای ایرانی

مقدسی در خصوص مقاصد صادرات کالاهای ایرانی در فصل بهار گفت: در سه ماه نخست امسال کشورهای چین با چهار میلیارد و ۲۱۴میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و ۸۲۴میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۷۳۷میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۶۴۵میلیون دلار و هند با ۴۲۴میلیون دلار، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی کشورمان بودند.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص کشورهای نخست طرف معامله با ایران در فصل بهار توضیح داد: کشورهای امارات با سه میلیارد و ۴۲۶میلیون دلار، چین با سه میلیارد و ۱۳۱میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۲۷۳میلیون دلار، هند با ۵۱۲میلیون دلار و آلمان با ۴۵۶میلیون دلار، پنج کشور نخست تامین‌کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در فصل بهار بودند.

مقدسی در خصوص میزان ترانزیت خارجی در فصل بهار گفت: در سه ماه نخست امسال سه میلیون و ۶۷۴هزار تن کالای خارجی از مسیر کشورمان عبور کرده که نسبت به بهار سال قبل، با رشد ۳۲درصدی همراه بوده است، این روند رو به رشد ترانزیت خارجی، یکی از دستاوردهای مهم کشور به شمار می‌آید.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....