تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 مهر 1400 - 12:06
کد خبر : 63099

چین آغازگر جنگ اتمی در آسیا می‌شود؟

چین آغازگر جنگ اتمی در آسیا می‌شود؟

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سه شنبه برای بررسی همکاری‌های احتمالی در هند و اقیانوسیه و دیگر مناطق دیدار کردند. تلاشی که برای کاهش تنش‌ها میان دو کشور پس از توافق آکوس صورت گرفت. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که آنها در مورد پروژه‌های

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سه شنبه برای بررسی همکاری‌های احتمالی در هند و اقیانوسیه و دیگر مناطق دیدار کردند. تلاشی که برای کاهش تنش‌ها میان دو کشور پس از توافق آکوس صورت گرفت.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که آنها در مورد پروژه‌های مشترکی صحبت کردند که ممکن است در دیدار احتمالی مکرون و جو بایدن در آینده نزدیک رونمایی شود. این مقام که خواست نامش فاش نشود گفت مکرون و بلینکن توافق کرده‌اند که از اختلافات اخیر به عنوان فرصتی برای “تعمیق و تقویت هماهنگی” استفاده کنند و مذاکرات را “بسیار سازنده” توصیف کردند، با این حال آنها تاکید داشتند که “کار سخت زیادی در پیش است”. این دیدار تقریباً ۴۰ دقیقه‌ای در حالی انجام شد که فرانسه از ایالات متحده خواست تا اعتماد خود را بازگرداند.

 

اما توافق آکوس چیست؟

آکوس یک اتحاد دفاعی استراتژیک سه‌جانبه بین استرالیا، انگلیس و ایالات متحده است که برای ساختن زیردریایی‌های هسته‌ای و همچنین همکاری در منطقه هند و اقیانوسیه منعقد شده است، جایی که ظهور چین به عنوان یک تهدید مشترک محسوب می‌شود. این بدان معناست که استرالیا قراردادی را که در سال ۲۰۱۶ با فرانسه برای ساخت ۱۲ زیردریایی دیزلی الکتریکی بسته بود به پایان می‌رساند. این اولین بار است که ایالات متحده فن‌آوری پیشران هسته‌ای را با متحدی جدا از انگلیس به اشتراک می‌گذارد.

به عنوان یک معامله تسلیحاتی، این توافق بزرگ است. حداقل هشت زیردریایی هسته‌ای، یعنی ارزش قرارداد ده‌ها میلیارد دلار است. اما به عنوان یک تغییر استراتژیک، یک مساله بزرگتر است. این پیمان قاطع‌ترین حرکت آمریکا تا کنون برای مقابله با چین است. همانطور که استفان والت از دانشگاه هاروارد می‌نویسد: “این اقدامی است که برای دلسرد کردن یا خنثی کردن هرگونه تلاش آتی چین در جهت تبدیل شدن به هژمونی منطقه.”

اما زیردریایی‌ها کی آماده می‌شوند و چه کسی آنها را می‌سازد؟ تاریخ مشخصی اعلام نشده است و خود مرحله تحقیقات ۱۸ ماه طول خواهد کشید. ایالات متحده رهبری پروژه را بر عهده خواهد داشت و فناوری دقیقی که مایل است به اشتراک بگذارد و همچنین نقش انگلیس در تامین زیردریایی‌ها دقیقا مشخص نیست.

آیا این پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را نقض می‌کند؟ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که تحقیق خواهد کرد، اما شش کشور در حال حاضر از این فناوری برای تأمین نیروی زیردریایی‌های خود استفاده می‌کنند.

 

چین چه واکنشی به فروش زیردریایی اتمی به استرالیا می‌دهد؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  استرالیا پس از توافق امنیتی با آمریکا و بریتانیا که می‌تواند به ناوگان زیردریایی‌های هسته‌ای دست یابد، می‌تواند هدف حمله هسته‌ای چین قرار گیرد.

به گزارش گلوبال تایمز، روزنامه‌ای که به عنوان سخنگوی حزب کمونیست در پکن شناخته می‌شود، کارشناسان نظامی چین می‌ترسند که این کشتی‌ها با وجود ضمانت‌هایی مبنی بر اینکه آنها فقط سلاح‌های معمولی حمل می کنند، با زرادخانه هسته‌ای ارتقا پیدا کنند.

گلوبال تایمز ادعا می‌کند کارشناسان نظامی چینی درباره حمله احتمالی به استرالیا هشدار داده‌اند، زیرا تجهیز این زیردریایی‌ها به موشک‌های بالستیک حامل کلاهک هسته‌ای برای واشنگتن و لندن بسیار آسان است.

