تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 تیر 1400 - 21:01
کد خبر : 53736

چین تولید انبوه راکتور‌های «اس ام آر» را آغاز کرد

چین تولید انبوه راکتور‌های «اس ام آر» را آغاز کرد

این راکتور‌ کوچک با قدرت ۳۰۰ مگاوات است و چین ساخت این نوع رآکتور‌ها را در جزیره هاینان در جنوب این کشور آغاز کرد. به گزارش اقتصاددان به نقل از خبرگزاری فرانسه از پکن، رسانه‌های دولتی چین روز چهارشنبه اعلام کردند چین ساخت یک رآکتور هسته‌ای جدید با طراحی آسان را با عنوان اس ام

این راکتور‌ کوچک با قدرت ۳۰۰ مگاوات است و چین ساخت این نوع رآکتور‌ها را در جزیره هاینان در جنوب این کشور آغاز کرد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از خبرگزاری فرانسه از پکن، رسانه‌های دولتی چین روز چهارشنبه اعلام کردند چین ساخت یک رآکتور هسته‌ای جدید با طراحی آسان را با عنوان اس ام آر آغاز کرده است که برای نخستین بار در جهان وارد خدمات تجاری می‌شود.

در دهه‌های اخیر تمایل زیادی به بزرگ شدن ابعاد رآکتور‌های هسته‌ای وجود دارد، اما این طرح‌های بزرگ بسیار پیچیده و پرهزینه هستند. به همین دلیل، این بخش به طور فزاینده‌ای به توسعه راکتور‌های مدولار کوچک که با نام اختصاری اس ام آر شناخته می‌شوند روی آورده اند.

این راکتور‌های کوچک با قدرت ۳۰۰ مگاوات هستند و این در حالیست که راکتور‌های مدرن هزار مگاوات توان دارند. این رآکتور‌ها می‌توانند به صورت انبوه در کارخانه تولید شوند و به محل بهره برداری منتقل شوند و همین هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. مزیت دیگر این رآکتور‌ها این است که می‌توانند به مناطق جدا افتاده یا مناطقی که زیرساخت‌های اندکی در آن‌ها مستقر است، منتقل شوند.

خبرگزاری شینهوا گزارش داد چین روز سه شنبه ساخت این نوع رآکتور‌ها را در جزیره هاینان در جنوب این کشور آغاز کرد. در نهایت، قرار است نیروگاه چانگ جیانگ به یک رآکتور اس ام آر،‌ای سی پی ۱۰۰ مجهز شود که توسط غول هسته‌ای چین یعنی شرکت ملی هسته‌ای این کشور طراحی شده است. این نیروگاه با توان تولید ۱۲۵ مگاواتی قرار است برق ۵۲۶ هزار خانوار را تامین کند. دوره فعالیت این رآکتور هنوز اعلام نشده است.

روسیه و آمریکا در حال کار بر روی طرح‌های بسیار پیشرفته رآکتور هستند، اما تاکنون هیچ یک از آن‌ها مجوز برای استفاده تجاری دریافت نکرده اند. صنعت هسته‌ای فرانسه هم از سال‌ها پیش به دنبال طرح تولید رآکتور اس ام آر با نام نووارد است.

در سال ۲۰۱۹ نخستین نیروگاه هسته‌ای شناور جهان در روسیه ساخته شد و پس از یک سفر ۵ هزار کیلومتری در قطب به بندرگاه دائمی خود در پوک در شرق دور روسیه رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....