تاریخ انتشار : سه شنبه 26 مهر 1401 - 23:59
کد خبر : 104968

چین پتانسیل جایگزینی دلار را دارد

چین پتانسیل جایگزینی دلار را دارد

ایمان زنگنه- اقتصاددان هنگامی که یک کشور قصد دارد ارز خود را جایگزین دلار کند مولفه هایی وجود دارد که فرایند جایگزینی دلار را به نتیجه می رساند. بخشی از ترکیب ارزها در سبد ارزی بانکها به آن کشور بر می گردد که در وهله اول بی حاشیه، قابل اعتماد و سیاست های اقتصادیش قابل

ایمان زنگنه- اقتصاددان

هنگامی که یک کشور قصد دارد ارز خود را جایگزین دلار کند مولفه هایی وجود دارد که فرایند جایگزینی دلار را به نتیجه می رساند.

بخشی از ترکیب ارزها در سبد ارزی بانکها به آن کشور بر می گردد که در وهله اول بی حاشیه، قابل اعتماد و سیاست های اقتصادیش قابل پیش بینی باشد. نکته مهم این است که اقتصاد کشور منتخب در حد و اندازه کافی باشد.

مبنای اینکه ارزی در سبد ارزی کشورها وارد شود به متغیرهایی بستگی دارد که نشان از اعتمادپذیر بودن کشور منتخب دارد. اعتمادپذیر بودن باعث می شود که ارز کشور منتخب بخشی از سبد ارزی کشورها را به خود اختصاص دهد.

چین کشوری است که پتانسیل جایگزینی دلار را دارد و اگر به این نقطه برسد با توجه به حجم تجارت گسترده ای که در جهان دارد و مولفه هایی که سایر کشورهای دیگر ندارند می تواند بدیلی برای دلار باشد.

چرا در مورد کشورهای دیگر مثلا انگلستان این موضوع مطرح نیست زیرا اقتصاد انگلستان نسبت به چین بسیار کوچکتر است.

موضوع دیگری که در این راستا مطرح است پرستیژ کشور منتخب در عرصه جهانی است. اگر در سال های آتی چین بتواند این پرستیژ را در عرصه جهانی به دست آورد به نوعی که کشورها احساس کنند چین در سیاست های اقتصادی، شتاب زده عمل نمی کند ارز این کشور می تواند گزینه ای برای جایگزینی دلار باشد.

امروز چین حجم گسترده ای در مبادلات بین المللی دارد و اگر بتواند کشورها را متقاعد کند تا بخشی از مراودات و مبادلات مستقیم را با ارز چین انجام دهند یک مزیت به شمار می آید که کشورهای دیگر از آن برخوردار نیستند.

چین پتانسیل هایی همچون گستردگی مقیاس، ابعاد بزرگ تجارت بین الملل، عضویت دائم سازمان شورای امنیت بین الملل، نیروی نظامی گسترده و غیره دارد که باعث میشود ارز کشورش به عنوان یک ارز ذخیره جهانی قلمداد شود.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....