تاریخ انتشار : سه شنبه 8 شهریور 1401 - 20:37
کد خبر : 99712

کابوس۱۰ ساله اقتصاد ایران!

کابوس۱۰ ساله اقتصاد ایران!

کیک اقتصاد ایران در طول یازده سال گذشته تنها حدود ۹ درصد رشد داشته است، آمار های چنین نشان می دهد در یک دهه گذشته سهم بخش ها از کل حجم اقتصاد کاملا دگرگون شده است، به عنوان مثال در پایان دهه ۸۰ گروه صنعت بیشترین سهم را از تولید ناخالص کشور داشته که اکنون

کیک اقتصاد ایران در طول یازده سال گذشته تنها حدود ۹ درصد رشد داشته است، آمار های چنین نشان می دهد در یک دهه گذشته سهم بخش ها از کل حجم اقتصاد کاملا دگرگون شده است، به عنوان مثال در پایان دهه ۸۰ گروه صنعت بیشترین سهم را از تولید ناخالص کشور داشته که اکنون این جایگاه در اختیار گروه خدمات قرار دارد.

اقتصاددان: سهم گروه صنعت از کل حجم اقتصاد ایران در سال ۸۹ حدود ۵۴ درصد بوده است، این سهم در پایان سال گذشته به ۳۹ درصد رسیده است. به بیان دیگر در ۱۱ سال گذشته سهم صنعت از اقتصاد کشور به شدت کاهش یافته است. ارزش افزوده بخش صنعت در سال پایان دهه ۸۰ حدود ۳۷۳ هزار میلیارد تومان بوده، این رقم پایان سال گذشته به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. بر این اساس می توان بیان کرد که کاهش سهم صنعت از کیک اقتصاد ایران نه به دلیل بزرگ شدن حجم اقتصاد بلکه به دلیل سقوط شدید گروه صنعت در طول این بازه زمانی بوده است.

اکوایران در این باره نوشت: گروه صنعت از بخش های ساختمان، تامین آب و برق و گاز، صنعت، معادن و نفت و گاز تشکیل شده است. بررسی ها نشان می علت کاهش شدید ارزش افزوده گروه صنعت در طول یازده سال گذشته از دو ناحیه بخش صنعت و نفت و گاز بوده است. به گونه ای که ارزش افزوده گروه نفت و گاز در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۸۹ حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. در همین بازه ارزش افزوده خود بخش صنعت نیز از ۱۳۴ به ۹۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. کاهش سهم گروه صنعت توسط گروه خدمات جبران شده است.

از جمله دلایلی که حجم گروه صنعت در از شروع دهه ۹۰ شروع به کاهش کرد به دو عامل می توان اشاره کرد، نخست اینکه از سال ۹۰ با شروع تحریم های آمریکا، کشور در فروش و صادرات نفت با مشکل جدی رو به رو شد. دلیل دوم نیز در اقتصاد به بیماری هلندی مشهور است، عموما کشور هایی که صادر کننده مواد خام هستند زمانی که قیمت آن ماده افزایش میابد، آن اقتصاد با درآمد های ارزی به دست می آورد و ورود این حجم از ارز به کشور باعث می شود ارزش پول ملی به شکل کاذب بالا رود و واردات ارزان شود، با ارزان شدن واردات صنایع داخلی با مشکلات زیادی مواجه شده و در بسیاری از مواقع به تعطیلی کشیده می شود.

در سال های پایانی دهه ۹۰ با افزایش شدید قیمت نفت خام، درآمد های ارزی کشور به شدت افزایش یافت و ارز های زیادی وارد اقتصاد ایران شد. بر این اساس بیماری هلندی می تواند از جمله دلایل افت صنعت در کشور در طول دهه گذشته باشد.

کابوس۱۰ ساله اقتصاد ایران!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....