در یک سوی دیگر، نشریه مورد حمایت دولت چین که غالباً برای تلنگر زدن به دشمنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، هشدار داد که اگر استرالیا بخواهد با اتکا به آمریکا اقداماتی جسورانه انجام دهد یا خطای نظامی کند به عنوان درس عبرتی برای دیگران مورد هدف قرار خواهد گرفت.

 

تفاوت لحن در واکنش رسمی چین

دولت چین در واکنش رسمی خود اظهار داشت که توافق زیردریایی‌های هسته‌ای یک تحول خطرناک است. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آکوس به صلح و ثبات منطقه آسیب جدی می‌رساند، رقابت تسلیحاتی را تشدید می‌کند و پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را تضعیف می‌کند.

در عالم واقع، احتمال بسیار اندکی وجود دارد که دولت چین حمله هسته‌ای پیشگیرانه‌ای را علیه استرالیا انجام دهد زیرا این کشور ناوگان زیردریایی با نیروی هسته‌ای را در اختیار دارد. هند، کشوری که اخیراً درگیری مسلحانه با چین داشته، مدتهاست که در دریای هند و اقیانوسیه زیردریایی‌های خود را با نیروی هسته‌ای اداره می‌کند.

سفیر چین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا را متهم کرد که با انتقال دانش فنی هسته‌ای و اورانیوم با درجه غنای سلاح اتمی به استرالیا، ماموریت عدم اشاعه (NPT) را تضعیف می‌کند و مدعی می‌شود این اقدام باعث می‌شود کنترل اقدامات ایران و کره شمالی به سوی فناوری‌های مشابه دشوار شود.

با این حال اکونومیست تاکید می‌کند، چین مطمئن است که آمریکا در حال تلاش برای ایجاد اتحاد علیه آنها است. بنابراین، واکنش اولیه محتاطانه به آکوس نباید اشتباه فهمیده شود. تصمیم به واکنش آرام با واقعا آرام بودن یکسان نیست.

 

ماجرای خشم فرانسه از آمریکا و انگلیس

در سال ۲۰۱۶ استرالیا قرارداد ۱۲ زیردریایی برقی دیزلی الکتریکی Shortfin Barracuda را با ناوال گروپ، شرکتی که دولت فرانسه دارای اکثریت سهام آن است، امضا کرد. اما توافق آکوس، که به سرعت و تا حد زیادی مخفیانه جلو رفته است، به این معنی است که فرانسه قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری (۶۵ میلیارد پوند) برای ساخت زیردریایی‌های دیزلی برای استرالیا را از دست می‌دهد.

فرانسه با خشم به این توافق واکنش نشان داد و سفیران خود در واشنگتن و کانبرا را در یک اقدام کم‌سابقه در یک و نیم قرن اخیر فراخواند. مقامات فرانسوی این حمله را از سوی متحدان خود «خنجر از پشت خواندند». آنها ابراز ناامیدی کردند که بایدن به شعار “بازگشت آمریکا” (America is back) پایبند باشد و عملا ادامه‌دهنده سیاست‌های ترامپ شده است.

فرانسوی‌ها بارها گفته‌اند که برای غلبه بر زخم‌های ایجادشده زمان و کار زیادی لازم است و این حادثه بر ضرورت توسعه برنامه‌های امنیتی و دفاعی اروپا و همچنین اتخاذ یک استراتژی اروپایی برای مقابله با چالش‌های فزاینده چین تاکید می‌کند.

با این حال، وانگ ییوی، مدیر انستیتوی روابط بین‌الملل در دانشگاه رنمین پکن، به قابلیت‌های ضعیف چین در برابر زیردریایی اشاره می‌کند و می‌گوید: “آکوس باعث چندپاره شدن غرب نمی‌شود. داشتن زیردریایی‌های هسته‌ای برای استرالیا تهدیدی بسیار خطرناک برای چین است. آنها برای دفاع ملی استرالیا مورد نیاز نیستند. بلکه برای مساله کنترل چین است.”

 

اهمیت ژئوپلیتیک آکوس از نگاه گاردین

آکوس بدان معناست که چین با یک اتحاد دفاعی قدرتمند جدید در هند و اقیانوسیه روبرو است، اتحادی که مورد استقبال رقبای منطقه‌ای مانند ژاپن قرار گرفته است. همچنین تأکید می‌کند که پس از برگزیت، ایالات متحده همچنان خواهان بریتانیا و نه اتحادیه اروپا به عنوان شریک اصلی نظامی خود است. این امر همچنین بایدن را هم‌راستا با تمایلات خود پس از خروج از افغانستان بر مسائل آسیا متمرکز می‌کند. در ۲۴ سپتامبر، او میزبان اولین اجلاس حضوری چهارجانبه است-بلوکی که شامل ژاپن، ایالات متحده، استرالیا و هند می‌شود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....